LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
Skjønner sjarmen med 1290'n når jeg ser videoen under. Svingen i seg selv går som hvilkensomhelst sykkel, men ut av svingen så ser det ut som om den har rått mye krefter når man gir på. Morsomt, men kan også være farlig ift hvilke forbikjøringer man fristes til når forbikjøringstiden kryper ned mot 1-2 sek...
[video]https://www.youtube.com/watch?v=A1znLAAy1N4[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=A1znLAAy1N4[/video]
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
Som de andre sier: toppboks er et must.
Du har vel ikke prøvd GSen ennå eller..
Du har vel ikke prøvd GSen ennå eller..

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
Men den pakken som KTM kan levere, i forhold til utstyr som er inkludert i prisen. Så skal det godt gjøres å argumentere imot. Hvordan den er motormessig, bremser, enkel i bruk (forskjellige moduser osv) er jeg helt uviten om.
Men når de kan skilte med 108NM så lavt som ved 2500rpm, så blir jeg litt klam i hakket. Den er slik jeg ser på den nå, ikke den fineste i sitt segment (design messig) men langt tøffere enn på bilder.
Den er også stor, den er høy sal på. Som igjen gjør den langt bedre egnet for meg som er 2 meter høy å får alt annet av sykler til å se ut som mopeder
Den har kjededrift, samme som multistrada. De hevder visst at de aldri kommer til å benytte seg av kardang da syklene mister formye suppe på bakhjulet av dette
Her har jeg heller ingen mulighet til å uttale meg.
Touring koffertene ser veldig bra ut. En er på 42L og en på 31L (pga eksosen)
Jeg kommer IKKE til å kjøre rundt med topp koffert på kortere turer. Da har jeg bare med meg regndress, kjedespray and thats it. På lengre turer har jeg svært vanskelig for å tro jeg har behov for mere plass en det sidekoffertene kan levere. Men, poenget til Johnnyth er det beste så langt. Å kunne låse ned kjøreklærne når du skal ut å glo litt. Jeg liker som sagt å oppdage litt kultur, å da helst uten å gå med full rustning
Til småkjøring klarer jeg meg fint med en tankveske eller en liten kriega på hekken.
MEN!!! når det er sagt. Så skal en til å bruke en kvart milion på sykkel (igjen) å da er liksom 4.500,- tittenteier ikke så alvorlig mye å rynke på nesen over
Å det er lettere å kjøpe nå, enn å bestille i ettertid. Har jeg erfart.
Å jeg kan nok som Snikkeren sir, kutte ut tanken på Akrapovic sitt anlegg. Det er unødvendig dyrt. Selv om det ser utrolig bra ut
Herregud... Hva er det som har skjedd med meg. Jeg sitter seriøst å vurderer å kjøpe meg gigant traktor, med side og topp kofferter :-)å Er jeg blitt så jævlig gammel eller har jeg endelig sett lyset
Men når de kan skilte med 108NM så lavt som ved 2500rpm, så blir jeg litt klam i hakket. Den er slik jeg ser på den nå, ikke den fineste i sitt segment (design messig) men langt tøffere enn på bilder.
Den er også stor, den er høy sal på. Som igjen gjør den langt bedre egnet for meg som er 2 meter høy å får alt annet av sykler til å se ut som mopeder

Den har kjededrift, samme som multistrada. De hevder visst at de aldri kommer til å benytte seg av kardang da syklene mister formye suppe på bakhjulet av dette

Touring koffertene ser veldig bra ut. En er på 42L og en på 31L (pga eksosen)
Jeg kommer IKKE til å kjøre rundt med topp koffert på kortere turer. Da har jeg bare med meg regndress, kjedespray and thats it. På lengre turer har jeg svært vanskelig for å tro jeg har behov for mere plass en det sidekoffertene kan levere. Men, poenget til Johnnyth er det beste så langt. Å kunne låse ned kjøreklærne når du skal ut å glo litt. Jeg liker som sagt å oppdage litt kultur, å da helst uten å gå med full rustning

