
LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
Gleder meg til å trille på tur med deg på en Multistrada 

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
En multistrada vil muligens kle deg bedre også, så slipper du å se ut som en reke på en tannpirker
Jada.. buksevann...

Jada.. buksevann...

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
Ja du blir nok å få noe jævlig med buksevann når muligheten byr seg. Skulle jeg finne på å gå for multistrada må jeg jo til østlandet for å ta servicer.
Note4

Note4
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
Ops...LordShaft skrev:Ja du blir nok å få noe jævlig med buksevann når muligheten byr seg. Skulle jeg finne på å gå for multistrada må jeg jo til østlandet for å ta servicer.![]()
Note4

- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
Med tanke på motorvalg. Jeg har enda tilgode å bli frakjørt her i alpene med min late gs800 med alt for mange kg, alukasser og 85 hk. I dag fotfulgte jeg 3 opphora ducati diavel til Arabba, med sjåfører som så ut som de deltok i et gp løp
Sent fra min D5803 via Tapatalk
Sent fra min D5803 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
Jeg kan skrive under på at motoreffekt ikke spiller så stor rolle i hårnålsvinger etc. Det som er pluss med motoreffekt er at kjøringen blir mindre anstrengt og man slipper å gire så mye.
Jeg tror teknikk og sykkelvalg samt erfaring teller mer en motor isolert sett.
Selv så liker jeg litt aktiv kjøring med flittig bruk av girshalteren, men det skal inrømmes at det er j*** deilig til tider og kunne peise på forbi biler ti øyeeplene vibrerer og nøttene blir små. Nødvendig er set ikke, men morsomt til tider
Jeg tror teknikk og sykkelvalg samt erfaring teller mer en motor isolert sett.
Selv så liker jeg litt aktiv kjøring med flittig bruk av girshalteren, men det skal inrømmes at det er j*** deilig til tider og kunne peise på forbi biler ti øyeeplene vibrerer og nøttene blir små. Nødvendig er set ikke, men morsomt til tider

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
Multistradaen er snadder.
Møtte et italiensk par i retning nordkapp på en slik.
De så nyforelsket ut. Kanskje i sykkelen.
Møtte et italiensk par i retning nordkapp på en slik.
De så nyforelsket ut. Kanskje i sykkelen.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
At det var? Jeg har nettopp ankommet Kiel. Hvis vi har regnet riktig har vi klart i overkant av 30 pass denne turen. Å prestere å skrive under på at motoreffekt ikke har noe å si for hårnålsvinger vil jeg driste meg til å si er en noe vågal påstand 
Men klart, folk er av forskjellig oppfatning. Du kan kjøre på tur med en vespa også, men jeg vil ikke si at det er optimalt
Også er det påfallende at 90 prosent av alle sykler vi har sett på turen er 1000ccm eller mer. Sikkert bare tilfeldig hehe.
Selv foretrekker jeg å kunne ligge i et gir å kjøre med jevn flyt. Hvertfall når en skal på langtur
Note4

Men klart, folk er av forskjellig oppfatning. Du kan kjøre på tur med en vespa også, men jeg vil ikke si at det er optimalt

Også er det påfallende at 90 prosent av alle sykler vi har sett på turen er 1000ccm eller mer. Sikkert bare tilfeldig hehe.
Selv foretrekker jeg å kunne ligge i et gir å kjøre med jevn flyt. Hvertfall når en skal på langtur
Note4
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
Nå har vel ikke jeg like lang fartstid som deg Lordy, men så langt har jeg erfart at man kommer like fort frem i hårnålsvinger med mindre motor, men det krever som du sier mer giring og det blir mer anstrengt. Over korte perioder så liker jeg å gire litt og være litt aktiv, men på langturer som du har vert på nå så hadde jeg nok muligens foretrukket større motor. Men ikke fordi det går fortere gjennom svingen. Der er dte vel stort sett hode på sjåføren og veigrep som er begrensningen...tror jeg. ?LordShaft skrev:At det var? Jeg har nettopp ankommet Kiel. Hvis vi har regnet riktig har vi klart i overkant av 30 pass denne turen. Å prestere å skrive under på at motoreffekt ikke har noe å si for hårnålsvinger vil jeg driste meg til å si er en noe vågal påstand
Men klart, folk er av forskjellig oppfatning. Du kan kjøre på tur med en vespa også, men jeg vil ikke si at det er optimalt
Også er det påfallende at 90 prosent av alle sykler vi har sett på turen er 1000ccm eller mer. Sikkert bare tilfeldig hehe.
Selv foretrekker jeg å kunne ligge i et gir å kjøre med jevn flyt. Hvertfall når en skal på langtur
Note4
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
Hva skal man egentlig med mye effekt og kilo i en hårnål alene?
Resten av turen derimot ..
Resten av turen derimot ..
-
Onlinemortenolb
- Innlegg: 3617
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Siggerud
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
Skal du innom Løvaas på veien hjem eller? 

