Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
En av grunnene til at interessen for motorsykkel er høy og stigende er fordi det er alltid noe man kan forbedre med kjøreteknikken. Nå for tiden fokuserer jeg på hvilken linje jeg tar gjennom sving, og hvor raskt jeg gjennomfører styre-input. Jeg trenger litt input og tips fra dere som har litt flere km på 2 hjul enn meg.
Sen apex
En 90 graders sving hvor jeg har sikt går greit. Der klarer jeg å se ut et svingpunkt slik at jeg får den linjen med sen apex som jeg ønsker. Derimot der jeg ikke har sikt, og/eller det er en +90 graders sving så ender jeg ofte med å senke farten veldig og fomler litt inn i svingen til jeg ser den begynner å åpne seg, for så å gjennomføre en bestemt styre-input. Med andre ord så klarer jeg ikke å bestemme meg for hvor svingpunktet er før jeg er inne i svingen, og da blir det feil med blikkbruk, flyt etc.
Noen tips til hvordan jeg kan bruke sen-apeks samt gjennomføre en rask styreinput uten korreksjoner i svinger hvor jeg ikke ser hele svingen før jeg er inne i den?
Rask styre-input (Quick steering)
Hvor raskt er for raskt når jeg prøver å få riktig nedleggsvinkel så raskt som mulig og med kun en bestemt styre-input? Er det enkelte type svinger man unngår å bruke rask styre-input? Som for eksempel i U-svinger?
Jeg håper noen har noen råd og tips, og at dette er et interessant tema for flere :-)
Sen apex
En 90 graders sving hvor jeg har sikt går greit. Der klarer jeg å se ut et svingpunkt slik at jeg får den linjen med sen apex som jeg ønsker. Derimot der jeg ikke har sikt, og/eller det er en +90 graders sving så ender jeg ofte med å senke farten veldig og fomler litt inn i svingen til jeg ser den begynner å åpne seg, for så å gjennomføre en bestemt styre-input. Med andre ord så klarer jeg ikke å bestemme meg for hvor svingpunktet er før jeg er inne i svingen, og da blir det feil med blikkbruk, flyt etc.
Noen tips til hvordan jeg kan bruke sen-apeks samt gjennomføre en rask styreinput uten korreksjoner i svinger hvor jeg ikke ser hele svingen før jeg er inne i den?
Rask styre-input (Quick steering)
Hvor raskt er for raskt når jeg prøver å få riktig nedleggsvinkel så raskt som mulig og med kun en bestemt styre-input? Er det enkelte type svinger man unngår å bruke rask styre-input? Som for eksempel i U-svinger?
Jeg håper noen har noen råd og tips, og at dette er et interessant tema for flere :-)
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
Veldig interessant tema synes jeg også, men for meg er det en grunnleggende forskjell på hvordan dette funker på bane vs landevei. Mtp å treffe perfekt på apex så blir det litt mer så der på landeveien av og til da jeg ofte kjører med god margin og ofte kan finne på å trekke meg i fare for uforutsette ting i veibanen, og da spesielt i de svingene du snakker om(90 grader eller mer hvor du ikke ser enden av svingen). Dermed kjører jeg nok sjelden perfekt mtp riktig sporvalg på landeveien da det alltid er faktorer som endrer seg underveis, og det er nok grunnen til at jeg plutselig får et skikkelig noob-spor en gang i blandt også, men sånn er det bare. Er vel et sunnhetstegn at du instinktivt ønsker mer informasjon før du legger sykkelen ned og sikter deg ut av svingen
På bane deriomt syns jeg det er mer relevant å virkelig fintune sporvalg og treffe riktig. Her er ikke jeg i nærheten av å være noen ekspert, men koser meg med å finne flyten på bane alikevel

På bane deriomt syns jeg det er mer relevant å virkelig fintune sporvalg og treffe riktig. Her er ikke jeg i nærheten av å være noen ekspert, men koser meg med å finne flyten på bane alikevel

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
Jeg har sjeldent eller aldri "perfekt" sporvalg i sving som ikke er oversiktlig. Jeg har hatt for mange nesten ulykker med andre kjøretøy som har klippet sving eller syklister i veibanen osv til å stole på at det er fri bane.
Så jeg legger inn en god margin i forhold til blinde kurver. De som er oversiktilig å en kan se gjennom å planlegge litt er noe heeelt annet
En annen ting som er verdt å bite seg merke i, i forhold til sporvalg...

Dette skiltet indikerer at doseringen på svingen er jevn gjennom hele kruven.

Dette bildet indikerer at svingen blir krappere eller slakkere i løpet av kurven.
Så jeg legger inn en god margin i forhold til blinde kurver. De som er oversiktilig å en kan se gjennom å planlegge litt er noe heeelt annet

En annen ting som er verdt å bite seg merke i, i forhold til sporvalg...

Dette skiltet indikerer at doseringen på svingen er jevn gjennom hele kruven.

Dette bildet indikerer at svingen blir krappere eller slakkere i løpet av kurven.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
Er vel omvendt.
If it ain't broke, I'll break it.
- Cutless
- Innlegg: 1219
- Registrert: 17 jun 2014, 15:11
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
- Bosted: Trondheim
Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
Ja, er vel fornuftig å ta det litt med ro i de svingene. Men uansett så virker det som om sen apeks og kjapp styre-input vil gi meg mer handlingsrom i en sving om det skulle dukke opp noe sammenlignet med en mer gradvis styr-input og tidlig apex.
Noen av dere som har kjørt bane som har opplevd å vært så aggressiv på styre-input i starten av en sving at forhjulet har mistet grep?
Noen av dere som har kjørt bane som har opplevd å vært så aggressiv på styre-input i starten av en sving at forhjulet har mistet grep?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
Nei, det er ikke omvent.... Dette sjekker du enkelt neste gang du er ute på veieneejs skrev:Er vel omvendt.

- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
@Cutless: Jeg synes din beskrivelse av egen kjøring i utgangspunktet er fornuftig og gir deg marginer. Det du ikke ser kan du heller ikke unngå, og da må man ha marginer hvis noe oppstår. Det er ikke noe mål i seg selv å jage raskest mulig gjennom blinde svinger på landeveien, sånt kan man gjøre på bane.
Men å utvikle seg som sjåfør er alltid bra, og den "nerdete siden" av ditt spørsmål er jeg helt med på. Jeg har det også sånn... En tur på Google fremskaffet denne: http://www.soundrider.com/archive/safet ... S-cc2.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; - Til hjelp?
Ellers kan jeg bare anbefale Twist of the Wrist II, som inneholder mye bra: https://www.youtube.com/watch?v=KVWLIfChUwg" onclick="window.open(this.href);return false;
Men å utvikle seg som sjåfør er alltid bra, og den "nerdete siden" av ditt spørsmål er jeg helt med på. Jeg har det også sånn... En tur på Google fremskaffet denne: http://www.soundrider.com/archive/safet ... S-cc2.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; - Til hjelp?

-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
Et triks for å "lese" svinger er å se så langt frem i svingen som mulig, så langt frem at høyre og venstre kjørebane smelter sammen i et punkt. Dersom dette punktet flytter seg nærmere deg blir svingen krappere, forsvinner det åpner svingen og du kan gi gass og ligger det helt i ro er det ingen endring i svingradius.
Noe å tenke på neste gang en er ute å kjøre.
Noe å tenke på neste gang en er ute å kjøre.
Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
Jeg tenker ikke akkurat i de termene. Jeg tenker mer best mulig "flyt" - og det kjenner jeg når stemmer.
Jeg kjører samme strekkene/svingene til jeg kjenner både veiforhold og svinger godt. Prøver å finne en fart før svingen som gjør at jeg ikke må bremse i svingen. Så når jeg ser utgangen er det gasspådrag.
Venstresvinger prøver jeg å ta ut mot hvitstripa, men det blir en avveining fordi det ofte kan være rusk/grus ytterst.
Høyresvinger prøver jeg også å ta ganske tight inntil veikanten, pga at det kan være biler imot som kutter svingen. Men her må man igjen moderere plasseringen og farten hvis det f.eks. kan være syklister som kjører to i bredden rett rundt en 90 graders svinge uten sikt, eller svinger hvor du vet det kan være grus osv.
Farten pluss svingens utforming avgjør hvor mye nedlegg som må til. Det er vel gjerne her man kan gjøre feil, dvs komme så fort inn i svingen at det forutsetter et ekstremt nedlegg. Lett da å bråbremse, MC'n retter seg opp og kjører evt ut i periferien... Derfor er jeg litt tilhenger av å bygge stein på stein og øke fart/nedlegg i kjente svinger gradvis. Deretter utvide repertoaret med flere typer svinger og etterhvert vet du hva som er best strategi for hver type sving.
Styreinput - på tørr asfalt og med gode dekk kan du gjøre nedlegget så raskt du ønsker. Dine grenser vil overgås av MC'n sine. På vått føre vesentlig jevnere bevegelser og tilhørende litt mindre fart. Ved mistanke om sand/grus/diesel, senke farten og styre utenom risikoelementene. De første 10 minuttene av et regnvær etter en lengre tørr periode kan asfalten være ekstra glatt.
Når det gjelder bremsing vil muligens R-fører være uenige og bruke brems mye mer aktivt - men igjen tror jeg det dreier seg om å gjøre seg ferdig med oppbremsing før svingen.
Jeg kjører samme strekkene/svingene til jeg kjenner både veiforhold og svinger godt. Prøver å finne en fart før svingen som gjør at jeg ikke må bremse i svingen. Så når jeg ser utgangen er det gasspådrag.
Venstresvinger prøver jeg å ta ut mot hvitstripa, men det blir en avveining fordi det ofte kan være rusk/grus ytterst.
Høyresvinger prøver jeg også å ta ganske tight inntil veikanten, pga at det kan være biler imot som kutter svingen. Men her må man igjen moderere plasseringen og farten hvis det f.eks. kan være syklister som kjører to i bredden rett rundt en 90 graders svinge uten sikt, eller svinger hvor du vet det kan være grus osv.
Farten pluss svingens utforming avgjør hvor mye nedlegg som må til. Det er vel gjerne her man kan gjøre feil, dvs komme så fort inn i svingen at det forutsetter et ekstremt nedlegg. Lett da å bråbremse, MC'n retter seg opp og kjører evt ut i periferien... Derfor er jeg litt tilhenger av å bygge stein på stein og øke fart/nedlegg i kjente svinger gradvis. Deretter utvide repertoaret med flere typer svinger og etterhvert vet du hva som er best strategi for hver type sving.
Styreinput - på tørr asfalt og med gode dekk kan du gjøre nedlegget så raskt du ønsker. Dine grenser vil overgås av MC'n sine. På vått føre vesentlig jevnere bevegelser og tilhørende litt mindre fart. Ved mistanke om sand/grus/diesel, senke farten og styre utenom risikoelementene. De første 10 minuttene av et regnvær etter en lengre tørr periode kan asfalten være ekstra glatt.
Når det gjelder bremsing vil muligens R-fører være uenige og bruke brems mye mer aktivt - men igjen tror jeg det dreier seg om å gjøre seg ferdig med oppbremsing før svingen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Tobben84
- Innlegg: 754
- Registrert: 04 feb 2014, 13:01
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
- Bosted: Stavanger
Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
Nei, jeg har aldri mistet grepet med forhjulet på bane, men bak har det sluppet udramatisk et par ganger og skikkelig en gang(da havna jeg i grusen, men klarte med nød og neppe å holde min strøkne Thundercat nesten oppreis. La seg bare nedpå veltepukken på venstresiden.) skal en del til før du mister framdekket med varme dekk på god asfalt på bane, men som sagt på vei forsøker i alle fall jeg å kjøre med så god margin at jeg slipper det ubehage med å miste grepet på diesel, kumøkk, grus eller annen drit hvis jeg kan ungå det hvertfall......Cutless skrev:Ja, er vel fornuftig å ta det litt med ro i de svingene. Men uansett så virker det som om sen apeks og kjapp styre-input vil gi meg mer handlingsrom i en sving om det skulle dukke opp noe sammenlignet med en mer gradvis styr-input og tidlig apex.
Noen av dere som har kjørt bane som har opplevd å vært så aggressiv på styre-input i starten av en sving at forhjulet har mistet grep?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
Hvis jeg skulle tippe, så ville jeg si at det enslige skiltet indikerer en jevn sving. Alle de små viser deg jo hvordan svingen ser ut ...LordShaft skrev:Nei, det er ikke omvent.... Dette sjekker du enkelt neste gang du er ute på veieneejs skrev:Er vel omvendt.

