Jeg snakket om effekttap med 95 vs 98 på en motor med høy kompresjon.jhn skrev:De som er gode i matematikk kan regne ut det påståtte effekttapet .... det blandes vel inn 5% etanol.
Bensin uten etanol har energiinnhold på 9 kwh/liter, og ren etanol har 6,5 kwh/liter ... det blir vel ikke all verdens med tap?
Og hvor skadelig kan det være?
Er det noen som har hørt om noen tilfeller? .... bortsett fra rykter om at det bor en mann et sted som kjenner noen som har hørt om en kar som har lest om et tilfelle.
Hvorfor skal man fylle 98 før vinterlagring?
For meg høres dette ut som en konstruert problemstilling.
Fuel..
Re: Fuel..
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Fuel..
Så pakningen reagerte på en tank fylling med 95, som har hva? 5% etanol innblanding?Kwak skrev:Jeg har tidligere postet ett bilde av forgasseren på min 1970 Triumph TR6 hvor pakningen ikke har tålt etanol.
Her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=2508&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er en etanol tråd
Pleide å fylle 98 oktan på Shell, men ble nødt til å fylle 95 på Statoil
Nå er nok moderne motorsykler konstruert for å tåle en viss innblanding av etanol så det er skjelden noe problem.
Før i tiden derimot...

Jeg kan se at dette er et problem for eldre kjøretøy. Jeg kan også se at dette er et problem som bare øker, spesialt hvis de øker dette innholdet uten at forbrukere er klar over det

Nedover i Europa i sommer så jo vi 85 oktan bensin med det jeg mener å huske var 15% innblanding

Re: Fuel..
Nå må det jo sies at den sykkelen ikke kjøres så mye. Så forgasser har stått med 95 oktan bensinen i en stund ogsåLordShaft skrev:Så pakningen reagerte på en tank fylling med 95, som har hva? 5% etanol innblanding?Kwak skrev:Jeg har tidligere postet ett bilde av forgasseren på min 1970 Triumph TR6 hvor pakningen ikke har tålt etanol.
Her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1&t=2508&start=45" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er en etanol tråd
Pleide å fylle 98 oktan på Shell, men ble nødt til å fylle 95 på Statoil
Nå er nok moderne motorsykler konstruert for å tåle en viss innblanding av etanol så det er skjelden noe problem.
Før i tiden derimot...![]()
Jeg kan se at dette er et problem for eldre kjøretøy. Jeg kan også se at dette er et problem som bare øker, spesialt hvis de øker dette innholdet uten at forbrukere er klar over det![]()
Nedover i Europa i sommer så jo vi 85 oktan bensin med det jeg mener å huske var 15% innblanding
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Fuel..
Jeg vet bare hvordan noen pakninger, som ikke tåler petroluimsprodukt blir etter kontakt med bensin.... har hatt ducati å var dum nok til å bruke noen o-ringer til klipsene under tanken som ikke var beregnet for petrolium. Det gikk som det måtte gå det. Den reaksjonen hadde nok skjedd uansett hvor høyt etanol innholdet hadde vært.
Jeg har ellers aldri opplevd verken det ene eller andre. Jeg har hatt båter, med forskjellige tanker, som har stått lagret over et år med 95 bensin uten at tanken har tatt skade av det. Så jeg personlig har litt vanskelig med å se problemstillingens helhet. Å er alle andre eventualiteter fjernet fra regnestykket?
Jeg har ellers aldri opplevd verken det ene eller andre. Jeg har hatt båter, med forskjellige tanker, som har stått lagret over et år med 95 bensin uten at tanken har tatt skade av det. Så jeg personlig har litt vanskelig med å se problemstillingens helhet. Å er alle andre eventualiteter fjernet fra regnestykket?

- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Fuel..
Hva sier det om meg? .... at jeg er avslørt som mere problematisk enn etanol?gsx750_80 skrev:Dersom du har tilhold langt nord er det sannsynlig at du ikke har vært utsatt for etanolholdig bensin i det hele tatt, eller ikke før inntil ganske nylig. Dersom du leser utenlandske motorsykkeltidsskrifter, feks Classic Motorcycle Mechanics eller Cycle World, ville du ha sett problemer grunnet etanol i drivstoff omtalt mange ganger. Cycle world er et av verdens mest velrennomerte motorsykkeltidsskrift, og dersom du insinuerer at det ikke er mulig å finne "eksempler eller rapporter som beskriver noe mer enn rykter og antakelser" sier det nok mer om deg, enn det det sier om etanolproblematikken.jhn skrev:Jeg sier ikke at mine erfaringer er fasiten, men jeg stiller spørsmål utfra mine erfaringer.
