Isolering av felt-viklinger - Startmotor - LØST (tror jeg)

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Isolering av felt-viklinger - Startmotor - LØST (tror jeg)

Legg inn av norse900 »

Stilte spørsmål om det var noen som hadde erfaring med isolering av felt-viklinger her på Mcsiden, men klarte etterhvert å finne utav det selv, blant annet via tips på FB om hvor man kan få tak i isolasjonsmateriale som egner seg til slikt.
IMG_1602.JPG
Start-motoren i "Gammel-Suzuki'en" (GSX750 - 1980 mod.) hadde et problem som opplagt krevde behandling. Starteren gikk rundt, men det var ikke "futt" i den og det sev også røyk ut av den. Noe måtte åpenbart være en smule galt med den :redface

LØSNING:
Tok ut startmotoren og demonterte denne.
Skrudde av ende-lokkene (festet sammen med to lange skruer). Vær obs på at det er pakninger mellom ende-lokkene og ytterhuset.
Demonterte børsteholderen. En av børstene er festet til felt-viklingene (som da er +), og må skrus løs for å ta av børsteholderen.
Trakk deretter ut rotoren. Da har man "ytterskallet" igjen. På innsiden av dette sitter det 4 viklinger med kjerne i midten.
Før jeg gjorde noe mer, så målte jeg om det var kortslutning mellom + og godset (ytterskallet), -og det var det. Ikke mye, men nok! (Dvs- ikke så mye at motoren ikke svev rundt, men det var jo 0 effekt, og det røykte av starteren. I tillegg går det uhyggelig mye strøm!)

IMG_1603.JPG
Skrudde deretter ut felt-viklingene (i "ytterskallet") ved å ta ut jern-kjernene som holder dem på plass. Måtte løsne loddingen mellom + (som er isolert og går gjennom ytterhuset) og viklingene for å få dem ut. Ville være litt varsom siden det er brukt bakelitt som isolator rundt denne skruen. Bakelitt blir temmelig sprøtt etter en del år...
Fikk tak i glass-vev fra Lanne Elektro (Stavanger). 50 kr for 2,5 - 3 meter.
Fjernet all gammel isolasjon rundt viklingene.
IMG_1604.JPG
Viklet på ny glass-vev. (Vær obs på at det gjerne er papir som ligger som isolasjon mellom trådene inni viklingene, så vær litt skånsom når gammel isolasjon fjernes og viklingene dermed blir litt "løsere i fisken".)
IMG_1605.JPG
Satte de "restaurerte" felt-viklingene på plass og la inn og festet jern-kjernene. Loddet fast + koblingen.
Satte så resten sammen og testet starteren med et bilbatteri. Den funket glimrende, så da var det å få puttet den på plass igjen.


Hele operasjonen var litt tidkrevende siden jeg ikke har "fikla" med sånt før, men en overhalt starter til en 50-lapp føles ikke heeeelt feil! :prf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av norse900 den 04 aug 2015, 03:57, redigert 2 ganger totalt.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Isolering av felt-viklinger - Startmotor

Legg inn av norse900 »

Har fått tak i glass-vev som brukes til slikt hos et lokalt elektro-firma (Lanne Elektro), så får man se hva det ender opp med etterhvert.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24586
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Isolering av felt-viklinger - Startmotor

Legg inn av Bjerknez »

Ring og hør med Fredrikstad Vikleverksted :thumleft

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Isolering av felt-viklinger - Startmotor

Legg inn av Desmo »

Bjerknez skrev:Ring og hør med Fredrikstad Vikleverksted :thumleft
Blir litt langt avgårde, syns du ikke? Mannen bor jo i Stavanger. Dem har sikkert noen som driver med slik der borte.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24586
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Isolering av felt-viklinger - Startmotor

Legg inn av Bjerknez »

Desmo skrev:
Bjerknez skrev:Ring og hør med Fredrikstad Vikleverksted :thumleft
Blir litt langt avgårde, syns du ikke? Mannen bor jo i Stavanger. Dem har sikkert noen som driver med slik der borte.
Tror vel telefonen virker så langt, selv fra Stavanger :lol

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Isolering av felt-viklinger - Startmotor - LØST (tror je

Legg inn av norse900 »

Startmotoren fungerer etter at gammel isolasjon ble fjernet og ny glass-vev ble lagt rundt felt-viklingene.
(Skrudde den sammen, testet mot bilbatteri og monterte den der den hører hjemme!)
Feilsøk mv. er editert inn i første post.
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Isolering av felt-viklinger - Startmotor - LØST (tror je

Legg inn av Kawagutten »

Kan skape forviklinger men om det hjelper starteren din vet jeg ikke hehe men kan gjøre ett forsøk :-)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Isolering av felt-viklinger - Startmotor - LØST (tror je

Legg inn av norse900 »

Kawagutten skrev:Kan skape forviklinger men om det hjelper starteren din vet jeg ikke hehe men kan gjøre ett forsøk :-)
Tror nok du har et poeng der... :sorry

Skal aldri mer gjøre det... (tror jeg...) :redface
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Isolering av felt-viklinger - Startmotor - LØST (tror je

Legg inn av Andreas »

Knallbra arbeid :thumleft alt som kan repareres er flott, så slipper det å bli søppel. Morsomt å fikse sånnt selv også :prf

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Isolering av felt-viklinger - Startmotor - LØST (tror je

Legg inn av LordShaft »

Ja slike ting ser en ikke for ofte i dagens samfunn! flott stykke arbeid dette :thumleft

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: Isolering av felt-viklinger - Startmotor - LØST (tror je

Legg inn av 929rr »

:thumleft godt jobba.
Trivlig å se at noen tar seg tid til og reparere ting

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Re: Isolering av felt-viklinger - Startmotor - LØST (tror je

Legg inn av norse900 »

Takk, takk.
Litt av poenget med å fikse disse tingene er at tilsvarende deler man kan få kjøpt brukt ofte er i tilnærmet (like dårlig) stand, så da er det greit (og litt spennende) å se om man kan klare å fikse det. Dersom man driter seg ut (og det hender jo), så har man jo ikke ødelagt noe, bare svidd av endel tid. Det er jo som regel ødelagt i utgangspunktet...
Ellers har jeg god sans for regelen
"If it works, -DON'T FIX IT!!"
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Svar