Ja, jeg vet at et kjøretøy er veteran etter 30 år. Men hva med brukt-importert ?
FJ'en min er 1989-modell, men ble første gang registrert i Norge i 1999. Regnes det fra produksjonsdato eller må den ha vært registrert i Norge i 30 år ?
Er det noen som vet dette ?
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59
Hei, fant denne diskusjonen på denne linken. her sies bl.a. følgende:
Merk at begrepet "30 år eller eldre" brukes i forskriftene og
at det ikke er definert hva man skal regne ut i fra, f.eks. registreringsår eller årsmodell. Vegvesentet og Tollvesenenet
regner alderen ut i fra 1.gangsregistreringsåret og ikke årmodell. For importerte sykler gjelder førstegangsreg.datoen i landet
sykkelen kommer i fra som dokumenteres med det originale vognkortet.
Så ved å kunne fremvise det originale vognkortet, så skulle dette regnes fra 1. gang registrert i det landet den ble registrert 1. gang.
På nyåret kan 1995 modeller (førstegang registrert i 1995 og før) registreres som veteran motorsykkel med gratis omregistrering og gunstig forsikring. Er du medlem i bil eller mc relatert klubb tilknyttet LMK så har du en unik forsikringsordning som gir deg enda lavere forsikrings pris.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg" Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1