
Verksted besøk til besvær?
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Verksted besøk til besvær?
Jeg gir meg ende over.. Begynner og lure på hvor seriøst verksteder egentlig tar kundebiler. Hatt bilen inne på service for andre gang i mitt eie og for andre gang etter jeg får nøkkelene og peilet olja er det en cm over maks strek . Hvorfor?
Dette er også to forskjellige merkeverksteder.. Kjenner jeg blir forbanna, har turbo i tillegg så ikke særlig gunstig og kjøre med...

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: Verksted besøk til besvær?
Jeg har ingen kommentar til det generelle. Men når det gjelder selve oljeskiften har jeg lurt litt på hvordan de gjør det på verkstedet uansett bil/mc.
Starter dem opp, tapper ut gammel olje også fyller på angitt mengde eller tar dem seg tid til å fylle på nesten angitt mengde, starte opp for å la den bli varm, stopper og venter x antall minutter før dem peiler.
Jeg har skifta olje på gs en et par ganger i år og sikkert 10 ganger på wr`en. Aldri har det funket å bare fylle på angitt mengde.
Starter dem opp, tapper ut gammel olje også fyller på angitt mengde eller tar dem seg tid til å fylle på nesten angitt mengde, starte opp for å la den bli varm, stopper og venter x antall minutter før dem peiler.
Jeg har skifta olje på gs en et par ganger i år og sikkert 10 ganger på wr`en. Aldri har det funket å bare fylle på angitt mengde.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Verksted besøk til besvær?
Det står 4l i min manual på bilen så ja, jeg trur de bare konsekvent fyller 4l og driter i og sjekke.. 4l er alt for mye når motor ikke er brenn ny.. Inkompetente dritt verksted 

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
- Innlegg: 266
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Verksted besøk til besvær?
Fyller angitt mengde selv om bilen er 11 år og 170 000 km gammel. Blir riktig resultat hver gang. Har turbo og bensinmotor.
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Verksted besøk til besvær?
Jævla merkelig at ikke fagfolk får det til... :-)å
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
Re: Verksted besøk til besvær?
Kan aldri stole på et verksted. Jeg sjekker alltid slikt etter verkstedsbesøk. Ikke alltid det er helt som det skal være.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 266
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Verksted besøk til besvær?
Hvis bilen rommer mindre olje etterhvert som den eldes vil jeg tro at man har et seriøst sludge problem.Svolp skrev:Jævla merkelig at ikke fagfolk får det til... :-)å
- Svolp
- Innlegg: 1703
- Registrert: 30 okt 2009, 16:53
- Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
- Bosted: Stavanger
Re: Verksted besøk til besvær?
Var jo ikke det jeg mente, jeg mener at du kan ikke alltid lese deg blind på en manual da det tydeligvis er for mange faktorer som avgjør om all olje renner ut.. Varm/kald motor, filterbytte, tiden den renner ut osv.. Når dem atpåtil ikke peilet olja etter påfylling er kritikkverdig når de bare tar det for god fisk.. Hadde de peile når bilen var ferdig sørvet hadde de sett dem samme som meg når jeg fikk nøkkelen til bilen. Amatører... 

NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell
-
- Innlegg: 266
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Verksted besøk til besvær?
Hvis det er noen trøst betalte jeg 3740 kroner for oljeskift og kupefilter på konebilen som har gått hele 6000 km. Min lokale Kia forhandler insisterte på at kupefilter måtte byttes da det var en del av 1. service.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Verksted besøk til besvær?
Alikevel stoler vi blindt på verkstedmekanikere i andre sammenhenger
Jeg mener at feil forekommer hos alle, kanskje i større grad når "alle" skal ha gjort ett eller annet før ferien. Uansett, slike ting bør ikke forekomme etter mitt syn
Note4

Note4
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 14 nov 2014, 19:44
- Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
- Bosted: Hokksund
Re: Verksted besøk til besvær?
En ting som burde ikke forekomme, ifølge Buskerud Bil er at bilens computer skal ikke skrue seg selv av!!! men det er akkurat det som skjedde med min Chrysler Voyager sist fredag. Inntauing til verksted kr 500.-, 4 bortkastet dager og kr 1500.- fattige for 1 times arbeide, og bilen tilbake i går.LordShaft skrev:Alikevel stoler vi blindt på verkstedmekanikere i andre sammenhengerJeg mener at feil forekommer hos alle, kanskje i større grad når "alle" skal ha gjort ett eller annet før ferien. Uansett, slike ting bør ikke forekomme etter mitt syn
Note4
Modern teknollogi - you can shove it

