
Irriterer meg at jeg ikke hadde tid å kjøre etter å fortelle hva jeg mente til denne

USA har helt ville dødstall.Elolz skrev:
USA har 11,6 døde per mill!
Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.jhn skrev:Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?AJ skrev:Interessant refleksjon, som har mye for seg.Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Ja, og vi motorsyklister har hatt mange ulykker til nå. Om vi liker å skylle på alle andre så er nok vi verstinger. Altfor mange singelulykker i år.Rottenikken skrev:Norge har dårlige tall fram til nå , klør pent!
Vi har fartsgrenser som er helt latterlig i dette molbolandet.Fjeldern skrev:Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.jhn skrev:Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?AJ skrev:Interessant refleksjon, som har mye for seg.Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..
Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
Har ikke fått noe inntrykk av at E39 litt nord for Søgne og oppover har blitt noe bedre.Er fortsatt mye ulykker der.simpson skrev:Vi har fartsgrenser som er helt latterlig i dette molbolandet.Fjeldern skrev:Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.jhn skrev:Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?AJ skrev:Interessant refleksjon, som har mye for seg.Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..
Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
E39 er stort sett 60 og 70 sone.
Det var tidligere 80, men pga ulykker reduserte de farten isteden for utbedre veien. Mye billigere det, men lite framsynt og fornuftig.
Nå stopper E39 retKawagutten skrev:Har ikke fått noe inntrykk av at E39 litt nord for Søgne og oppover har blitt noe bedre.Er fortsatt mye ulykker der.simpson skrev:Vi har fartsgrenser som er helt latterlig i dette molbolandet.Fjeldern skrev:Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.jhn skrev:Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?AJ skrev:Interessant refleksjon, som har mye for seg.Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..
Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
E39 er stort sett 60 og 70 sone.
Det var tidligere 80, men pga ulykker reduserte de farten isteden for utbedre veien. Mye billigere det, men lite framsynt og fornuftig.
I Tyskland er det veldig mye mer trafikk enn her.De har ca 83 milioner innbyggere + all gjennom fart på autobanen så skal mye til før det ikke er ulykker der.Var i Tyskland i februar og de siste 35 mila på vei hjem mot nord Tyskland var det 5 ulykker men ikke pga regn.Var det noe som overrasket meg så var det Tyskernes kjøre adferd og viten om når regnet kommer.Lå i godt driv på vei hjem men ble stadig frakjørt av biler med store motorer som nesten så ut som om de kappkjørte oppover men alle som en sakket av når det plutselig ble mørkere(veldig overskyet) for da så det ut som alle viste hva som kom og det gikk bare et minutt eller to så var det mange cm med vann på veien.All trafikk flyter bedre i Tyskland enn her er min mening.
Sist uke var det helt umulig og kjøre gjennom byen uten å møte mange som gjorde alvorlige feil.Heldigvis reagerer jeg kjapt ellers hadde jeg blitt kjørt på mange ganger.Men i dag var en overraskende fin dag med lite feil på trafikanter :-)
Hehe noen ganger så har jeg vært nødt til å kjøre som en idiot for å unngå dem altså kjøre fort og være riktig på høgget,best å komme seg forbi og bli kvitt demsimpson skrev:Men alle rogalendinger kjører som tullinger og lager kø.
Uansett om det er øst, vest eller nord
simpson skrev:Men alle rogalendinger kjører som tullinger og lager kø.
Uansett om det er øst, vest eller nord