Men jeg tror ikke at din fasit heller er helt til stole på.
Dette er nok mere er reoretisk problem for de spesielt interesserte, enn for oss vanlige trafikanter, vil jeg tro
Det var riktignok gammel bensin på kjedesaga og mopeden jeg nevnte, men ikke så gammel at den ble fylt før etanolen kom.
Du snakker om "mulige problemer" og "som etanolproblematikken tilsynelatende er."
Kanskje det er to sentrale stikkord? "mulige" og "tilsynelatende"
Hvor stort erfaringsgrunnlag, spør du.
Skal vi si etter 2000? 3 mc, 3 gressklippere, 2 barnemopeder, 2 kjedesager og en bil som har gått 370.000 km.+ en haug med andre kjøretøy og maskiner via jobb og andre sammenhenger.
Da burde vel problemene ha sneket seg inn snart.
Jeg har ikke hørt om noen andre heller som har hatt problemer.
Jeg har forresten en bror som er bilmekaniker ... han har heller ikke vært borti noen tilfeller.
Så jeg spør igjen .... hvor stort er problemet?
Jeg liker også også tekniske tråder, selv når man problematiserer et ikke-problem.
Vi er jo ikke kommet lengere enn at noen ikke navngitte påstår det er et problem .... bortsett fra Johnny Th som har funnet noe guffe, men vet vi at det kommer av etanolen?
Det burde være mulig og finne noen eksempler eller rapporter som beskriver noe mere enn rykter og antagelser, synes du ikke?
Ja, jeg bor så langt nord du kommer her til lands, men jeg tror ikke det betyr all verden.
I alle fall, jeg opplever ikke noen etanolproblemer her jeg bor, enn du der du bor?
Etter et kjapt søk fant jeg etter 14 sek dette:
http://m.tu.no/industri/2010/01/05/all-bensin-far-sprit
Jeg insunierer ingenting, jeg spør hvor stort problemet er, siden det så langt ikke er noen kjente (for meg) eksempler på problemene her til lands.
Hva sier det om meg?
En annen ting .... man kan fort mistenke at det ligger en slags fornærmelse i din siste setning ... litt avhengig av hva du mener det sier om meg. Det burde være unødvendig.
Det er i alle fall bortkastet.
Re: Fuel..
Lett å finne mye på nett om etanol problematikk.
Her er en http://www.bilindustrien.com/biler/car- ... 29560.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette var jo litt intresant siden jeg har Briggs og Stratton motor på vedmaskinen min: Briggs og Stratton anbefaler ikke å forlate etanol drivstoff i motorer i mer enn 30 dager uten å legge drivstoff stabilisator til motoren.
Her er en http://www.bilindustrien.com/biler/car- ... 29560.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dette var jo litt intresant siden jeg har Briggs og Stratton motor på vedmaskinen min: Briggs og Stratton anbefaler ikke å forlate etanol drivstoff i motorer i mer enn 30 dager uten å legge drivstoff stabilisator til motoren.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 94
- Registrert: 19 des 2010, 22:05
- Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
- Bosted: Østfold
Re: Fuel..
Kwak:
Innser at jeg må bøye av litt angående kompresjonsgrad (kompresjonsforhold).
Den alminnelige oppfatningen ser ut til å være slik du sier, altså at formelen tar utgangspunkt i N.D. uavhengig av
ventiltider og porthøyder i sylinderen.
Nei jeg blander ikke inn kompresjonstrykk. Det er noe helt annet (selv om det har en viss teoretisk sammenheng).
Men jeg er fortsatt ikke klar for å trekke tilbake min oppfatning av kompresjonsgrad.
Etter litt rask lesing i gamle lærebøker så innser jeg at det finnes "nominell" og "effektiv" kompresjonsgrad.
Den nominelle tar utgangspunkt i N.D, og den effektive tar utgangspunkt i stempelets posisjon i sylinderen når ventiler/porter er stengt.