Gordon
Re: Verksted besøk til besvær?
Merkeverksteder kan ta seg en bolle ..
I fjor:
Audi: Bremse calipter som henger, Du må ha ny . 5900,- for en.
Meg: Hva skjedde med å klyve caliptere, hone opp og bytte pakninger?
Audi: Nei, det har vi dårlig erfaring med..
Meg: På tide at dere får erfaring med det. Dette har da verksteder gjort i mange tiår. Forøvrig koster et sett med caliptere 3200,- fra England..
Audi: Ja, vi skal undersøke litt .. Mumle noe om at de måtte monteres elektronisk .. ?
En time senere ringer de meg og har fått "moet opp" calipteren. Trengte ikke nye altså ..
To nye bremseskiver skulle de også montere i samme slengen pga en liten ripe på mindre enn en cm bredde og en halv cm dybde på den ene.
Meg: Jeg kan ikke skjønne at jeg trenger to nye skiver for dette? De er knapt kjørt 40 000km og er som nye ellers. Vil ikke dette merket slites vekk etter kun få mil?
Audi: Jo .. Det vil det kanskje..
Etter en kjapp "sjekk" så fikk jeg beholde de og bilen ble EU OK uten andre merknader.
12 000,- som de først skulle ha for jobben ble redusert til 1200,-
Om jeg er fornøyd med prosessen? Overhodet ikke. Tante Turid på 60år ville garantert bare ha nikket og betalt. Merkeverksted vet best .. Jau ..
I fjor:
Audi: Bremse calipter som henger, Du må ha ny . 5900,- for en.
Meg: Hva skjedde med å klyve caliptere, hone opp og bytte pakninger?
Audi: Nei, det har vi dårlig erfaring med..
Meg: På tide at dere får erfaring med det. Dette har da verksteder gjort i mange tiår. Forøvrig koster et sett med caliptere 3200,- fra England..
Audi: Ja, vi skal undersøke litt .. Mumle noe om at de måtte monteres elektronisk .. ?
En time senere ringer de meg og har fått "moet opp" calipteren. Trengte ikke nye altså ..
To nye bremseskiver skulle de også montere i samme slengen pga en liten ripe på mindre enn en cm bredde og en halv cm dybde på den ene.
Meg: Jeg kan ikke skjønne at jeg trenger to nye skiver for dette? De er knapt kjørt 40 000km og er som nye ellers. Vil ikke dette merket slites vekk etter kun få mil?
Audi: Jo .. Det vil det kanskje..
Etter en kjapp "sjekk" så fikk jeg beholde de og bilen ble EU OK uten andre merknader.
12 000,- som de først skulle ha for jobben ble redusert til 1200,-
Om jeg er fornøyd med prosessen? Overhodet ikke. Tante Turid på 60år ville garantert bare ha nikket og betalt. Merkeverksted vet best .. Jau ..

- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Verksted besøk til besvær?
Røyk oljerøret som går fra turbo og inn på blokka på passelaten. Sjekka ut og delen kosta 1500 kroner. Greit nok og siden dette skjedde i nærheten av Vågå blei kjerra taua til nærmeste vag verksted,
Regna med at rep kom på 2500-3000 og pakka med meg sakene og stakk til fjells...
Henta bilen uka etter og fikk servert ei regning på 5800,-...
Ja jævlig...
La meg si det slik at vi endte på 3' til slutt...
Regna med at rep kom på 2500-3000 og pakka med meg sakene og stakk til fjells...
Henta bilen uka etter og fikk servert ei regning på 5800,-...
Ja jævlig...
La meg si det slik at vi endte på 3' til slutt...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 14 nov 2014, 19:44
- Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
- Bosted: Hokksund
Re: Verksted besøk til besvær?
Helt enig med deg, det er alt for lett i dag med bruk og kast. Som tidligere bilmekaniker reparerte jeg nesten alt fra A til Å, Ingen problem å splitte caliper, bytting av pakning på bremse sylinder, t.o.m. nagling av bremse sko. Those were the days. Men tiden forandret seg både for det bedre og det verre. Det kan virke slik at dagens verksted har en overtak og tror at det vanlig mennesker har ikke peiling i det heletatt. I noen tilfelle er det riktig, men jeg får en inntrykk på dette forum, at folk er flinkTBI81 skrev:Merkeverksteder kan ta seg en bolle ..
I fjor:
Audi: Bremse calipter som henger, Du må ha ny . 5900,- for en.
Meg: Hva skjedde med å klyve caliptere, hone opp og bytte pakninger?
Audi: Nei, det har vi dårlig erfaring med..
Meg: På tide at dere får erfaring med det. Dette har da verksteder gjort i mange tiår. Forøvrig koster et sett med caliptere 3200,- fra England..
Audi: Ja, vi skal undersøke litt .. Mumle noe om at de måtte monteres elektronisk .. ?
En time senere ringer de meg og har fått "moet opp" calipteren. Trengte ikke nye altså ..
To nye bremseskiver skulle de også montere i samme slengen pga en liten ripe på mindre enn en cm bredde og en halv cm dybde på den ene.
Meg: Jeg kan ikke skjønne at jeg trenger to nye skiver for dette? De er knapt kjørt 40 000km og er som nye ellers. Vil ikke dette merket slites vekk etter kun få mil?
Audi: Jo .. Det vil det kanskje..
Etter en kjapp "sjekk" så fikk jeg beholde de og bilen ble EU OK uten andre merknader.
12 000,- som de først skulle ha for jobben ble redusert til 1200,-
Om jeg er fornøyd med prosessen? Overhodet ikke. Tante Turid på 60år ville garantert bare ha nikket og betalt. Merkeverksted vet best .. Jau ..

