vurderer lett mc
vurderer lett mc
Hei alle sammen,
Jeg vurderer å ta lett mc lappen i en alder av 33. fordi det skal settes opp bomstasjoner i hele mitt distrikt, inkludert 100m fra huset mitt. Mitt spørsmål er. Jeg har klasse B. Hvor billig kan jeg komme unna med lett lappen. Holder det med det obligatoriske? kjørelærere vil sikkert pushe på for flere kjøretimer "inntekt"Har kjørt moped i 17 år og kjører fortsatt mopeden på fine dager. Så er vant til 2 hjul og den kan også følge fartsgrensen fint, utenom i oppover bakker så jeg vurderer lett mc, så jeg får litt mer kraft og vil bruke den som daglig kjøretøy fremfor bilen.
Jeg vurderer å ta lett mc lappen i en alder av 33. fordi det skal settes opp bomstasjoner i hele mitt distrikt, inkludert 100m fra huset mitt. Mitt spørsmål er. Jeg har klasse B. Hvor billig kan jeg komme unna med lett lappen. Holder det med det obligatoriske? kjørelærere vil sikkert pushe på for flere kjøretimer "inntekt"Har kjørt moped i 17 år og kjører fortsatt mopeden på fine dager. Så er vant til 2 hjul og den kan også følge fartsgrensen fint, utenom i oppover bakker så jeg vurderer lett mc, så jeg får litt mer kraft og vil bruke den som daglig kjøretøy fremfor bilen.
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Sted: Ørsta
Re: vurderer lett mc
Hvorfor lett-MC? Prisen på lappen for lett blir vel den samme som for tung? Er jo samme pensum.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Sted: akershus
Re: vurderer lett mc
her ville jeg uten tvil gått for tung mc lappen samme opplæring , men lett mc lappen er fortsatt litt billigere , men de få ekstra kronene for å ta tunglappen er det verdt da har du mye større utvalg i sykler og en sykkel som ikke er plagsom å kjøre lengre strekker på motorvei med pga liten motor lite moment osv, mye giring bare det kommer motbakker...
-
- Innlegg: 1081
- Registrert: 29 okt 2011, 16:48
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
- Sted: Trondheim
Re: vurderer lett mc
Noen tusenlapper opp til tung
Re: vurderer lett mc
Ja. Høres mer fornuftigt ut. Hvordan tror dere det blir i forhold til antall kjøre timer? moped lett trimmet og lett MC er ikke så langt ifra hverandre. Som moped/tung mc. Kan vel fort bli endel flere kjøre timer og penger?
Re: vurderer lett mc
Takker for disse raske svarene. høres virkelig bedre å gå for A. Kan da også kjøpe noe som jeg virkelig vil ha. Hva tror dere prisen kan komme på? med min bil/moped erfaring?
Re: vurderer lett mc
Får man i det hele tatt ta noe annet enn klasse A i en alder av 33 når det gjelder mc??
- Bjerknez
- Innlegg: 23239
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: vurderer lett mc
Totalt så betalte jeg rundt 25.000,- for Tung lappen og jeg tok den i fjor. Dette er total sum inkludert ALT. Dog hadde jeg fire frivillige timer samt en oppvarmingstime i tillegg, så man kan trekke fra rundt 4.000,-
- hmhelland
- Innlegg: 44
- Registrert: 11 jun 2014, 14:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS - 2012
- Sted: Stavanger
Re: vurderer lett mc
Jeg tok A i fjor. Med det obligatoriske og noen kjøretimer bikker en fort 20k. Min havnet på rett over 21k ifølge fakturaloggen hos kjøreskolen.
Hadde ingen erfaring med MC, utenom moped i ungdommen, og 16 år med bil.
Hadde ingen erfaring med MC, utenom moped i ungdommen, og 16 år med bil.
Re: vurderer lett mc
husker jeg tok bil lappen i år 2000 for rett under 10 tusen. tidene forandrer seg. jeg kommer til å gå for A. var litt for opphengt a1 for jeg trodde A var så veldig mye dyrere. Kan da også kjøpe sykkel jeg alltid har hatt lyst på. BSA A65
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6978
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: vurderer lett mc
Jeg kjørte opp kl A for 3 år siden, hadde vel 4 kjøretimer utenom de obligatoriske kursene så vidt jeg husker. Sluttsummen kom på rett under 20k
Meningsløst å kjøre opp i A1 synes jeg, men er egentlig svært i tvil om det lar seg gjøre heller.
Meningsløst å kjøre opp i A1 synes jeg, men er egentlig svært i tvil om det lar seg gjøre heller.
- mortenolb
- Innlegg: 3615
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Sted: Siggerud
Re: vurderer lett mc
Tror ikke det lar seg gjøre å ta A1 i din alder? Du kommer uansett til å finne ut at MC er en flott hobby, og da vil du ikke sitte der med A1
Angående pris så havna jeg vel på et sted mellom 20 og 25 lapper da jeg tok den i 2012. Husker ikke helt hvor mye, men et sted derimellom.
Angående pris så havna jeg vel på et sted mellom 20 og 25 lapper da jeg tok den i 2012. Husker ikke helt hvor mye, men et sted derimellom.
Re: vurderer lett mc
Tok A-lappen for et par år siden jeg også. Havna på nøyaktig 25.000,- inkl. ALT. Skal dog sies at jeg gjorde som du vurderer, og kjøpte lett MC etterpå, selv om jeg nettopp hadde fått lappen på tung.
