Pga det store forhjulet ditt må du ha mer nedlegg enn en med 17" forhjul.Snikkeren skrev:Jeg tenker at på grunn av det brede styret, så oppleves 1290 SA'en som mer lettsvingt. Men med samme nedlegget, så vil vel S1000RR'en trenge mindre nedlegg i samme hastighet på grunn av mindre wheelbase (som det heter på god nynorsk). Eller har jeg misforstått noe her?hakhap skrev:@Lordshaft![]()
BMW S1000RR Wheelbase 1425 mm / 56.1 in
KTM 1290 SA Wheelbase 1560 mm / 61.4 in
Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Ja, det spiller også en rolle.
Men hvis man har to sykler med samme dimensjon på hjulene, så vil vel den med minst wheelbase kreve mindre nedlegg i samme hastighet enn den med større wheelbase?
Men hvis man har to sykler med samme dimensjon på hjulene, så vil vel den med minst wheelbase kreve mindre nedlegg i samme hastighet enn den med større wheelbase?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Uenig. Om teori og praksis ikke stemmer er teorien feil eller mangelfull.LordShaft skrev:Dette blir litt som med pumpe, vannkjøring og trykktap. Du kan regne ut med alle mulige formler å komme fram til nøyaktig meter vannsøyle i enden.
Men det stemmer aldri i praksis
Teori og praksis er alltid to forskjellige ting![]()
Note4
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Det er forsåvidt en veldig fin måte å si det på. Å da vil jeg konkludere med at teori ofte er mangefull eller direkte feil.
For jeg har flere ganger både som brannmann og snekker vært ute for at teori og praksis strider mot hverandre
Note4
For jeg har flere ganger både som brannmann og snekker vært ute for at teori og praksis strider mot hverandre

