Da har jeg skifta bremseklosser for første gang også. Lærer stadig noe nytt!
Sleit litt med å få av caliperne først. Toven hadde jo skrudd til ordentlig! Men fikk det til, selv med mangel på ordentlig verktøy. Hadde bare relevante ting i den lille verktøyposen som ligger under setet.
Gamle klossene
Nye klossene
Og gamle vs. nye klossene
Så var det jo å gjøre et tappert forsøk på å vaske bort litt drit fra caliperen. Vet ikke hvor vellykka det var, men noe må jeg vel ha klart!
Så da var vi ferdige med venstre side.
Begynte på høyre side med samme prosedyre, men her fikk jeg ikke pressa inn alle fire stemplene. Det ene ble pressa ut igjen når jeg pressa inn på motsatt side. Etter litt uvant bruk av hjernekapasitet, så tenkte jeg at det kanskje hadde vært lurt om jeg pumpa på bremsen etter jeg var ferdig med venstre side, sånn at jeg fikk stempla ut riktig der, og så hadde mer å gå på ift bremsevæska i systemet. Så da heiv jeg inn de gamle klossene, skrudde det sammen og på sykkelen, pumpa bremsen til den tok igjen, og så av med høyre caliper igjen. Det funka flott! Fikk ikke inn helt siste millimeteren på ene stempelet, men det så ut som at det var godt nok. Skrudde sammen og på igjen!
Så da var det gjort og lært, så går det enda litt bedre neste gang!
De gamle klossene var vel på høy tid klare for utskiftning.
Så var det bare å skylle tannbørsten jeg brukte på caliperne, så kan den tilbake i kjeften