Til småkjøring klarer jeg meg fint med en tankveske eller en liten kriega på hekken.
MEN!!! når det er sagt. Så skal en til å bruke en kvart milion på sykkel (igjen) å da er liksom 4.500,- tittenteier ikke så alvorlig mye å rynke på nesen over

Å jeg kan nok som Snikkeren sir, kutte ut tanken på Akrapovic sitt anlegg. Det er unødvendig dyrt. Selv om det ser utrolig bra ut

Herregud... Hva er det som har skjedd med meg. Jeg sitter seriøst å vurderer å kjøpe meg gigant traktor, med side og topp kofferter :-)å Er jeg blitt så jævlig gammel eller har jeg endelig sett lyset

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
Nei jeg har ikke prøvd GS'en.... Heldigvispoulet_cavalier skrev:Som de andre sier: toppboks er et must.
Du har vel ikke prøvd GSen ennå eller..

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
Ja vi kan vel egentlig konkludere med at dette er Onkel og Bamsefar sin feil!
Jævla klovner
Det er nok liten tvil om at dette er en magisk maskin. Er jo lett å lese seg fram til synspunktene til AJ, som har rullet noen mil i salen på denne samt snikkeren som har hatt den på ACR å lekt seg :-)å
Jeg er fint lite i tvil om at jeg blir å få MYE morro på en slik type sykkel selv. Å jeg er så heldig at om jeg ikke liker denne form for framkomstmiddel. Ja så bytter jeg bare igjen


Det er nok liten tvil om at dette er en magisk maskin. Er jo lett å lese seg fram til synspunktene til AJ, som har rullet noen mil i salen på denne samt snikkeren som har hatt den på ACR å lekt seg :-)å
Jeg er fint lite i tvil om at jeg blir å få MYE morro på en slik type sykkel selv. Å jeg er så heldig at om jeg ikke liker denne form for framkomstmiddel. Ja så bytter jeg bare igjen

- Epylypzon
- Innlegg: 1227
- Registrert: 22 mar 2012, 06:46
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
- Bosted: Stange
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
Når jeg var 24 kjøpte jeg R6 en, etter 1-2 år hadde jeg lyst på gs, men hadde ikke råd. Straks før jeg fylte 27 kjøpte jeg det endelig. I sommer var en kammerat på 24 med til alpene. Han kjører cbr600... Nå leter han nettet rundt etter gs/tiger osv.
Neida, du har ikke blitt gammel. Bare sett lyset :)
Sent fra min D5803 via Tapatalk
Neida, du har ikke blitt gammel. Bare sett lyset :)
Sent fra min D5803 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125
Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km
http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
Regner med at du har vært inne på AJ Arena bloggen og studert bilder av 1290'en med toppboks og sidevesker...
.
Sideveskene er de originale fra KTM, som en delk KTM-eiere i utlandet har klaget på. Låsene skal visstnok ikke være å stole på. Dette er ikke min erfaring fra flere lengre turer i sommer. Men det kan gjerne komme av at jeg har sprayet låsene og låsemekanismene med WD-40.
Og hvorfor har jeg gjort det? Jo, fordi fabrikkny mekanikk gjerne trenger litt ekstra av denslags som en del av "innkjøringen". Akkurat som en motor.
Litt forebyggendearbeid på denne måten gjør at låsene og mekanikken blir smidige og problemfrie.
Så jeg er så langt veldig godt fornøyd med KTM sideveskene. Det samme med GIVI TREK 52 liters toppboksen, som ble valgt nettopp fordi den rommer 11 liter mer enn originalen fra KTM.
Nevner også at bladet BIKE feilinformerte i sammenligningstesten med BMW GS og Aprilia Caponord Rally, hvor de påsto at tenningsnøkkelen til sykkelen ikke passer til originale sidevesker og toppboks. For det gjør den nemlig. Helt uten problemer.
Forutsetter selvfølgelig at selger sørger for programmering/innstilling av låsesylindrene...
KTM og kededrift: mener også å ha lest et eller annet sted at KTM neppe kommer til å satse på kardang og at kjededrift er å anse som en del av KTM DNA'et. Dvs. "det er sånn vi gjør det her hos oss"-prinsippet.
De er dyktige på kjededrift og det er svært enkelt å justere slakken, noe som bare tar noen få minutter ved hjelp av originalverktøyet som følger med sykkelen. Det eneste man med fordel kan trenge i tillegg er en gummihammer for å få løsnet sentermutteren uten altfor mye (unødig...) kraftanstrengelse.
Sykkelen ert for øvrig utstyrt med CZ kjede fra Tsjekkia, med erfaring så langt tilbake som 1929, som bør borge for god kvalitet.
Vel, mye skrevet om ting som kanskje ikke har så stor interesse, men likevel...
Fortsatt lykke til med godt sykkelvalg

