Mortenolb - Multistrada 950 S
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Re: MortenOlbs Rautetråd
Den er som du sier ikke strøken, den har gått rundt 50.000km.(?), og full service historikk mangler. Tenker da spesielt på den nylige storsevicen med ventiljustering etc.
Man får i følge finn en helt strøken GSX650F som er gått 23.000km. til 49.000,- minus evt. litt prutningsmonn.
Din sykkel vil du neppe få mer enn maks 40.000,- for tror jeg etter at prutingsrunden er ferdig og kanskje ikke så mye heller. Er jo som sagt en del å prute på når den ikke er strøken samt mangler ventiljusteringen og har gått såpass mye. Det er nesten så jeg ville vurdert og beholdt den til jobbpendling. Kasko forsikring er kanskje ikke nødvendig lenger heller?
Man får i følge finn en helt strøken GSX650F som er gått 23.000km. til 49.000,- minus evt. litt prutningsmonn.
Din sykkel vil du neppe få mer enn maks 40.000,- for tror jeg etter at prutingsrunden er ferdig og kanskje ikke så mye heller. Er jo som sagt en del å prute på når den ikke er strøken samt mangler ventiljusteringen og har gått såpass mye. Det er nesten så jeg ville vurdert og beholdt den til jobbpendling. Kasko forsikring er kanskje ikke nødvendig lenger heller?
-
Onlinemortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Har en kavring prestert å legge ut en til 49k nå? Godt jobba
nei, må jobbe med å slå fra meg tanken, har jo vært planen hele tiden å beholde den noen år til. Ventiljustering skal tas i høst, og kaskoforsikring er nødvendig rett og slett pga lånet
men betaler jo som du vet veldig lite uansett 
Nej, blir ikke noe ny sykkel på lenge siden jeg ikke kommer til å vinne penger heller.

Nej, blir ikke noe ny sykkel på lenge siden jeg ikke kommer til å vinne penger heller.
- Bjerknez
- Kontakt:
Her har du en som er gått 10.000km. Dog ett år eldre enn din, men det fremstår som strøken med full service historikk:
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg vil nesten gå så langt som å si at du kanskje ikke bør forvente mer enn 30-35.000,- for din. Desverre....
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg vil nesten gå så langt som å si at du kanskje ikke bør forvente mer enn 30-35.000,- for din. Desverre....

-
Onlinemortenolb
Den har riktignok ikke abs, men å få mer enn 30-35 skal jeg klare
blir faktisk litt fornærma av påstanden 
15 år gammal cbr600f skal ikke gå for mer enn 5 år gamle min

-
Onlinemortenolb
Nå er vel ikke én sin underprisa noen fasit heller
om noen la ut en 2014 s1000r for 60 lapper med halvparten av km stand din, så hadde vel fortsatt ikke du solgt din flr 40

- Bjerknez
- Kontakt:
Overhode ikke meningen å fornærme deg her, bare så det er sagt. Men ofte får man ikke så mye som man ønsker. Hadde sykkelen din vert mer eller mindre strøken og hatt full service historikk hadde du hatt et sterkere kort på hånden tror jeg, men når man får såpass mange gode kandidater som kanskje frister mer for mange så vil nok sykkelen din bli tungsolgt hvis du ønsker over 40-lapper for den.mortenolb skrev:Den har riktignok ikke abs, men å få mer enn 30-35 skal jeg klareblir faktisk litt fornærma av påstanden
Å få 50.000,- er nok kun ønsketenkning. 40.000,- hvis du er ekstremt heldig. Er atpåtill evt. dekk utslitte ved salg så blir jo det bare enda ett prutningsargument for en evt. kjøper.
Hadde jeg vunnet 100-mill i lotto så skulle jeg satt en Suzuki GSXR1000 på trappa di med sløyfe på

Men det skal sies at jeg ikke tipper lotto. Jeg er nok kanskje den mest jordnære personen i verden når det kommer til avhold fra lottersispill. Men jeg bruker jo penger på så mye annet sådet går vel opp i opp sånn set...

