Gpz 750 problemer (forgasser?)
Gpz 750 problemer (forgasser?)
Fikk et prosjekt til gårds i fjor høst som jeg mekker på iblandt, nå har jeg justert ventiler 0,12-018mm og gjort renkamkjedestrekkeren, bytta plugger, bensinslanger, bensinfilter, gjort ren bensinkrana og tanken, bytta vacumslangen, og gjort ren forgasserrekka, bytta nåleventilene og setene (den rant over før) men går fremdeles som en pose nøtter..må ha choke for å gå på tomgang og får maks 7000rpm..starter lett..har nå hørt om en tomgangskrets som er under en plugg som må bores ut? Samt har bare på singelfitere ettersom jeg bare ikke fikk på gummiene mellom forgasser og luftfilterboks...noen tanker om dette?
Mvh. Ronny
Mvh. Ronny
Kawasaki Ar 50 1982
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)
hei, lurte litt på det med tomgangskrets under plugg. tror det kun gjelder usa utg. og att di der plugger pilot air skruene. dette er noe eg mener å huske vagt
.ikkje alle er like glad i pod/singel filter da motoren vil gå for magert uten å dyse om. alle kanaler er gjort rene med trykkluft, og du har riktig flottørhøyde ? eller den suger falsk luft mellom forgasser og motor. Vart visst flere spørsmål, enn svar :-)

Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)
Det kan være at tomgangskretsen er feil justert. På min GS750 var det og prat om (på amerikansk forum) at skruene var plugget og en måtte forsiktig borre ut pluggen men slik var det ikke på min(kan jo selfølgelig ha vert fjerna av tidligere eier).
Pod filter kan gjør at den går litt for magert og at den derfor ikkje vil over 7000. Men ville ha fiksa tomgangen i første omgang. Se om du finner justeringskruen!
Pod filter kan gjør at den går litt for magert og at den derfor ikkje vil over 7000. Men ville ha fiksa tomgangen i første omgang. Se om du finner justeringskruen!
Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)
Rimelig sikker på det er tett mellom topp og forgasser, nye pakninger og inspiserte innsugsgummi, nye slangeklemmer. Har vaska forgasseren men ikke rørt tomgangskretsen som tydeligvis sitter under forgasseren på motorsia..heller ikke blåst igjennom alle hull ettersom jeg ikke hadde trykkluft tigjengelig da..kjøpt meg kompressor nå..flottørhøyde er bare målt innvendig med skyvelære..Tysnes skrev:hei, lurte litt på det med tomgangskrets under plugg. tror det kun gjelder usa utg. og att di der plugger pilot air skruene. dette er noe eg mener å huske vagt.ikkje alle er like glad i pod/singel filter da motoren vil gå for magert uten å dyse om. alle kanaler er gjort rene med trykkluft, og du har riktig flottørhøyde ? eller den suger falsk luft mellom forgasser og motor. Vart visst flere spørsmål, enn svar :-)
Har snakka meg selv til å demontere forgasser rekka på nytt!;-)
Kawasaki Ar 50 1982
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)
Skal forske litt mer på tomgangskretsen..har en haynesbok så det står kanskje noe om grunninnstilling der..gorbys skrev:Det kan være at tomgangskretsen er feil justert. På min GS750 var det og prat om (på amerikansk forum) at skruene var plugget og en måtte forsiktig borre ut pluggen men slik var det ikke på min(kan jo selfølgelig ha vert fjerna av tidligere eier).
Pod filter kan gjør at den går litt for magert og at den derfor ikkje vil over 7000. Men ville ha fiksa tomgangen i første omgang. Se om du finner justeringskruen!
Kawasaki Ar 50 1982
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)


http://www.750turbo.com/forum/viewtopic ... 24&t=13320" onclick="window.open(this.href);return false;
Link til Verkstedhandbok for GPz..

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)
Takk for linken!:-)
Kawasaki Ar 50 1982
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)
Nå er forgasser rekka plukka ut av mcn og nye gummi mellom forgassere og luftfilterboks bestillt!..så nå blir det å vaske på nytt og blåse igjennom alle kanaler og dyser..også tomgangs kretsen..har også bestillt ny ny topplokkspakning og nytt bakdekk!:-)
Skiltet er kommet til bt så nå må jeg få i gang den gamle pensjonisten!:-)
Linken til manual funka gull den så nå er den på pcn min! Og sidene om forgasseren printa ut!
Skiltet er kommet til bt så nå må jeg få i gang den gamle pensjonisten!:-)
Linken til manual funka gull den så nå er den på pcn min! Og sidene om forgasseren printa ut!
Kawasaki Ar 50 1982
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)
Forgasser rekka vasket med forgasserrens, tomgangsdysene justert til 2omdreininger og nye originale muffer mellom forgassere og luftfilterboks..nå går den!!
Og jeg har et nytt problem..fra ca 2000 rpm til 4000 rpm er det en ganske høylydt bankelyd fra venstresia av motoren..som kommer med gasspådrag..blir mye bedre når motoren blir varm men blir ikke helt borte..nyjusterte ventiler og nyjustert kamkjedestrekker...
Rådelager?
Har også en oljelekasje fra toppakningen og ut midt på motoren foran..
Ellers starter sykkelen greit og drar fint igjennom alle gir og opp til maks turtall..går også stabilt på tomgang..
Det jeg ikke forstår er hvorfor den blir nesten borte når den blir varm? Jeg ville trodd det bare skulle bli verre?
Og jeg har et nytt problem..fra ca 2000 rpm til 4000 rpm er det en ganske høylydt bankelyd fra venstresia av motoren..som kommer med gasspådrag..blir mye bedre når motoren blir varm men blir ikke helt borte..nyjusterte ventiler og nyjustert kamkjedestrekker...
Rådelager?
Har også en oljelekasje fra toppakningen og ut midt på motoren foran..
Ellers starter sykkelen greit og drar fint igjennom alle gir og opp til maks turtall..går også stabilt på tomgang..
Det jeg ikke forstår er hvorfor den blir nesten borte når den blir varm? Jeg ville trodd det bare skulle bli verre?
Kawasaki Ar 50 1982
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)
Noen som har noen ideer?
Kawasaki Ar 50 1982
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)
Tviler på at det er rådelager som er problemet.
Så vidt jeg vet har denne rullelager i rådene, uten trykksmøring.
Det kan rasle og lage mye støy, men banking ? Tviler. Da måtte i såfall lageret være havarert.
Ellers er generatoren på venstresida, løst svinghjul ?
Starmotorn er på samme sida, burde ikke kunne lage noen bankelyd.
Alt for mager blanding på forgasser nr 1 og tenningsbank ?
Et eller annet feil med ventilene ?
Da kan du heller håpe på en av de andre mulighetene, de er som oftest billigere.
Nei, jeg hadde ikke noen gode forslag, men en gang hørte jeg en stygg bankelyd fra venstre side når jeg ga gass.
Kanskje akkurat i det turtallsområdet du nevner.
Det viste seg å være kjeden som var slakk, og slo borti hovedstøtta.
Så vidt jeg vet har denne rullelager i rådene, uten trykksmøring.
Det kan rasle og lage mye støy, men banking ? Tviler. Da måtte i såfall lageret være havarert.
Ellers er generatoren på venstresida, løst svinghjul ?
Starmotorn er på samme sida, burde ikke kunne lage noen bankelyd.
Alt for mager blanding på forgasser nr 1 og tenningsbank ?
Et eller annet feil med ventilene ?
Da kan du heller håpe på en av de andre mulighetene, de er som oftest billigere.
Nei, jeg hadde ikke noen gode forslag, men en gang hørte jeg en stygg bankelyd fra venstre side når jeg ga gass.
Kanskje akkurat i det turtallsområdet du nevner.
Det viste seg å være kjeden som var slakk, og slo borti hovedstøtta.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)
har spekulert på om om det er skjørtebank jeg hører...lyden blir nesten borte på varm motor
Kawasaki Ar 50 1982
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
Kawasaki Kh 100 es 1983
Kawasaki Zzr 1100 1991
Kawasaki Zx 6 r 2000
Nå:
Kawasaki Gpz 750 1983
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)
Det kan det være.
Hvor mye er motorn gått ?
Eneste måten å finne ut om det er skjørtebank er å rive av toppen, av med cylindrene og måle stempler og cylinderforinger.
Nå er ikke gamle Kawaer helt lydløse heller, min kakler både her og der.
Ta en kompresjonstest på motoren , så får du ganske bra peiling på tilstanden.
Og bruk 10-40 mineraloje.
Moderne hel og halvsyntetiske mc-oljer er mye mer tyntflytende og en sånn motor har bare trykksmøring på kamakslingene.
De tåler godt litt tykkere og "dårligere" olje.
Tjuktflytende mineraloje demper en god del mekanisk støy.
Hvor mye er motorn gått ?
Eneste måten å finne ut om det er skjørtebank er å rive av toppen, av med cylindrene og måle stempler og cylinderforinger.
Nå er ikke gamle Kawaer helt lydløse heller, min kakler både her og der.
Ta en kompresjonstest på motoren , så får du ganske bra peiling på tilstanden.
Og bruk 10-40 mineraloje.
Moderne hel og halvsyntetiske mc-oljer er mye mer tyntflytende og en sånn motor har bare trykksmøring på kamakslingene.
De tåler godt litt tykkere og "dårligere" olje.
Tjuktflytende mineraloje demper en god del mekanisk støy.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)
Hva med løst inner-rør i eksos bend? Ta et økseskaft el. likn. og stikk dette ibb mellom to av eksosrørene og bryt litt mens motoren går. Hvis klakkelyd nå blir borte eller foandrer seg mye, er dette årsaken.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gpz 750 problemer (forgasser?)
Jepp, løse innerør lager mye lyd, særlig på tomgang.
Og rørene på en 30 år gammel sykkel er som oftest pillråtne.
Og rørene på en 30 år gammel sykkel er som oftest pillråtne.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.