Prøvekjøring av BMW S1000XR

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
ATWindsor
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Prøvekjøring av BMW S1000XR

Legg inn av ATWindsor »

Vet ikke hvor spennende det er, men her er noen av mine inntrykk etter prøvekjøring av BMW S1000XR i dag. Jeg testet en BMW R1200R for noen uker siden, og kommer delvis til å sammenlikne med den.

Det første inntrykket er at det er en ganske "latterlig" sykkel i ordet positive forstand, drar som et helvete over 6k rpm, og det er nesten litt sjokkerende når du sitter på en adventuresykkel.
- Har bare prøvd en adventuresykkel før, kawazaki versys, i forhold til den, som jeg synes var uvant å svinge med siden jeg satt så høyt føles denne veldig "sikker", man føler seg trygg i svingene. Jeg er generelt veldig fornøyd med demperene på BMW jeg har prøvd. Virket som det var større forskjell mellom vanlig og dynamic på denne kontra r1200r (lengre fjæringsvei som gjør det kanskje?)
- Quickshifter virker til å fungere litt bedre på lave gir oppover på denne enn på den svære boxermotoren til R1200R, enten det ellers så har jeg bare fått litt mer teken på det.
- Vindskjermen gjør ikke så mye i laveste posisjon, i høyste fører den til mye mer vindstøy (jeg er 191).
-Overraskende nok ble jeg litt nummen i føttene når jeg satt med "tærne" på fothvileren hele veien, trodde en boxermotor skulle vibrere mer, på mange måter synes jeg motoren vibrerte mer på denne. Men motoren har en finere jevnere gange på veldig lav hastighet. Sånn sett likte jeg på et vis motoren på versys bedre, joa litt mindre full galskap, men "gal nok" for meg ihvertfall.
- Fin og oppreist sittestilling, men sykkelen er egentlig ikke så komfortabel. Tror man kan bli sliten av å kjøre den på langturer, mulig et bedre sete hjelper. (jeg er 191 høy, setet var av normaltypen, litt lavt for meg)
- En ting jeg likte med motoren kontra boxermotoren var at den gikk litt høyere opp i turtall, boxeren har veldig mye krefter tidlig, og det føles som man når max turtall veldig fort når man drar på og dermed må gire "for ofte". Men mulig det er vane.
- Og en småting, mye bedre med turtallsnål enn speedometernål.

Alt i alt, veldig morsom, føles veldig trygg i svingene, men jeg tror kanskje ikke det er sykkelen for meg, det er en ganske stor adventure-artig sykkel, og det er artig å kunne kjøre som en tulling på slikt, men følte ikke at den virket så ekstrem komfortabel i lengden, da blir nytten av å ha en "adventure-form" litt mindre.

Brukeravatar
freddy123
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga

Re: Prøvekjøring av BMW S1000XR

Legg inn av freddy123 »

Bra skrevet , og fint du tok deg tiden . Sikkert mange som lurer litt på denne om de skal gå for den s1000r/rr.

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Re: Prøvekjøring av BMW S1000XR

Legg inn av LordShaft »

Flott at du deler inntrykkene dine om denne sykkelen. Jeg så en som stod parkert oppe på stelvio passet. Jeg ble ikke imponert. Det var ikke et steg i riktig retning for min del.

Note4

Svar