Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor?

Legg inn av Hansien »

Nå som finværet er på sitt beste i Larvik og vell viten om at jeg nå etterhvert skal begi meg ut på en 4-4.5 timers kjøretur for å komme hjem igjen så sitter jeg her en smule frustrert for at jeg ikke har sykkelen min her.
Og det eneste som hindrer meg i å bruke sykkelen til pendling er at jeg ikke har noen enkel måte å ta med meg baggen med klær på.

Hva er det folket her inne anbefaler av bagger/vesker?

Kriteriene er naturlig nok at det er av kvalitet og ser bra ut på sykkelen. Sorte/anonyme bagger er å foretrekke så jeg ikke må handle nye om jeg plutselig får et innfall og endrer fargetemaet.

Sykkelen jeg skal ha det på er en KTM Duke 690 R.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av LordShaft »

På den type sykkel, ville jeg definitivt tatt en titt på Kriega sine løsninger...

http://www.kriega.com/tags/off-road" onclick="window.open(this.href);return false;

Bruker kriega sine løsninger selv på min R sykkel. Helt suverent til mitt bruk :thumleft

DrDuke
Innlegg: 15
Registrert: 09 jun 2015, 22:10
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R 2015
Sted: Hamar

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av DrDuke »

Hei, jeg leter også etter bagger til samme sykkel. Jeg har tittet på SW-Motech sine blaze panniers sidevesker samt tailbag som også kan brukes som ryggsekk. Fått beskjed fra både norsk importør og SW-motech at blaze kun passer på Duke 690 og ikke Duke 690 R, mulig dette kan være grunnet eksosanlegg, hvis du finner noen gode baggasjesystemer så si gjerne i fra.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av Snikendeugle »

Som jeg skrev i PM:


Det er bare tull at de ikke passer på R modellen. De er klin like på de delene som er relevant for å montere BLAZE baggene.
Jeg har selv kjørt sammen med en på R modellen som også brukte BLAZE baggene. :)

Om du har en "Tail tidy" (Kortere skiltoppheng), så kan blinklysene komme litt i veien, men dette er et mindre problem på R modellen som har mindre blinkers enn min egen.
Jeg løste det i mitt tilfelle ved å montere en brakett som setter blinklysene lenger ned langs skiltet.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:På den type sykkel, ville jeg definitivt tatt en titt på Kriega sine løsninger...

http://www.kriega.com/tags/off-road" onclick="window.open(this.href);return false;

Bruker kriega sine løsninger selv på min R sykkel. Helt suverent til mitt bruk :thumleft
Har ikke så mye erfaring med vesker, men hva gjør de bedre egnet en kofferter "på den type sykkel", eller eventuelt motsatt? Hvorfor er kofferterer bedre egnet, relativt sett, på andre motorsykkeltyper?

Hvordan er det med "klabb og babb" med væsker? Virker som det er litt mer bry å ta på og av, forskyving osv, men det er kanskje ikke tilfellet?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av LordShaft »

Jeg vil si at på enkelte motorsykler er ikke kofferter et alternativ en gang. sykkelen er lite eller veldig dårlig tilpasset for slikt og ettermontere 3.parts vesker blir ofte så som så. veldig ofte mye styr å fjerne helt.

Fordelen med kofferter slik jeg ser det er plassen. Det er langt bedre plass, lett å låse og enkelt å plassere dill og dall nedi.

Vesker derimot. Blir ofte sett på som mye plunder og ekstra strev. Noe jeg også hadde inntrykket av før jeg fikk mine egne Kriega vesker.
De er mye lettere å tilpasse alt av sykler, med enkle håndgrep kan du gjøre sykkelen helt fri for bagasje og henge disse rundt livet eller ryggen uten å måtte være avhengig av å låse de inn eller oppbevare de noe sted.

Litt vanskeligere tilkomst i forhold til å ta ting inn og ut i farten, men det er en liten pris å betale i forhold til fordelene jeg føler det er med vesker. Prisen er relevant.
Der finnes uendelig med klipp på youtube rundt dette.
Samt, jeg slipper å bruke x antall tusen på nye kofferter når jeg kjøper ny sykkel :redface

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av LordShaft »

Så kan jo vi også diskutere hva som ser best ut, bygger mest osv... Men det er vel smak og behag å helt unødvendig å diskutere :mk

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg regner med du ser fordelene. Samt det skal sies... Kriega er 100% vanntett :thumleft :thumleft
Det skal dog sies.... skal du ha med konemor eller passasjer, så er kriega ikke like optimalt. Det er veldig viktig å påpeke =;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av Olav K »

En annen fin ting med Kriega eller andre vesker som festes på passasjersalen... du holder sykkelen slank og fin. Med store sidevesker eller kofferter blir du vesentlig større over baken.
Kjekt å holde seg slank i rushtrafikk og annen køkjøring :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av Snikendeugle »

SW-Motech BLAZE på sidene, SW-Motech cargo plate som erstatter passasjersetet og SW-Motech drybag:
Flott kombo på Duken :)

Å ta veskene av og på sykkelen går lekende lett.

Det skal nevnes at BLAZE baggene ikke er vanntette, men det følger med innvendige "poser" som er meningen å bruke på innsiden, som da også er vanntette. Vi kjørte igjennom alt mulig drittvær på europaturen i fjor, men innholdet i Blaze baggene var alltid tørt.

Bilde
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av ATWindsor »

Må man bruke opp passasjersetet? også for sidemonterte bagger? Akkurat det vil jeg si er en ganske stor ulempe.

Brukeravatar
JanK
Innlegg: 726
Registrert: 28 mar 2011, 12:52
Motorsykkelen din: mcimport.it
Sted: Milano, Italia
Kontakt:

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av JanK »

Hva med Givi?

Bilde
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av LordShaft »

ATWindsor skrev:Må man bruke opp passasjersetet? også for sidemonterte bagger? Akkurat det vil jeg si er en ganske stor ulempe.
Ja skal du på tur med passasjer så er ikke det optimalt. Men kjører du stort sett alene, ser jeg ikke noe ulempe med å utnytte den plassen som er :thumleft

Note4

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av Snikendeugle »

Nja, det går nok fint å sitte oppå "selen" til veskene. Jeg tror ikke veskene kommer i veien for benene heller, uten å si det helt sikkert.
Nå mister man også 100% av morroa med passasjer på stakkars Duken også da...
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38122
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av AJ »

JanK skrev:Hva med Givi?

Bilde
Det der så faktisk ikke så halvgæernt ut.
Kunne fort vært meg som utstyrte en Duke 690 på denne måten - om det hadde vært slik at jeg hadde reist på tur alene for det meste, uten passasjer og ditto bagasje.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Sidevesker eller kofferter. Hva bør jeg velge og hvorfor

Legg inn av Voodoodoo »

kofferter fordi de er låsbare.
Vesker/bagger fordi de tåler en velt mye bedre og er enklere å plassere.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svar