Kan godt hende jeg holdt litt hardere enn vanlig i kraft av at det var en ny sykkel osv ja.Pluggen skrev:Prikkinga kommer av viberasjonan fra motoren, bare å slappe av i grepet, har hatt boxer i 20 år :)
R1150R 01, R1200GS 06, R1200GS 15
Prøvekjøring av BMW R1200R
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
Da ville man jo hatt samme fenomen på andre sykler med kardang også, sånn som f.eks. Triumph Tiger Explorer 1200, men det har man ikke.ATWindsor skrev:
Merket egentlig ikke så mye til at den trakk sidelengs heller, men er ikke det uansett pga kardagen som setter opp et dreiemoment? MOtoren går jo symmetrisk?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
Vibrasjonene kommer fra motstående sylindere, men "Twist-effekten" er det detSnikkeren skrev:Da ville man jo hatt samme fenomen på andre sykler med kardang også, sånn som f.eks. Triumph Tiger Explorer 1200, men det har man ikke.ATWindsor skrev:
Merket egentlig ikke så mye til at den trakk sidelengs heller, men er ikke det uansett pga kardagen som setter opp et dreiemoment? MOtoren går jo symmetrisk?
tverrstilte svinghjulet som står for. Jo tyngre jo mere merkbart

Kardangen har ingenting med dette å gjøre, om man fex tar en Motoguzzi i fri
og gir gass kjenner man tydelig kreftene som vil legge den over til ene siden. Mener det var til venstre

Sist redigert av ojda den 21 jun 2015, 13:21, redigert 2 ganger totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
Merker ihvertfall ingenting til det på Exploreren, mens på SuperMorten sin BMW merket jeg godt at den dro mot venstre når man ga gass.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
Guzzi'en drar merkbart til høyre ved gasspådrag når sykkelen står i ro.ojda skrev: [snip]
Kardangen har ingenting med dette å gjøre, om man fex tar en Motoguzzi i fri
og gir gass kjenner man tydelig kreftene som vil legge den over til ene siden. Mener det var til venstre
Knapt merkbart under kjøring, naturlig nok.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
Kardangen lager "heis- effeketen" dvs at sykkelen løfter bakenden ved pådrag og slipper seg nedpå ved motorbremsing.
Unntatt på nyere BMWer og Guzzier som har stag som utligner kreftene.
Andre måter å unngå dette på, er å enten ha langsvingarm/ gaffel eller veldig stiv bakfjæring.
Unntatt på nyere BMWer og Guzzier som har stag som utligner kreftene.
Andre måter å unngå dette på, er å enten ha langsvingarm/ gaffel eller veldig stiv bakfjæring.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
Viktigste grunnen til å kjøpe BMW er å få Telelever.chromecast skrev:Ikke telelever på 2015, og gaffelen er snudd.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Kimshans
- Innlegg: 60
- Registrert: 27 sep 2012, 23:26
- Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
- Bosted: Porsgrunn
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
Det er som andre har påpekt svinghjulet som gjør dette at den drar til siden. Merker ikke det under vanlig kjøring. Kanskje litt på krypkjøring, men det har ingen innvirkning på kjøringen.ATWindsor skrev:Merket egentlig ikke så mye til at den trakk sidelengs heller, men er ikke det uansett pga kardagen som setter opp et dreiemoment? MOtoren går jo symmetrisk?Kimshans skrev:Skal ikke påstå at den er mer eller mindre rykkete enn andre, da jeg ikke har kjørt noen annen sykkel enn min og skolesykkelen. Men jeg har nå vent meg til det ihvertfall.ATWindsor skrev:Mer rykkete enn andre sykler i samme klasse? Kjører endel i byen nemlig.Kimshans skrev:Ang. kjøring i lave hastigheter så kan den være litt rykkete. Du må sitte med hånden på clutchen. Men det er en tilvenningsak. Ikke noe stort problem for meg ihvertfall. Holkene tror jeg er ganske så like andre sykler.
Ang. boxermotor. Det er jo noe av fordelen med denne sykkelen. Det gir den ett lavt tyngdepunkt, og gjør sykkelen lett å håndtere. Man vender seg til å se dem :-)
Man venner seg jo til det mest utseende messig, i starten sparket jeg borti motoren også, men kan vel venne meg til det også.
Ang. boxermotor har jeg aldri sparket bort i den... Synes det er litt rått å se motoren, når jeg sitter på sykkelen og jeg da :-) Og når du ruser motoren, når du sitter på sykkelen kjenner du den trekker til siden. Rått å merke kreftene slik på denne måten!
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
Klarer meg fint uten denslags sære BMW-løsninger :)tagesk skrev:Viktigste grunnen til å kjøpe BMW er å få Telelever.chromecast skrev:Ikke telelever på 2015, og gaffelen er snudd.
[TaSK]
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
På andre vektskålen kan man da legge at svært, svært mange andre vil ha løsningen; jeg er åpenbart blant dem.ATWindsor skrev: Klarer meg fint uten denslags sære BMW-løsninger :)
Telelever gjør at fjering og demping fungerer fullt ut under nedbremsing (fjæren og demperen trykkes ikke sammen).
