Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Mye deiligere med hårnåler a gitt særlig nedover , bare kjenne på lukta av svidde bremser mens man såvidt rekker å touche gassen før man må hugge inn bremsen igjen og ned Stelvio så skjer dette så hyppig at man blir litt sliten i brems og clutsh klypa :)
Nei må si meg enig med deg Reodor felgen :) hårnåler er for gamle gubber på traktor for her er veiene bygd etter hvilket tempo dem liker å kjøre i hehehe :):):)
Nei må si meg enig med deg Reodor felgen :) hårnåler er for gamle gubber på traktor for her er veiene bygd etter hvilket tempo dem liker å kjøre i hehehe :):):)
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Jeg vil påstå, at om du ikke trives med eller mestrer hårnåler, så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- TomB
- Innlegg: 283
- Registrert: 26 des 2012, 11:07
- Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
- Bosted: på ei øy
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Ikke noe problem med å kjøre hårnålsvinger, men syns ikke det er morro.
Vil heller ha litt "større" svinger enn hårnål, da man får, mye bedre flyt i svingene.
Vil heller ha litt "større" svinger enn hårnål, da man får, mye bedre flyt i svingene.

Båndrag?
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Er ikke det en rimelig arogant påstand?Olav K skrev:Jeg vil påstå, at om du ikke trives med eller mestrer hårnåler, så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk.
Jeg har kjørt sykkel i 20-25 år. Sykkelen passer meg godt, og jeg føler meg rimelig komfortabel i hårnåler, men synes ikke det er så voldsomt artig.
Det er omtrent alt du vet om meg, og på bakgrunn av det mener altså du at jeg er en mindre fullkommen motorsyklist enn f.eks du er?
Skal det ikke mere info til for å vurdere folks ferdigheter?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Jeg tror jeg har kjørt det meste av hårnålsvinger i Norge som har fast dekke og har også hatt mine opplevelser i Alpene. Hårnålsvinger gir ikke den optimale kjøreopplevelsen for min del, men naturopplevelsen er desto mer givende. Av en eller annen grunn er det utsikt som fenger meg i tillegg til beundring av ingeniørbragden de fleste slike strekker representerer.
Da er kurver med muligheter for noenlunde god fart hvor sporvalg og apexvalg avgør om man får en god følelse som gir meg den beste opplevelsen.
Her kan dere spole frem til vel 22 minutter og se frem til 25 minutter. Er filmet mellom Hemnesberget og Finneidfjord langs Fv808. Bare for a nevnt det, jeg har kjørt disse svingene i langt høyere speed enn dette, men på film passer det seg ikke :)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=4t3-_BYsndk[/video]
Da er kurver med muligheter for noenlunde god fart hvor sporvalg og apexvalg avgør om man får en god følelse som gir meg den beste opplevelsen.
Her kan dere spole frem til vel 22 minutter og se frem til 25 minutter. Er filmet mellom Hemnesberget og Finneidfjord langs Fv808. Bare for a nevnt det, jeg har kjørt disse svingene i langt høyere speed enn dette, men på film passer det seg ikke :)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=4t3-_BYsndk[/video]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 266
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Har syklet de fleste populære fjellpassene på Gran Canaria og motorsyklistene som det kryr av der sliter med å følge mosjonistene med 23mm dekk nedover.
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Dr. Får ikke sett filmen. Hevdes at den ikke er tilgjengelig.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Hmm, mulig rettighetskrav har sperret den for mobil og nettbrett 

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Olav K skrev:Jeg vil påstå, at om du ikke trives med eller mestrer hårnåler, så har du kjørt for lite, og er å anse som en mindre fullkommen motorsyklist. Evt du kjører en sykkel som er feil for deg, og denslags bruk.
Jeg trives ikke såååå godt i hårnåler og er mye enig i det dr.greve nevner her :)
Dersom du vil påstå at jeg ikke er en fullkommen motorsyklist, samma det jeg har ikke møtt deg engang :) så skjønner ikke hvordan du kan trekke den konklusjonen der dersom det var meg det var rettet mot :)
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Noen hårnåler i ny og ne er kjekt det, men jeg liker fremdeles best svinger med litt mer fart i. Svinger hvor man hiver sykkelen fra side til side, med litt godt nedlegg. Og jeg er ikke noen sinke i hårnålene heller, eller hva LordShaft?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Jeg har sett den nå (på PC). Ingen problemer, -super film!!!45316 skrev:Dr. Får ikke sett filmen. Hevdes at den ikke er tilgjengelig.

