BMW oppdaterte modeller 2016

Forum for fulleffekt tung-MC
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av LordShaft »

Ja jeg skal prøvekjøre sykkelen. Det er ingen tvil om. Må danne meg et rettferdig bilde av denne populære sykkelen. Den er jo faktisk så populær at den får eldre menn til å gå langt mer av skaftet enn lettkledde damer :lol

Motor er jeg ikke fan av. Kardang ser jeg som et stort pluss. Lakken gs er levert med gir ikke veldig inntrykk av annet en kjip plastikk. Å det blir ikke kjørt noe på grus annet enn hvis jeg skulle være uheldig å komme over noe på tur. Det blir en asfalt maskin. Så multistrada er topp kandidaten så langt. Men har tid til å prøve både ktm og bmw før jeg bestemmer meg :thumleft

PS... kommer uansett aldri til å fortelle her inne om jeg hadde likt gs'en hehehe :knegg

Note4

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av Flanker »

Du er vant til plastrakett, og er uvant med traktor. Og GSA er en STOR traktor, så sørg for å få litt tid på den prøvekjøringen. Det vil du trenge for å bli vant med beistet, glemme at den er stor og hamre den gjennom kurvene som det lokomotivet den er.

Husker godt da jeg prøvekjørte min vanlige GS. Jeg kom fra liten traktor (V-Strom 650) og syntes den var diger. Men fy som den går gjennom svingene!

Du liker ikke motoren? Av utseende, eller har du kjørt sykkel med boxer før? Hvis det bare er utseende som er problemet kan det hende du fort glemmer det... Og liker du den så trenger du kanskje ikke fortelle noe som helst. Bildene av deg på din nye GSA vil fortelle det meste :lol

Jeg tør ikke prøvekjøre en ny GS. Er redd jeg ikke kommer meg ut døra uten å signere kontrakt!

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev: PS... kommer uansett aldri til å fortelle her inne om jeg hadde likt gs'en hehehe :knegg
Note4
Best å holde truten ja, ellers havner du blandt oss kasteløse :P :p

Ser du tenker på GSA - prøv den vanlige GSen også (spesielt siden du kommer fra en sportssykkel). Uten noen som helst forkleinelse for de som liker GSAen best (ikke skyt !)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av LordShaft »

Ja jeg fikk prøve eksplorer på turen vår. Jeg fikk meg en ca 30 min på multistrada og jeg kan egentlig si med en gang. Dette er ikke nok tid til å bli bekvem med gitte sykkel type. Jeg burde strengt talt hatt hver sykkel i flere dager med konstant kjøring.
Men er innforstått med at jeg må lære å kjøre sykkel igjen, alt for store dypdykket er ikke nødvendig i denne omgang.
Jeg må gå for den sykkelen jeg sitter best på og får en god følelse av å kjøre. Det er først når jeg får min egen traktor at jeg virkelig finner ut om jeg bør velge bedre neste gang.

Jeg har veldig lite erfaring med boxer motor, selv om jeg mener jeg husker det var noe løyne vibrasjoner. Også er det så "teit" at jeg syns motoren ser helt jævlig ut :redface unødvendig plasskrevende og til tider helt feil plassert i en ellers så flott ramme.



Note4

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av LordShaft »

poulet_cavalier skrev:
Best å holde truten ja, ellers havner du blandt oss kasteløse :P :p
Ja å der blir en for resten av karrieren har jeg fått inntrykk av :lol


Note4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av AJ »

Kanskje franske MIDUAL med boxermotoren plassert langsmed rammen kunner være noe i stedet... ;-) :

Bilde

Mer MIDUAL info her... :
http://www.motorcycledaily.com/2014/08/ ... in-design/" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av LordShaft »

Se her ja... dette er jo virkelig måten å gjøre det på etter mitt syn med boxer motor AJ :thumleft
Men som sykkel er nok en slik caferacer helt ubrukelig til litt formål :redface

Note4

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av poulet_cavalier »

Vibrasjonene er så godt som borte, vel nesten - det er fortsatt en twin, på 2013->

Den store fordelen med bokseren er at sykkelen får et lavt tyngdepunkt - det er veldig fin balanse i GSen.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av ATWindsor »

Nå har jeg ikke så mye erfaring med GS, men R1200R vibrer svært lite vil jeg si (har samme boxer), mindre enn S1000XR på mange måter, som har samme motor som din Lord. (dog har boxeren er litt sånn rar "ujevn" gange)

Personlig skjønner jeg ikke helt poenget med "traktor-syklene" heller. De er ganske store og brede og høye, og det er ikke nødvendigvis så gunstig på "normale veier".

Brukeravatar
dagkr
Innlegg: 29
Registrert: 28 aug 2011, 22:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av dagkr »

LordShaft skrev:Jeg vil gjerne høre hva er det som gjør at store deler av motorsykkel verden, ja tilsynelatende veldig oppegående mennesker kjøper seg gs1200.
Jeg har bare hatt en GS, 2013 senket fra fabrikk ca 3 cm.

