MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Ambro
Innlegg: 36
Registrert: 29 jul 2014, 12:20
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada 1200S -15

Re: MC-ulykker

Legg inn av Ambro »

mortenolb skrev:Ikke en ulykke (ennå).

-----snip-----
Fikk meg til å tenke på en video jeg så tidligere.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=yY21C1DGQBA[/video]

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av mortenolb »

Ja, det er ganske drøyt. Jeg innser at når jeg sa 1,5 billengde så er det på førersiden. På andre siden stemmer nok det der!

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av ojda »

Jeg er selvfølgelig klar over at det er sånn, jeg plasserer meg selvfølgelig derefter, jeg har jo livet kjært.
Men det gjør meg ikke så lite forbanna at trailersjåfører nesten uten unntak
gjør det til andres problem at de selv ikke kan se blindsonene :evil
Med all den billige elektronikken finnes i dag er det ikke unskyldning for at man ikke kan se
hva man er i ferd med å kjøre over :[-( Det er endatil så enkelt som å ha et
vidvinkelspeil (alla det man bruker ved farlige utkjøringer) så ville de i de fleste
tilfeller fått øye på det som i dag ligger gjemt i blindsoner :[-X
Trailere/busser hvor man ikke kan se sidene på skulle pokker meg ikke være lovlig å registrere :[-(
Jeg kjører en 5 meter lang bil med dårlig bakoversikt på jobben, det var da ikke noe problem å
montere ekstra kamera på den :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av mortenolb »

Er selvfølgelig enig med deg ojda, og jeg savner en masse elektronikk som finnes i personbiler, men så har det seg sånn at vi har arbeidsgivere som vil bruke så lite penger som mulig, og jeg har ikke lyst eller midler til å utstyre noen andre sitt kjøretøy med diverse. Nå var egentlig ikke blindsonene poenget med det her. Jeg er klar over dem og kjører deretter, og det bør alle andre sjåfører også. Jeg ville i hovedsak fortelle om problematikken rundt å trenge mer enn ett kjørefelt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6983
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

mortenolb skrev:Er selvfølgelig enig med deg ojda, og jeg savner en masse elektronikk som finnes i personbiler, men så har det seg sånn at vi har arbeidsgivere som vil bruke så lite penger som mulig, og jeg har ikke lyst eller midler til å utstyre noen andre sitt kjøretøy med diverse. Nå var egentlig ikke blindsonene poenget med det her. Jeg er klar over dem og kjører deretter, og det bør alle andre sjåfører også. Jeg ville i hovedsak fortelle om problematikken rundt å trenge mer enn ett kjørefelt.
Du trenger ikke be om unnskyldning for at du belyser problemene slik du daglig opplever dem fra et kjøretøy de færreste av oss har kjørt.
Det er mye rart myndighetene pålegger kandidater i føreropplæring, men det burde nesten ha vært obligatorisk for de fleste å oppleve bytrafikken sett fra passasjersetet hos deg før de selv fikk tillatelse til å benytte trafikkerte veier. Du opplever en helt annen verden fra førersetet ditt enn vi andre gjør, og utfordringene du ser er det nok mange av oss som aldri tenker over.
Mer av dette Morten, jeg synes i hvert fall dette er interessant!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MC-ulykker

Legg inn av simpson »

kjellv skrev:
mortenolb skrev:Er selvfølgelig enig med deg ojda, og jeg savner en masse elektronikk som finnes i personbiler, men så har det seg sånn at vi har arbeidsgivere som vil bruke så lite penger som mulig, og jeg har ikke lyst eller midler til å utstyre noen andre sitt kjøretøy med diverse. Nå var egentlig ikke blindsonene poenget med det her. Jeg er klar over dem og kjører deretter, og det bør alle andre sjåfører også. Jeg ville i hovedsak fortelle om problematikken rundt å trenge mer enn ett kjørefelt.
Du trenger ikke be om unnskyldning for at du belyser problemene slik du daglig opplever dem fra et kjøretøy de færreste av oss har kjørt.
Det er mye rart myndighetene pålegger kandidater i føreropplæring, men det burde nesten ha vært obligatorisk for de fleste å oppleve bytrafikken sett fra passasjersetet hos deg før de selv fikk tillatelse til å benytte trafikkerte veier. Du opplever en helt annen verden fra førersetet ditt enn vi andre gjør, og utfordringene du ser er det nok mange av oss som aldri tenker over.
Mer av dette Morten, jeg synes i hvert fall dette er interessant!
Akkurat det kan sies om oss MC syklister også.
Hadde alle andre kjørt sykkel før de fikk lappen på bil hadde de oppført seg annerledes ovenfor oss på sykkel.
Kanskje alle skulle prøve alt før de fikk lappen på noe som helst? Eller aller helst at det var kun ett førerkort som innbefattet alle klasser?
Du sier de fleste bør oppleve det fra førersete, men ikke deg? Eller noen andre som er flinke til å forstå men ikke alle som deler din oppfatning av trafikkbildet?

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av ojda »

mortenolb skrev:Er selvfølgelig enig med deg ojda, og jeg savner en masse elektronikk som finnes i personbiler, men så har det seg sånn at vi har arbeidsgivere som vil bruke så lite penger som mulig, og jeg har ikke lyst eller midler til å utstyre noen andre sitt kjøretøy med diverse. Nå var egentlig ikke blindsonene poenget med det her. Jeg er klar over dem og kjører deretter, og det bør alle andre sjåfører også. Jeg ville i hovedsak fortelle om problematikken rundt å trenge mer enn ett kjørefelt.
Ja, netopp hva jeg sikter til. Liv risikeres fordi eiere vil spare penger.
Netopp derfor skulle svineriet vært avskiltet, inntil problemet var utbedret :[-X
Skulle kansje i samme slengen lagt inn lengdebegrensninger som var forenlig med norske veier.