Gordon
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Verksted besøk til besvær?
Motsatt problem på Volvos 2,4l diesel, hvis du fyller det som står i instr. boka kommer du opp på midten mellom min. og maks, og mangler da i overkant av en liter. Har bare latt det være, bruker jo lite olje uansett.Svolp skrev:Jeg gir meg ende over.. Begynner og lure på hvor seriøst verksteder egentlig tar kundebiler. Hatt bilen inne på service for andre gang i mitt eie og for andre gang etter jeg får nøkkelene og peilet olja er det en cm over maks strek . Hvorfor?Dette er også to forskjellige merkeverksteder.. Kjenner jeg blir forbanna, har turbo i tillegg så ikke særlig gunstig og kjøre med...
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Kjellrf
- Innlegg: 1622
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Verksted besøk til besvær?
Fikk denne forklaringa hos en Møller-forhandler:TBI81 skrev:Merkeverksteder kan ta seg en bolle ..
I fjor:
Audi: Bremse calipter som henger, Du må ha ny . 5900,- for en.
Meg: Hva skjedde med å klyve caliptere, hone opp og bytte pakninger?
Audi: Nei, det har vi dårlig erfaring med..
Meg: På tide at dere får erfaring med det. Dette har da verksteder gjort i mange tiår. Forøvrig koster et sett med caliptere 3200,- fra England..
Audi: Ja, vi skal undersøke litt .. Mumle noe om at de måtte monteres elektronisk .. ?
En time senere ringer de meg og har fått "moet opp" calipteren. Trengte ikke nye altså ..
To nye bremseskiver skulle de også montere i samme slengen pga en liten ripe på mindre enn en cm bredde og en halv cm dybde på den ene.
Meg: Jeg kan ikke skjønne at jeg trenger to nye skiver for dette? De er knapt kjørt 40 000km og er som nye ellers. Vil ikke dette merket slites vekk etter kun få mil?
Audi: Jo .. Det vil det kanskje..
Etter en kjapp "sjekk" så fikk jeg beholde de og bilen ble EU OK uten andre merknader.
12 000,- som de først skulle ha for jobben ble redusert til 1200,-
Om jeg er fornøyd med prosessen? Overhodet ikke. Tante Turid på 60år ville garantert bare ha nikket og betalt. Merkeverksted vet best .. Jau ..
Siden de skal garantere alle reparasjoner i minst 3 år, bytter de deler istedenfor å reparere de.
Dessuten er det ofte 30.000km serviceintervaller, så de bytter alt som mistenkes kan bli utslitt på de 30.000.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Verksted besøk til besvær?
Dette virker å være blant det tåpeligste jeg har hørt!! Man må da ha LITT peiling på antatt levetid og dele-kvalitet før man skifter i hytt og pine. Å overhale deler er ikke alltid hokus-pokus. men jeg aner ikke hva som ligger i mekaniker-utdanninga nå for tiden. Mye tyder på at det er stadig lengre mellom entusiastiske fagfolk, og kanskje er dette noe av grunnen??? Man FÅR ikke fikse delene?? Tid er penger, og delene må jo kunden punge ut for uansett...
(Har ikke til hensikt å "henge ut" Møller. Mistenker at andre verksted har samme "filosofi")
(Har ikke til hensikt å "henge ut" Møller. Mistenker at andre verksted har samme "filosofi")