- Bjerknez
- Kontakt:
Problemet er at det kommer ikke til å skje, og hvis det skjer så er det gjerne en grunn til det. Enten er den kollisjonsskadet eller så er det noe annet galt med den.mortenolb skrev:Nå er vel ikke én sin underprisa noen fasit hellerom noen la ut en 2014 s1000r for 60 lapper med halvparten av km stand din, så hadde vel fortsatt ikke du solgt din flr 40
![]()

Eller så kan det bare være en skrivefeil. Forekommer jo det også

Du kan jo sende en mail til han på finn og skrive:
Hei, jeg ser du selger sykkelen din til 49.000,-. Er dette virkelig sant? Den er jo verdt MYE mer. Hva er galt med den?"
Er det en feil så endrer han nok anonsen fort og er det ikke det så mumle noe med at du ringer tilbake etc.

-
Onlinemortenolb
Du nevner denna servicehistorikken hele tida. Er ganske vanskelig å ha historikk på en service som ennå ikke er utført, og som sagt hadde den blitt tatt før salg. Hvis du ser hva som ligger til 30-35 så er ikke det på langt nær det samme som hva min er. Det står forøvrig 59000 nederst i annonsen hans. 

- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg tror nok han har prøvd og lagt den ut for 59.000,- tidligere og glemt å fjerne teksten. Dette viser bare at den mest sannsynlig er tungsolgt. Som sagt, skaffer du deg service historikk for ventiljustering etc. så stiller du sterkere, men så lenge sykkelen i følge deg selv ikke er strøken så vil det nok være nok av grunner til at folk vil prøve seg på harde prutinger. Men kjøp og salg har jeg egentlig ikke så mye peiling på. Jeg vet bare at jeg som forbruker heller vil betale noen få tusenlapper sktra for en sykkel som er mer eller mindre strøken og ikke minst gått langt mindre. Men det kan jo være at andre tenker annerledes.mortenolb skrev:Du nevner denna servicehistorikken hele tida. Er ganske vanskelig å ha historikk på en service som ennå ikke er utført, og som sagt hadde den blitt tatt før salg. Hvis du ser hva som ligger til 30-35 så er ikke det på langt nær det samme som hva min er. Det står forøvrig 59000 nederst i annonsen hans.
Men du kan jo legge den ut på finn til den prisen du tenker den er verdt å teste markedet kanskje? Kan jo være du er heldig

-
Onlinemortenolb
Tenkte å høre hos forhandler om et overslag på hva dem hadde gitt i innbytte, så har jeg noe å forholde meg til 

Jeg fikk mye mer i innbytte for min gamle GSX600F enn jeg hadde forestilt meg da jeg kjøpte ny sykkel i våres. Jeg fikk det beløpet jeg hadde tenkt å selge den for. Så de har alltid litt å gå på når de selger nye sykler også. Absolutt verdt å høre med i hvert fall to forhandlere og sette de opp mot hverandre. Jeg er litt lat og utålmodig av meg, så jeg hadde vurdert å kjøpt sykkel av en forhandler hvis jeg var deg, og brukt 650'n som innbytte. Da slipper du alle de gjøkene som ringer og skal se på sykkelen og prute osv. Det kan fort bli mye arbeid å selge et kjøretøy privat. Hos en forhandler er det bare schmækk schmækk - ny sykkel i ditt navn! :-)
- Bjerknez
- Kontakt:
Jeg har byttet inn en god del dusin biler og mc'er i løpet av livet og jeg har aldri noensinne fått "mye mer" enn jeg hadde forestillt meg. Hadde det skjedd så måtte jeg nok ha forestillt meg alt for lav sum. Enten det, eller så vil forhandler virkelig bli kvitt en sykkel og går langt for å gjøre det.xyvind skrev:Jeg fikk mye mer i innbytte for min gamle GSX600F enn jeg hadde forestilt meg da jeg kjøpte ny sykkel i våres. Jeg fikk det beløpet jeg hadde tenkt å selge den for. Så de har alltid litt å gå på når de selger nye sykler også. Absolutt verdt å høre med i hvert fall to forhandlere og sette de opp mot hverandre. Jeg er litt lat og utålmodig av meg, så jeg hadde vurdert å kjøpt sykkel av en forhandler hvis jeg var deg, og brukt 650'n som innbytte. Da slipper du alle de gjøkene som ringer og skal se på sykkelen og prute osv. Det kan fort bli mye arbeid å selge et kjøretøy privat. Hos en forhandler er det bare schmækk schmækk - ny sykkel i ditt navn! :-)
De slår jo bare nærmest opp i en bok og ser hva verditapet på sykkelen er samt trekker fra for mangledne service, defekter som går utover bruksslitasje, dårlige dekk etc. I tillegg må dem ta risikoen med å kanskje måtte lagre den over vinteren slik at dne blir et år eldre og da går summen ytterligere ned.
Men ja, du kan også ha vert veldig heldig ved at forhandler "overvurderte" sykkelen din og ikke tjente så mye på den, men det tror jeg hører med til sjeldenhetene.
Alle vil tjene penger, men den eneste parten som stort sett sitter igjen med pokalen er nok forhandleren...desverre, og slik må det jo egentlig være

