Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Tonys
Innlegg: 317
Registrert: 30 okt 2014, 20:19
Motorsykkelen din: Yamaha mt-10
Sted: Tønsberg

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av Tonys »

Jeg liker at det blåser litt, dvs å få luftstrømmen rett under hjelmen, slik at det ikke støyer så mye.
Yamaha Mt-10 '17 Ariel Red Hunter 500 37

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Sted: Tromsdalen

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av Svein »

Hadde langtur denne uka fra Oslo til Tromsø.Kjører en xj900 med original skjerm.Fyllte visiret med mygg på kort tid,men synest at vindstrømmen ikke traff hjelmen noe særlig.
Det jeg reagerte på var bobiler og trailere.Det ble klin umulig å holde hodet i ro når man lå bak dem.
Har egentlig lyst å prøve en høyere skjerm for å slippe fluer og dritt.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av norse900 »

Jeg har en MRA-skjerm til samme sykkel. Skjermen er bra den, men laget dessverre Hekkans mye turbulens i toppventilen på Schubert hjelmen min. Det ble en runde på båndsaga, og nå har jeg også et avkapp til spoiler om jeg skulle få lyst på det... Lik ble det etterpå, og resultatet er jeg storfornøyd med :thumleftBilde
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av biker7 »

Vindskjermen skal jo selvfølgelig skjerme for vind, slik navnet tilsier. Men turbulens kan ofte bli et problem er min erfaring. Hadde feks. en Triumph Daytona 955i som var bygd om til naken/SpeedTriple. På denne var det satt på en "mini-touring-skjerm", ca.20-25cm høy. Denne skjermet nok noe mot vind, regn etc, men gjorde at vinden traff meg midt i hjelmen og det ble ukomfortabelt med mye vindstøy ved normal kjørestilling. Min høyde er forøvrig 182cm. Plukket derfor av denne skjermen, og laget en mini-skjerm av et gammelt, sotet visir jeg hadde. Da traff vinden meg i brysthøyde, og det ble mye bedre. På min nåværende ZX12R satt det Double-Bubble skjerm ved kjøp. Funker fint når du kan legge deg langflat på tanken, uten tankveske montert, og "cruise" i 200-300km/t :knegg Det er jo dette de er laget for. Men ved normal sittestilling så treffer vinden meg midt i hjelmen. Så derfor bestilte jeg en litt lavere "kina-skjerm". Med denne montert så treffer vinden meg i bryst/hals-høyde ved normal sittestilling, og turbulens og vindstøy blir mindre. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av tagesk »

Bilde

På 12GS, som på 1150GS, er avstanden fra kroppen og frem til vindskjermen ganske lang. Det skyldes at det er st (godt) stykke fra
vinskjermen til styret, og at man sitter oppreist med armene foran seg.
Lommen av vindstille som vindskjermen lager (pløyer i luften, kan man si), den har akkurat begyne å lukke seg når man kommer til kroppen.
For normale sjåfører (la oss si opp til 180) vil likevel ha hodet og kroppen i le for vinden.

Vi som ikke er så kortvokste, vi får hodet opp i turbulensen.
På bildet (tatt på Valdresflye 1. mai i år) ser du en "dings" fra Touratec. Den løfter vinden akkurat nok til at turbulensen går over hodet mitt.
Jeg brukte den på R1150GS og nå på R12GS-A.

Når det er mer enn 30 i skyggen, som nå, tar jeg den av nettopp for å få vind på hjelmen slik at luftingen fungerer.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23356
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av Bjerknez »

Kjørte min gamle Cruiser med vindskjermen på EN gang. Aldri mer! Er jo pokker meg livsfarlig å kjøre i regnvær med denne, spesielt hvis det er mørkt i tillegg.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hva skal en vindskjerm egentlig gjøre?

Legg inn av RuneMC »

Etter å ha kontemplert videre på det opprinnelige spørsmålet, har jeg kommet fram til at den ideelle vindskjermens primære oppgave er å skape en lydisolerende og insektsavvisende "boble" rundt hodet. Samtidig bør den tillate en jevn, ren luftstrøm uten turbulens - slik at luftingen i hjelmen fungerer optimalt og man får en fartsfølelse.

Noe slikt finnes p.t. ikke, og tror heller ikke det løses via tradisjonelle konstruksjoner - så mulig vi må avvente framtiden her ... kraftfelt a la Star Trek kanskje :-k "Scotty beam me up!" :roll
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar