RuneMC's blogg
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Sted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Min erfaring fra V-Strom: Madstad brakett og originalt glass i ca. midterste posisjon og medium tilt funket fint. Men det var fortsatt noe turbulens... Min erfaring er at den ikke kom fra skjermen, men fra originalspeilene som har aerodynamikk på linje med en låvedør. Byttet disse til noe Aprilia kloner og levde lykkelig. Jeg er 180, lettere korpulent og normalt proporsjonert.
Ift. skjermen trenger jeg et bedre bilde i skikkelig lys for å uttale meg. Min mentale grense går stort sett ved Givi Airflow... Den er sikkert knallbra, men ser ikke ut i måneskinn!
Ift. skjermen trenger jeg et bedre bilde i skikkelig lys for å uttale meg. Min mentale grense går stort sett ved Givi Airflow... Den er sikkert knallbra, men ser ikke ut i måneskinn!
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
@Flanker - byttet speilene ifjor til noen smekrere saker fra eBay, så det ble absolutt bedre av det. Men pluss på høyden med 5cm, så har jeg fortsatt noe turbulens på toppen av hjelmen. Den er blitt noe mindre. Så langt best med original skjerm (som tilsvarer MRA Vario tror jeg) enn med Madstad skjermen, men nå har jeg ennå ikke eksperimentert nok med posisjoner på Madstad-skjermen.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
En liten tur/retur Tofte via grusveien Sundbyveien. Bra føre, ikke mye løsgrus.
Skogsdrift på gang...
Madstad skjermen er litt vel omfangsrik har jeg kommet fram til, pluss at lys fra lyktene reflekteres i nederste hjørner, så bytter nok tilbake.
Her et speilbilde av noen trær i vannet som jeg har snudd på hodet. Ble ganske artig effekt.
Og til sist solnedgang langs Drammensfjorden
Ikveld var det forresten mer sommerlig temp
Skogsdrift på gang...
Madstad skjermen er litt vel omfangsrik har jeg kommet fram til, pluss at lys fra lyktene reflekteres i nederste hjørner, så bytter nok tilbake.
Her et speilbilde av noen trær i vannet som jeg har snudd på hodet. Ble ganske artig effekt.
Og til sist solnedgang langs Drammensfjorden
Ikveld var det forresten mer sommerlig temp
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Sundbyveien går da bare såvidt forbi Nærsnes? Hvor kjører du inn og ut på denne veien?RuneMC skrev:En liten tur/retur Tofte via grusveien Sundbyveien. Bra føre, ikke mye løsgrus.
Skogsdrift på gang...
Madstad skjermen er litt vel omfangsrik har jeg kommet fram til, pluss at lys fra lyktene reflekteres i nederste hjørner, så bytter nok tilbake.
Her et speilbilde av noen trær i vannet som jeg har snudd på hodet. Ble ganske artig effekt.
Og til sist solnedgang langs Drammensfjorden
Ikveld var det forresten mer sommerlig temp
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Tror dette er en rest av eldre Sundbyveien som gikk en sløyfe rundt mye av Hurum. Kjør til Klokkarstua, kjør sørover og ta av der det står skilt til Røed rett etter den lange sletta. Ca 8 km grusvei etter litt innledende dårlig asfalt, som ender opp midt mellom Tofte og Filtvet. :-)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Tar du bare point and shoot bilder eller bruker du litt tid på stille opp det beste bildet? Om første saken er tilfelle så har du et latterlig godt øye for gode motiver
Hva med å kjøre helt uten vindskjerm. Jeg føler jeg har hørt mye om hvordan den skaper turbulens og ikke helt passer. Er det ikke da en ide å bare kjøre helt uten (om mulig) eller er du helt avhengig av vindskjerming?
Note4
Hva med å kjøre helt uten vindskjerm. Jeg føler jeg har hørt mye om hvordan den skaper turbulens og ikke helt passer. Er det ikke da en ide å bare kjøre helt uten (om mulig) eller er du helt avhengig av vindskjerming?
Note4
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
@LordShaft - ganske point & shoot, men tar flere bilder (koster jo ingenting). Ser mest etter at eksponeringen ser OK ut. Tok f.eks. et der skogsmaskingen kom mer med, men det ble ikke like bra ift veien og MC. Oppretting og beskjæring har du jo også ganske gode muligheter til med den fantastiske 20Mpix sensoren på RX100 - der teller det å ha ekstra megapixler i forhold til gjennomsnittet.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Aha grusveien forbi Røskestadvannet - der har jeg kjørt mange ganger :-)RuneMC skrev:Tror dette er en rest av eldre Sundbyveien som gikk en sløyfe rundt mye av Hurum. Kjør til Klokkarstua, kjør sørover og ta av der det står skilt til Røed rett etter den lange sletta. Ca 8 km grusvei etter litt innledende dårlig asfalt, som ender opp midt mellom Tofte og Filtvet. :-)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
@poulet_cavalier - Ta å zoome inn på googlekartet så ser du at den heter Sundbyveien, så det så...
