Hei godtfolk! I dag hadde jeg og fruen en fantastisk tur til Skjærhalden i finværet. Hvaler viste seg fra sin beste side, og livet smilte.
Så kom hjemturen. Lå i 60 km/t bak en bil med henger, som var lasset med stein. Jeg holdt heldigvis god avstand. Plutselig faller det ut en 7-8 stein fra hengeren, og det kommer bil i mot. I og med at jeg hadde fruen bakpå var det litt begrenset hva jeg fikk til av manøvrere. Holdt jo på å gå passelig på trynet, i og med at steinene lå over hele mitt kjørefelt. Fikk svingt unna noen av dem, før jeg fikk en midt under sykkelen, slik at jeg hørte et lite smell.
Valget ble da å ta opp jakten på herr henger, eller stanse for å se hva som hadde skjedd. Valget falt på sistnevnte, og jeg vrengte inn til siden og kastet meg under sykkelen. Der var det en grei bulk i røret fra sylinder to, sett fra bremsesiden.
Heldigvis at eksosen ligger på undersiden av bunnpanna, ellers kunne jo dette blitt kritisk.
Mitt spørsmål er da om jeg bør bytte svanehals, eller om det bare er tut og kjør. Tenker litt på at en sylinder da vil gå med høyere belastning enn de andre, da den har litt mindre å puste ut gjennom. Skal legge ut bilde av bulken i morgen. Den er jo under sykkelen, så estetisk sett driter jeg i det, for det er jo ingen som ser der.
Noen som har noen tips for å få retter ut bulken? Sveise og glidehammer, eller den metoden med å fylle røret med vann og legge det i fryseren?
Eller rett og slett bare drite i det og kjøre. Er ingen enorm bulk, men nok til at jeg synes det er verdt å høre litt rundt det. I min trialtid bulket jeg svanehalser på hvert løp omtrent, og da funket frysemetoden greit. Hva tror dere? :-)
Bulk i kollektor/svanehals
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Re: Bulk i kollektor/svanehals
Hvis det ikke er en stor bulk er det ikke noen krise.
Er det doble rør på sykkelen ?
Da skal det ganske store bulker til før innerrørene får noen vesentlig innsnevring.
Flaks at det ikke gikk verre.
Da skal det ganske store bulker til før innerrørene får noen vesentlig innsnevring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Bulk i kollektor/svanehals
Aner ikke om rørene er doble på denne.Jompa skrev:Hvis det ikke er en stor bulk er det ikke noen krise.
Here is a picture:
[img]http://i720.photobucket.com/albums/ww20 ... C_1029.jpg[/img]
Or two
[img]http://i720.photobucket.com/albums/ww20 ... C_1032.jpg[/img]