Det gir to viktige fordeler: Komfort og sikkerhet.
Det øker konforten betraktelig å ha full demping og fjæring også mens man bremser. Og man slipper den hjelm-klinkende "resiningen" når man stopper.
Men sikkerhet er kanskje enda viktigere. Fordi fjæren ikke er trykket sammmen har sykkelen samme geometri som "til vanlig", og oppfører seg derfor likedan somm du er vant til. Særlig: Svinggeometrien er den samme!
Dernest, at fjæring og demping er upåvirket av nedbremsingen gjør at ugjevnheter fjæres og dempes som før. Eller med andre ord: Dekke følger veien bedre. Det gir bedre bremseeffekt.
Et vanlig ankepunkt er "Jeg føler ikke at jeg kjenner bremsene". Det skyldes at man er vant til at man "kjenner" på bemsingen ved å kjenne på hvor mye sykkelen dykker. Det er altså resultatet av en (dårlig?) vane heller enn noe annet.
Ulempen--for det fifnnes ingenting uten ulemper--er økt vekt. Særlig den gamle 1150 hadde en mange kilos greie der fremme. I dag er det er lettmetall-dings om ikke kan veie noe særlig. Mne null, det er vektøkningen ikke. Videre driver alle kompliserte løsninger prisen oppover.
Men, altså, Europas desiderte mest solge sykkel har løsningen. Ikke uten grunn!
Forresten: Har BMW patent på løsningen slik at andre ikke akn bruke den?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
Jepp BMW har patentet. Telelever ble forresten først utviklet av Arturro Magni for Moto Guzzi som ikke ville ha det.tagesk skrev:<snip>
Forresten: Har BMW patent på løsningen slik at andre ikke akn bruke den?
[TaSK]
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
I denne artikkelen. http://www.bikeme.tv/index.php/history- ... -part-iii/ står det at engelske Saxon-Motodd fant det opp tidlig på 80-tallet.poulet_cavalier skrev:Jepp BMW har patentet. Telelever ble forresten først utviklet av Arturro Magni for Moto Guzzi som ikke ville ha det.tagesk skrev:<snip>
Forresten: Har BMW patent på løsningen slik at andre ikke akn bruke den?
[TaSK]
We have met the enemy and he is us.
Pogo
Pogo
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
Sikkert riktig. Oppfinner, utvikler og patenthaver er ofte ikke samme mann..Desmo skrev:I denne artikkelen. http://www.bikeme.tv/index.php/history- ... -part-iii/ står det at engelske Saxon-Motodd fant det opp tidlig på 80-tallet.poulet_cavalier skrev:Jepp BMW har patentet. Telelever ble forresten først utviklet av Arturro Magni for Moto Guzzi som ikke ville ha det.tagesk skrev:<snip>
Forresten: Har BMW patent på løsningen slik at andre ikke akn bruke den?
[TaSK]
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
Er ikke også et vanlig ankepunkt at man kjenner underlaget dårligere når man kjører vanlig? Det virker som et større problem? Og jeg kan jo anke med at "ingen av verdens mest høytytende sykler har løsningen, ikke uten grunn" :)tagesk skrev:På andre vektskålen kan man da legge at svært, svært mange andre vil ha løsningen; jeg er åpenbart blant dem.ATWindsor skrev: Klarer meg fint uten denslags sære BMW-løsninger :)
Telelever gjør at fjering og demping fungerer fullt ut under nedbremsing (fjæren og demperen trykkes ikke sammen).
Det gir to viktige fordeler: Komfort og sikkerhet.
Det øker konforten betraktelig å ha full demping og fjæring også mens man bremser. Og man slipper den hjelm-klinkende "resiningen" når man stopper.
Men sikkerhet er kanskje enda viktigere. Fordi fjæren ikke er trykket sammmen har sykkelen samme geometri som "til vanlig", og oppfører seg derfor likedan somm du er vant til. Særlig: Svinggeometrien er den samme!
Dernest, at fjæring og demping er upåvirket av nedbremsingen gjør at ugjevnheter fjæres og dempes som før. Eller med andre ord: Dekke følger veien bedre. Det gir bedre bremseeffekt.
Et vanlig ankepunkt er "Jeg føler ikke at jeg kjenner bremsene". Det skyldes at man er vant til at man "kjenner" på bemsingen ved å kjenne på hvor mye sykkelen dykker. Det er altså resultatet av en (dårlig?) vane heller enn noe annet.
Ulempen--for det fifnnes ingenting uten ulemper--er økt vekt. Særlig den gamle 1150 hadde en mange kilos greie der fremme. I dag er det er lettmetall-dings om ikke kan veie noe særlig. Mne null, det er vektøkningen ikke. Videre driver alle kompliserte løsninger prisen oppover.
Men, altså, Europas desiderte mest solge sykkel har løsningen. Ikke uten grunn!
Forresten: Har BMW patent på løsningen slik at andre ikke akn bruke den?
[TaSK]
Re: Prøvekjøring av BMW R1200R
For å være litt seriøs her, har aldri prøvd telever, så vet ikke så alt for mye om det, men synes avogtil BMW kunne vært litt mer "normale" i sine valg, de har nok av ting som skiller de fra konkurrentene allikevel.