Idag har det vært en fin dag på MC, først med tur til Hof MC hvor jeg ble fornyet fan av Shoei's hjelmer (det gjelder bare å finne den rette) og lokale forhandlere med serviceinnstilling Deretter en fin tur hjemover opp langs Eikeren og fra Vikersund til Sylling.
Les mer her: http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=270898#p270898
Ellers en oppdatering ang vindskjerm og Madstad braketter - det blir en jevnere luftstrøm med vesentlig mindre turbulens når jeg har eksperimentert litt fram og tilbake. Å sette originalskjermen litt bakovervinklet og litt opp slik at en god del luft kommer inn nedenfra og ledes opp på baksiden er positivt for da blir det ikke vakuum bak skjermen som igjen lager turbulens. M.a.o. en klar kjøpsanbefaling om du sliter med turbulens på V-Strom'en (Madstad lager også braketter for mange andre sykler: http://www.madstad.com/ )
Madstad vindskjermen derimot viste seg å være vel bred og høy, slik at det blir litt for vindstille i noen posisjoner og turbulens i andre. Det er også en smule distraherende å se speilbilde av øverste del av lyktene i nedre hjørner (litt avhengig av posisjon). Lurer rett og slett på om jeg skal legge ut Madstad vindskjermen for salg da jeg neppe kommer til å bruke den...
Ellers mye rart en ser langs veien. Idag så jeg en skjære spise hestebæsj! Jeg har sett skjærer spise oppkast på vinteren, så den er ikke kresen den fuglen der
Vel hjemme idag tok jeg en runde med kjedespray og noterte meg at tennene på bakdrevet begynner å bli litt slitt... det var litt tidlig. Noen som har tips til sterke drev/bakdrev? Tenker jeg bestiller opp kjede- og drev straks, så det er klart til dekk skal skiftes neste gang. Å få bakhjulet på igjen på V-Strom'en er ganske kronglete, så da frister det å gjøre flere ting samtidig selv om kjede/drev kan ha noen flere kilometer i seg. Dekk er vel 2-3K unna å må byttes tipper jeg.
Motoren på V-Strom'en synes jeg går forbausende jevnt og bra til å ha gått 96K nå. Virker som om jeg kan pine den ned lenger i turtall uten protester, så har i det siste kjørt/putret mye på ca 3K. Bensinforbruket er det heller ikke mye å si på. Dagens fylling var 10,3 liter på 276km som blir hyggelige 0,38 l/mil
Blir dog litt fascinert av nyeste el-MC'er, der Lightning både har satt Bonneville-rekord og vunnet Pike's Peak bakkeløpet.
Er nok fremtiden dette... bare litt mer rekkevidde så.... (og helst litt rimeligere... $38 000 :-)å )
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Lz1aTLBKIoQ[/video]
Idag har det vært en fin dag på MC, først med tur til Hof MC hvor jeg ble fornyet fan av Shoei's hjelmer (det gjelder bare å finne den rette) og lokale forhandlere med serviceinnstilling Deretter en fin tur hjemover opp langs Eikeren og fra Vikersund til Sylling.
Les mer her: http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=270898#p270898
Ellers en oppdatering ang vindskjerm og Madstad braketter - det blir en jevnere luftstrøm med vesentlig mindre turbulens når jeg har eksperimentert litt fram og tilbake. Å sette originalskjermen litt bakovervinklet og litt opp slik at en god del luft kommer inn nedenfra og ledes opp på baksiden er positivt for da blir det ikke vakuum bak skjermen som igjen lager turbulens. M.a.o. en klar kjøpsanbefaling om du sliter med turbulens på V-Strom'en (Madstad lager også braketter for mange andre sykler: http://www.madstad.com/ )
Madstad vindskjermen derimot viste seg å være vel bred og høy, slik at det blir litt for vindstille i noen posisjoner og turbulens i andre. Det er også en smule distraherende å se speilbilde av øverste del av lyktene i nedre hjørner (litt avhengig av posisjon). Lurer rett og slett på om jeg skal legge ut Madstad vindskjermen for salg da jeg neppe kommer til å bruke den...
