Mulig jeg ordla meg litt feil her...poulet_cavalier skrev:180 grader feil :-)Bjerknez skrev:<snip>
En annen ting jeg lurer på gjelder mer generelt for slike typer sykler muligens, men har for meg at de fleste syklene i denne klassen har smalere bakdekk/fremdekk samt er høyere etc. Vil ikke dette kreve ganske ekstreme nedleggsvinkler for å opprettholde samme hastighet som en annen type sykkel? Eller tenker jeg litt feil nå?
Dekkbredden har veldig lite å si for nedleggsvinkel. Svingradius er mer styrt av avstand mellom framhjul og bakhjul.
Bare så det er sagt, så tviler jeg ikke på adventure syklenes egenskaper da jeg har blitt imponert over disse ved flere annledninger. Men når man har smalere dekk samt sitter høyere på sykkelen så vil vel nedlegget komme raskere (grunnet mindre dekkbredde) samt nedleggsvinkelen virke mer ekstrem da man sitter høyere på sykkelen?
Jeg er litt på tynn is her, men prøver bare å forstå hvorfor feks. litersykler har større dekkbredde enn feks. sykler i 600cc klassen. Går det mest på utseendet elelr har det seg slik at bredere dekk gir bedre veigrep?