LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Re: LordShaft - *Valg av ny sykkel + salg av gammel*

Legg inn av LordShaft »

Vi så flere slike på turen nedover. Honda kan å lage sykkel, det er ingen tvil om. Men syns den ser så utrolig kjedelig ut :redface
Tror nok jeg hadde valgt bmw sin K1300S foran Honda VFR 1200 F ja :-k

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Re: LordShaft - *Valg av ny sykkel + salg av gammel*

Legg inn av Olav K »

LordShaft skrev:Vi så flere slike på turen nedover. Honda kan å lage sykkel, det er ingen tvil om. Men syns den ser så utrolig kjedelig ut :redface
Tror nok jeg hadde valgt bmw sin K1300S foran Honda VFR 1200 F ja :-k
Der må jeg si meg enig med siste taler.. Ingen tvil om at Honda kan lage gode motorsykler, men jeg er av den oppfatning at noe må gjøres med medisinbruken i designavdelingen der...

K1300S er forresten en knallflott og meeeget oppegående sykkel.
Det fikk vi jo ettertrykkelig demonstrert opp mot Albulapasset i sommer?! :thumleft :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Kontakt:

Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*

Legg inn av LordShaft »

Er ikke utenkelig at to karer på forumet her blir å si (told you so) :lol :redface

Var innom Ride i dag, etter avtale. Par små ting + service som gjøres på sykkelen min før den blir lagt ut for salg.
Der hadde de fått inn årets siste KTM 1290 super adventure. Å bare så det er sagt. Sykkelen ser langt ifra like flott ut på bilder kontra i virkeligheten. Vet ikke hva som gjør det, men den ser bare langt tøffere ut i virkeligheten.

Jeg fikk selvfølgelig ikke prøvekjøre den. Men jeg fikk gleden av å sitte på den en stund, kjenne hvordan armene hviler og hvordan bena er i forhold til senter støtte og bøylene til passasjer fothvilerne.
Jeg satt faktisk LANGT bedre på KTM'en enn jeg gjorde på Multistrada. På multistrada kommer albuene mine liksom litt høyt å anstrengt når jeg kjører. Som gjør (ja vet det høres dumt ut) at det blir litt mindre naturlig å treffe blinklys knappene, lys osv.
Foten tar ikke borti senterstøtten i det hele tatt. Men tar litt borti bøylene som fothvilerne til passasjer er festet. Litt irritasjon når du sitter på tåballen, men på ktm er du ikke avhengig av disse for å feste sidekoffertene slik som på multistrada :thumleft

Multistrada vinner på lyd og design. Men KTM vinner definitivt på følt kvalitet (alt av utstyr standard) og pris. Med alt pluss kofferter, billigere enn multistrada uten noe :redface

Jeg har satans lyst på ducati igjen. Men fornuft, feel og komfort trekker meg veldig over på KTM.
Jeg er rett og slett veldig overrasket over at en sykkel, som jeg i utgangspunktet ikke var veldig begeistret for designet på. skulle se og føles så mye bedre ut i virkeligheten :-# :x

Men så er det noe med det da. Jeg kan da faen ikke finne på å kjøpe samme sykkel som AJ og SNIKKERN :lol :lol :-)å

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev:
Men så er det noe med det da. Jeg kan da faen ikke finne på å kjøpe samme sykkel som AJ og SNIKKERN :lol :lol :-)å
Nei og nei :[-( . Fysjom :[-X !
Det skulle tatt seg ut om du gjorde det ;e

Uansett, lykke til med godt sykkelvalg :prf .

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har sett sykkelen til AJ og den er slettes ikke dum den. Tror det kan være et spennende valg. Og så er den jo mer spesiell traktor en en GS.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Nei den sykkelen ser faktisk utrolig mye bedre ut i virkeligheten. Men slik er jo det med de fleste sykler. Hvertfall til du har vent deg til utseendet.