Note4
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Jeg henger ikke helt med her. Er du enig i at cog på sykkel og fører tilsammen sin nedleggsvinkel kun er avhengig av fart og systemets svingradius? Om nei, kan du lage en skisse eller noe i en vanlig sving, med feks 10 meters radius, der du viser hva som skjer, gjerne med krefter inntegnet?mekkern skrev:Legg en planke på bakken så kjører du sykkelen oppå planken med senter av dekket 50mm utenfor planken,ATWindsor skrev:de fleste svinger har jo en radius på 100meter eller mer, disse millimeterene virker høyst teoretiske.mekkern skrev:Bredere dekk= lavere kurvehastighet(større rullemotstand også), men man har en større kontaktflate og kan gi gass tidligere i utgangen av svingen uten hjulspinn(overføre større motoreffekt).
Grunnen til at man må ha større nedlegg med bredere dekk er at ved bredere dekk kommer kontaktpunktet lengre ut av senter, 100mm dekk kontra 200mm dekk gir en forskyvning på 50mm som må kompenseres med mer nedlegg-jo høyere massesenter jo mindre må man legge over ekstra siden dette kommer lengre unna "dreiepunktet/kontaktpunktet"-dette blir litt spesiellt pga kombinasjon av gravitasjonen og sentrifugalkraften som påvirker i sving.
Høyere dekk-19"/21" kontra 17" har større omkrets og må også legges mer ned for å svinge like mye da disse "lager større sving" ved samme nedlegg.
Dette merkes godt hvis man sammenligner en tråsykkel med små hjul kontra store.(17" har blitt "standarden" på MC-fordekk ettersom 16" ble for nervøst)
Store og høye hjul gir også mer gyroeffekt og har mer motstand mot endringer -Hvilket gjør dem mer stabile men også mindre "raske" til å begynne svingen.
Mye av dette med dekkbredde er utseendemessig-en 125ccm 4T med 14 hk har ikke det største behovet for et 150 dekk for ikke å spinne ved pådrag ...![]()
I tiden med GP racing var 125ccm de raskeste i svingene mens 500ccm var de tregeste, mellom 250 og 500 skilte det ofte ikke mer enn 1 sekund på rundetidene.
men de sykkeldekkene på 125ccm hadde ikke funket ut av svingene med 500ccm/180hk+![]()
Etterpå kan du fortelle meg om det kun har en teoretisk betydning.
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Snakker altså kun om vinkelen som er nødvendig, ikke hvor lettstyrt sykkelen er.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Mekkern sa:
Grunnen til at man må ha større nedlegg med bredere dekk er at ved bredere dekk kommer kontaktpunktet lengre ut av senter, 100mm dekk kontra 200mm dekk gir en forskyvning på 50mm som må kompenseres med mer nedlegg-jo høyere massesenter jo mindre må man legge over ekstra siden dette kommer lengre unna "dreiepunktet/kontaktpunktet"-dette blir litt spesiellt pga kombinasjon av gravitasjonen og sentrifugalkraften som påvirker i sving.
ATWindsor sa:
Jeg henger ikke helt med her. Er du enig i at cog på sykkel og fører tilsammen sin nedleggsvinkel kun er avhengig av fart og systemets svingradius? Om nei, kan du lage en skisse eller noe i en vanlig sving, med feks 10 meters radius, der du viser hva som skjer, gjerne med krefter inntegnet?
Så sa han:
Snakker altså kun om vinkelen som er nødvendig, ikke hvor lettstyrt sykkelen er.
Vil ikke vinkelen mellom veien og massesenteret vil være den samme (samme fart og radius) ?... sykkelens nedleggsvinkel er ikke det samme, den endres etter hvor mye sideveis man flytter kontaktpunkt og massesenter
Grunnen til at man må ha større nedlegg med bredere dekk er at ved bredere dekk kommer kontaktpunktet lengre ut av senter, 100mm dekk kontra 200mm dekk gir en forskyvning på 50mm som må kompenseres med mer nedlegg-jo høyere massesenter jo mindre må man legge over ekstra siden dette kommer lengre unna "dreiepunktet/kontaktpunktet"-dette blir litt spesiellt pga kombinasjon av gravitasjonen og sentrifugalkraften som påvirker i sving.
ATWindsor sa:
Jeg henger ikke helt med her. Er du enig i at cog på sykkel og fører tilsammen sin nedleggsvinkel kun er avhengig av fart og systemets svingradius? Om nei, kan du lage en skisse eller noe i en vanlig sving, med feks 10 meters radius, der du viser hva som skjer, gjerne med krefter inntegnet?
Så sa han:
Snakker altså kun om vinkelen som er nødvendig, ikke hvor lettstyrt sykkelen er.
Vil ikke vinkelen mellom veien og massesenteret vil være den samme (samme fart og radius) ?... sykkelens nedleggsvinkel er ikke det samme, den endres etter hvor mye sideveis man flytter kontaktpunkt og massesenter
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Å lage en skisse i "paint" som er det eneste jeg har på denne PC`n og skulle fremstille dette grafisk med alle faktorer(cog/forskjøvet cog ,forskjellige høyder på cog ,dekkbredder/dekk diameter, hastigheter og radier) tror jeg blir mye arbeid.
men hvis en tar utgangspunkt i denne-Figur 1a
http://www.tonyfoale.com/Articles/Balance/BALANCE.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
vil du se at hvis du monterer et dekk som er dobbelt så breit vil du måtte legge sykkelen mer over for å opprettholde balanse da kontaktflaten flyttes lengre til venstre.
Edit: for mer intresserte:
http://www.quora.com/What-is-the-relati ... motorcycle
http://www.stevemunden.com/leanangle.html
men hvis en tar utgangspunkt i denne-Figur 1a
http://www.tonyfoale.com/Articles/Balance/BALANCE.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
vil du se at hvis du monterer et dekk som er dobbelt så breit vil du måtte legge sykkelen mer over for å opprettholde balanse da kontaktflaten flyttes lengre til venstre.
Edit: for mer intresserte:
http://www.quora.com/What-is-the-relati ... motorcycle
http://www.stevemunden.com/leanangle.html
Sist redigert av mekkern den 24 jul 2015, 15:35, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
OK, nå skjønner jeg hva du mener, man må kompensere for at cog på sykkelen ikke er "rett over" kontaktpunktet . Men hva om man lener seg inn?
Da Vil Jo Cog flytte seg mer når sykkelens cog er lavere?
Da Vil Jo Cog flytte seg mer når sykkelens cog er lavere?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
ATWindsor skrev:OK, nå skjønner jeg hva du mener, man må kompensere for at cog på sykkelen ikke er "rett over" kontaktpunktet . Men hva om man lener seg inn?
Da Vil Jo Cog flytte seg mer når sykkelens cog er lavere?


God stabilitet.
Om du lener deg veldig mye, kan sykkelen stå loddrett gjennom svingen.
Den "virkelige" cog vil da ligge et sted mellom huet ditt og kontanktpunktet ... i lufta, ved siden av sykkelen.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?
Note4
Note4
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Massekreftene virker jo likedan selv om man ikke får "lent" kjøretøyet for å kompensere.LordShaft skrev:Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?
Note4
Se de 2 nedre linkene jeg redigerte inn for flere vinklinger.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
LordShaft skrev:Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?
Note4



Ja, han er jo et levende massesenter som skal forhindre nedlegg
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Ja -hindre nedlegg feil vei...jhn skrev:LordShaft skrev:Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?
Note4![]()
![]()
ah, du tenker på akrobaten i sidevognracing?
Ja, han er jo et levende massesenter som skal forhindre nedlegg

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Dekkbredde, sykkeltype og nedleggsvinkel
Nedlegg er nedlegg ... sjøl har jeg lagt den ned i alle himmelretningermekkern skrev:Ja -hindre nedlegg feil vei...jhn skrev:LordShaft skrev:Uten å ha peiling, men bare skyter inn fra venstre.. er dette noe av det vi ser på sykkel med sidevogn?
Note4![]()
![]()
ah, du tenker på akrobaten i sidevognracing?
Ja, han er jo et levende massesenter som skal forhindre nedlegg