Meh..
Poenget er vel at man må være flink til å snakke for seg når man selger og kjøper, og forsøke å komme dit man vil.. Det er absolutt mulig å gjøre en god handel

Poenget er vel at man må være flink til å snakke for seg når man selger og kjøper, og forsøke å komme dit man vil.. Det er absolutt mulig å gjøre en god handel

- Bjerknez
- Kontakt:
Det er vel selve sluttsummen som teller uansett og ikke hva man får for sykkelen sin isolert sett. Men ja, det er klart man må være litt hard selv også. Jeg mener selv jeg er ganske flink til å snakke for meg når jeg skal kjøpe og selge og har gjort det mange ganger. Nå sist fikk jeg en grei sum for Street Triplen i innbytte i forhold til hva jeg hadde tenkt. Ca. 5.000,- mer enn jeg hadde anslått. Den lå til 110.000,- i følge "boka" men jeg fikk 115.000,- når jeg dro litt på kjøpet av ny sykkel samt fikk overbevist han om at den var lettsolgt (Der jeg byttet inn solgte ikke Triumph så var ikke klar over hvilken sykkel det var).xyvind skrev:Meh..![]()
Jeg slapp også hovedservicen.
Men hadde jeg solgt den privat hadde jeg nok fått 120.000,- for den, lett. Forhandler solgte den tre dager etterpå for 123.000,-

Men på min var det overhodet ikke noe prutningsmonn. Dekkene var klin nye og sykkelen ellers var i tipp topp stand. Den var vasket og polert og han fikk også med tankvesken på kjøpet.
Når det mangler service historikk så vil sikkert verkstedet legge inn prisen på en hovedservice hvis denne ikke står i boka da forhandlere ofte gir 3 måneders garanti. Er dekkene dårlige så legger dem også på prisen der inkludert omlegg og allerede der er vi oppe i minst 10-lapper. Da har jeg ikke tatt med andre skavanker som riper og stygge merker etc.
Kjøper man en brukt sykkel fra en forhandler så har dem ofte lyst til å bli kvitt denne veldig fort så her har kan man ofte gjøre bedre kjøp tror jeg. På klin ny sykkel som ikke engang står i butikken så tror jeg viljen er liten til å gå ned i pris.
Ikke sant. Min GSX hadde altså gått over 83K km, så hovedservice'n var "long gone"
men jeg hadde den inne og fikk overhalt kalipere og nytt styrelager ++ på et verksted her i Oslo, og serviceheftet var helt utskrevet og fullt av servicer hos merkeforhandler. Oljeskifta tok jeg selv. Hos Yamaha kunne de tilby 10 tusen i avslag/innbytte ved kjøp av en MT-09. Hos Honda fikk jeg det dobbelte. Men nå angrer jo jeg litt på at jeg kjøpte akkurat den Hondaen, vi har nå et slags forhold der vi er sammen bare fordi vi har bruk for hverandre. Eller jeg har bruk for den, på en måte.
Men MortenOlb: Hvilken sykkel kunne du tenkt deg? Jeg er stadig på utkikk etter neste sykkel selv, det er dritgøy å se seg rundt

Men MortenOlb: Hvilken sykkel kunne du tenkt deg? Jeg er stadig på utkikk etter neste sykkel selv, det er dritgøy å se seg rundt