Du har rett i at det tekniske burde være eiers ansvar, (vi personbilister har litt lett for å tenke at sjåfør og eier er en og samme)

Hva angår det du tok opp som hoveddel av posten din, har jeg slett ingen fornuftig løsning.
Fysikk er fysikk, å det er bra du tar det opp. Selv har jeg vel lagt meg til vanen å ikke ligge paralellt
med noen som helst i 2 felts runnkjøringer. 9 av 10 gjør nok det du forventer, men så var det den 10. da :-)å Dette sparer en selv for masse stress og potensiellt farlige situasjoner :mk
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: MC-ulykker

Legg inn av Haymaker »

Jeg må si at yrkessjåfører, gjerne de som kjører større kjøretøy ofte er de jeg foretrekker å møte på veien.
De har et bra overblikk og leser trafikkbildet tidlig. Tar hensyn og slipper medtrafikanter frem der det trengs.

Deler gjerne veien med 40 lastebiler foran 40 personbiler..

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av ojda »

Bare så det er sagt, jeg angriper ikke mortenolb som sjåfør, tvert imot har jeg
fått et inntrykk av at han er godt over middels ansvarlig som yrkes/trailer-sjåfør.
Dette baserer jeg på de ytringer og fortvilelser han selv har lagt for en dag på forumet
hva gjelder egen arbeidssituasjon :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: MC-ulykker

Legg inn av Haymaker »

ojda skrev:Bare så det er sagt, jeg angriper ikke mortenolb som sjåfør, tvert imot har jeg
fått et inntrykk av at han er godt over middels ansvarlig som yrkes/trailer-sjåfør.
Dette baserer jeg på de ytringer og fortvilelser han selv har lagt for en dag på forumet
hva gjelder egen arbeidssituasjon :thumleft
Det synes jeg ikke du gjorde heller.
Deler mange av dine synspunkter! :prf

Ara
Innlegg: 10
Registrert: 19 mar 2015, 08:17
Motorsykkelen din: Monster 796 ABS

Re: MC-ulykker

Legg inn av Ara »

Synes også at tungtransportsjåfører er gode sjåfører, men jeg prøver likevel å holde meg unna de. Både pga. blindsone problematikken som er nevnt over, men også fordi jeg de siste årene har sett mer aggressiv atferd hos disse. Spesielt hos de som kjører diverse masser. Opplever ofte at de kjører fort, ligger i venstre fil og virvler opp mye støv og grus, og skifter fil mye. Dette gjelder Oslo-området generelt, men spesielt E18 forbi Lysaker.
Synes også at Bring sjåfører ofte har "dårlig" tid, men helt greit at jeg får pakkene mine raskt :D

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Bjerknez »

Skal jeg være ærlig, så synes jeg langt bedre om vogntogsjafører enn bilførere. De alle fleste vogntogsjåførere (norske sådan) synes jeg kjører veldig fint. Dem blinker meg forbi, dem ser meg (sett at jeg plasserer meg riktig så klart) og dem pleier og holde god avstand. Ja dem kjører store tunge kjøretøy og når man feks. rygger så er det stein umulig å se alt som foregår rundt bilen HELE tiden. Det vil jo alltid være enorme blindsoner.

På samme måte som vi motorsyklister ikke alltid klarer å håndtere kreftene i de tøffe doningene vi har kjøpt oss. Forskjellen er at med motorsykkel så går det stort sett ut over oss selv og ingen andre.

Man kan lære mye rart samt erfare mye som tungtransport sjåfør, men å se gjennom vegger klarer man aldri. Så sant man da ikke har kameraer rundt hele bilen. Noe jeg synes vogntoigprodusentene burde installere i bilene sine. Slik man har i biler, mer eller mindre. Mulig dem har det allerede uten at jeg vet det.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av mortenolb »

Tror ikke de har det. Uansett synes jeg kamera blir overkill. Gi meg en sensor som ganske simpelt viser at det er noen der, og eventuelt begynner å pipe om jeg setter på blinklyset den veien.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ATWindsor »

Haymaker skrev:Jeg må si at yrkessjåfører, gjerne de som kjører større kjøretøy ofte er de jeg foretrekker å møte på veien.
De har et bra overblikk og leser trafikkbildet tidlig. Tar hensyn og slipper medtrafikanter frem der det trengs.

Deler gjerne veien med 40 lastebiler foran 40 personbiler..
Ja, jeg er i det store og det hele enig, lastebilsjåfører gjør stort sett rolige og forutsigbare manøvre og er lette å forholde seg til, noe som er et irritasjonsmoment, dog ikke noe faremoment er at endel drar den dere "jeg er et stort kjøretøy, jeg kan kjøre inn på et område med vikeplikt selv om jeg er til hinder" vel langt. Greit nok at det kan være kinkig å komme inn om det er mye trafikk, men til tider synes jeg den strikken strekkes langt. Men som nevnt, er vel mere en liten irritasjon enn en fare, og jeg har mer enn nok med de som er farlige i trafikken som tohjuling :)

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: MC-ulykker

Legg inn av Haymaker »


Svar