Ellers mye rart en ser langs veien. Idag så jeg en skjære spise hestebæsj! Jeg har sett skjærer spise oppkast på vinteren, så den er ikke kresen den fuglen der
Vel hjemme idag tok jeg en runde med kjedespray og noterte meg at tennene på bakdrevet begynner å bli litt slitt... det var litt tidlig. Noen som har tips til sterke drev/bakdrev? Tenker jeg bestiller opp kjede- og drev straks, så det er klart til dekk skal skiftes neste gang. Å få bakhjulet på igjen på V-Strom'en er ganske kronglete, så da frister det å gjøre flere ting samtidig selv om kjede/drev kan ha noen flere kilometer i seg. Dekk er vel 2-3K unna å må byttes tipper jeg.
Motoren på V-Strom'en synes jeg går forbausende jevnt og bra til å ha gått 96K nå. Virker som om jeg kan pine den ned lenger i turtall uten protester, så har i det siste kjørt/putret mye på ca 3K. Bensinforbruket er det heller ikke mye å si på. Dagens fylling var 10,3 liter på 276km som blir hyggelige 0,38 l/mil
Blir dog litt fascinert av nyeste el-MC'er, der Lightning både har satt Bonneville-rekord og vunnet Pike's Peak bakkeløpet.
Er nok fremtiden dette... bare litt mer rekkevidde så.... (og helst litt rimeligere... $38 000 :-)å )
[video]https://www.youtube.com/watch?v=Lz1aTLBKIoQ[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Halla RuneMc
Her for ei stund siden bytta du over til slike "økoløgisk dyrkede bremseklosser"
Si noen ord om erfaringer med hensyn til disse da
Skriker de mindre en de gamle, biter de godt? eventuellt Slitasje er det vel litt tidlig å si noe om
Her for ei stund siden bytta du over til slike "økoløgisk dyrkede bremseklosser"
Si noen ord om erfaringer med hensyn til disse da
Skriker de mindre en de gamle, biter de godt? eventuellt Slitasje er det vel litt tidlig å si noe om
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Hei ojda
Jeg liker de nye bremseklossene godt.
Det kommer null lyd fra de - yess!
- de sintrede jeg har kjørt med tidligere har alltid kommet med ule/skrike-lyder siste biten av oppbremsingen.
De krever noe mer kraft på hendelen, men nå krever jo V-Strom'en alltid en håndfull bestemt kraft på hendelen.
De er mer progressive - dvs lettere å dosere, spesielt i lav fart/rushtidstrafikk er det gunstig at det ikke er like av/på som de sintrede.
Så racing-bane og kraftigst mulig oppbremsing -> sintrede
Daglig bruk -> organiske (kevlar) som er lettere å dosere.
Nå kan det kanskje høres ut som om de organiske kan bli vel "duse" sammenlignet med sintrede, men ved nødoppbremsing for hhv kanin over gårdstun i Austbygde og bobil som plutselig skulle til venstre idet jeg var i farta til å ta "flyby", så er det ikke noe problem å hogge til så ABS'en kjennes med en gang. Slik at både kanin og bobil unngikk skader
Jeg liker de nye bremseklossene godt.
Det kommer null lyd fra de - yess!
- de sintrede jeg har kjørt med tidligere har alltid kommet med ule/skrike-lyder siste biten av oppbremsingen.
De krever noe mer kraft på hendelen, men nå krever jo V-Strom'en alltid en håndfull bestemt kraft på hendelen.
De er mer progressive - dvs lettere å dosere, spesielt i lav fart/rushtidstrafikk er det gunstig at det ikke er like av/på som de sintrede.
Så racing-bane og kraftigst mulig oppbremsing -> sintrede
Daglig bruk -> organiske (kevlar) som er lettere å dosere.
Nå kan det kanskje høres ut som om de organiske kan bli vel "duse" sammenlignet med sintrede, men ved nødoppbremsing for hhv kanin over gårdstun i Austbygde og bobil som plutselig skulle til venstre idet jeg var i farta til å ta "flyby", så er det ikke noe problem å hogge til så ABS'en kjennes med en gang. Slik at både kanin og bobil unngikk skader
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Takk for det RuneMc. Veldig bra svar på akurat det jeg lurte påRuneMC skrev:Hei ojda
Jeg liker de nye bremseklossene godt.
Det kommer null lyd fra de - yess!
- de sintrede jeg har kjørt med tidligere har alltid kommet med ule/skrike-lyder siste biten av oppbremsingen.
De krever noe mer kraft på hendelen, men nå krever jo V-Strom'en alltid en håndfull bestemt kraft på hendelen.
De er mer progressive - dvs lettere å dosere, spesielt i lav fart/rushtidstrafikk er det gunstig at det ikke er like av/på som de sintrede.
