ZZR-Erling skrev:Jeg vil råde deg og passasjeren til å prøve litt skikkelig før handel. Jeg er ikke den rette til å spørre om de ulike cruiserne, men jeg vet at noen får jævli ondt i ryggen av de,og de passer mye bedre på R eller S/T. Det kan bli mye trykk i ryggen og mye slit i armene av å eksponere kroppen såpass for vinden, og samtidig sitte oppreist. Et kåpeglass vil nok redusere trykket, men siden det står sålangt frem, også lett gi mye turbulens. Som sagt, prøv en 20-30 milstur før handel. Lykke til!
Jeg må nok det. Egentlig, så vil jeg ha en sykkel jeg liker, men samtidig er kapabel til å klare en tur for to. Er tross alt jeg som skal kjøre og kose meg. Har erfart at jeg absolutt ikke trives på racing type sykkel f.eks bandit-type, da jeg får vondt i skuldre av "puppydog-stillingen".
Bjerknez skrev:Kan skrive under på det ZZR-erling skriver her med tanke på vondt i ryggen. Jeg fikk vondt i ryggen når jeg kjørte cruiseren på lengre turer uten ryggstøtte. Så selv jeg med mine 100ish kilo sitter bedre på sykkelen jeg har i dag. Men vi er forskjellige.
Hva med noe midt i mellom med tanke på sittestilling? Jeg vil tro at en adventure sykkel ville passet deg/dere utmerket. Med det så mener jeg sykler som Triumph Tiger 800, Yamaha Tracer etc. Du sitter forholdsvis høyt og har bedre oversikt, dem er langt mer svingvillige enn en cruiser og det er fint plass til to på dem.

Noe annet enn cruiser, er utelukket. Liker ikke utseende på noen andre.
Jeg skal nyte synet av min første sykkel, å få en "look at me" følelse av å cruise rundt.
kuleberg skrev:Jeg kjøpte i vår en Suzuki c800, altså en suzuki volusia, etter mange timer med lesing på nett. Det jeg fant ut var at dragstar 650 og shadow 750 er motormessig i minste laget for 2 personer. Kawa vn800 er en god sykkel, men plassmessig er nok dragststar 1100 og volusia di som man sitter minst knødd på.
Når det gjelder pris, så kan jeg jo si det at jeg betalte langt mindre enn det tilsvarende sykler ligger ute for. Jeg kontaktet en del selgere før jeg fant sykkelen jeg ville ha, og du skal ikke se bort ifra at du får en sel av di som ligger ute for 60.000 inn under budsjettet ditt.
lykke til :)
Pen sykkel, indeed. Fant ut? Leste, eller prøvekjørte du?
Kanskje det. Jeg har ikke så mye erfaring med motor og slikt, og har heller ikke med meg en kyndig person til å sjekke sykkelen for div mangler og tilstandsrapporter. For å prute, så bør jeg vel ha litt kunnskap om hva og hvilken ting jeg kan ha som argumentasjon for avslag i pris, kanskje?
Man kan vel får en sånn rapport via verksted? Er dette noe jeg bør kreve, og selvsagt betale for om jeg kjøper sykkel?
Zadnez skrev:under 800 ccm vil nok føles veldig treigt med to såpass røsslige personer oppå. jeg ville absolutt gått for 1200 pluss... en ting er å komme opp i 90, men du vil vel ikke bruke hele dagen på det?
1200? Som første sykkel? Blir ikke det litt vel stor?
Jompa skrev:Hva skal du bruke sykkelen til ?
Om det er cruising i byen og posering utenfor gatekjøkkenet skal du ta den du syns er stiligst.
Hvis du skal kjøre litt lengre turer med passasjer må du prioritere ett skikkelig sete, særlig passasjersetet.
Så stort og bredt baksete som mulig, gjerne med ryggstøtte for passasjeren.
Ingenting er verre enn å ha med seg ei sur kjerring på tur.
Gå for en skikkelig stor motor, du får uansett ikke for mye krefter.
Skal ikke komme med noen anbefaling av merke, selv om jeg selvsagt har mine preferanser,
men skygg unna Yamaha Dragstar, elendige kjøreegenskaper.
Blir nok en del bykjøring, samt noen timers cruising. Men skal jo ikke på veldig lange turer med det første (type, 5-6timer non stop).
Elendige kjøreegenskapen, hvordan da?