2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Forum for fulleffekt tung-MC
Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Bosted: Bergen

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Lasse Liten »

DCT er skumle greier... Stoler ikke på sånn teknologi, helt krise om noe sånt skjærer seg på langtur...
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Flanker »

DCT er valgfritt og koster nok ekstra også. Skulle jeg finne på å skrive kontrakt blir det nok uten, selv om det sikkert har sine fordeler også. Blir litt for scooter for min smak.

Spent på specs som kommer i morgen. Holder de den under 200 kg. og hvor mange Hk/Nm klemmer de ut av de 1000 kubikkene?

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Epylypzon »

11753687_915992028443908_6076068679476309001_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Bosted: Bergen

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Lasse Liten »

Jeg tipper 120 hk og 199kg. Blir spennende når denne sykkelen dukker opp i motorsportens verden...
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Epylypzon »

HVIS den jeg har funnet der (lagt ut på Africa Twin lovers på FB. Så er tørrvekt 208kg uten abs og 94 hk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Flanker »

228 kg. våt, 98 Nm @5000 RPM og 93 gamp... Kombinert med bare litt over 18l. på tanken ble denne brått mindre aktuell for min del!

KTM 1190 Adventure banker den rått på specs! Vekten er grei, og omtrent som forventet. Men øvrige spesifikasjoner er direkte skuffende sammenlignet med konkurrentene.

http://www.visordown.com/motorcycle-new ... 27975.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Flanker »

Offisiell info fra Kellox... http://www.kellox.no/hjem/nyheter/honda ... -twin.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Olav K »

Flanker skrev:228 kg. våt, 98 Nm @5000 RPM og 93 gamp... Kombinert med bare litt over 18l. på tanken ble denne brått mindre aktuell for min del!

KTM 1190 Adventure banker den rått på specs! Vekten er grei, og omtrent som forventet. Men øvrige spesifikasjoner er direkte skuffende sammenlignet med konkurrentene.

http://www.visordown.com/motorcycle-new ... 27975.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mye enig med deg Flanker... lyspunktene er 98Nm og DTC, men såpass liten tank og lite Hk var litt nedtur.
Men den ser slank og fin ut, helt sikkert lettkjørt, og det blir nok å prøvekjøre så snart man får sjangsen...
Prisen vet vi vel ingenting om enda?
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av biker7 »

Litt skuffende ang. vekt og gamp ja.. Må da gå ann å lage en slik sykkel som veier 200kg fulltanket, med ca 120hk feks. :-k
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Bosted: Stavanger
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Elruts84 »

XT1200ZE Super Ténéré, er denne i nærheten av KTMen og Hondaen?

Spec: http://www.yamaha-motor.eu/eu/products/ ... stechspecs
2015-Yamaha-XT1200ZE-Super-Tenere-EU-Matt-Grey-Studio-001.jpg

Elruts
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Snikkeren »

Jeg har prøvd både Super Tenere og 1190 Adventure R, og kan si at det er stoooor forskjell på de. Super Tenere'en er en litt traust sykkel i forhold. 1190'en er langt sprekere og leken enn Super Tenere'en. Men for all del, er nok krefter i den også, bare ikke like mye som i 1190'en.

1190'en er også mer lettsvingt. Vet ikke om det har med vekten, eller med geometrien på sykkelen å gjøre. Det må noen klokere hoder svare på.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Epylypzon »

Snikkeren skrev:Jeg har prøvd både Super Tenere og 1190 Adventure R, og kan si at det er stoooor forskjell på de. Super Tenere'en er en litt traust sykkel i forhold. 1190'en er langt sprekere og leken enn Super Tenere'en. Men for all del, er nok krefter i den også, bare ikke like mye som i 1190'en.

1190'en er også mer lettsvingt. Vet ikke om det har med vekten, eller med geometrien på sykkelen å gjøre. Det må noen klokere hoder svare på.
Hva synes du om 1190 adventure R i forhold til din egen. Jeg kunne tenkt meg en brukt crf 1000 om et par år, helt til spec en kom ut. Nå er jeg mot 1190 igjen. Har såvidt prøvd den, og det virket som et lovende maskineri

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Snikkeren »

1190R er en knall sykkel. Var jo den som fikk meg til å kjøpe 1290'en. Sittestillingen er helt lik på de, men 1190'en var litt i høyeste laget for mine 175 cm. Gikk helt fint når hjulene hadde begynt å rulle, men å håndtere den når man skal flytte på den mens man sitter på den var litt utfordrende.

Motormessig er de ganske lik, men det er litt mer krefter i 1290'en. Dette er godt merkbart selv om 1290'en er noen kg tyngre.

Vindbeskyttelsen er ikke noe å skryte av på 1190R. Det ble en del turbulens med den originale vindskjermen. På 1290'en er det ingenting å utsette på vindbeskyttelsen for min del ihvertfall.