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
Hårnåler blir tatt i relativt lav hastighet, nesten uansett sykkel. Du trenger ikke så mye hk, men jo mer moment du har jo lavere ned i turtall på høyere gir kan du gå. Her kommer magien fram, å da spesielt i hårnåler i nedoverbakke.
Men siden dette ikke har så mye å si, hva kommer det da av. At bmw gs1200, ktm 1290, multistrada, eksplorer osv kjører dreta av alle på plastraketter og streetfighter
Nå er det ikke om å gjøre å vinne eller komme først på toppen. Men når en ser hvordan de syklene tilpasser seg underlaget. Suser gjennom kurver og brøler seg forbi alt og alle. Ja da må du gjerne komme med en R sykkel å overbevise meg annerledes
Note4
Men siden dette ikke har så mye å si, hva kommer det da av. At bmw gs1200, ktm 1290, multistrada, eksplorer osv kjører dreta av alle på plastraketter og streetfighter

Nå er det ikke om å gjøre å vinne eller komme først på toppen. Men når en ser hvordan de syklene tilpasser seg underlaget. Suser gjennom kurver og brøler seg forbi alt og alle. Ja da må du gjerne komme med en R sykkel å overbevise meg annerledes

Note4
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
Det blir en annen diskusjon igjen. Førerne, underlaget, effektkurven, giringen, vektfordelingen..?
Det jeg kommenterte var at mye kilo og mye effekt har lite for seg i en hårnål alene. Kilo er kilo (tungt å drasse på) og effekten får en ikke ned i asfalten i lave hastigheter (spinn, wheelie, kål).
Hvor står en lett motard med relativt lite effekt mot en adv sykkel i hårnåler? Har de en sjanse? Evt, hva om du shaver 100 kilo av en gs på magisk vis og kjører den mot en normal en. Hvem vinner i en hårnål da?
Det jeg kommenterte var at mye kilo og mye effekt har lite for seg i en hårnål alene. Kilo er kilo (tungt å drasse på) og effekten får en ikke ned i asfalten i lave hastigheter (spinn, wheelie, kål).
Hvor står en lett motard med relativt lite effekt mot en adv sykkel i hårnåler? Har de en sjanse? Evt, hva om du shaver 100 kilo av en gs på magisk vis og kjører den mot en normal en. Hvem vinner i en hårnål da?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
Jeg vil nok tro at motarden suser av med det meste av seier. Men som tur sykkel er ikke denne godt egnet. Ei heller er en del andre sykler 
Note4

Note4
- Bjerknez
- Innlegg: 24579
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*
Jeg har aldri kjørt en ren R-sykkel, men jeg kan forestille meg at det er sant som Lordy nevner her. En R-sykkel har vel kanskje lengre avstand mellom hjulene og virker kanskje av den grunn litt "krøkkete" gjennom hårnålssvinger?
Jeg skal ikke kverulere med Lordy her, for jeg tror så absolutt på han, men hva er EGENTLIG grunnen til at han blir frakjørt av traktorer i hårnålene?
Kan det være at de andre som kjører har mer erfaring/baller?
Kan det være at andre befinner seg mer i gråsona med tanke på veigrep og tyner syklene til det ytterste?
Kan det være en evt. lenger hjulavstand som gjør opplevelsen litt annerledes?
Lurer egentlig litt på hva den EGENTLIGE grunnen er er her. Lordy har vel både flotte dempere, traction control etc. og krefter nok, samt gode dekk, så forklaringen må jo sitte ett annet sted...?
Jeg skal ikke kverulere med Lordy her, for jeg tror så absolutt på han, men hva er EGENTLIG grunnen til at han blir frakjørt av traktorer i hårnålene?
Kan det være at de andre som kjører har mer erfaring/baller?
Kan det være at andre befinner seg mer i gråsona med tanke på veigrep og tyner syklene til det ytterste?
Kan det være en evt. lenger hjulavstand som gjør opplevelsen litt annerledes?
Lurer egentlig litt på hva den EGENTLIGE grunnen er er her. Lordy har vel både flotte dempere, traction control etc. og krefter nok, samt gode dekk, så forklaringen må jo sitte ett annet sted...?