Nå vet jeg ikke hvilke preparater du har fått foreskrevet mot panikkangst og langtidsvirkende mot bipolaritet. Det jeg vet er at i den siste kategorien brukes mye venlafaxin/efexor, som er noe dritt hvis man går tørr i ett par dager. Dette gjør hodet helt elektrisk med støt bare du rører på øyelokkene. Efexor virker også kun på serotoninreseptorene og det er ikke en fullgod effekt. Da er for eksempel Wellbutrin langt bedre, da de virker på både serotonin og dopaminreseptorene og i tillegg gir de ingen bivirkning om du skulle glemme å ta disse noen dager..
Flere kommuner har døgnposter hvor du kan legges inn og overvåkes ved en nedtrapping på en medisin og opptrapping av en annen. Disse postene har også kvalifisert personell som vet hvor mye avhjelpende medikamenter mot abstinensene de kan gi uten at du er i fare for å bli avhengig av disse medikamentene også.
Bekymringen jeg har, og sikkert du også, er hvordan du vil klare å takle panikkangst uten medisiner som demper disse. Å få en flatere humørkurve over tid er derimot ikke noe problem med for eksempel Wellbutrin.
Du har ett fjell å klatre og jeg skjønner at oppgaven kan virke uoverkommelig, men det handler i grunn om å ta en avgjørelse om å starte klatringen... eller ikke. Jeg håper du velger det første.
Lykke til