
Ventiljustering - fleip eller fakta
- Per K
- Innlegg: 27
- Registrert: 23 mai 2012, 14:19
- Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
- Bosted: Holmestrand
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Ventiler har jeg kun i hjula, og de trenger ikke justering 

- Jørgen L
- Innlegg: 134
- Registrert: 02 sep 2013, 00:26
- Motorsykkelen din: 04 Yamaha R1
- Bosted: Smøla, Møre og Romsdal
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Dette er en case som ligger høyt på lista i forbindelse med at jeg ser etter ny mc.
Er sugen på R1 igjen, og da 1. eller 2. generasjon. De fleste har en km.stand som nærmer seg, eller har gått over 60.000km, som er intervallet for storservice og ventilsjekk/justering, etter hva jeg har fått med meg.
Dette vil mest sannsynlig bli en kostnad på 6-7k og oppover. Mange mangler servicehefte, og mange vet ikke om det er gjort eller når det skal gjøres, selv om de har passert 60.000km (sier de i alle fall).
Jeg ser på det som litt risikosport å kjøpe en sykkel uten litt historikk, eller kjøpe en sykkel som har gått et stykke over uten at selger vet om noe er gjort.
Nå ser jeg det er flere som deler samme oppfatningene, og ikke bare jeg som er superparanoid og livredd for å kjøre i grus om jeg henter en uten info om akk dette, eller om det er gjort.
Er sugen på R1 igjen, og da 1. eller 2. generasjon. De fleste har en km.stand som nærmer seg, eller har gått over 60.000km, som er intervallet for storservice og ventilsjekk/justering, etter hva jeg har fått med meg.
Dette vil mest sannsynlig bli en kostnad på 6-7k og oppover. Mange mangler servicehefte, og mange vet ikke om det er gjort eller når det skal gjøres, selv om de har passert 60.000km (sier de i alle fall).
Jeg ser på det som litt risikosport å kjøpe en sykkel uten litt historikk, eller kjøpe en sykkel som har gått et stykke over uten at selger vet om noe er gjort.
Nå ser jeg det er flere som deler samme oppfatningene, og ikke bare jeg som er superparanoid og livredd for å kjøre i grus om jeg henter en uten info om akk dette, eller om det er gjort.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
På BMW R-serien, mulig med unntak av den nye vannkjølte som jeg ikke vet noe om, vil ikke motoren ta skade uansett hvor feil ventilene er stilt.
Er den helt på tryne får ikke motoren luft (eller får ikke kompresjon) og starter ikke.
Er den ikke helt på tryne men nesten, går motoren så dårlig at du ikke er i tvil om at noe er galt.
På min 1150 var det ikke behov for justering efter at motoren hadde gått 100.000 km. Jeg kontrollerte hver 10.000 men trengte ikke å gjøre noe.
Fordi ventilene og setene slites, "stiger" venilen oppover i toppen, og klaringen blir statig mindre.
[TaSK]
Er den helt på tryne får ikke motoren luft (eller får ikke kompresjon) og starter ikke.
Er den ikke helt på tryne men nesten, går motoren så dårlig at du ikke er i tvil om at noe er galt.
På min 1150 var det ikke behov for justering efter at motoren hadde gått 100.000 km. Jeg kontrollerte hver 10.000 men trengte ikke å gjøre noe.
Fordi ventilene og setene slites, "stiger" venilen oppover i toppen, og klaringen blir statig mindre.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Ikke helt riktig, om klaringa er akkurat for liten vil ventilene brenne. Eksosventilene er mest utsatt siden de blir varmest.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 35
- Registrert: 05 jan 2012, 22:42
- Motorsykkelen din: 1992 Suzuki VX800
- Bosted: Kristiansand
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Har fra et pålitelig mc-verksted (altså ikke her på Sørlandet), fått høre at tendens til startvansker kan indikere at ventilene trenger justering. Så hvis sykkelen er lettstartet, er det bare å dure ivei...?
