Ja det er nok det som må til. Bare ikke være redd for å bruke turtallet litt mer aktivt. Det blir jo fort mye kjekkere også da :-) Selv om jeg selv ikke har problemer med guffen/draget i min 600ccm og 98hk.
Elruts
Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.
Hvis du sammenligner med bil så har du rundt 1600-2500 avhengig av type i 90 kmt.
Maks turtall på vanlig bil bensinmotor er 6000-6500 omdr.
På en 600 har du sikkert 5-6000 omdr i samme hastighet, men maks turtall på 12-13000?
Forholdet på motoren blir det samme, i 100 kmt ligger du på ca 1/3 av maks. på begge deler.
Det er sånn motorene er bygd og ikke bekymre deg om å holde hastigheta pga turtall.
Maks turtall på vanlig bil bensinmotor er 6000-6500 omdr.
På en 600 har du sikkert 5-6000 omdr i samme hastighet, men maks turtall på 12-13000?
Forholdet på motoren blir det samme, i 100 kmt ligger du på ca 1/3 av maks. på begge deler.
Det er sånn motorene er bygd og ikke bekymre deg om å holde hastigheta pga turtall.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.
Teknisk sett er det nok rett. Så å kjøre på rødstreken 90% av tiden blir kanskje litt i meste laget.Elruts84 skrev:For høyt turtall mer slitasje står i mitt hode.
Men det finnes jo en mellomting mellom å være der hele tiden, og aldri være der :-)
Så: Ikke slurv med oljeskift, og bruk den oljen boken anbefaler. Ikke hopp over filterskift.
Når det er gjort: minst én gang på rødfeltet per tur. Helst flere!
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.
På Ducati bruker du ikke Powercommander men bytter ECU.Elolz skrev:@Simpson: Har du PowerCommander? VTR'en ble ekstremt mye bedre på lavere turtall med PCV ihvertfall. Mye mindre rykking, hosting og sånn av/på føling på gassen. Mye smoothere rett og slett. Ga vel 2.7-2.8k for den fra USA, absolutt verdt de kronene på en stor V-Twin.![]()
Men vurderer omdreving i tillegg, krappe og rundkjøringer må en ned i 1.gir for å få noe drag ut av. Egentlig kun 2. og 3.gir som kan benyttes om sykkelen skal få ligge i nærheten av godsonen sin med original dreving. Omdreving gjorde ihvertfall underverker på 748'en. Men denne må det vel litt mer omfattende omdreving til på, så da må jeg vel ha en SpeedoHealer i tillegg. Får se om jeg venter til kjedet og drevene som står på nå blir slitt ut, eller om feriepengene får ben å gå på..
Hvis du kjøper Termignoni får du med er ferdig programmert RACE ECU og Powercommander vil ikke kunne hjelpe eller overstyre den.
Ducati ECU er ikke som vanlig ECU
Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.
Har prøvd dreving.
Hadde en tann mindre fremme.
Jo det funka bra på lave turtall, men den ble enda verre med tanke på hjulløft.
Har nå original dreving og får fortsatt hjulløft i over 200 kmt kun ved rent gasspådrag på 3 gir.
Med en tann mindre ble det nesten uhåndterlig.
Hadde en tann mindre fremme.
Jo det funka bra på lave turtall, men den ble enda verre med tanke på hjulløft.
Har nå original dreving og får fortsatt hjulløft i over 200 kmt kun ved rent gasspådrag på 3 gir.
Med en tann mindre ble det nesten uhåndterlig.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.
Jeg lærte på 80-tallet at (spesifikt Honda) motorsykler var at de liker seg best på 50-80% av turtallet. Da er forbrenninga mest ideel.
Det stemmer ganske bra med hva jeg i ettertid har lært om skipsmotorer. De bruker minst fuel pr hk på 70-80% turtall.
Så i Norge, skulle de fleste av oss kjørt mye fortere for å få en mest effektiv motor...
Det stemmer ganske bra med hva jeg i ettertid har lært om skipsmotorer. De bruker minst fuel pr hk på 70-80% turtall.
Så i Norge, skulle de fleste av oss kjørt mye fortere for å få en mest effektiv motor...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Hvorfor høyt turtall på "rekkefirer" forgasser 600ccm.
Fordi om motorer har maks dreiemoment ved ca 60% turtall så vil det ikke si at det er der det er ideelt å ligge. Hvorfor skal en ha maks utnyttelse av motoren når en ikke trenger den?
Grunnen til at motorer har sitt maks moment et sted litt over midten er at der er blandingen mellom luft og drivstoff ideel. Over dette turtallet blir innsugstakten kortere og det kommer inn for lite luft til optimal forbrenning. Under ideelt turtall blir det for mye luft i forhold til opimal forbrenning.
Så lenge motoren drar godt og responderer fint så er det vel ingen grunn til å øke turtallet?
På dobbelt turtall tilbakelegger stemplene dobbel så lang distanse. Dette gir vel mere slitasje, selv om vi sjeldent sliter ut motorer?
Lurt å blåse ut av motoren av og til når den er varm.
Grunnen til at motorer har sitt maks moment et sted litt over midten er at der er blandingen mellom luft og drivstoff ideel. Over dette turtallet blir innsugstakten kortere og det kommer inn for lite luft til optimal forbrenning. Under ideelt turtall blir det for mye luft i forhold til opimal forbrenning.
Så lenge motoren drar godt og responderer fint så er det vel ingen grunn til å øke turtallet?
På dobbelt turtall tilbakelegger stemplene dobbel så lang distanse. Dette gir vel mere slitasje, selv om vi sjeldent sliter ut motorer?
Lurt å blåse ut av motoren av og til når den er varm.