Sideveskene er de originale fra KTM, som en delk KTM-eiere i utlandet har klaget på. Låsene skal visstnok ikke være å stole på. Dette er ikke min erfaring fra flere lengre turer i sommer. Men det kan gjerne komme av at jeg har sprayet låsene og låsemekanismene med WD-40.
Og hvorfor har jeg gjort det? Jo, fordi fabrikkny mekanikk gjerne trenger litt ekstra av denslags som en del av "innkjøringen". Akkurat som en motor.
Litt forebyggendearbeid på denne måten gjør at låsene og mekanikken blir smidige og problemfrie.
Så jeg er så langt veldig godt fornøyd med KTM sideveskene. Det samme med GIVI TREK 52 liters toppboksen, som ble valgt nettopp fordi den rommer 11 liter mer enn originalen fra KTM.
Nevner også at bladet BIKE feilinformerte i sammenligningstesten med BMW GS og Aprilia Caponord Rally, hvor de påsto at tenningsnøkkelen til sykkelen ikke passer til originale sidevesker og toppboks. For det gjør den nemlig. Helt uten problemer.
Forutsetter selvfølgelig at selger sørger for programmering/innstilling av låsesylindrene...
KTM og kededrift: mener også å ha lest et eller annet sted at KTM neppe kommer til å satse på kardang og at kjededrift er å anse som en del av KTM DNA'et. Dvs. "det er sånn vi gjør det her hos oss"-prinsippet.
De er dyktige på kjededrift og det er svært enkelt å justere slakken, noe som bare tar noen få minutter ved hjelp av originalverktøyet som følger med sykkelen. Det eneste man med fordel kan trenge i tillegg er en gummihammer for å få løsnet sentermutteren uten altfor mye (unødig...) kraftanstrengelse.
Sykkelen ert for øvrig utstyrt med CZ kjede fra Tsjekkia, med erfaring så langt tilbake som 1929, som bør borge for god kvalitet.
Vel, mye skrevet om ting som kanskje ikke har så stor interesse, men likevel...
Fortsatt lykke til med godt sykkelvalg

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
Jeg sitter igrunn å leser for harde livet på nettet om ktm og da spes 1290 som utgangspunkt AJ!
Jeg har ingen kunnskap om KTM i det hele tatt. Har aldri vært en sykkel som har interessert meg nevneverdig. De har mye flotte sykler som har satt standarden (1290 super duken f.eks) men aldri en sykkel jeg kunne tenkt meg. Helt til i dag. Jeg fikk prøvesitte å "kjenne" på dette turbeistet som er så fullspekket med utstyr.
Det er mye, faktisk veldig mye som trekker meg i retning KTM i forhold til Ducati. Selv om ducati ligger langt nærmere hjertet.
Vært inne i både din og snikkeren sin blogg å kikket opp til flere ganger. Å jeg må fortsatt si, den ser langt bedre ut i virkeligheten hehe :-)å
Edit: Hvilken tankveske gikk du for AJ!?
Jeg har ingen kunnskap om KTM i det hele tatt. Har aldri vært en sykkel som har interessert meg nevneverdig. De har mye flotte sykler som har satt standarden (1290 super duken f.eks) men aldri en sykkel jeg kunne tenkt meg. Helt til i dag. Jeg fikk prøvesitte å "kjenne" på dette turbeistet som er så fullspekket med utstyr.
Det er mye, faktisk veldig mye som trekker meg i retning KTM i forhold til Ducati. Selv om ducati ligger langt nærmere hjertet.
Vært inne i både din og snikkeren sin blogg å kikket opp til flere ganger. Å jeg må fortsatt si, den ser langt bedre ut i virkeligheten hehe :-)å
Edit: Hvilken tankveske gikk du for AJ!?
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
Det er bra at BMW får litt mer konkurranse (uten at GS har håp om å bli "eksklusiv" på lenge ennå). R1300GS kommer nok om ikke lengeLordShaft skrev:Nei jeg har ikke prøvd GS'en.... Heldigvispoulet_cavalier skrev:Som de andre sier: toppboks er et must.
Du har vel ikke prøvd GSen ennå eller..De kan ikke levere nye sykler før tidligst i uke 33. Også har jeg vel egentlig bestemt meg for at jeg er litt gira på å prøve noe som ikke alle andre har.

