Start-motoren i "Gammel-Suzuki'en" (GSX750 - 1980 mod.) hadde et problem som opplagt krevde behandling. Starteren gikk rundt, men det var ikke "futt" i den og det sev også røyk ut av den. Noe måtte åpenbart være en smule galt med den

LØSNING:
Tok ut startmotoren og demonterte denne.
Skrudde av ende-lokkene (festet sammen med to lange skruer). Vær obs på at det er pakninger mellom ende-lokkene og ytterhuset.
Demonterte børsteholderen. En av børstene er festet til felt-viklingene (som da er +), og må skrus løs for å ta av børsteholderen.
Trakk deretter ut rotoren. Da har man "ytterskallet" igjen. På innsiden av dette sitter det 4 viklinger med kjerne i midten.
Før jeg gjorde noe mer, så målte jeg om det var kortslutning mellom + og godset (ytterskallet), -og det var det. Ikke mye, men nok! (Dvs- ikke så mye at motoren ikke svev rundt, men det var jo 0 effekt, og det røykte av starteren. I tillegg går det uhyggelig mye strøm!)
Skrudde deretter ut felt-viklingene (i "ytterskallet") ved å ta ut jern-kjernene som holder dem på plass. Måtte løsne loddingen mellom + (som er isolert og går gjennom ytterhuset) og viklingene for å få dem ut. Ville være litt varsom siden det er brukt bakelitt som isolator rundt denne skruen. Bakelitt blir temmelig sprøtt etter en del år...
Fikk tak i glass-vev fra Lanne Elektro (Stavanger). 50 kr for 2,5 - 3 meter.
Fjernet all gammel isolasjon rundt viklingene.
Viklet på ny glass-vev. (Vær obs på at det gjerne er papir som ligger som isolasjon mellom trådene inni viklingene, så vær litt skånsom når gammel isolasjon fjernes og viklingene dermed blir litt "løsere i fisken".)
Satte de "restaurerte" felt-viklingene på plass og la inn og festet jern-kjernene. Loddet fast + koblingen.
Satte så resten sammen og testet starteren med et bilbatteri. Den funket glimrende, så da var det å få puttet den på plass igjen.
Hele operasjonen var litt tidkrevende siden jeg ikke har "fikla" med sånt før, men en overhalt starter til en 50-lapp føles ikke heeeelt feil!