Det er et kvart århundre siden jeg satt på skolebenken å regnet på slike ting så disse to definisjonene hadde smeltet sammen til "min" oppfatning av hva et kompresjonsforhold er.
En forklaring på mitt selektive minne kan være at jeg husker spesielt en episode fra motorlæren der vår gamle lærer brukte uttrykket "eksosorgan" som et felles ord for eksosventiler og eksosporter/spyleporter når han skulle forklare formelen for effektivt kompresjonsforhold.
Det var jo et kreativt ord som skapte en del muntre kommentarer fra klassen.
Under kapittel Motorlære i teknisk formelsamling (om du har tilgang til den) så ser man tydelig hvordan begge formlene er bygget opp med tilhørende illustrasjon.
Jeg vet at dette er langt over sidelinjen i både tråden og forumet men formelen for effektivt kompresjonsforhold er høyst relevant når man skal regne på store skipsmotorer av typen 2-takt, krysshode (det finnes jo noen maskinister her).
Kall det gjerne en yrkes skade, sorry.
Jeg har alltid fler spørsmål enn svar så et nytt spørsmål har derfor dukket opp hos meg i kompresjons temaet.
Kompresjonsforholdet som ofte er oppgitt under de tekniske spesifikasjonene for en motor (bil, mc, etc.), er det nominelt eller effektivt?
2-takts motorene (bensin) har som regel lavere kompresjonsforhold enn en 4-takter.
Noen som vet hvorfor?
jeg har ingen erfaring med moderne 2-taktere (vannavkjøling og elektroniske systemer i både hue og r..va).
Kanskje de har et høyere kompresjonsforhold i forhold til eldre 2-taktere? Primært luftkjølte men vet at det finnes vannkjølte 2-taktere med mange år på nakken.
Dere som driver med cross har kanskje noen innspill her?
Tråden har vel kanskje sporet litt av men temaet er interessant.
Innser at jeg må bøye av litt angående kompresjonsgrad (kompresjonsforhold).
Den alminnelige oppfatningen ser ut til å være slik du sier, altså at formelen tar utgangspunkt i N.D. uavhengig av
ventiltider og porthøyder i sylinderen.
Nei jeg blander ikke inn kompresjonstrykk. Det er noe helt annet (selv om det har en viss teoretisk sammenheng).
Men jeg er fortsatt ikke klar for å trekke tilbake min oppfatning av kompresjonsgrad.
Etter litt rask lesing i gamle lærebøker så innser jeg at det finnes "nominell" og "effektiv" kompresjonsgrad.
Den nominelle tar utgangspunkt i N.D, og den effektive tar utgangspunkt i stempelets posisjon i sylinderen når ventiler/porter er stengt.
Det er et kvart århundre siden jeg satt på skolebenken å regnet på slike ting så disse to definisjonene hadde smeltet sammen til "min" oppfatning av hva et kompresjonsforhold er.
En forklaring på mitt selektive minne kan være at jeg husker spesielt en episode fra motorlæren der vår gamle lærer brukte uttrykket "eksosorgan" som et felles ord for eksosventiler og eksosporter/spyleporter når han skulle forklare formelen for effektivt kompresjonsforhold.
Det var jo et kreativt ord som skapte en del muntre kommentarer fra klassen.
Under kapittel Motorlære i teknisk formelsamling (om du har tilgang til den) så ser man tydelig hvordan begge formlene er bygget opp med tilhørende illustrasjon.
Jeg vet at dette er langt over sidelinjen i både tråden og forumet men formelen for effektivt kompresjonsforhold er høyst relevant når man skal regne på store skipsmotorer av typen 2-takt, krysshode (det finnes jo noen maskinister her).
Kall det gjerne en yrkes skade, sorry.
Jeg har alltid fler spørsmål enn svar så et nytt spørsmål har derfor dukket opp hos meg i kompresjons temaet.
Kompresjonsforholdet som ofte er oppgitt under de tekniske spesifikasjonene for en motor (bil, mc, etc.), er det nominelt eller effektivt?
2-takts motorene (bensin) har som regel lavere kompresjonsforhold enn en 4-takter.
Noen som vet hvorfor?
jeg har ingen erfaring med moderne 2-taktere (vannavkjøling og elektroniske systemer i både hue og r..va).
Kanskje de har et høyere kompresjonsforhold i forhold til eldre 2-taktere? Primært luftkjølte men vet at det finnes vannkjølte 2-taktere med mange år på nakken.
Dere som driver med cross har kanskje noen innspill her?
Tråden har vel kanskje sporet litt av men temaet er interessant.
Re: Fuel..
Det er jo avsporingene som er morsomme.650spleisn skrev:Kwak:
Innser at jeg må bøye av litt angående kompresjonsgrad (kompresjonsforhold).
Den alminnelige oppfatningen ser ut til å være slik du sier, altså at formelen tar utgangspunkt i N.D. uavhengig av
ventiltider og porthøyder i sylinderen.
Nei jeg blander ikke inn kompresjonstrykk. Det er noe helt annet (selv om det har en viss teoretisk sammenheng).
Men jeg er fortsatt ikke klar for å trekke tilbake min oppfatning av kompresjonsgrad.
Etter litt rask lesing i gamle lærebøker så innser jeg at det finnes "nominell" og "effektiv" kompresjonsgrad.
Den nominelle tar utgangspunkt i N.D, og den effektive tar utgangspunkt i stempelets posisjon i sylinderen når ventiler/porter er stengt.
Det er et kvart århundre siden jeg satt på skolebenken å regnet på slike ting så disse to definisjonene hadde smeltet sammen til "min" oppfatning av hva et kompresjonsforhold er.
En forklaring på mitt selektive minne kan være at jeg husker spesielt en episode fra motorlæren der vår gamle lærer brukte uttrykket "eksosorgan" som et felles ord for eksosventiler og eksosporter/spyleporter når han skulle forklare formelen for effektivt kompresjonsforhold.
Det var jo et kreativt ord som skapte en del muntre kommentarer fra klassen.
Under kapittel Motorlære i teknisk formelsamling (om du har tilgang til den) så ser man tydelig hvordan begge formlene er bygget opp med tilhørende illustrasjon.
Jeg vet at dette er langt over sidelinjen i både tråden og forumet men formelen for effektivt kompresjonsforhold er høyst relevant når man skal regne på store skipsmotorer av typen 2-takt, krysshode (det finnes jo noen maskinister her).
Kall det gjerne en yrkes skade, sorry.
Jeg har alltid fler spørsmål enn svar så et nytt spørsmål har derfor dukket opp hos meg i kompresjons temaet.
Kompresjonsforholdet som ofte er oppgitt under de tekniske spesifikasjonene for en motor (bil, mc, etc.), er det nominelt eller effektivt?
2-takts motorene (bensin) har som regel lavere kompresjonsforhold enn en 4-takter.
Noen som vet hvorfor?
jeg har ingen erfaring med moderne 2-taktere (vannavkjøling og elektroniske systemer i både hue og r..va).
Kanskje de har et høyere kompresjonsforhold i forhold til eldre 2-taktere? Primært luftkjølte men vet at det finnes vannkjølte 2-taktere med mange år på nakken.
Dere som driver med cross har kanskje noen innspill her?
Tråden har vel kanskje sporet litt av men temaet er interessant.
Jeg skal gi deg litt rett 650spleisen.
For firetaktsmotorer som oppgis "alltid" (finnes sikkert unntak) kompresjonsforholdet som nominelt. Det har dessuten begynt å komme motorer med variable ventiltider så da blir det jo litt vanskelig å oppgi effektivt kompresjonsforhold.
Totaktsmotorer har nominelt kompresjonsforhold som er mye det samme som firetakt i området 10-12:1, men sjelden 13-14:1. MEN for noen år siden så ble det bestemt at for totaktsmotorer skal kompresjonsforholdet oppgis etter at stempelet har stengt eksosporten. Så da kan vi snakke om effektivt kompresjonsforhold og dette ligger ofte på 6-8:1.
Dette ble blant annet gjort for å lage bedre samsvar mellom kompresjonsforhold og kompresjonstest. Kjenner man det effektive kompresjonsforholdet er det lett å regne ut teoretisk kompresjonstrykk for å ha noe å relatere kompresjonstesten til.
