Mortenolb - Multistrada 950 S

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: MortenOlbs Rautetråd

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Jævla fint at det har ryki en o-ring på kjedet etter 10000km da.
Skaff deg ei kjerring! Da får du en kjede som funker! :lol

Brukeravatar
freddy123
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga

Legg inn av freddy123 »

nei skal ikke se bort ifra at det kan ryke en liten o-ring ved 10000km der heller bjerknez :lol ,men jeg tror det skal gå greit så lenge kjedet er smurt skikkelig :lol

Toven

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev:
mortenolb skrev:Jævla fint at det har ryki en o-ring på kjedet etter 10000km da.
Skaff deg ei kjerring! Da får du en kjede som funker! :lol
haha :-)å

Kjedet har forøvrig klipslås hos Mårtan, og tror han har passet på å smøre jevnlig.
Men veldig rart at en o-ring ryker etter så kort :-k

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Har smørt jevnlig ja. Om mulig litt mye og litt ofte, ingen klink, og er ledd nummer tre fra (klips)låsen

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Er vel strengt tatt X-ring, men hva er forskjellen og er det bedre å gå for O-ring?

En annen ting; Hvordan er det med reklamasjon og slikt på sånt? Er det noe vits å prøve, eller skal jeg bare bestille meg nytt?

Edit:
Når jeg tenker meg om; Synes ikke den biten som var ved kjedet så ut som en X-form, men husker ikke eksakt. Kan det være noe annet?

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Da har jeg skifta bremseklosser for første gang også. Lærer stadig noe nytt!

Sleit litt med å få av caliperne først. Toven hadde jo skrudd til ordentlig! Men fikk det til, selv med mangel på ordentlig verktøy. Hadde bare relevante ting i den lille verktøyposen som ligger under setet.

Gamle klossene

Bilde

Nye klossene

Bilde

Og gamle vs. nye klossene

Bilde

Så var det jo å gjøre et tappert forsøk på å vaske bort litt drit fra caliperen. Vet ikke hvor vellykka det var, men noe må jeg vel ha klart!

Bilde

Bilde

Så da var vi ferdige med venstre side.

Bilde

Begynte på høyre side med samme prosedyre, men her fikk jeg ikke pressa inn alle fire stemplene. Det ene ble pressa ut igjen når jeg pressa inn på motsatt side. Etter litt uvant bruk av hjernekapasitet, så tenkte jeg at det kanskje hadde vært lurt om jeg pumpa på bremsen etter jeg var ferdig med venstre side, sånn at jeg fikk stempla ut riktig der, og så hadde mer å gå på ift bremsevæska i systemet. Så da heiv jeg inn de gamle klossene, skrudde det sammen og på sykkelen, pumpa bremsen til den tok igjen, og så av med høyre caliper igjen. Det funka flott! Fikk ikke inn helt siste millimeteren på ene stempelet, men det så ut som at det var godt nok. Skrudde sammen og på igjen!

Bilde

Bilde

Bilde

Så da var det gjort og lært, så går det enda litt bedre neste gang!

De gamle klossene var vel på høy tid klare for utskiftning.

Bilde

Så var det bare å skylle tannbørsten jeg brukte på caliperne, så kan den tilbake i kjeften :lol :lol

Bilde

Toven

Legg inn av Toven »

:cheers Håper du fulgte tipset om èn pils per kalipper :-)å

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Toven skrev::cheers Håper du fulgte tipset om èn pils per kalipper :-)å

Tok faktisk null pils per :( Tenkte at siden det var så tidlig på dagen så ser det litt teit ut, pluss at jeg nå evt. har muligheten til å ta en liten prøvetur i kveld!

men skal få i meg en pils(vel, IPA) per caliper senere idag!

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Haha, ja det er jo bare tull å kjøpe ny tannbørste for å pusse gebisset. Skyll av så er den like fin. Men bruk tannpasta og ikke kobberpasta. Kan bli litt pinlig å ta feil der... :lol

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Idag har jeg fått beskjed om at det mest sannsynlig er trygt å kjøre ut sesongen med kjedet, så da velger jeg å gjøre det. Fikk også beskjed om at prisen på ventilsjekk alene er ca. 4-5000kr. Det får vel også vente til nærmere sesongslutt. Drit å måtte betale så mye for å få sjekka noe som antageligvis er i orden, men må vel gjøres for å kunne slippe å tenke på det.

Imorgen skal det skiftes olje sammen med Blommern, så det er gjort før vi skal avgårde på tur. Skal egentlig byttes tennplugger på denna servicen, men det skal verkstedet få lov til å gjøre sammen med ventilsjekk i høst, med mindre det skulle bli akutt behov.

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Kjøpte en sånn liten JBL bluetooth-høyttaler her om dagen for at det kan være kjekt å ha på tur. Fikk den fantastiske idéen å lage goldwing av sykkelen min.

(Låta er en tjukk mc-internspøk)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=-gA7Plp24FU[/video]

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Siden jeg er helveis retardert så har jeg begynt å få lyst til å prøve å se hvor mye jeg kan få for sykkelen min, og kjøpe noe annet neste år :-)å Skummelt, siden jeg sikkert ikke hadde hatt råd til å kjøpe noe annet neste år :lol

Lurer på hvor mye jeg kunne fått for min. Med tanke på at den har gått såpass langt og ikke lenger er strøken, så må jeg vel nøye meg med rundt 50 lapper =;

Toven

Legg inn av Toven »

50 lapper og et par rein?

Bilde

Brukeravatar
mortenolb

Legg inn av mortenolb »

Gjerne det! :lol

Brukeravatar
freddy123
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga

Legg inn av freddy123 »

tror ikke du kan forvente mye mer en 50 lapper nei, ser jo på finn at det er rundt der dem ligger og gir man rundt 60k så får man jo en som er gått mye mindre en din også :-k , men koster jo ikke stor å prøve annet en annonse kostnaden til finn.no da :lol

hva er det du har planer om å evnt prøve ut til neste år ? er på beite etter ny sykkel selv for neste sesong siden jeg får tunglappen samtidig blir 23 år så forsikringsprisene synker litt også :prf

Svar