Og så er det en del mer duppeditter (varme i setet og holker, cruise-control osv) enn på 1190'en.

Skal man kjøre mye grusveier og kanskje enda mer utfordrende traktorveier og lignende, så er nok 1190'en å foretrekke. Men hvis man kjører mest asfalt, og litt grus, så ville jeg gått for 1290'en.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av LordShaft »

Selv jeg med mine 2 meter så fungerer vindskjermen på 1290 overraskende bra. Eneste som jeg hadde å utsette på den så langt. Er en jævlig turbulens i brysthøyde når det pissregner. :lol
Gjør at dråpene driver å danser litt opp og ned mellom bryst å styre. Som igjen gjorde at jeg ble våt på haken :-k Dette var verst på høyeste stille.

Note4

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Flanker »

Honda påstår en rekkevidde på ca. 400 km. med de 18 litrene... Stemmer det så er jeg imponert! Vi får se, skal nå prøvekjøre. Kanskje har den noen overraskelser på lur og imponerer i praksis. Må jo teste dette DCT systemet også.

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Snikkeren »

Det opplever ikke jeg på min. Men når det regner er det bedre å ha den i nederste stilling, for da blåser regnet bedre av visiret.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av AJ »

Flanker skrev:Honda påstår en rekkevidde på ca. 400 km. med de 18 litrene... Stemmer det så er jeg imponert! Vi får se, skal nå prøvekjøre. Kanskje har den noen overraskelser på lur og imponerer i praksis. Må jo teste dette DCT systemet også.
Ja, det må jeg si imponerer meg også. Likevel synes jeg Honda burde lagt seg mer i selen for å gi sykkelen mer konkurransedyktig tankkapasitet.
Med det som fascinerer mest er å se hvor leken denne sykkelen er på grus.
Så virkelig ut til å være en snasen og leken sykkel på videoen:

[video]https://www.youtube.com/watch?v=_rT4q79n0F0[/video]
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Voodoodoo »

Tipper africanqueens er rimelig kjappe med å lage en tank på 30++l for de som skal på langtur...
Det og skikkelige veltebøyler og motorbeskyttelse samt laaaaaange serviceintervall er viktig for AT fansen..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Bosted: Stange
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Epylypzon »

Men den ble alt for tung. Mulig jeg hadde litt høye forventninger men.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Flanker »

Norske priser er klare:

CRF1000L ABS Matt sort: 169.990,-
CRF1000L ABS CRF Dakar Rally/Tricolor: 171.990,-
CRF1000L ABS DCT Matt sort: 179.990,-
CRF1000L ABS DCT Dakar Rally/Tricolor: 181.990,-

Basismodellen ligger da på ca. samme pris som Suzuki V-Strom 1000 og KTM 1050 Adventure, mens en toppspec'et variant med ABS/DCT og de feteste fargene vil koste langt mindre enn konkurrentene som er 200cc større. Legg til koffertsett og noe annet snop og vi er vel fortsatt i underkant av 200000,- for toppmodellen. Bra, så spørs det om sykkelen duger :yeyeye

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av RuneMC »

Må si prisen gjorde den interessant igjen...

Euro-prisen på 12100 uten ABS og DCT i Tyskland, gjorde at jeg trodde den ville havne på 14K EUR med DCT og ABS, som til forveksling er ca der R1200GS modellene starter, men her kommer den tydeligvis gunstig ut m/norske avgifter pga litt mindre motorvolum og litt mindre hk. Må si den DCT-greia frister... blir vel a la bil med DSG automatgir og det er det beste automatgiret som gir bøtter med moment fra start...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Flanker »

Jeg er enig, prisen er lavere enn hva jeg hadde trodd. Det må bli en prøvekjøring så tidlig som mulig i 2016, så får vi se... En ABS/DCT i Dakar rally farger hadde ikke vært så gærnt det! Hvis sykkelen innfrir da, vel og merke. Den skal i såfall erstatte BMW R1200GS, og da skal den oppleves som noe ut over ordinær japse for at jeg skal vurdere å ringe banken...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av AJ »

En nytelse å se denne i aksjon :yeyeye !

Honda og Moto Guzziforhandleren rett borti nabolaget her på bygda får inn en slik straks den lanseres her i landet nå i høst. Er vel rett rundt hjørnet tenker jeg.
Da er det bare å avsette noen timer til detaljestudier :D!
Om det kommder til å bli tatt noen bilder?
Mnjaaa...
Får se da... ;-)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=dOed6Osrj4E[/video]
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av Bringisen »

Ser ut som en veldig flott sykkel dette, en hard konkurrent til BMW 800 GS , Triumph 800 Tigeren og KTM 990. Ser foreløpig ut til at prisene også er veldig gunstige.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39842
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: 2015 - Honda CRF1000L Africa Twin

Legg inn av AJ »

Inntrykkene fra folkene hos MCN:

http://www.motorcyclenews.com/news/firs ... in-launch/" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar