
Selv akser sykkelen min langt bedre i 5 gir enn en del andre sykler (lavere ccm)
Det et lov for passasjer, har selv blitt stoppet bakpå en slitt Suzuki gn125 etter 2øl, i minusgrader. Politiet sa det var lov men anbefalte det selvsagt ikke. :)Juicebox skrev:Vet ikke om jeg har postet dette spørsmålet på riktig sted, og syns det og var unødvendig å starte en ny tråd, men her kommer det:
Er det noe lov om at passasjer ikke skal ha promille? Sier ikke at personen er møkkadritings, men at personen fortsatt er i forstand til å være seg selv men promillenivået bare er litt over grensen.
Det er kanskje litt fornuftig å være ferdig med giring før forbikjøringen ... minst mulig forstyrrelser.Fjeldern skrev:Nå nevnte jo han at man IKKE skulle gire under forbikjøringen, verken opp eller ned, noe jeg synes er merkelig. Har man forhøyt turtall i forhold til der sykkel drar best, gir opp, og gir ned hvis du har for lavt turtall i forhold til der sykkelen drar best.
Haha, er vanskelig å slippe rulla igjen når man først er i gang jaTommas skrev:Liker å ligge klar med turtall omtrent der ting begynner å bli gøy, så kjøre forbi. Hender jeg slenger inn et gir når jeg flytter meg tilbake i høyre fil.
Ulempen med å gire seg oppover, er at warpdrive kommer fort...
Du trenger ikke ha noen som sitter på. Den du øvelseskjører med kan kjøre sin egen sykkel. Du skrev ikke noe om "L" ovenfor, men kravet er også at begge bruker gul vest (kjip gul "bil-vest" holder i massevis) med L på ryggen. En tydelig L skrevet med tusj er nok. Jeg vet ikke om L'en må være rød, men det skader nok sikkert ikke.Dinob skrev:Jeg klarer ikke helt å finne noe konkret info om øvelsekjøring privat, altså utenom kjøreskole/lærer.
Jeg vet f.eks at den jeg kjører med må være over 25 år, hatt lappen i minst 5 år sammenhengende og at det må være 2-veis kommunikasjon.
Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kjøre egen sykkel uten at noen andre sitter på, men at de/den det gjelder kjører sin egen mc bak/foran?
Står alt du trenger å vite herDinob skrev:Jeg klarer ikke helt å finne noe konkret info om øvelsekjøring privat, altså utenom kjøreskole/lærer.
Jeg vet f.eks at den jeg kjører med må være over 25 år, hatt lappen i minst 5 år sammenhengende og at det må være 2-veis kommunikasjon.
Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kjøre egen sykkel uten at noen andre sitter på, men at de/den det gjelder kjører sin egen mc bak/foran?
norse900 skrev:Du trenger ikke ha noen som sitter på. Den du øvelseskjører med kan kjøre sin egen sykkel. Du skrev ikke noe om "L" ovenfor, men kravet er også at begge bruker gul vest (kjip gul "bil-vest" holder i massevis) med L på ryggen. En tydelig L skrevet med tusj er nok. Jeg vet ikke om L'en må være rød, men det skader nok sikkert ikke.Dinob skrev:Jeg klarer ikke helt å finne noe konkret info om øvelsekjøring privat, altså utenom kjøreskole/lærer.
Jeg vet f.eks at den jeg kjører med må være over 25 år, hatt lappen i minst 5 år sammenhengende og at det må være 2-veis kommunikasjon.
Det jeg egentlig lurer på er om jeg kan kjøre egen sykkel uten at noen andre sitter på, men at de/den det gjelder kjører sin egen mc bak/foran?
God tur!
Hei kjellv, takk for svar!kjellv skrev:Dette tror jeg er veldig avhengig av om du har førerkort fra før, og hvor mye trafikkerfaring du har. Må du lære alt fra starten av kan det bli mange timer. Har du f.eks kjørt bil i 10-15 år sitter gjerne trafikkregler og trafikkforståelsen i ryggraden, og du trenger ikke trene på så mye annet enn det som er spesielt for MC.
Selv hadde jeg tre timer utenom de obligatoriske kursene som alle må ha da jeg kjørte opp på A i 2012. Totalkostnaden for meg ble drøyt 22000, og det tok ca en mnd fra første kjøretime til oppkjøring.
Dette ligger godt an til oppkjøring fort og gæliYamazero skrev:Hei kjellv, takk for svar!kjellv skrev:Dette tror jeg er veldig avhengig av om du har førerkort fra før, og hvor mye trafikkerfaring du har. Må du lære alt fra starten av kan det bli mange timer. Har du f.eks kjørt bil i 10-15 år sitter gjerne trafikkregler og trafikkforståelsen i ryggraden, og du trenger ikke trene på så mye annet enn det som er spesielt for MC.
Selv hadde jeg tre timer utenom de obligatoriske kursene som alle må ha da jeg kjørte opp på A i 2012. Totalkostnaden for meg ble drøyt 22000, og det tok ca en mnd fra første kjøretime til oppkjøring.
Jeg har B lappen ( hatt det i 14 år, og dessuten har jeg kompetansebevis for utrykningsfører).