En av utfordringene med totaktsmotorer (MC, bil..) er varmeutviklingen i stempelkrona. Totakteren har ikke det "hvileskjæret" som firetakteren har og her heller ikke oljekjøling under stempelkrona (oljesprut). På skipsmotorer er jo dette greit løst med teleskopstenger og oljekjøling eller oljesprut.
Så for å begrense den termiske belastningen på stempelet så reduseres kompresjonsforholdet. De fleste av oss har vel kanskje hatt en 50 kubikker i sin tid. Det var ikke helt uvanlig med varmskjæring og/eller smeltet stempeltopp.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Fuel..
1970?Kwak skrev:Jeg har tidligere postet ett bilde av forgasseren på min 1970 Triumph TR6 hvor pakningen ikke har tålt etanol.
Det er sikkert medlemmer her som ikke engang var født da!
Volvo 164E gikk ikke godt på 98 oktoan, den trengte 100.
Men hva så?
At ting laget for førti år siden ikke er tilpasset dagens virkelighet, det er jo sjarmen med veterankjøretøy (for dem som liker slikt!).
Finnes det noe laget efter, la oss si, år 2000 som ikke er designet for å tåle innblanding av etanol?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Fuel..
Så vidt jeg vet godkjenner/anbefaler ingen av de japanske fabrikantene innblanding av etanol-selv i 2015?
http://motorbikewriter.com/steer-clear- ... torcycles/
Problemer ? ja det er det men vanligvis ikke noe som utgjør umiddelbart havari-men ser oftere en før rustangrep i tanker og korrosjon i drivstoffsystemer og driftforstyrrelser grunnet dette og plast/gummi som endrer egenskaper.
http://motorbikewriter.com/steer-clear- ... torcycles/
Problemer ? ja det er det men vanligvis ikke noe som utgjør umiddelbart havari-men ser oftere en før rustangrep i tanker og korrosjon i drivstoffsystemer og driftforstyrrelser grunnet dette og plast/gummi som endrer egenskaper.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Redman
- Innlegg: 29
- Registrert: 07 mai 2015, 17:35
- Motorsykkelen din: KTM Duke 690 2013
- Bosted: Helgeland/Salten
Re: Fuel..
At noen av dere aldri har hørt om problemer med etanol, selv på nye sykler betyr ikke at det ikke er tilfelle.
Det er derimot et tydelig tegn på at dere ikke vet alt.
Men dere kan jo lære dere å høre etter.
Det er derimot et tydelig tegn på at dere ikke vet alt.
Men dere kan jo lære dere å høre etter.
Re: Fuel..
Hvordan er dette med etanol merket i norge? Har ikke tenkt så mye på det.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Fuel..
Jeg har spurt flere ganger hvor stort problemet er, og lyttet etter svar, men hører ingen svar.Redman skrev:At noen av dere aldri har hørt om problemer med etanol, selv på nye sykler betyr ikke at det ikke er tilfelle.
Det er derimot et tydelig tegn på at dere ikke vet alt.
Men dere kan jo lære dere å høre etter.
Mange her inne sier det er et problem, men ingen har erfart det selv ... heller ikke noen de kjenner.
Så frem til det dukker opp noe, vil jeg kalle det et ikke-problem .... eller jeg kan strekke meg til å kalle det et hypotetisk problem.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Fuel..
Nei dette er sikkert noe som kommer etter flere år, men hvor mange år da ca?mekkern skrev:Så vidt jeg vet godkjenner/anbefaler ingen av de japanske fabrikantene innblanding av etanol-selv i 2015?
http://motorbikewriter.com/steer-clear- ... torcycles/
Problemer ? ja det er det men vanligvis ikke noe som utgjør umiddelbart havari-men ser oftere en før rustangrep i tanker og korrosjon i drivstoffsystemer og driftforstyrrelser grunnet dette og plast/gummi som endrer egenskaper.


Nei det er helt riktig, å om 1 million sier noe feil, ja så er det faktisk fortsatt feil.Redman skrev:At noen av dere aldri har hørt om problemer med etanol, selv på nye sykler betyr ikke at det ikke er tilfelle.
Det er derimot et tydelig tegn på at dere ikke vet alt.
Men dere kan jo lære dere å høre etter.