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
Tankvesken jeg har en jeg har hatt siden Triumph Tiger 1050 tiden og som passet like bra opå Moto Guzzi Stelvio, som den gjør på KTM 1290 SA, og er en SW Motech Bags Connection "GS".LordShaft skrev:
Edit: Hvilken tankveske gikk du for AJ!?
Og man trenger altså ikke BMW GS for å gå til anskaffelse av en slik...


Veska rommer ca. 16 l og er utvidbar til 22/23 liter. En praktisk sak som jeg har hatt og fortsatt har mye nytte av. Særlig på jobboppdrag i sommer halvåret siden veska har god plass til fotoutstyr, diktafon, blokk og blyant/penn.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
ikke dumt!
Men jeg ser at det er relativt kjedelig dimmensjon på hjulene
Faen ingen som produserer dekk til dette dyret. Bare conti ? 

Men jeg ser at det er relativt kjedelig dimmensjon på hjulene


- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
Neida. Er mange dekk som passer, men ikke alle oppfyller kravet til hastighetsindeks.
Jeg har nå Dunlop TrailSmart på min. Neste gang blir det vel Tourance Next.
Jeg har nå Dunlop TrailSmart på min. Neste gang blir det vel Tourance Next.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
HæLordShaft skrev:ikke dumt!![]()
Men jeg ser at det er relativt kjedelig dimmensjon på hjuleneFaen ingen som produserer dekk til dette dyret. Bare conti ?

120/19 foran og 170/17 bak, om jeg ikke husker feil...

Massevis av alternativer til disse dimensjonene.
Har selv et par Metzeler Next liggende hos den lokale dekkpusheren.
Men fortsatt ikke påkrevende å bytte.
Contidekkene har en god del mønster igjen, selv eller snaue 11K kjørte km

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
Jeg tok bare å slo inn modell osv på den dekk finderen. Å da kom det ikke opp noen alternativ.
Ja metzeler sine next dekk er vel de Ojda skryter så fælt av om jeg ikke husker feil
Jeg ser ALLE sammenligner KTM sin 1290 adv og BMW sin GS1200 A og alle har samme konklusjon. De klarer ikke å bestemme seg for hvilken som er best
Det må vel bare bety en ting. Du kan vel strengt talt ikke velge feil av disse to.

Ja metzeler sine next dekk er vel de Ojda skryter så fælt av om jeg ikke husker feil

Jeg ser ALLE sammenligner KTM sin 1290 adv og BMW sin GS1200 A og alle har samme konklusjon. De klarer ikke å bestemme seg for hvilken som er best

Det må vel bare bety en ting. Du kan vel strengt talt ikke velge feil av disse to.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: LordShaft - *Oi oi. Mulig valget allerede er tatt*
Men...
Hva med Triumph Tiger Explorer, Yamaha Super Ténéré 1200, Moto Guzzi Stelvio, Aprilia Caponrod, Honda VFR 1200 Cross Tourer...?
Er jo flere alternativer enn GS og 1290 SA...

Hva med Triumph Tiger Explorer, Yamaha Super Ténéré 1200, Moto Guzzi Stelvio, Aprilia Caponrod, Honda VFR 1200 Cross Tourer...?
Er jo flere alternativer enn GS og 1290 SA...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.