Jeg har aldri eid ktm, men denne sykkelen passet meg veldig godt (mtp størrelse/høyde) Hjelper også på at prisen er i en langt hyggeligere skala enn konkurrentene samtidig som KTM leverer alt ekstrautstyr som standard :prf

Jeg fikk med toppboks i tilbudet, men ser ikke helt for meg at det er nødvendig siden jeg aldri kjører med passasjer. hvertfall ikke på langtur. Blir nok ikke å gjøre det de neste årene heller.
Kan noen komme med særlige grunner til å gå for toppboks? :redface

Det er nok ikke umulig at de gir en ålreit innbyttepris, men der er et par stykker som har meldt interesse for kjøp av sykkelen min. Spm er bare, om jeg er villig til å "gi vekk" så mange tusen på å ta innbytte. Skal forhøre meg litt mere om dette når valget er endelig. Hjelper jo ikke på at det står en helt ny sykkel (kom på fredag) på gulvet som bare trenger å klargjøres. Kjenner det klør i kjøpehånden.

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Go go go go go gooooo you girl : :prf
jeg er ikke en fan av den sykkelen i hjertet mitt, men det er du-og ikke jeg som skal leve med den. All fornuft taler for KTMen, så om du går for en sånn, blir ikke onkel sur på deg...
Å ta med en toppboks i tilbudet er ikke bare dumt, det er vanskelig å spå (særlig om framtida) og engang skal bajken selges og da vil den være et pluss for en mulig kjøper :prf :thumleft
Syns du bare skal gønne på jeg, siden du likte den :[-o<
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

Du må huske på at det er bedre å angre på noe man har gjort enn noe man ikke har gjort ;-)

Brukeravatar
freddy123
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga

Legg inn av freddy123 »

jaha , men du skal ikke gi de andre konkurrentene en sjanse også først da, som bmw og triumph, kawasaki, motoguzzi osv. selv tror jeg nok du blir fornøyd nesten uansett hva du skulle velge :D

jeg kan se for meg 1290 superadv som et moment beist, med kraftig v-twin, men det er jo ducati også samt bmw sin bokser.

plusser med toppboks er vel at du enkelt kanskje får plass til hjelmen eller andre ting som du lett kan låse inn og føle at det er relativt safe. også på kortere turer der bagasje behovet er mindre kan toppboks brukes slik at man slipper at sykkelen blir veldig mye breiere til sidene noe som er kjekt ved køkjøring, og som nevnt tidligere du har et ekstra låsbart lagringsrom.

JK95
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098

Legg inn av JK95 »

Syntes jeg følte en disturbance in the Force, og kjønner nå hvorfor, en ducatimann vurderer seriøst en KTM :[-(

Neida, sikkert morsom sykkel, følg hjertet du Lorden :prf

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

LordShaft skrev: ]snip]
Jeg fikk med toppboks i tilbudet, men ser ikke helt for meg at det er nødvendig siden jeg aldri kjører med passasjer. hvertfall ikke på langtur. Blir nok ikke å gjøre det de neste årene heller.
Kan noen komme med særlige grunner til å gå for toppboks? :redface [snip]
Her hjemme er toppboks et must for at jeg skal få med fruen på tur.
Har hatt toppboks på samtlige fem tung MC'er jeg har eid.
I tillegg bagasjegrind på toppbokslokket.
Veldig praktisk med tanke på muligheten til å ta med et romslig telt og campingstoler, slik vi gjør det på i hvert fall to-tre av turene våre i løpet av sesongen.
Har kun opplevd en viss ustabilitet på Triumph Tiger 1050'en jeg hadde, med påmontert toppboks.
Ingen problemer med de andre syklene.