Det er et klokkeklart tegn på at vi ikke vet alt, men å være naturlig skeptisk, eller la oss si litt kildekritisk er langt sunnere enn å sluke alt som blir hevdet på internett rått. Derfor må det, å bør det bli litt diskusjon rundt et slikt tema, der noen er såpass klar, mens andre er helt uviten. Ikke så veldig ulikt diskusjonene en kan ha rundt trening og kosthold (uten at det skal spore av)
I stede for å belære meg å flere andre om at jeg skal høre etter. Så kan jo du komme med noe konkret som fremmer din sak, eller som støtter oppunder problematikken rundt etanol i bensin. Å komme med slikt svekker igrunn bare din egen integritet

Men prøv gjerne igjen!

- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Fuel..
Jeg valgte én tilfeldig, nemlig 2015 Honda VFR 1200X Cross Tourer. Leste alt jeg kunne finne med lupe. Kravet er 95oktan eller bedre. Så vidt jeg vet så betyr det i nesten hele den siviliserte verden minst 5% etanol. Kunne ikke finne ett eneste ord om etanol.mekkern skrev:Så vidt jeg vet godkjenner/anbefaler ingen av de japanske fabrikantene innblanding av etanol-selv i 2015?
Har du noen kilder å vise til for påstanden?
Ugh !mekkern skrev:http://motorbikewriter.com/steer-clear- ... torcycles/
Det står da vitterlig:
Nitten-åtti-seks !Artikkel fra Mekkern skrev:According to the Federal Chamber of Automotive Industries, only post-1986 bikes and ATVs made by BMW, Harley, Polaris and Victory can safely use E10.
Hallo? Er dette blitt en vetransykkel-tråd?
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Fuel..
Kan jeg inntil videre få foreslå: Veteransykkel-problem?jhn skrev: Så frem til det dukker opp noe, vil jeg kalle det et ikke-problem .... eller jeg kan strekke meg til å kalle det et hypotetisk problem.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Fuel..
dette gjelder sykler ETTER 1986tagesk skrev:Jeg valgte én tilfeldig, nemlig 2015 Honda VFR 1200X Cross Tourer. Leste alt jeg kunne finne med lupe. Kravet er 95oktan eller bedre. Så vidt jeg vet så betyr det i nesten hele den siviliserte verden minst 5% etanol. Kunne ikke finne ett eneste ord om etanol.mekkern skrev:Så vidt jeg vet godkjenner/anbefaler ingen av de japanske fabrikantene innblanding av etanol-selv i 2015?
Har du noen kilder å vise til for påstanden?
Ugh !mekkern skrev:http://motorbikewriter.com/steer-clear- ... torcycles/
Det står da vitterlig:
Nitten-åtti-seks !Artikkel fra Mekkern skrev:According to the Federal Chamber of Automotive Industries, only post-1986 bikes and ATVs made by BMW, Harley, Polaris and Victory can safely use E10.
Hallo? Er dette blitt en vetransykkel-tråd?
[TaSK]
Her er HELE setningen forøvrig:
'According to the Federal Chamber of Automotive Industries, only post-1986 bikes and ATVs made by BMW, Harley, Polaris and Victory can safely use E10. No Japanese bikes and no Piaggio products can use it. The FCAI doesn’t mention other brands, but it can be assumed ethanol blends are not suitable.
Edit:
her er en link.ref Honda.http://www.hondampe.com.au/repository/a ... ral.aspx#9
der står det at du KAN bruke inntil 10% men ikke anbefalt.
Sist redigert av mekkern den 09 aug 2015, 19:34, redigert 2 ganger totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Fuel..
Men klart dette er jo bare tull ....som alt annet på nettet.
Sikkert konspirasjoner og foliehatt.
Sikkert konspirasjoner og foliehatt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Fuel..
I følge Federal Chamber of Automotive Industries (Australia) er selv 5 % etanolinnblanding skadelig for de flestetagesk skrev:Kan jeg inntil videre få foreslå: Veteransykkel-problem?jhn skrev: Så frem til det dukker opp noe, vil jeg kalle det et ikke-problem .... eller jeg kan strekke meg til å kalle det et hypotetisk problem.
[TaSK]
moderne motorsykler, var det en som hadde dokumentert i en annen tråd om emnet.