Så racing-bane og kraftigst mulig oppbremsing -> sintrede
Daglig bruk -> organiske (kevlar) som er lettere å dosere.
Nå kan det kanskje høres ut som om de organiske kan bli vel "duse" sammenlignet med sintrede, men ved nødoppbremsing for hhv kanin over gårdstun i Austbygde og bobil som plutselig skulle til venstre idet jeg var i farta til å ta "flyby", så er det ikke noe problem å hogge til så ABS'en kjennes med en gang. Slik at både kanin og bobil unngikk skader
Det ble så stille på deg i forhåld til de klossene. at jeg følte jeg måtte mase
TigerBærta skal ikke "reklosses" riktig enda, men jeg lurer på om jeg skal prøve et sett organiske
neste gang selvom jeg både har et sett Bremboklosser liggende samt reserve på Tiger-vraket
Godt å høre at kaninen klarte seg unna med skrekken :-)å
Bobilen kunne du bare ha kjørt over,de liker vi ikke
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Nye bremseskiver forventes til uka sammen med nytt sett klosser. Dekkene begynner å bli ganske klare for skifte, så mulig jeg får sjekket slitasjen på de organiske ganske snart... Jeg noterer jo i mitt service-regneark km-stand når forskjellige deler byttes, og da kan jeg sammenligne med splitter nye klosser.
Lurer forresten på om bakdrevet er såpass slitt fordi jeg har lagt om litt fra å bruke brems til motorbrems når det er mulig... Hmm, det blir isåfall et tankekors om jeg skal slite klosser eller drev, vil tro klosser er billigere og de organiske skal visst slite mindre på bremseskivene også. Ikke enkelt dette her.. må nok filosoferes over på en tur eller to...
Idag rakk jeg forresten en tur mellom frokost og middag.
Tok oppover Lurdalen fra Kongsberg og der var nok 50-60 riktig fart idag, med fareskilt for syklister. Burde kanskje vært skilt om "Fare for familier på søndagstur" også...
Uansett trivelig kjøring langs den veien - også i kosetempo.
Rett før det går ned til Lampeland
Kjapp tur innom Kiwi'n i Lampeland for litt iskaffe før jeg kjørte mot Lyngdal og Soneren.
Fant en fin liten stikkvei et sted mellom Lyngdal og Soneren som egnet seg bra som rasteplass
Nede ved Soneren tok jeg østsiden av vannet oppover. Grei vei med mer variasjon enn vestsiden.
Brukte manuell zoom (dvs forflytter meg med MC'n) for å ta et bilde av Andersnatten. Var en grusete bomvei for å komme enda nærmere, men sjekket ikke ut denne gangen.
Litt lenger opp møtte veien hovedveien igjen rett nedenfor Sigdal Rock Café som jeg har sett skilt til. Denne gangen svingte jeg av for å ta en kikk.
Tenkte først at dette var da en røff Café
Men det var nok bare reklame for rett ovenfor lå nok den egentlige Caféen
Rett ovenfor Caféen var det grusvei og bomvei videre mot Nedal. 70,- for biler, men ingen pris for MC, så da er det muligens gratis.
Var ikke helt i humør for grusvei idag (dekkene begynner å få litt lite mønster) men har notert meg nye muligheter :-)
Tilbake kjørte jeg igjen samme veien på østsiden av Soneren men tok av til Noresund langs en vei jeg ikke hadde kjørt før. https://goo.gl/maps/dPDB2 Den begynte som asfalt, men ble etterhvert veldig dårlig krakelert asfalt og deretter grusvei. Grusvei av typen mye kompakt masse og lite grus, så den gikk det stedvis an å kjøre raskt.
Ellers fikk jeg testet alle luftemulighetene på Dainese jakka mi idag.
- Lufteluker på bryst (vippe ned to flaps som festes med knapper)
- Lufteluker under armhuler (glidelås)
- Stor lufteluke over det meste av ryggen, dvs to glidelåser og rulle ned hele ytterstoffet som da eksponerer mesh-stoff
Den rygg-åpningen ble litt i meste laget, ble litebitt kjølig... men går jo forsåvidt an å begrense seg og kun ta ned glidelåsen et stykke og brette ned ytterstoffet bare så langt. Uansett - en finurlig jakke med både praktiske lommer og luftemuligheter (som jeg ikke var helt klar over når jeg kjøpte den - så dette er ren bonus :-) )
Lurer forresten på om bakdrevet er såpass slitt fordi jeg har lagt om litt fra å bruke brems til motorbrems når det er mulig... Hmm, det blir isåfall et tankekors om jeg skal slite klosser eller drev, vil tro klosser er billigere og de organiske skal visst slite mindre på bremseskivene også. Ikke enkelt dette her.. må nok filosoferes over på en tur eller to...