Ser absolutt fordelene med lett MC kontra tung, så sant du ikke har planer om å kjøre motorvei. Billigere forsikring, billigere i drift, superenkel å manøvrere, tar mindre plass med tanke på parkering, sykkel er av mindre verdi ergo mindre fare for å bli frastjålet. Og skulle den bli frastjålet er det bedre å miste en sykkel til 40.000,- kontra 140.000,- uansett om du får det igjen på forsikring Selv om andre forsvarer kjøp av tung MC betyr ikke det at det er det mest riktige for deg. Jeg ville uansett vurdert lappen på tung, i tilfelle du ønsker dette senere. Blir neppe billigere eller enklere å ta med årene heller. En investering for resten av livet :)
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Ser absolutt fordelene med lett MC kontra tung, så sant du ikke har planer om å kjøre motorvei. Billigere forsikring, billigere i drift, superenkel å manøvrere, tar mindre plass med tanke på parkering, sykkel er av mindre verdi ergo mindre fare for å bli frastjålet. Og skulle den bli frastjålet er det bedre å miste en sykkel til 40.000,- kontra 140.000,- uansett om du får det igjen på forsikring Selv om andre forsvarer kjøp av tung MC betyr ikke det at det er det mest riktige for deg. Jeg ville uansett vurdert lappen på tung, i tilfelle du ønsker dette senere. Blir neppe billigere eller enklere å ta med årene heller. En investering for resten av livet :)
Sent from my iPod touch using Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 23239
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: vurderer lett mc
Er bare delvis enig med deg her.Orion skrev:Tok A-lappen for et par år siden jeg også. Havna på nøyaktig 25.000,- inkl. ALT. Skal dog sies at jeg gjorde som du vurderer, og kjøpte lett MC etterpå, selv om jeg nettopp hadde fått lappen på tung.
Ser absolutt fordelene med lett MC kontra tung, så sant du ikke har planer om å kjøre motorvei. Billigere forsikring, billigere i drift, superenkel å manøvrere, tar mindre plass med tanke på parkering, sykkel er av mindre verdi ergo mindre fare for å bli frastjålet. Og skulle den bli frastjålet er det bedre å miste en sykkel til 40.000,- kontra 140.000,- uansett om du får det igjen på forsikring Selv om andre forsvarer kjøp av tung MC betyr ikke det at det er det mest riktige for deg. Jeg ville uansett vurdert lappen på tung, i tilfelle du ønsker dette senere. Blir neppe billigere eller enklere å ta med årene heller. En investering for resten av livet :)
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Det at den tar så mye mindre plass med tanke på parkering kan vel ikke være noe stort argument. Så mye mindre enn vanlige sykler er dem ikke. Sitter ikke med noe statistikk, men selv om sykkelen har mindre verdi/vekt/størrelse så kan det hende den også er lettere og omsette og frakte. Jeg tror det er like kjipt å miste en sykkel til 40.000,- som en til 200.000,- Som du skriver så er dem jo forsikret så økonomisk er man jo trygg uansett. Det som er kjipt er at man står uten sykkel...uansett pris.
Men ellers er jeg enig med deg. Motorvei med en 125cc kan jeg ikek se for meg er så spennende/behagelig nei og forsikringen er nok som du sier billigere og en 125cc er kanskje også billigere i drift.
Jeg tror nok en sylfersk eier av en splitter ny 125cc blir like lei seg som meg hvis sykkelen blir stjålet.
Re: vurderer lett mc
Ville bare lufte noen tanker for å få trådstarter til å vurdere flere alternativ.
Dersom han prioriterer økonomi, i og med han nevner bompenger, tror jeg helt klart det billigste ville vært lett MC. Ta syklene jeg hadde til sammenligning. Honda MSX med 5,5liters tank vs Ducati Scrambler med 13,5liters tank. Jeg kjørte lenger på Hondaen før bensinlampa begynte å lyse, enn Ducatien. Det har selvsagt sin årsak, mer effekt og høyere fart, dog greit å få fram. Halvverer driftskostnadene bare der.
Et annet salgsargument er sikkerheten. Større fare for å kjøre seg ihjel på en tung kontra lett pga hastigheten. Selv om man gjerne ikke bør tenke i de banene.
Uansett lykke til med lappen hvis du bestemmer deg for det. Artig å ha noe å se frem til :-)
Sent from my iPod touch using Tapatalk
Dersom han prioriterer økonomi, i og med han nevner bompenger, tror jeg helt klart det billigste ville vært lett MC. Ta syklene jeg hadde til sammenligning. Honda MSX med 5,5liters tank vs Ducati Scrambler med 13,5liters tank. Jeg kjørte lenger på Hondaen før bensinlampa begynte å lyse, enn Ducatien. Det har selvsagt sin årsak, mer effekt og høyere fart, dog greit å få fram. Halvverer driftskostnadene bare der.
Et annet salgsargument er sikkerheten. Større fare for å kjøre seg ihjel på en tung kontra lett pga hastigheten. Selv om man gjerne ikke bør tenke i de banene.
Uansett lykke til med lappen hvis du bestemmer deg for det. Artig å ha noe å se frem til :-)
Sent from my iPod touch using Tapatalk