Det er ikke kun et veteran-motorsykkelproblem. Dessuten: Korrosjon feks "tar ikke hensyn til" om metallet er produsert
for 1 eller feks 35 år siden. Dårligere drivstofføkonomi har med molekylærstruktur i etanol kontra etanolfri bensin å gjøre.
At dette skulle gjelde kun veterankjøretøyer er kun en myte, er jeg redd.
Etanol er også særlig uheldig for feks gressklippere, båtmotorer og en lang rekke andre produkter med bensinmotorer.
Problemene rammer også biler, selvfølgelig.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Fuel..
Interessant. Takk for referansen. Det er nok mange som vil bestride at feks nyere HD trygt kan benytte etanolholdig drivstoff. Jeg har feks sett en artikkel med bilde av en bensinpumpe fra en HD fra tidlig 2000 tall som angivelig var opprustet med "god hjelp" av etanol. Skal se om jeg kan finne den igjen..mekkern skrev:dette gjelder sykler ETTER 1986tagesk skrev:Jeg valgte én tilfeldig, nemlig 2015 Honda VFR 1200X Cross Tourer. Leste alt jeg kunne finne med lupe. Kravet er 95oktan eller bedre. Så vidt jeg vet så betyr det i nesten hele den siviliserte verden minst 5% etanol. Kunne ikke finne ett eneste ord om etanol.mekkern skrev:Så vidt jeg vet godkjenner/anbefaler ingen av de japanske fabrikantene innblanding av etanol-selv i 2015?
Har du noen kilder å vise til for påstanden?
Ugh !mekkern skrev:http://motorbikewriter.com/steer-clear- ... torcycles/
Det står da vitterlig:
Nitten-åtti-seks !Artikkel fra Mekkern skrev:According to the Federal Chamber of Automotive Industries, only post-1986 bikes and ATVs made by BMW, Harley, Polaris and Victory can safely use E10.
Hallo? Er dette blitt en vetransykkel-tråd?
[TaSK]
Her er HELE setningen forøvrig:
'According to the Federal Chamber of Automotive Industries, only post-1986 bikes and ATVs made by BMW, Harley, Polaris and Victory can safely use E10. No Japanese bikes and no Piaggio products can use it. The FCAI doesn’t mention other brands, but it can be assumed ethanol blends are not suitable.
Edit:
her er en link.ref Honda.http://www.hondampe.com.au/repository/a ... ral.aspx#9
der står det at du KAN bruke inntil 10% men ikke anbefalt.
Som sagt skriver Cycle World i septembernummeret (2015), at:
"...Ethanol does lots of bad things, but fuel fuel-injector deposits and carbon buildup aren't even on the radar.
The most common problems are corrosion and varnish deposits in the fuel system, primarely the rusting / dissolving
of the fuel tank, and varnish in carburettors and on inlet valves stems. ... Try to find non-etnanol fuel. Write your congressman. If stuck with ethanol, run your tank all the way empty before storing for the winter. Failing that, fill it to the brim with stabilizer in it..."
Innsprøytning er det vel få veteransykler som har. Dessuten vil korrosjon tære på nytt og gammelt metall. Etanol diskriminerer neppe med tanke på alder på metallet som angripes.
Sist redigert av gsx750_80 den 09 aug 2015, 19:48, redigert 1 gang totalt.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- 929rr
- Innlegg: 321
- Registrert: 18 aug 2014, 21:05
- Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09
Re: Fuel..
Drivstofføkonomi driter jeg inår det kommer til sykkel. Det nærmeste jeg er å bekymre meg for forbruk, er kunnat det er kjedlig og stoppe unødvendig ofte.
Etanol har den kjedlige egenskapen at det trekker til seg vann. Vann er noe jeg godt kan klare meg uten å ha på tanken.
Sent fra min GT-P5100 via Tapatalk
Etanol har den kjedlige egenskapen at det trekker til seg vann. Vann er noe jeg godt kan klare meg uten å ha på tanken.
Sent fra min GT-P5100 via Tapatalk
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Fuel..
[/quote]
Interessant. Takk for referansen. Det er nok mange som vil bestride at feks nyere HD trygt kan benytte etanolholdig drivstoff. Jeg har feks sett en artikkel med bilde av en bensinpumpe fra en HD fra tidlig 2000 tall som angivelig var opprustet med "god hjelp" av etanol. Skal se om jeg kan finne den igjen..