Idag rakk jeg forresten en tur mellom frokost og middag.
Tok oppover Lurdalen fra Kongsberg og der var nok 50-60 riktig fart idag, med fareskilt for syklister. Burde kanskje vært skilt om "Fare for familier på søndagstur" også...
Uansett trivelig kjøring langs den veien - også i kosetempo.
Rett før det går ned til Lampeland
Kjapp tur innom Kiwi'n i Lampeland for litt iskaffe før jeg kjørte mot Lyngdal og Soneren.
Fant en fin liten stikkvei et sted mellom Lyngdal og Soneren som egnet seg bra som rasteplass
Nede ved Soneren tok jeg østsiden av vannet oppover. Grei vei med mer variasjon enn vestsiden.
Brukte manuell zoom (dvs forflytter meg med MC'n) for å ta et bilde av Andersnatten. Var en grusete bomvei for å komme enda nærmere, men sjekket ikke ut denne gangen.
Litt lenger opp møtte veien hovedveien igjen rett nedenfor Sigdal Rock Café som jeg har sett skilt til. Denne gangen svingte jeg av for å ta en kikk.
Tenkte først at dette var da en røff Café
Men det var nok bare reklame for rett ovenfor lå nok den egentlige Caféen
Rett ovenfor Caféen var det grusvei og bomvei videre mot Nedal. 70,- for biler, men ingen pris for MC, så da er det muligens gratis.
Var ikke helt i humør for grusvei idag (dekkene begynner å få litt lite mønster) men har notert meg nye muligheter :-)
Tilbake kjørte jeg igjen samme veien på østsiden av Soneren men tok av til Noresund langs en vei jeg ikke hadde kjørt før. https://goo.gl/maps/dPDB2 Den begynte som asfalt, men ble etterhvert veldig dårlig krakelert asfalt og deretter grusvei. Grusvei av typen mye kompakt masse og lite grus, så den gikk det stedvis an å kjøre raskt.
Ellers fikk jeg testet alle luftemulighetene på Dainese jakka mi idag.
- Lufteluker på bryst (vippe ned to flaps som festes med knapper)
- Lufteluker under armhuler (glidelås)
- Stor lufteluke over det meste av ryggen, dvs to glidelåser og rulle ned hele ytterstoffet som da eksponerer mesh-stoff
Den rygg-åpningen ble litt i meste laget, ble litebitt kjølig... men går jo forsåvidt an å begrense seg og kun ta ned glidelåsen et stykke og brette ned ytterstoffet bare så langt. Uansett - en finurlig jakke med både praktiske lommer og luftemuligheter (som jeg ikke var helt klar over når jeg kjøpte den - så dette er ren bonus :-) )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - ut på tur...
Oppdatering ang organiske bremseklosser
Tirsdagen regnet det godt når jeg kjørte hjem, og fikk første skikkelige test av de organiske bremseklossene i regnvær.
Bremseeffekten var en god del lavere enn i tørt vær. Det stoppet, men hadde inntrykk av at klossene skled litt mer mot bremseskivene før bremsehendelen var helt inne. Med sintrede klosser er "bittet" der med en gang og omtrent like bra i regn og tørt. Ulike kalipere og bremseskiver kan medvirke i ene eller andre retningen her.
Det kan forsåvidt være gunstig ift å ikke låse hjul under oppbremsing i regn, men der har man jo allerede ABS.
Konklusjon: Bruk av klossene i regn er absolutt noe en bør teste på sin MC for å se om er "godt nok" (og for å unngå overraskelser)
Tirsdagen regnet det godt når jeg kjørte hjem, og fikk første skikkelige test av de organiske bremseklossene i regnvær.
Bremseeffekten var en god del lavere enn i tørt vær. Det stoppet, men hadde inntrykk av at klossene skled litt mer mot bremseskivene før bremsehendelen var helt inne. Med sintrede klosser er "bittet" der med en gang og omtrent like bra i regn og tørt. Ulike kalipere og bremseskiver kan medvirke i ene eller andre retningen her.
Det kan forsåvidt være gunstig ift å ikke låse hjul under oppbremsing i regn, men der har man jo allerede ABS.
Konklusjon: Bruk av klossene i regn er absolutt noe en bør teste på sin MC for å se om er "godt nok" (og for å unngå overraskelser)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: RuneMC's blogg - ut på tur... (t/r Kalhovd s38)
Var en "liten" tur igår Lørdag, Vestsideveien i Lier - Vikersund - Soneren - Lyngdal i Numedal - Lurdalen - Darbu og hjem. Null bilder - greit å bare kjøre noen ganger også.