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Re: Verksted besøk til besvær?
Det er tåpelig fordi det ikke er tilfellet, det er som elektrikere og rørleggere som har svindyrt utstyr fordi "de har kostander i forhold til garanti" osv. Det høres alltid litt tåpelig ut når grunnen er "vi vil tjene mer" men man prøver å late som det er noe annet.
Re: Verksted besøk til besvær?
Hvis du har en ripe med halv cm, altså 5 mm dybde, vil den ikke slites vekk etter noen få mil.TBI81 skrev:
To nye bremseskiver skulle de også montere i samme slengen pga en liten ripe på mindre enn en cm bredde og en halv cm dybde på den ene.
Meg: Jeg kan ikke skjønne at jeg trenger to nye skiver for dette? De er knapt kjørt 40 000km og er som nye ellers. Vil ikke dette merket slites vekk etter kun få mil?
Audi: Jo .. Det vil det kanskje..
Du sliter ikke 5 mm i året engang.
Re: Verksted besøk til besvær?
En cm bredde og ca halv mm dybde skulle det være..
Forresten det var ikke så mye en gang. To mil med stål mot stål. 50kmt maks, lite bremsing så såvidt brukt bakbremsen.
Den forsvant fort
Forresten det var ikke så mye en gang. To mil med stål mot stål. 50kmt maks, lite bremsing så såvidt brukt bakbremsen.
Den forsvant fort

Re: Verksted besøk til besvær?
0.5mm høres mer fornuftig ut ja.
Fort gjort å gå i surr med mm og cm
Fort gjort å gå i surr med mm og cm

- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: Verksted besøk til besvær?
derfor liker jeg gamle biler, de fikser jeg selv uten nåkke jåleri om garanti og nye grunner til å bruke pengene på noe annet enn motorsykkel..
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Re: Verksted besøk til besvær?
Ja, helsiken.. skylder på autocorrectsimpson skrev:0.5mm høres mer fornuftig ut ja.
Fort gjort å gå i surr med mm og cm

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Verksted besøk til besvær?
En ripe på 10 mm lengde og 0,5 mm dybde på en bremseskive er ingen bagatell!TBI81 skrev:En cm bredde og ca halv mm dybde skulle det være..
Forresten det var ikke så mye en gang. To mil med stål mot stål. 50kmt maks, lite bremsing så såvidt brukt bakbremsen.
Den forsvant fort
Den kan ikke defineres som en ripe, men mer sannsynlig er det en dyp sprekk. Et av Vegvesenet godkjent MCverksted kan ikke overse en slik potensielt alvorlig skadd bremseskive! Jeg kan love deg, hadde denne "ripe" blitt påpekt av Biltilsynet under en vei kontroll hadde du blitt pålagt å bytte skiva!
Husk at ei bremseskiver skal tåle ganske ekstreme påkjenninger. Meget rask oppvarming og avkjøling blant annet. En slik sprekk er om ikke annet en "bruddanvisning", nettopp langs denne sprekken er skiven svakere enn resten av skiven.
Re: Verksted besøk til besvær?
Nei, det var og er ikke en dyp sprekk. Dette var et resultat av 2 mil med bremsekloss som var utslitt til metallet pga calipter som hang. Dette var som nevnt på en Audi stasjonsvogn bak. Så nei.kjellv skrev:En ripe på 10 mm lengde og 0,5 mm dybde på en bremseskive er ingen bagatell!TBI81 skrev:En cm bredde og ca halv mm dybde skulle det være..
Forresten det var ikke så mye en gang. To mil med stål mot stål. 50kmt maks, lite bremsing så såvidt brukt bakbremsen.
Den forsvant fort
Den kan ikke defineres som en ripe, men mer sannsynlig er det en dyp sprekk. Et av Vegvesenet godkjent MCverksted kan ikke overse en slik potensielt alvorlig skadd bremseskive! Jeg kan love deg, hadde denne "ripe" blitt påpekt av Biltilsynet under en vei kontroll hadde du blitt pålagt å bytte skiva!
Husk at ei bremseskiver skal tåle ganske ekstreme påkjenninger. Meget rask oppvarming og avkjøling blant annet. En slik sprekk er om ikke annet en "bruddanvisning", nettopp langs denne sprekken er skiven svakere enn resten av skiven.
Og den gikk gjennom pkk slik.