Slett ikke dumt å ta med toppboks i et kjøpstilbud. Du finner fort ut om du kommer til å bruke den eller ikke. Uansett vil den være et pluss hos de fleste kjøpere ved salg.
Også kan det jo hende at du likevel kommer til å ta en og annen tur med passasjer, f.eks en kompis på fellestur til butikken for å handle godt drikke f.eks. ;-) :P :p , som vil synes det vil være et pluss med ryggstøtten som boksen faktisk utgjør. Ja, i tillegg til at den får plass til livsnødvendige drikkevarer... :cheers

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Tilbudet blir selvfølgelig rimeligere om jeg ikke velger toppboks. Ser ikke helt hvorfor jeg skulle få bruk for denne, da jeg heller kan invistere i gps eller annet snex for samme prisen.
Skal se om jeg finner ut om lyden blir noe merkbart bedre med akrapovic slip-on. Da katalysatoren ser såpass liten ut, er det mulig at lydbildet blir noe bedre, selv om lyden ikke nødvendigvis blir høyere. Men denne er også relativt "dyr" del av tilbudet.

Jeg blir ikke å kjøre med passasjer hvertfall de første årene, fruen har ikke lyst å være med. så noe ryggstøtte er det ikke behov for. Samt at jeg har kriega vesker jeg kan stroppe over salgen. som utgjør like mye som toppboksen. Dette er langt ifra like hendig som toppboks, men ser ikke ut som jeg har veldig behov for toppboksen til vanlig :scratch :-k

Må gå noen runder med meg selv å fundere litt på akkurat det med toppboksen :-# :x

Ja sykkelen overrasket VELDIG. Det beste hadde helt klart vært å fått prøvekjøre i tillegg. Men det er liten tvil om at det er mere plass på KTM'en en Multistrada for en mann av min størrelse.
BMW GS har jeg slått fra meg. Denne er det lang levering på. ALLE har den, og jeg vil heller velge en sykkel som ikke alle andre har. Siden jeg ikke vet bedre, så vet jeg også heldigvis ikke hva jeg går glipp av. Da jeg har hørt forbanna mye bra om GS adventure :redface

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Hvis du vil prøvekjøre før kjøp, så kan du få prøve min. Jeg kan f.eks. treffe deg på halvveien (Førde), så kan vi byttelåne sykler en runde.
Jeg har dog ikke mulighet før helgen om halvannen uke.

Angående toppboks så er jeg ikke i tvil om at det er lurt å ha. Veldig praktisk. Jeg kjører med den på hele tiden. Synes det funker på en sånn sykkel.

Angående slip-on, så finnes det vesentlig rimeligere alternativer enn Akropovic. Jeg har gått for Gianelli (akkurat samme som Arrow, da det er de som eier Arrow). Kostet meg den nette sum av 3300 kr. Har ikke fått den enda, men håper den er kommet når jeg kommer hjem fra Kroatia.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Toppboks er skikkelig praktisk til å låse inn hjelm og hansker i mens du er på korte turer (jobb, butikk etc).
For deg som liker å trene kan det også være praktisk med plass til en treningsbag der bak og så tar du ut treningsbagen og legger inn hjelm/hansker ved destinasjon. (Hjelm er noe av det mest upraktiske å gå å drasse på, og alternativt vil ihvertfall ikke jeg la en hjelm til over 5K henge fritt tilgjengelig her på Østlandet og enda mindre om jeg er innom Oslo.

På lengre turer vil jeg si at jeg foretrekker toppboks og en faststroppet sekk på passasjerplassen framfor sidevesker. Sidevesker bygger mye i bredden og vips har man ikke et så smidig verktøy som en MC egentlig er i utgangspunktet.

Når det er sagt, så er det jo selvfølgelig et spm om pris dersom original toppboks koster mer enn den smaker.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Når jeg drar på langtur så prøver jeg å kjøre med tom toppboks. Så kan kjøreutstyr låses inn der ved stopp i byer eller andre ting jeg vil se på. Skal man handle inn forsyninger som mat eller drikke så går det i den tomme toppboksen til man trenger det.
Også ved bykjøring så er det mye mer hendig enn sidevesker.

Alle soft bag type bagasje synes jeg er verdiløst på tur, da de lett kan skjæres opp med kniv og tømmes uten at jeg hadde lyst til det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar