KTM Duke 690, bytte til orginalt eksos, mapping?
KTM Duke 690, bytte til orginalt eksos, mapping?
Hei. Kjøpte en KTM Duke 690 2008 modell i vår. Den har akrapovic helanlegg og bråker som F!!!! Selvfølgelig er det tøft, unger og eldre gjemmer seg og asylsøkere søker dekning! Men, jeg bor i et boligfelt og jobber skift, dvs ut og innkjøring i 5-6 tiden om morgenen til tider, og som den snille naboen jeg er så tenker jeg på de, har ikke kjørt mc på jobb pga dette. Har orginalt anlegg også så jeg lurer på å teste det nå. Spørsmålet er: sykkelen er mappet i henhold til akra-anlegget. Kan jeg bare sette på det orginale og tute og kjøre, eller krever det mapping igjen?
- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Re: KTM Duke 690, bytte til orginalt eksos, mapping?
Det må du nesten finne ut med tidligere eier, hva som er mappingen, men jeg går ut i fra at den har EVO1 mappingen. På Duke 4 (2012+) så er det tydelig anbefalt å ikke kjøre original katalysator med EVO mapping, da det kan skape brann i katalysatoren (ikke spør meg om vitenskapen bak dette :)).dynamal skrev:Hei. Kjøpte en KTM Duke 690 2008 modell i vår. Den har akrapovic helanlegg og bråker som F!!!! Selvfølgelig er det tøft, unger og eldre gjemmer seg og asylsøkere søker dekning! Men, jeg bor i et boligfelt og jobber skift, dvs ut og innkjøring i 5-6 tiden om morgenen til tider, og som den snille naboen jeg er så tenker jeg på de, har ikke kjørt mc på jobb pga dette. Har orginalt anlegg også så jeg lurer på å teste det nå. Spørsmålet er: sykkelen er mappet i henhold til akra-anlegget. Kan jeg bare sette på det orginale og tute og kjøre, eller krever det mapping igjen?
Men du skal ikke bare sette inn de to dB killerne i eksosen da? Jeg bruker samme eksos som deg på min Duke 4, og sykkelen var ganske snill i lyden før jeg tok ut disse.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
.
Sist redigert av dynamal den 16 jul 2015, 15:11, redigert 1 gang totalt.
- Snikendeugle
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
"Billig" og "Akra" er ikke to ord som hører godt sammen. Jeg kjøpte nylig hele anlegget du har for 17000... Bare underdelen (uten titaniumrøret) er vel på rundt 12000.-.dynamal skrev:Da jeg har fått signaler på at lyden på min mc er unormalt høy så sjekket jeg litt, og ja jeg er sløv, når jeg såg på potta som henger under sykkelen så ser jeg at den er revnet/skadet på ene siden der db-killeren sitter fastskruet. Det mangler faktisk et stykke av potta der så det er rimelig åpent for å si det sånn, frieksos;) Hadde over litt gaffateip for å prøve å tette litt og lyden ble merkbart lavere. Så da er spørsmålene:
- er det skadelig for motoren å fortsette å kjøre sånn?
-hvor får man kjøpt billigst ny akra potte(trenger da kun underdelen)
-eller er det mest fornuftig/billigst å montere orginalanlegget som jeg har og få den mappet?
-hvordan er lyden egentlig med orginalanlegget?
-når jeg tar i endestykkene på db-killerne på begge sidene så er de løse innover på et vis, er det normalt? Eller skal det ikke gå an å rikke de?
DB killerne på min satt ihvertfall ganske godt når de først var satt inn.
Du kommer nok enklest unna med å montere originalanlegget og mappe om. Montering fikser du lett selv, mapping koster én time på verksted som regel.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Ok, opprettet ny post med bilder da det egentlig ble et annet problem ut av det;)