Denne liker jeg fordi:
Godt drag fra ca 2000 rpm, slipper å gire så mye. Kan ha med mye bagasje og eventuelt passasjer og fortsatt ha gode kjøreegenskaper.
Veldig gode bremser.
Bredt styre gjør den svært lettstyrt, trenger bare en liten styrekommando og sykkelen reagerer spontant.
God sittestilling og man kan kjøre stående når man vil strekke på bena.
God og fleksibel bagasje løsning, låsbar og mulig å tilpasse behov ved å slå sammen koffertene når man ikke har med så mye.
LED lys gir godt lys, automatisk dagslys som synes godt.
Mulig å stille inn stivhet på demper etter veikvalitet, eventuelt været.
God ergonomi og alle funksjoner sitter kjapt i henda, intuitivt.
GS(A) har en image som jeg liker, har mulighet til å kjøre hvor jeg vil og ja jeg har kjørt noe grus selvom jeg ikke trodde jeg kom til å gjøre det.
Føles veldig solid, og motoren med veltebøyle gir noe beskyttelse om man skulle velte. Slipper å klemme benet under sykkelen, jeg har vært i bakken to ganger uten at det synes takket være bredt styre og veltebøyle.
Kardang, ikke noe vedlikehold eller oljeflekker på sykkelen.
God tilgang på utstyr
Billige dekk Metzeler Tourance Next som sitter perfekt tørt som vått, kaldt som varmt.
Cruise control - utrolig digg på lange transport etapper.
GPS'en er godt integrert med eget hjul på styret for å styre den (BMW navigator)

Av ting jeg ikke liker:
Bakbremsklossene slites raskt og har blitt byttet hver service.
Vindbeskyttelsen kunne vært bedre, vurderer å oppgradere til GSA vindskjerm
Fothvilerne har gummi på seg som blir glatte når det er vått. Denne kan taes av eller man kan oppgradere fothvilerne. Gjør ikke så mye på vei, men på grus må man ofte stå.

Jeg var også redd for at den skulle være stor og uhåndterlig i forhold til min forrige sykkel, men GS'en har vist seg å være en svært lettkjørt og behagelig turkamerat som man kan kjøre langt og fort med og som passer til alle tenkelige situasjoner.








Sent from my iPad using Tapatalk HD

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av LordShaft »

@Atwindsor ja var ikke meningen å få det til å høres ut som min egen ikke vibrerer. Den vibrerer noe helt sykt på mellom 4 og 6 tusen omdreininger. Ved høyere turtall forflytter det seg vekk fra holkene heldigvis :thumleft
Du merker det ikke så godt ved småkjøring. Men lange dager på sykkelen, så er du helt nummen i fingrene lenge etter endt tur. Ikke noe stort problem, men fortsatt litt ubehagelig. Mener å huske jeg følte dette tidligere på boxer motor. Men som mer risting ikke hissig vibrering som i min. Er noe gale når en føler en sitter å klemmer rundt to dildoer på full guffe når en er på tur :lol

@Dagkr
Her kom det mye bra. Jeg har lest det meste om gs, men aldri kjørt en selv. Hvordan er den i toppen av registeret? Stemmer det at den stopper å dra på 8000 rpm? :-k

Gode kjøreegenskaper i forhold til hva? Har du eid noe annet som du kan dra sammenligningen med?
Komfort for sjåfør og passasjer er jeg overbevist om at er veldig bra. Selv blir jeg nok neppe å kjøre mange km med passasjer. Så det er ikke noe jeg vektlegger i denne sammenheng.

Det med fothvilerene er samme med multistradaen ser jeg. Hvordan er det med store ben, str 48 og midtstøtten på gs. Denne tar jeg borti med helen på multistrada. Er dette et problem på gs?

Note4

Brukeravatar
dagkr
Innlegg: 29
Registrert: 28 aug 2011, 22:40
Motorsykkelen din: BMW R1200GS

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av dagkr »

LordShaft skrev:@Dagkr Her kom det mye bra. Jeg har lest det meste om gs, men aldri kjørt en selv. Hvordan er den i toppen av registeret? Stemmer det at den stopper å dra på 8000 rpm? :-k

Gode kjøreegenskaper i forhold til hva? Har du eid noe annet som du kan dra sammenligningen med?
Komfort for sjåfør og passasjer er jeg overbevist om at er veldig bra. Selv blir jeg nok neppe å kjøre mange km med passasjer. Så det er ikke noe jeg vektlegger i denne sammenheng.

Det med fothvilerene er samme med multistradaen ser jeg. Hvordan er det med store ben, str 48 og midtstøtten på gs. Denne tar jeg borti med helen på multistrada. Er dette et problem på gs?

Note4
Det viktigste er nok at du prøver en selv og danner deg din egen mening. Men for å forsøke å svare på det du spør om:

Ja det stopper å dra ved ca 8k. Men du må huske at motoren har en helt annen karakter enn det du har i dag. Da har det nemlig dratt brukbart fra 2k så man bare gir gass uten å måtte gire ned. Det blir litt som "dieselkrefter", men med et ganske bredt register som fra en bensinmotor.