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Som Jompa skriver så er problemet at når ventilklaringen blir for liten så brenner en ventilene. Dette tar vel alle motorer skade av?
Når klaringen er for stor så blir det jo tikking som vi hører uten å sjekke.
Ifølge en Suzuki-mekaniker er det veldig ofte at de ikke trenger å justere ventiler på service-intervallene.
Når klaringen er for stor så blir det jo tikking som vi hører uten å sjekke.
Ifølge en Suzuki-mekaniker er det veldig ofte at de ikke trenger å justere ventiler på service-intervallene.
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Som Jompa skriver så er problemet at når ventilklaringen blir for liten så brenner en ventilene. Dette tar vel alle motorer skade av?
Når klaringen er for stor så blir det jo tikking som vi hører uten å sjekke.
Ifølge en Suzuki-mekaniker er det veldig ofte at de ikke trenger å justere ventiler på service-intervallene.
Når klaringen er for stor så blir det jo tikking som vi hører uten å sjekke.
Ifølge en Suzuki-mekaniker er det veldig ofte at de ikke trenger å justere ventiler på service-intervallene.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Kan det reformuleres slik:Jompa skrev:Ikke helt riktig, om klaringa er akkurat for liten vil ventilene brenne. Eksosventilene er mest utsatt siden de blir varmest.
Eftersom kammen roterer så er klaringen også et mål på tid.
Det vil si, jo større klaring jo lenger tid sitter ventilen mot toppen og blir nedkjølt.
Men det betyr da også at jo mindre klaring, jo lengere tid er ventilen åpen.
Og det, sa min BMW-mekaniker, gjør at kompresjonen blir dårlig og det oppveier varmeeffekten.
Han mente at det ikke var noen grunn til å justere ventilene (på BMW R-motor) før du kjente at det var nødvendig. Enten ved vibrasjon eller dårlig futt.
Tar han (og derfor jeg) feil?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Første avsnittet ditt er ikke vanskelig å være 100% enig i , for sånn er det.
Det er det som kalles kamtider, tiden ventilen er helt lukket. Pluss åpningstid, overlapping og kanskje
enda mer.
Men det andre er jeg ikke helt sikker på om jeg er enig i.
For at forbrenningstemperaturen blir vel omtrent den samme uansett ?
Og hvis ventilene da ikke stenger helt, vil det stikke en flamme ut mellom ventil og sete.
Etter noen millioner stempelslag vil denne flammen ha brent et hakk i kanten på ventilen, og da mister man for alvor kompresjon.
Det er det som kalles kamtider, tiden ventilen er helt lukket. Pluss åpningstid, overlapping og kanskje
enda mer.
Men det andre er jeg ikke helt sikker på om jeg er enig i.
For at forbrenningstemperaturen blir vel omtrent den samme uansett ?
Og hvis ventilene da ikke stenger helt, vil det stikke en flamme ut mellom ventil og sete.
Etter noen millioner stempelslag vil denne flammen ha brent et hakk i kanten på ventilen, og da mister man for alvor kompresjon.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Men vil det ikke være slik at om klaringen er så liten at ventilen ikke har rukket å stenge helt når gnisten kommer (-10 grader eller noe slik?), da kan det vel ikke være kompresjon heller?Jompa skrev: For at forbrenningstemperaturen blir vel omtrent den samme uansett ?
Og hvis ventilene da ikke stenger helt, vil det stikke en flamme ut mellom ventil og sete.
Jeg trodde det viktigste var at ventilen fikk sitt mot toppen så lenge som mulig for å overføre varme til toppen.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Når klaringnen begynner å bli for liten så begynner du nok å brenne ventilen før du merker at det er litt mindre kompresjon. Det er jo fortsatt tre andre sylindere som har det bra. Når ventilen begynner å bli brent så mister du fortere kompresjonen av det enn at klaringen er for liten.