Idag derimot kikket jeg på kartet for å sjekke mulige reisemål innenfor en radius av 7 timer ca og kom tilfeldigvis til å finne Kalhovd Turisthytte på Google maps.
Litt sjekk videre, så var det bomvei fra nordsiden av Tinnsjøen stod det, men fant ingen priser noe sted bortsett fra at bommen tok kort.
Tok transportetappe via Drammen-Hokksund-Kongsberg for å spare litt tid. Det var en gjeng med GS'er og KTM som kom bak meg fra Mjøndalen - muligens turister. De fortsatte den kjedelige E134 når jeg svingte av før Vestfossen og tok via Darbu. Kjører mye heller den veien, for etter Darbu er det fine nyasfalterte svinger før veien møter E134 igjen nærmere Kongsberg. Dvs mer variasjon og mindre biler
Tror det var samme gjengen som satt ved rasteplassen ved Buvannet
Jondalen var også fin som vanlig - og faktisk mer oversiktlig siden det var fjernet mye skog et stykke (skogsdrift).
Valgte østsiden av Tinnsjøen oppover. Mer variasjon men rimelig humpete innimellom. Vil man ha fin og jevn asfalt så velger man heller vestsiden via Gransherad. Svingene igjennom Gransherad er forresten veldig fine - så lenge man ikke får en bil foran som bremser.
Etter Austbygde var det en liten bit til Atrå og skilt til Kalhovd og Steinsbølet. Det stod i en reisebeskrivelse at det var 3 mil herfra til Kalhovd men at en bør beregne 1 time pga dårlig vei (!).
Første milen eller så var asfalt - ganske humpete. Adv-sykkel anbefalt m.a.o.
Ingen fysisk bom over veien, men en automat der alle "Personbil, campingbil, buss og lastebil" skulle betale 50,-
Videre var det gratis for innbyggere i Tinn.
Ettersom MC ikke var nevnt, tolket jeg det som gratis - i tråd med nasjonale retningslinjer :-)
Det var forresten et artig kjøretøy parkert rett før bomautomaten
Fra og med bomautomaten var det også overgang til grusvei med tidsriktige boliger fra dengang alle veier var grusveier
Grusveien var omtrent like lettkjørt som Jotunheimvegen, og bildet under er representativt for standarden
Det som overrasket endel var imidlertid at det kom ganske mange biler imot - tror det var totalt en 7-8 biler som jeg møtte - og veien var såpass smal at det var nødvendig for en av oss å vike ut på veiskulderen. Selv en pickup med campingvogn på slep møtte jeg Det var forøvrig mange advarselsskilt om å kjøre forsiktig pga syklister oppover hele veien, men så ingen syklister idag.
Uansett blir konklusjonen å kjøre som om det kommer bil imot rundt neste sving (eller at det er en syklist der).
Fjellene begynner å vise seg litt...
Idyllisk hyttetomt
Gammelt hus / hytte
Tror denne bommen stenges om vinteren
Våren har ikke kommet langt her ennå.
Over tregrensa var det ikke mange sommerfarger å se... Endres nok fort med litt sol og varme.
All snøen var ikke smeltet ennå heller - det krydrer opplevelsen
Flott utsikt til landskap med snøflekker
Her nærmer Kalhovd Turisthytte seg - der på høyre siden av det største vannet der framme
...mer zoomet-inn. Det er grupperingen av hus litt opp til høyre for demningen.
Og her kom jeg fra (samme sted - foto bakover). I det hele tatt fenomenal utsikt alle retninger
Stod jo noe om stengt vei nede ved bommen, men veien videre forbi Kalhovd så åpen ut, så kjørte et lite stykke. Jada, veien fortsatte den, men hadde dessverre ikke ubegrenset tid, så dette får utforskes en annen gang Snudde i en veilomme og kombinerte med foto-stopp
Virkelig flott utsikt - retning tilbake mot Kalhovd
MC for meg er absolutt både en måte å oppleve naturen på og få en type avkobling fra allverdens stress.
Parkerte ved veien nedenfor Kalhovd Turisthytte og tok den hellelagte stien opp til oversiden av bygget nærmest veien. Der var det salg av mat og drikke.
Vaffel tenkte jeg på, men det hadde de ikke - derimot kanelbolle, så da bestilte jeg det sammen med kaffe.
Slo meg ned i stol med saueskinnsfell og tittet på utsikten
...og så kom etterhvert en rykende fersk kanelbolle servert av trivelig vertinne. Den var god
Overhørte en sportsfisker si noe om at fisket var litt skralt, grunnet lite insekter ennå - og det stemmer nok bra med en senere vår enn vanlig.
Det å kjøre samme vei tilbake er nesten som å kjøre en ny vei og du ser ting du ikke la merke til på vei oppover. F.eks. hus på knaus med fine fjell i bakgrunnen
I tilleg skaper vekslende vær nye lys og skyggeforhold
Tur/retur blir det vel nesten 4 mil på god grusvei. Litt ekstra løsgrus var det i noen svinger, pluss trafikk (møtte bare et par biler på vei nedover) slik at det ble relativt rolig kjøring. Men når asfalten kom, så ble det et annet tempo nedover. Stedvis såpass humpete asfalt at stående kjøring var å anbefale, men en god del fine svinger var det
Jeg tenkte at siden jeg først var på disse kanter så måtte jeg ta en snarvisitt om Gaustatoppen også :-)
Som tenkt så gjort.
Fortsatt mye snø på Gaustatoppen
Ser også det som kan se ut som spor etter bekker av smeltevann i snøen eller er det mini-snøskred?
Kjørte såvidt litt ned på andre siden før jeg snudde for å ta vestsiden av Tinnsjø og Gransherad hjem igjen. Etter all den humpete veien fristet det med mer jevn asfalt hjemover.
Siste bilde fra "platået" før det gikk nedover mot Rjukan igjen. Skjønner forresten ikke helt disse skiltene som sier "Low gear" - er jo bare å holde litt tempo i 6-te gir så går jo nedoverbakkene som en drøm
På veien nedover mot Gransherad tok jeg en liten stopp ved rasteplassen ved krigsminnesmerket for å la en bil som snuste på eksosen min fare sin vei. Der var det en gammel dampmaskin av noe slag...
Tenker som så at søndag ettermiddag kan det slumpe til å være en eller annen fartskontroll og da gidder jeg ikke sette opp for mye fart for å riste av meg sånne som lukter på eksosen min bare for å bli tatt i kontroll som "versting".
Snipp, snapp, snute var fortellingen ute for denne gang. Heldigvis ble den ikke ute av den sølvfargede Avensisen, som helt uten grunn kjørte over i mitt kjørefelt imot meg i svingene i Gransherad. Den korrigerte heldigvis til en liten improvisert hornkonsert fra min side :-)å
Idag derimot kikket jeg på kartet for å sjekke mulige reisemål innenfor en radius av 7 timer ca og kom tilfeldigvis til å finne Kalhovd Turisthytte på Google maps.
Litt sjekk videre, så var det bomvei fra nordsiden av Tinnsjøen stod det, men fant ingen priser noe sted bortsett fra at bommen tok kort.
Tok transportetappe via Drammen-Hokksund-Kongsberg for å spare litt tid. Det var en gjeng med GS'er og KTM som kom bak meg fra Mjøndalen - muligens turister. De fortsatte den kjedelige E134 når jeg svingte av før Vestfossen og tok via Darbu. Kjører mye heller den veien, for etter Darbu er det fine nyasfalterte svinger før veien møter E134 igjen nærmere Kongsberg. Dvs mer variasjon og mindre biler
Tror det var samme gjengen som satt ved rasteplassen ved Buvannet
Jondalen var også fin som vanlig - og faktisk mer oversiktlig siden det var fjernet mye skog et stykke (skogsdrift).
Valgte østsiden av Tinnsjøen oppover. Mer variasjon men rimelig humpete innimellom. Vil man ha fin og jevn asfalt så velger man heller vestsiden via Gransherad. Svingene igjennom Gransherad er forresten veldig fine - så lenge man ikke får en bil foran som bremser.
Etter Austbygde var det en liten bit til Atrå og skilt til Kalhovd og Steinsbølet. Det stod i en reisebeskrivelse at det var 3 mil herfra til Kalhovd men at en bør beregne 1 time pga dårlig vei (!).
Første milen eller så var asfalt - ganske humpete. Adv-sykkel anbefalt m.a.o.
Ingen fysisk bom over veien, men en automat der alle "Personbil, campingbil, buss og lastebil" skulle betale 50,-
Videre var det gratis for innbyggere i Tinn.
Ettersom MC ikke var nevnt, tolket jeg det som gratis - i tråd med nasjonale retningslinjer :-)
Det var forresten et artig kjøretøy parkert rett før bomautomaten
Fra og med bomautomaten var det også overgang til grusvei med tidsriktige boliger fra dengang alle veier var grusveier
Grusveien var omtrent like lettkjørt som Jotunheimvegen, og bildet under er representativt for standarden
Det som overrasket endel var imidlertid at det kom ganske mange biler imot - tror det var totalt en 7-8 biler som jeg møtte - og veien var såpass smal at det var nødvendig for en av oss å vike ut på veiskulderen. Selv en pickup med campingvogn på slep møtte jeg Det var forøvrig mange advarselsskilt om å kjøre forsiktig pga syklister oppover hele veien, men så ingen syklister idag.
