Observasjoner fra trafikken...
Re: Observasjoner fra trafikken...
idioter i trafikken er der og vil alltid være der... Jeg fikk meg sjøl en skikkelig støkk her om dagen. Lå etter en bil som var litt sinke, 50 sone. Bilen bremser ned (selvfølgelig FØR blinklyset slåss på...) blinker til venstre, legger seg mot midten av veien, jeg legger meg til høyre i veibanen for å smette forbi på siden. Men Plutselig vrenger den IDIOTEN motsatt til høyre opp en stikkvei isteden. Fikk bremse ned og unnamanøvrert på håret. :-)å
Irriterer meg at jeg ikke hadde tid å kjøre etter å fortelle hva jeg mente til denne satt hele veien til jobb å banna i hjelmen.
Irriterer meg at jeg ikke hadde tid å kjøre etter å fortelle hva jeg mente til denne satt hele veien til jobb å banna i hjelmen.
Re: Observasjoner fra trafikken...
Mange av ulykkene i Tyskland skjer under regnvær.
Så fort det regner, stopper auto Bahn opp og det smeller i øst og vest.
De takler av en eller annen grunn ikke regn.
Så fort det regner, stopper auto Bahn opp og det smeller i øst og vest.
De takler av en eller annen grunn ikke regn.
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Sted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Observasjoner fra trafikken...
...jupp fin vi ikke er i Tyskland, de fleste nordmenn på tur endrer holdning så snart de kommer til Kiel...
Veien er viktigere enn målet.
Re: Observasjoner fra trafikken...
USA har helt ville dødstall.Elolz skrev:
USA har 11,6 døde per mill!
Var i Texas i Januar og det sto lystavler over alt med oppfordringer til å kjøre edru osv da Texas alene hadde ca 3600 drept i trafikken i 2014.
Var Atlanta i forrige uke, og der sto skilt med advarsler om det samme og på den Highway jeg kjørte på hadde 113 død så langt i år.
Dette er det samme over hele linja der nede.
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Sted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Observasjoner fra trafikken...
Norge har dårlige tall fram til nå , klør pent!
Veien er viktigere enn målet.
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Sted: Hamar
Re: Observasjoner fra trafikken...
Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.jhn skrev:Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?AJ skrev:Interessant refleksjon, som har mye for seg.Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..
Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
Re: Observasjoner fra trafikken...
Ja, og vi motorsyklister har hatt mange ulykker til nå. Om vi liker å skylle på alle andre så er nok vi verstinger. Altfor mange singelulykker i år.Rottenikken skrev:Norge har dårlige tall fram til nå , klør pent!
Jeg forsvarer på ingen måte mobiltelefontasting under kjøring, men det det var flere dødsulykker før den kom enn nå, så vi må nok fortsatt ta vår del av ansvaret.
Re: Observasjoner fra trafikken...
Vi har fartsgrenser som er helt latterlig i dette molbolandet.Fjeldern skrev:Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.jhn skrev:Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?AJ skrev:Interessant refleksjon, som har mye for seg.Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..
Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
E39 er stort sett 60 og 70 sone.
Det var tidligere 80, men pga ulykker reduserte de farten isteden for utbedre veien. Mye billigere det, men lite framsynt og fornuftig.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Observasjoner fra trafikken...
Har ikke fått noe inntrykk av at E39 litt nord for Søgne og oppover har blitt noe bedre.Er fortsatt mye ulykker der.simpson skrev:Vi har fartsgrenser som er helt latterlig i dette molbolandet.Fjeldern skrev:Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.jhn skrev:Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?AJ skrev:Interessant refleksjon, som har mye for seg.Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..
Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
E39 er stort sett 60 og 70 sone.
Det var tidligere 80, men pga ulykker reduserte de farten isteden for utbedre veien. Mye billigere det, men lite framsynt og fornuftig.
I Tyskland er det veldig mye mer trafikk enn her.De har ca 83 milioner innbyggere + all gjennom fart på autobanen så skal mye til før det ikke er ulykker der.Var i Tyskland i februar og de siste 35 mila på vei hjem mot nord Tyskland var det 5 ulykker men ikke pga regn.Var det noe som overrasket meg så var det Tyskernes kjøre adferd og viten om når regnet kommer.Lå i godt driv på vei hjem men ble stadig frakjørt av biler med store motorer som nesten så ut som om de kappkjørte oppover men alle som en sakket av når det plutselig ble mørkere(veldig overskyet) for da så det ut som alle viste hva som kom og det gikk bare et minutt eller to så var det mange cm med vann på veien.All trafikk flyter bedre i Tyskland enn her er min mening.
Sist uke var det helt umulig og kjøre gjennom byen uten å møte mange som gjorde alvorlige feil.Heldigvis reagerer jeg kjapt ellers hadde jeg blitt kjørt på mange ganger.Men i dag var en overraskende fin dag med lite feil på trafikanter :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Observasjoner fra trafikken...