[/quote]
Her:
http://www.equipmentworld.com/e-10-aliv ... fuel-pump/" onclick="window.open(this.href);return false;
HD fra 2000- og noe, med lav kilometerstand og opprustet bensinpumpe, angivelig etanol-indusert.
Interessant. Takk for referansen. Det er nok mange som vil bestride at feks nyere HD trygt kan benytte etanolholdig drivstoff. Jeg har feks sett en artikkel med bilde av en bensinpumpe fra en HD fra tidlig 2000 tall som angivelig var opprustet med "god hjelp" av etanol. Skal se om jeg kan finne den igjen..
[/quote]
Her:
http://www.equipmentworld.com/e-10-aliv ... fuel-pump/" onclick="window.open(this.href);return false;
HD fra 2000- og noe, med lav kilometerstand og opprustet bensinpumpe, angivelig etanol-indusert.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Fuel..
Redman skrev:At noen av dere aldri har hørt om problemer med etanol, selv på nye sykler betyr ikke at det ikke er tilfelle.
Det er derimot et tydelig tegn på at dere ikke vet alt.
Men dere kan jo lære dere å høre etter.

mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Fuel..
Jeg tanker bare 95 oktan.
Mest Shell (siden det tilfeldigvis er den lokale stasjonen) - men litt Uno-X og Statoil også (og en sjelden gang noe annet).
Har overlevd 7 år og 105K km til nå... ikke måttet bytte gummislanger og slikt (som iflg servicemanual skal byttes hvert 4.de år, men som iflg versted heller bare inspiseres og tas ved behov - "ellers så blir det så dyrt for deg" som de sier...). Mitt lille estimat er at motoren sikkert går 100K til uten problem så lenge den får sine jevnlige oljeskift med Biltema's helyntetiske "JASO MA2" spesifiserte 10W-40 olje (og bytte av originalt Suki oljefilter hvert 3.dje oljeskift).
Har også sett nøye på den magnetiske bunnpluggen, men ikke klart å se noe a la metallpartikler/rust ved oljebytter.
Mest Shell (siden det tilfeldigvis er den lokale stasjonen) - men litt Uno-X og Statoil også (og en sjelden gang noe annet).
Har overlevd 7 år og 105K km til nå... ikke måttet bytte gummislanger og slikt (som iflg servicemanual skal byttes hvert 4.de år, men som iflg versted heller bare inspiseres og tas ved behov - "ellers så blir det så dyrt for deg" som de sier...). Mitt lille estimat er at motoren sikkert går 100K til uten problem så lenge den får sine jevnlige oljeskift med Biltema's helyntetiske "JASO MA2" spesifiserte 10W-40 olje (og bytte av originalt Suki oljefilter hvert 3.dje oljeskift).
Har også sett nøye på den magnetiske bunnpluggen, men ikke klart å se noe a la metallpartikler/rust ved oljebytter.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- JRO
- Innlegg: 642
- Registrert: 31 mai 2011, 21:03
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
- Bosted: Kongsberg
Re: Fuel..
Skal ikke hive meg inn i diskusjonen, men dette er teksten i brukermanualen for min Multistrada:
Attention
The vehicle is compatible only with fuel having
a maximum content of ethanol of 10% (E10).
Using fuel with ethanol content over 10% is
prohibited. Using it could result in severe damage of
the engine and motorcycle components. Using fuel
with ethanol content over 10% will render the
Warranty null and void.
Er også mange tråder på Ducati.ms om amerikanere som har problemer med tanken ved at den sveller, blir ødelagt og de må bytte tank. Dette på grunn av for høyt innhold av ethanol i bensinen i USA. Tanken i MTS er av plast.
Attention
The vehicle is compatible only with fuel having
a maximum content of ethanol of 10% (E10).
Using fuel with ethanol content over 10% is
prohibited. Using it could result in severe damage of
the engine and motorcycle components. Using fuel
with ethanol content over 10% will render the
Warranty null and void.
Er også mange tråder på Ducati.ms om amerikanere som har problemer med tanken ved at den sveller, blir ødelagt og de må bytte tank. Dette på grunn av for høyt innhold av ethanol i bensinen i USA. Tanken i MTS er av plast.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100