KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service osv
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service
Gratulerer med ny sykkel!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service
Hey
!
Gratulerer!! Åssen var første kjøreturen
?
Håper veldig på at det ikke blir noen utsettelse å snakke om for egen del...
1190'en din ble levert av AMD, eller?

Gratulerer!! Åssen var første kjøreturen

Håper veldig på at det ikke blir noen utsettelse å snakke om for egen del...

1190'en din ble levert av AMD, eller?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lr-80
- Innlegg: 24
- Registrert: 14 feb 2015, 19:58
- Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure R 2015
- Bosted: Oslo - Grefsen
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service
Takk. Det var fantastisk - krefter og lyd fra en annen verden! Komfortmessig ikke ulikt 800GS'n jeg solgte, bør nok gjøre noe med skjermen for lange motorveietapper (men det bør jo helst unngås). Mer lettstyrt. Årsaken til forsinkelsen var at det var nytt typegodkjenningsnummer som ikke var søkt om da de ikke var klar over at det var nytt. Blir nok derfor ikke noe problem på din. Jeg kjøpte hos AMD.AJ skrev:Hey!
Gratulerer!! Åssen var første kjøreturen?
Håper veldig på at det ikke blir noen utsettelse å snakke om for egen del...![]()
1190'en din ble levert av AMD, eller?
KTM 1190 Adventure R 2015
BMW F800GS Trophy 2012 (solgt)
BMW F800GS Trophy 2012 (solgt)
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service osv
Grattis med knalltøff sykkel. Må innrømme at jeg har siklet en del på 1190 Adventure (ikke R modellen som du kjøpte riktignok) i vinter, og gleder meg til jeg får mulighet til å prøve den.
Håper du kommer med en litt utfyllende rapport her i tråden etterhvert som du har fått kjørt den litt. :)
Håper du kommer med en litt utfyllende rapport her i tråden etterhvert som du har fått kjørt den litt. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service
Grattis med rå sykkel !
Er faktisk misunnelig på deg, for den saken der. 



Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- lr-80
- Innlegg: 24
- Registrert: 14 feb 2015, 19:58
- Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure R 2015
- Bosted: Oslo - Grefsen
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service
Liten rapport etter 1200 km:
- Setet: mye hardere enn på 800'n, men likevel mer komfortabelt (har ikke prøvd lenger enn 4-5 timer, mot maks 17 timers dagsetappe på 800'n)
- Vindskjerm: som 800 standard, men dårligere enn Desierto som jeg hadde der. Blir mye bråk, men ikke for mye fartsvind eller risting. Skal prøve med nye øreplugger og om det ikke duger vurderer jeg å oppgradere til 1290-skjermen
- Menyen er intuitiv å bruke. Kan ha favoritter liggende på "hjemskjermen", sånn som aktivering av varmehåndtakene (disse er forøvrig meget bra).
- Grus: helt rått. Fått en tur på vårløsningsveier hvor de med 19" forhjul klaget fælt på at det sank nedi og ble ustabilt. Her var det bare å kjøre på. Offroad-programmet gjorde det lett å dosere ut noen småsladder, og moro å kunne skru av abs bak og beholde den foran. Mer lettsvingt enn 800'n, samtidig stabil i fart. Clutch og bremser er lettdoserte og jeg har gått over til énfingersgrep som bare hviler over hendlene til enhver tid, veldig mye bedre enn på 800'n.
- Asfalt: maaaaasse krefter og fin lyd når den presses litt. Helt rått etter 6000 rpm. Fikk slipp under pådrag i nedlegg i 3. og det føltes veldig udramatisk. (Jeg har ikke mye erfaring og aldri kjørt noen ren asfaltsykkel).
- Bensinforbruk: vesentlig mer enn 800'n (og også 1200gs), men skyldes dels at det er en sykkel som innbyr til, eh, aktiv kjøring.
- Skuffelser: har alt hatt en bensinlekkasje. Får håpe det ikke er et forvarsel på hva som kommer, mtp. rykter om pålitelighet. Touratechboksene ligger langt ut og gjør den bred selv om jeg har valgt de minste (31/38L).
Så nå gleder jeg meg til sommeren - hvor bl. a. Adventure Days i Säfsen blir et høydepunkt.
- Setet: mye hardere enn på 800'n, men likevel mer komfortabelt (har ikke prøvd lenger enn 4-5 timer, mot maks 17 timers dagsetappe på 800'n)
- Vindskjerm: som 800 standard, men dårligere enn Desierto som jeg hadde der. Blir mye bråk, men ikke for mye fartsvind eller risting. Skal prøve med nye øreplugger og om det ikke duger vurderer jeg å oppgradere til 1290-skjermen
- Menyen er intuitiv å bruke. Kan ha favoritter liggende på "hjemskjermen", sånn som aktivering av varmehåndtakene (disse er forøvrig meget bra).
- Grus: helt rått. Fått en tur på vårløsningsveier hvor de med 19" forhjul klaget fælt på at det sank nedi og ble ustabilt. Her var det bare å kjøre på. Offroad-programmet gjorde det lett å dosere ut noen småsladder, og moro å kunne skru av abs bak og beholde den foran. Mer lettsvingt enn 800'n, samtidig stabil i fart. Clutch og bremser er lettdoserte og jeg har gått over til énfingersgrep som bare hviler over hendlene til enhver tid, veldig mye bedre enn på 800'n.
- Asfalt: maaaaasse krefter og fin lyd når den presses litt. Helt rått etter 6000 rpm. Fikk slipp under pådrag i nedlegg i 3. og det føltes veldig udramatisk. (Jeg har ikke mye erfaring og aldri kjørt noen ren asfaltsykkel).
- Bensinforbruk: vesentlig mer enn 800'n (og også 1200gs), men skyldes dels at det er en sykkel som innbyr til, eh, aktiv kjøring.
- Skuffelser: har alt hatt en bensinlekkasje. Får håpe det ikke er et forvarsel på hva som kommer, mtp. rykter om pålitelighet. Touratechboksene ligger langt ut og gjør den bred selv om jeg har valgt de minste (31/38L).
Så nå gleder jeg meg til sommeren - hvor bl. a. Adventure Days i Säfsen blir et høydepunkt.
KTM 1190 Adventure R 2015
BMW F800GS Trophy 2012 (solgt)
BMW F800GS Trophy 2012 (solgt)
- lr-80
- Innlegg: 24
- Registrert: 14 feb 2015, 19:58
- Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure R 2015
- Bosted: Oslo - Grefsen
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service
1290- skjerm på 1190 Adventure R
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
KTM 1190 Adventure R 2015
BMW F800GS Trophy 2012 (solgt)
BMW F800GS Trophy 2012 (solgt)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service
Se der, ja
!
Kommer med en inntrykksrapport av 1290 SA'en etter hvert jeg også.
Ikke bra med bensinlekkasjen...
Kan det ha noe med at verkstedet har tatt av tanken for å sette inn DNA luftfilter i stedet for det originale? Tror nemlig at verkstedet gjør dette på førstegangservicen på 1190 modellen.
Bensinlekkasjen skjer antakelig som følge av at de ikke får koblet til slangene til slagene helt riktig når tanken skal på plass igjen.

Kommer med en inntrykksrapport av 1290 SA'en etter hvert jeg også.
Ikke bra med bensinlekkasjen...
Kan det ha noe med at verkstedet har tatt av tanken for å sette inn DNA luftfilter i stedet for det originale? Tror nemlig at verkstedet gjør dette på førstegangservicen på 1190 modellen.
Bensinlekkasjen skjer antakelig som følge av at de ikke får koblet til slangene til slagene helt riktig når tanken skal på plass igjen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- lr-80
- Innlegg: 24
- Registrert: 14 feb 2015, 19:58
- Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure R 2015
- Bosted: Oslo - Grefsen
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service
Det var en o-ring mellom tanken og stoppekrana. Den var ikke tatt av ved DNA-filtermontering, da de bare tar av slangene. Angivelig litt tynn i forhold til rommet den skal fylle.AJ skrev:Se der, ja!
Kommer med en inntrykksrapport av 1290 SA'en etter hvert jeg også.
Ikke bra med bensinlekkasjen...
Kan det ha noe med at verkstedet har tatt av tanken for å sette inn DNA luftfilter i stedet for det originale? Tror nemlig at verkstedet gjør dette på førstegangservicen på 1190 modellen.
Bensinlekkasjen skjer antakelig som følge av at de ikke får koblet til slangene til slagene helt riktig når tanken skal på plass igjen.
KTM 1190 Adventure R 2015
BMW F800GS Trophy 2012 (solgt)
BMW F800GS Trophy 2012 (solgt)
- lr-80
- Innlegg: 24
- Registrert: 14 feb 2015, 19:58
- Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure R 2015
- Bosted: Oslo - Grefsen
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service
Da har jeg vært på Adventure Days :)
1190R oppførte seg eksemplarisk på grus og innbyr til det man kan kalle aktiv kjøring. Sparket grus i hver sving, og på de fleste rettstrekkene også, bare for moro skyld. Ikke et feilslag. Elektronikken fungerer utrolig bra, og bremsene er kjempebra på rullegrus i offroad mode. Karoo 3 er bra på løsgrusen, men glatte (sideveis) på hard leire - veltebøylene gjorde jobben, og all plast har overlevd uten skrammer, men må kjøpe et nytt speil. Komforten for langtur er godkjent - dvs. bedre enn 800gs på sittestilling, sete osv. men kunne vært litt bedre mtp. turbulens. Powerparts fothvilere er gigantiske og lange dager stående er en lek.
Garmin 590 er ustabil og krasjer rett som det er, ifølge Mr. Garmin Lars Eriksson er det tradisjon for at ustabil spenning på KTM kan gi problemer - selv om han bare visste om eldre sykler der dette er et problem.
Alt i alt smiler jeg mer enn jeg kunne tenkt meg, og kan ikke komme på noen annen sykkel jeg heller ville hatt!
1190R oppførte seg eksemplarisk på grus og innbyr til det man kan kalle aktiv kjøring. Sparket grus i hver sving, og på de fleste rettstrekkene også, bare for moro skyld. Ikke et feilslag. Elektronikken fungerer utrolig bra, og bremsene er kjempebra på rullegrus i offroad mode. Karoo 3 er bra på løsgrusen, men glatte (sideveis) på hard leire - veltebøylene gjorde jobben, og all plast har overlevd uten skrammer, men må kjøpe et nytt speil. Komforten for langtur er godkjent - dvs. bedre enn 800gs på sittestilling, sete osv. men kunne vært litt bedre mtp. turbulens. Powerparts fothvilere er gigantiske og lange dager stående er en lek.
Garmin 590 er ustabil og krasjer rett som det er, ifølge Mr. Garmin Lars Eriksson er det tradisjon for at ustabil spenning på KTM kan gi problemer - selv om han bare visste om eldre sykler der dette er et problem.
Alt i alt smiler jeg mer enn jeg kunne tenkt meg, og kan ikke komme på noen annen sykkel jeg heller ville hatt!
KTM 1190 Adventure R 2015
BMW F800GS Trophy 2012 (solgt)
BMW F800GS Trophy 2012 (solgt)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service
Godt å høre du/dere har kost dere på adventure days. Det så helt rått ut



- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service osv
Hun her fra Ukraina har helt sikkert kvalifiserte meninger om bruk og holdbarhet :):

For øvrig en spennende og interessant historie:
http://www.motorcycle.com/features/inte ... hkina.html

For øvrig en spennende og interessant historie:
http://www.motorcycle.com/features/inte ... hkina.html
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service osv
Var tilfeldigvis innom bloggen til Maria i dag, her er en rapport fra da hun hadde passert 130.000 Km på sin 1190 og hadde storservice i Østerrike.
http://www.ihaveadreamtravel.info/en/ma ... m-austria/
http://www.ihaveadreamtravel.info/en/ma ... m-austria/
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service osv
Artig og interessant lesningNomade skrev: 27 jul 2020, 19:22 Var tilfeldigvis innom bloggen til Maria i dag, her er en rapport fra da hun hadde passert 130.000 Km på sin 1190 og hadde storservice i Østerrike.
http://www.ihaveadreamtravel.info/en/ma ... m-austria/

Jeg kan i hvert fall skrive under på at 1,3 literer'n i 1290'en bare blir bedre og bedre jo lenger den går .
Har nevnt det før og nevner det (til det kjedsommelig...

Og den jeg har nå begynner også å kvikne til nå som den har passert 42K

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: KTM 1190 Adventure-Brukserfaringer, holdbarhet, service osv
1050, 1090, 1190 og 1290 er alle bygget på samme lest over mange år. Leser du på nettet så er det noen feil som går igjen (ex luftfilter på 1190) men selv er jeg veldig godt fornøyd med både 1050 og 1290. Multistrada 1200 Enduro, en kompis har kjørt 25k med sin og aldri noe kluss. Følger service intervallene, vasker og kjører. Hva som er «relativt dyrt» blir hengende i lufta. Uansett hvordan du ser på det så er alt dyrt men akkurat dette, verdt hver krone :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1