Nå stopper E39 ret t øst og ikke nord for SøgneKawagutten skrev:Har ikke fått noe inntrykk av at E39 litt nord for Søgne og oppover har blitt noe bedre.Er fortsatt mye ulykker der.simpson skrev:Vi har fartsgrenser som er helt latterlig i dette molbolandet.Fjeldern skrev:Det er faktisk ikke helt korrekt. Tyskland har flere år hatt mindre ulykker per kjørte km enn det Norge har hatt. Men når det først er ulykker på motorveiene i Tyskland, har dem ofte større omfang, grunnet mye mer trafikk på veiene, og høyere hastigheter. De siste åra har det jo vært noen ganske store ulykker på motorveiene i Tyskland, som da noen ungdommer tente på noen dekk under ei bro, som endte med en enorm kjedekollisjon.jhn skrev:Men til tross for tyskernes eminente adferd i trafikken, har de langt flere dødsfall i trafikken enn vi har. Hvorfor?AJ skrev:Interessant refleksjon, som har mye for seg.Elolz skrev:[snip]Hvorfor? Bilkjøring er noe de er stolte av, de vier hele sin oppmerksomhet til det. De sitter ikke å tukler med mobilen eller fokuserer på alt annet enn kjøringen. Skal de spise så stopper de, de sitter ikke i bilen og gafler i seg mat med gaffel/skjei i ene hånden mens de kjører. Akkurat der har vi nordmenn mye å lære.
Liker tanken om at bilkjøring er en ferdighet man kan knytte stolthet til . Nettopp ved å vise hva god kjøreferdighet kan gjøre for å bidra til å trygge rammer og god smidighet for at alle skal kunne komme effektivt og trygt fram til bestemmelsestedene.
På motorveiene øker dødstallene.
Hvorfor?
Bortsett fra bedre matvaner, har ikke tyskerne såå mye å lære oss.
Det er vel bare et par land i Europa som har bedre statistikk enn oss.
Og alle i Europa har ihvertfall noe å lære de aller fleste i Norge om kjøring på motorvei. Dra til f.eks. Sverige, og se om det er noen som ligger å lunker i venstre kjørefelt der uten grunn. Hvis det er noen som gjør det, så er det så og si alltid en norske på ferie i Sverige. Og svenskene får jo klager på kjøringen sin av både dansker og tyskere på dette dem også..
Men generelt har Norge veldig få ulykker, da spesielt tatt i betrakning i forhold til antall innbyggere. Sverige, Danmark og Storbritania er vel de landa som ligger nærmest oss, om jeg ikke husker helt feil. Per kjørte kilometer ligger vi derimot en del lengre ned, eller har ihvertfall gjort det før.
E39 er stort sett 60 og 70 sone.
Det var tidligere 80, men pga ulykker reduserte de farten isteden for utbedre veien. Mye billigere det, men lite framsynt og fornuftig.
I Tyskland er det veldig mye mer trafikk enn her.De har ca 83 milioner innbyggere + all gjennom fart på autobanen så skal mye til før det ikke er ulykker der.Var i Tyskland i februar og de siste 35 mila på vei hjem mot nord Tyskland var det 5 ulykker men ikke pga regn.Var det noe som overrasket meg så var det Tyskernes kjøre adferd og viten om når regnet kommer.Lå i godt driv på vei hjem men ble stadig frakjørt av biler med store motorer som nesten så ut som om de kappkjørte oppover men alle som en sakket av når det plutselig ble mørkere(veldig overskyet) for da så det ut som alle viste hva som kom og det gikk bare et minutt eller to så var det mange cm med vann på veien.All trafikk flyter bedre i Tyskland enn her er min mening.
Sist uke var det helt umulig og kjøre gjennom byen uten å møte mange som gjorde alvorlige feil.Heldigvis reagerer jeg kjapt ellers hadde jeg blitt kjørt på mange ganger.Men i dag var en overraskende fin dag med lite feil på trafikanter :-)
Men det er firefelt fra Søgne og østover nå.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Observasjoner fra trafikken...
Simpson-
Det var da faan å pirkete du var da .For meg er alt fra Kristiansand oppover og nordover hehe.Det var mot Stavanger jeg tenkte på.Har kjørt der en del ganger og har alltid vært mye dårlig kjøring der.
Det var da faan å pirkete du var da .For meg er alt fra Kristiansand oppover og nordover hehe.Det var mot Stavanger jeg tenkte på.Har kjørt der en del ganger og har alltid vært mye dårlig kjøring der.
Sist redigert av Kawagutten den 13 jun 2015, 00:47, redigert 1 gang totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Observasjoner fra trafikken...
Men alle rogalendinger kjører som tullinger og lager kø.
Uansett om det er øst, vest eller nord
Uansett om det er øst, vest eller nord
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: Observasjoner fra trafikken...
Hehe noen ganger så har jeg vært nødt til å kjøre som en idiot for å unngå dem altså kjøre fort og være riktig på høgget,best å komme seg forbi og bli kvitt demsimpson skrev:Men alle rogalendinger kjører som tullinger og lager kø.
Uansett om det er øst, vest eller nord
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Observasjoner fra trafikken...
simpson skrev:Men alle rogalendinger kjører som tullinger og lager kø.
Uansett om det er øst, vest eller nord
Best å holde seg på motorsykkelen. Størst sjanse for å være blant de perfekte.!!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
-
- Innlegg: 924
- Registrert: 25 feb 2010, 16:16
- Motorsykkelen din: Yamaha
- Sted: I svingen, ellers i Drammen
Re: Observasjoner fra trafikken...
..helt sant....vi gjør aaaaldri feil
Veien er viktigere enn målet.