Det at ventilen skal ligge så lenge mot toppen for kjølingens del har nok veldig lite med ventilklaring å gjøre. Ventilklaringen utgjør veldig lite for hvor lenge ventilen er åpen eller lukket. Det som er viktig er at den er skikkelig lukket når den skal være det.
Synes BMW-mekanikeren din har en merkelig teori, og jeg har ikke hørt om ventiler som tåler for liten klaring. Når motoren begynner å gå dårlig eller å vibrere, da må det nok mer enn en ventiljustering til.
Det at ventilen skal ligge så lenge mot toppen for kjølingens del har nok veldig lite med ventilklaring å gjøre. Ventilklaringen utgjør veldig lite for hvor lenge ventilen er åpen eller lukket. Det som er viktig er at den er skikkelig lukket når den skal være det.
Synes BMW-mekanikeren din har en merkelig teori, og jeg har ikke hørt om ventiler som tåler for liten klaring. Når motoren begynner å gå dårlig eller å vibrere, da må det nok mer enn en ventiljustering til.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Jompa sa at beskrivelsen var 100% korrekt.Voksen skrev:Ventilklaringen utgjør veldig lite for hvor lenge ventilen er åpen eller lukket.
Øh - hørt om BMW boxer? :-)Voksen skrev:Det er jo fortsatt tre andre sylindere som har det bra.
Det skal svært lite til før du merker vibrasjoner på en boxer.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Kompresjon vil det være, selv med en utett ventil, men mye lavere enn hvis ventilene tetter 100%.tagesk skrev:Men vil det ikke være slik at om klaringen er så liten at ventilen ikke har rukket å stenge helt når gnisten kommer (-10 grader eller noe slik?), da kan det vel ikke være kompresjon heller?Jompa skrev: For at forbrenningstemperaturen blir vel omtrent den samme uansett ?
Og hvis ventilene da ikke stenger helt, vil det stikke en flamme ut mellom ventil og sete.
Jeg trodde det viktigste var at ventilen fikk sitt mot toppen så lenge som mulig for å overføre varme til toppen.
[TaSK]
Hastigheten på stemplet og tregheten i lufta ( eller friksjonen) vil sørge for å komprimere luft/bensinblandinga fortere enn det lekker ut.
I hvert fall så lenge det er en liten lekkasje og turtall på motoren.
Den vil allikevel bli tungstarta, pga den samme lekkasjen.
Den tida ventilen ligger mot setet er lite avhengig av ventilklaringa.
Den er uansett stengt 3/4 av tida, eller litt i underkant.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Lite poeng i å falle ut om dette, men jeg vet ikke om noen motorprodusenter som anbefaler minst mulig klaring. De jeg har vært borti legger inn en margin slik at en skal unngå å brenne ventilene. I tillegg så legges det jo inn sjekk av dette i serviceintervaller.tagesk skrev:Jompa sa at beskrivelsen var 100% korrekt.Voksen skrev:Ventilklaringen utgjør veldig lite for hvor lenge ventilen er åpen eller lukket.
Øh - hørt om BMW boxer? :-)Voksen skrev:Det er jo fortsatt tre andre sylindere som har det bra.
Det skal svært lite til før du merker vibrasjoner på en boxer.
[TaSK]
Om BMW har en metode som gjør at deres ventiler brenner seg vet jeg ikke. Har ikke skrudd på BMW.
Om det boxermotorer med to eller flere sylinderet så er vel prinsippet for ventiler det samme?
Hvis du roterer kammen og ser på ventilene så vil du se at ventilklaringen har svært lite med hvor lenge ventilene er lukket å gjøre. Noe er det, men svært lite.
Mitt tips er at ventilsjekk er viktig for å unngå å brenne ventiler.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Ventiljustering - fleip eller fakta
Bare sånn for ordens skyld: BMW anbefaler at man kontrollerer klaringen hver 10.000 km. Det tar minst ti minutter for hver av de to sylindrene.Voksen skrev: Lite poeng i å falle ut om dette, men jeg vet ikke om noen motorprodusenter som anbefaler minst mulig klaring.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)