Jeg kjører temmelig aktivt og opplever denne som en real oppgradering fra min forrige sykkel BMW F800R uten at den kan sammenlignes med din S1000RR. Ser i forhold til andre sykler jeg innhenter at jeg har en større vilje til å holde tempo inn i svingen og dra på ut av svingen og hvor jeg føler jeg har full kontroll i Dynamic mode. På vei med litt dårlig asfalt og telehiv føler jeg at sykkelen virkelig jobber i Soft innstilling og man kan kjøre ganske friskt med god kontroll og uten å bli sliten. Var også på Stelviopasset forrige sommer og kjenner meg godt igjen i din beskrivelse om å bli frakjørt av endel italienere. Dette har jeg tenkt på og tror nok mye av grunnen er at de er bedre sjåfører, men også at de kjenner veien og rytmen i trafikken som jeg opplevde som litt kaotisk til å begynne med. Jeg kom med all bagasje fra Andermatt, mens disse antakelig kom friske og uthvilte fra Bormio med lette sykler. Fikk helt hakeslepp når jeg så noen av forbikjøringene disse tok, men oppdaget etterhvert at de viste tegn til hverandre når de lå i rekke som kjørt forbi busser i sving osv. Men jeg kan leve med at endel italienere kjører friskere enn meg.

Har ikke så store føtter så jeg vet ikke hvordan du vil oppleve det, men jeg har plass til hælen på innsiden av midtstøtte-"pedalen" og tror det bør gå. Krevde litt tilvenning men det funker fint. Jeg tar meg også i å sette midtfoten på fothvileren og ikke tåballen flere ganger og da er det ihvertfall ikke et problem. Men når man kjører aktivt vil man helst stå på tåballen for å ha kontrollen å styre litt med kroppen.

Men alt jeg skriver er min subjektive mening, og den eneste som kan bestemme hva som er rett for deg er deg selv etter å ha testet ut skikkelig. Jeg tror nok kanskje du vil finne deg raskere på plass på Multistradaen, og at tilvenning til GS vil ta lenger tid. Dette bør du ha med i vurderingen.

Jeg vet ikke men det at min GS er senket tror jeg kan gi noe bedre kjøreegenskap på asfalt, og det er kanskje noe å vurdere når du tester? GS er også lettere enn GSA så du bør vurdere om du trenger den ekstra tankkapasiteten. Selv om jeg synes GSA ser tøffere ut enn GS så er jeg godt fornøyd med GS og at Variobaggene fungerer bra for meg. Når disse er av noe de er 90% av tiden er det ingen stygge festebøyler som det er med GSA.

Lykke til med valget!


Sent from my iPad using Tapatalk HD

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:@Atwindsor ja var ikke meningen å få det til å høres ut som min egen ikke vibrerer. Den vibrerer noe helt sykt på mellom 4 og 6 tusen omdreininger. Ved høyere turtall forflytter det seg vekk fra holkene heldigvis :thumleft
Du merker det ikke så godt ved småkjøring. Men lange dager på sykkelen, så er du helt nummen i fingrene lenge etter endt tur. Ikke noe stort problem, men fortsatt litt ubehagelig. Mener å huske jeg følte dette tidligere på boxer motor. Men som mer risting ikke hissig vibrering som i min. Er noe gale når en føler en sitter å klemmer rundt to dildoer på full guffe når en er på tur :lol
Var egentlig ikke det om sykkelen din vibrerte eller ikke, mer å ha noe å sammenlikne med så du får ett inntrykk, min subjektive oppfattelse er at S1000XR med BMWs rekkefirer har mer vibrasjon enn R1200R med boxeren ihvertfall, så jeg tror ikke vibrasjon kommer til å plage deg noe særlig.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av poulet_cavalier »

LordShaft skrev: Her kom det mye bra. Jeg har lest det meste om gs, men aldri kjørt en selv. Hvordan er den i toppen av registeret? Stemmer det at den stopper å dra på 8000 rpm? :-k

<snip>

Det med fothvilerene er samme med multistradaen ser jeg. Hvordan er det med store ben, str 48 og midtstøtten på gs. Denne tar jeg borti med helen på multistrada. Er dette et problem på gs?

Note4
1) Det stopper å dra ganske kontant på 8k på den gamle GSen (2012 og eldre). På den nye er det futt helt til rødmerke. Du finner sikkert en kurve med google.

2) Null problem med midtstøtte, og jeg går også rundt med flytebrygger på beina :thumleft
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: BMW oppdaterte modeller 2016

Legg inn av LordShaft »

Takk for veldig godt svar dagkr :thumleft

Slike ting er alltid ålreit å lese før en selv skal ut å prøvekjøre. Jeg er nok veldig farget av mine forrige sykkel valg og vil dermed bruke langt større tid på å finne følelsen på en slik type sykkel. Men jeg har bestemt meg for å hoppe av R toget. Så vi får se hvordan det utvikler seg :redface

Note4

Svar