Uansett blir konklusjonen å kjøre som om det kommer bil imot rundt neste sving (eller at det er en syklist der).
Fjellene begynner å vise seg litt...
Idyllisk hyttetomt
Gammelt hus / hytte
Tror denne bommen stenges om vinteren
Våren har ikke kommet langt her ennå.
Over tregrensa var det ikke mange sommerfarger å se... Endres nok fort med litt sol og varme.
All snøen var ikke smeltet ennå heller - det krydrer opplevelsen
Flott utsikt til landskap med snøflekker
Her nærmer Kalhovd Turisthytte seg - der på høyre siden av det største vannet der framme
...mer zoomet-inn. Det er grupperingen av hus litt opp til høyre for demningen.
Og her kom jeg fra (samme sted - foto bakover). I det hele tatt fenomenal utsikt alle retninger
Stod jo noe om stengt vei nede ved bommen, men veien videre forbi Kalhovd så åpen ut, så kjørte et lite stykke. Jada, veien fortsatte den, men hadde dessverre ikke ubegrenset tid, så dette får utforskes en annen gang Snudde i en veilomme og kombinerte med foto-stopp
Virkelig flott utsikt - retning tilbake mot Kalhovd
MC for meg er absolutt både en måte å oppleve naturen på og få en type avkobling fra allverdens stress.
Parkerte ved veien nedenfor Kalhovd Turisthytte og tok den hellelagte stien opp til oversiden av bygget nærmest veien. Der var det salg av mat og drikke.
Vaffel tenkte jeg på, men det hadde de ikke - derimot kanelbolle, så da bestilte jeg det sammen med kaffe.
Slo meg ned i stol med saueskinnsfell og tittet på utsikten
...og så kom etterhvert en rykende fersk kanelbolle servert av trivelig vertinne. Den var god
Overhørte en sportsfisker si noe om at fisket var litt skralt, grunnet lite insekter ennå - og det stemmer nok bra med en senere vår enn vanlig.
Det å kjøre samme vei tilbake er nesten som å kjøre en ny vei og du ser ting du ikke la merke til på vei oppover. F.eks. hus på knaus med fine fjell i bakgrunnen
I tilleg skaper vekslende vær nye lys og skyggeforhold
Tur/retur blir det vel nesten 4 mil på god grusvei. Litt ekstra løsgrus var det i noen svinger, pluss trafikk (møtte bare et par biler på vei nedover) slik at det ble relativt rolig kjøring. Men når asfalten kom, så ble det et annet tempo nedover. Stedvis såpass humpete asfalt at stående kjøring var å anbefale, men en god del fine svinger var det
Jeg tenkte at siden jeg først var på disse kanter så måtte jeg ta en snarvisitt om Gaustatoppen også :-)
Som tenkt så gjort.
Fortsatt mye snø på Gaustatoppen
Ser også det som kan se ut som spor etter bekker av smeltevann i snøen eller er det mini-snøskred?
Kjørte såvidt litt ned på andre siden før jeg snudde for å ta vestsiden av Tinnsjø og Gransherad hjem igjen. Etter all den humpete veien fristet det med mer jevn asfalt hjemover.
Siste bilde fra "platået" før det gikk nedover mot Rjukan igjen. Skjønner forresten ikke helt disse skiltene som sier "Low gear" - er jo bare å holde litt tempo i 6-te gir så går jo nedoverbakkene som en drøm
På veien nedover mot Gransherad tok jeg en liten stopp ved rasteplassen ved krigsminnesmerket for å la en bil som snuste på eksosen min fare sin vei. Der var det en gammel dampmaskin av noe slag...
Tenker som så at søndag ettermiddag kan det slumpe til å være en eller annen fartskontroll og da gidder jeg ikke sette opp for mye fart for å riste av meg sånne som lukter på eksosen min bare for å bli tatt i kontroll som "versting".
Snipp, snapp, snute var fortellingen ute for denne gang. Heldigvis ble den ikke ute av den sølvfargede Avensisen, som helt uten grunn kjørte over i mitt kjørefelt imot meg i svingene i Gransherad. Den korrigerte heldigvis til en liten improvisert hornkonsert fra min side :-)å
Sist redigert av RuneMC den 22 jun 2015, 09:10, redigert 5 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#