En av dere har nok rett

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
Hvorfor tenke ting i hjel ?
Start i yttersving, sikt mot innersving og gå ut i yttersving.
Mest mulig sikt og plass rundt deg, så går det bedre og bedre.
Start i yttersving, sikt mot innersving og gå ut i yttersving.
Mest mulig sikt og plass rundt deg, så går det bedre og bedre.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
Å du er ikke alene om å gjøre denne feilen. Overraskende mange sjåfører gjør akkurat samme feilen. Det handler om å kunne lese skilt, ikke bare fartsonenejhn skrev: Hvis jeg skulle tippe, så ville jeg si at det enslige skiltet indikerer en jevn sving. Alle de små viser deg jo hvordan svingen ser ut ...uten at jeg noen gang har tenkt over at de har forskjellig betydning. "sving høyre, eventuelt venstre" har jeg tenkt ... det er alt.
En av dere har nok rett

Dette er til STOR hjelp for oss motorsyklister i forhold til hvordan en skal legge seg i veibanen, gir, hastighet i forkant, gjennom og ut av kurven.
Faktisk så er jeg overrasket over at ikke flere er klar over dette. Skulle tro erfarne sjåfører hadde kontroll på slikt :-)å (terger opp stemningen)

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
Hvis det er av interesse så ligger grunnlaget for skilting av svinger her: side 67.https://www.yumpu.com/no/document/view/ ... s-vegvesenLordShaft skrev:Å du er ikke alene om å gjøre denne feilen. Overraskende mange sjåfører gjør akkurat samme feilen. Det handler om å kunne lese skilt, ikke bare fartsonenejhn skrev: Hvis jeg skulle tippe, så ville jeg si at det enslige skiltet indikerer en jevn sving. Alle de små viser deg jo hvordan svingen ser ut ...uten at jeg noen gang har tenkt over at de har forskjellig betydning. "sving høyre, eventuelt venstre" har jeg tenkt ... det er alt.
En av dere har nok rett![]()
Dette er til STOR hjelp for oss motorsyklister i forhold til hvordan en skal legge seg i veibanen, gir, hastighet i forkant, gjennom og ut av kurven.
Faktisk så er jeg overrasket over at ikke flere er klar over dette. Skulle tro erfarne sjåfører hadde kontroll på slikt :-)å (terger opp stemningen)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Forsinket apex og rask styre-input (quick turn)
Nåvel Lord..LordShaft skrev: Å du er ikke alene om å gjøre denne feilen. Overraskende mange sjåfører gjør akkurat samme feilen. Det handler om å kunne lese skilt, ikke bare fartsonene![]()
Dette er til STOR hjelp for oss motorsyklister i forhold til hvordan en skal legge seg i veibanen, gir, hastighet i forkant, gjennom og ut av kurven.
Faktisk så er jeg overrasket over at ikke flere er klar over dette. Skulle tro erfarne sjåfører hadde kontroll på slikt :-)å (terger opp stemningen)

Se side 64 -og videre.
http://www.vegvesen.no/_attachment/6906 ... st_title=H" onclick="window.open(this.href);return false;åndbok+N300+Trafikkskilt%2C+del+2+Fareskilt%2C+markeringsskilt%2C+vikeplikt-+og+forkjørsskilt.pdf
Skilt 1 gjelder farlige kurver.
Skilt 2 gjelder særlig krappe kurver. Skilt 904 ”Retningsmarkering” brukes til å varsle skarpe kurver som ikke er typiske for vegstrekningen og som derfor kan komme overraskende på trafikantene. I slike kurver må føreren ofte foreta en hastighetsreduksjon. Samtidig gir skiltene en visuell leding gjennom kurven. Retningsmarkering skal derfor normalt anvendes framfor skilt 902 ”Bakgrunnsmarkering”. I kurver med særlig liten radius og stor vinkelendring bør bakgrunnsmarkering 902 anvendes. Retningsmarkering 902 benyttes i skarpe/uoversiktlige kurver.
Skilt 902 ”Bakgrunnsmarkering” brukes for å angi uvanlig skarpe kurver hvor vegforløpet har en tilsynelatende knekk som gjør det nødvendig for bilføreren å foreta en betydelig fartsreduksjon i kurven. Dette gjelder kurver med liten radius og stor vinkelendring. Skilt 902 gir ingen visuell leding gjennom kurven (se skilt 904 ”Retningsmarkering”). Det kryr av 902 her oppe, da svingene er skarpe og uoversiktlige.
Men å si at den skilttypen varsler om kurver som blir skarpere på slutten blir vel ikke helt rett.
Forøvrig skriver de:
Sammensatte kurver hvor kurveradien skjerpes på slutten av kurven er meget uheldig, spesielt for motorsyklister.
Denne illustrasjonen viser vel at svingen med 904 har en skjerpende kurveradie i motsetning til 902?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.