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Tja... mulig jeg er den eneste som kan være enig med Olav K her faktisk...
Nå har ikke jeg kjørt mye hårnåler, men noen få har det jo blitt og min lille erfaring tilsier at det krever langt mer av deg som fører og komme kjapt gjennom hårnåler. Ofte har man lavere fart og sporvalg samt bruk av clutch etc. krever litt mer av deg som sjafør for å få til slike svinger i forholdsvis høye hastigheter. Jeg tror at hvis man få en flyt her så lærer man sykkelen å kjenne på et helt annet nivå enn når man cruiser gjennom en lang sving i det samme giret.
Jeg tror man blir bedre rustet teknisk ved å øve seg på hårnålssvinger.
Om uttalelsen til Olav K er arrogant tar jeg ikke så mye stilling til. Men den er i så fall i mine øyne ærlig og rett frem og det har jeg sansen for.
Om man har kjørt motorsykkel i 50 år har uansett ikke en dritt å si med hvor god motorsyklist man er...tror jeg. Jeg kjenenr en som har hatt lappen i 23 år og når jeg kjører sammens med han så blir jeg ikke akkurat imponert for å si det sånn. Ikke for at jeg kjører perfekt heller, men jeg tør påstå at jeg har mer kontroll på sykkelen i høyere hastigheter i svinger enn det han har.
Så ja, jeg er faktisk enig med Olav K her... selv om uttalelsen kanskje virket noe arrogant. Men.. jeg liker det
Nå har ikke jeg kjørt mye hårnåler, men noen få har det jo blitt og min lille erfaring tilsier at det krever langt mer av deg som fører og komme kjapt gjennom hårnåler. Ofte har man lavere fart og sporvalg samt bruk av clutch etc. krever litt mer av deg som sjafør for å få til slike svinger i forholdsvis høye hastigheter. Jeg tror at hvis man få en flyt her så lærer man sykkelen å kjenne på et helt annet nivå enn når man cruiser gjennom en lang sving i det samme giret.
Jeg tror man blir bedre rustet teknisk ved å øve seg på hårnålssvinger.
Om uttalelsen til Olav K er arrogant tar jeg ikke så mye stilling til. Men den er i så fall i mine øyne ærlig og rett frem og det har jeg sansen for.
Om man har kjørt motorsykkel i 50 år har uansett ikke en dritt å si med hvor god motorsyklist man er...tror jeg. Jeg kjenenr en som har hatt lappen i 23 år og når jeg kjører sammens med han så blir jeg ikke akkurat imponert for å si det sånn. Ikke for at jeg kjører perfekt heller, men jeg tør påstå at jeg har mer kontroll på sykkelen i høyere hastigheter i svinger enn det han har.
Så ja, jeg er faktisk enig med Olav K her... selv om uttalelsen kanskje virket noe arrogant. Men.. jeg liker det

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Hmm, nå har jeg kjørt sykkel siden 1976 og kjørt en del på bane, siste gang for 3 år siden på ACR. Jeg har vært særdeles aktiv langs veiene i alle år, bortsett fra 10 år mellom min førstefødtes tilkomst og til hun var 10 år. Min bror døde i mc-ulykke i april samme år og det påvirket også valget om å stalle sykkelen.Bjerknez skrev:Tja... mulig jeg er den eneste som kan være enig med Olav K her faktisk...
Nå har ikke jeg kjørt mye hårnåler, men noen få har det jo blitt og min lille erfaring tilsier at det krever langt mer av deg som fører og komme kjapt gjennom hårnåler. Ofte har man lavere fart og sporvalg samt bruk av clutch etc. krever litt mer av deg som sjafør for å få til slike svinger i forholdsvis høye hastigheter. Jeg tror at hvis man få en flyt her så lærer man sykkelen å kjenne på et helt annet nivå enn når man cruiser gjennom en lang sving i det samme giret.
Jeg tror man blir bedre rustet teknisk ved å øve seg på hårnålssvinger.
Om uttalelsen til Olav K er arrogant tar jeg ikke så mye stilling til. Men den er i så fall i mine øyne ærlig og rett frem og det har jeg sansen for.
Om man har kjørt motorsykkel i 50 år har uansett ikke en dritt å si med hvor god motorsyklist man er...tror jeg. Jeg kjenenr en som har hatt lappen i 23 år og når jeg kjører sammens med han så blir jeg ikke akkurat imponert for å si det sånn. Ikke for at jeg kjører perfekt heller, men jeg tør påstå at jeg har mer kontroll på sykkelen i høyere hastigheter i svinger enn det han har.
Så ja, jeg er faktisk enig med Olav K her... selv om uttalelsen kanskje virket noe arrogant. Men.. jeg liker det
Når jeg legger ivei så går det i grei fart, men det jeg merker nå min alder er at dagsformen spiller mere inn enn før i forhold til hvordan jeg kjører.
Så du skal ikke gå i fella å påstå at eldre folk på sykkel ikke kan kjøre hårnålsvinger. Skinnet kan bedra. At man foretrekker andre typer svinger er ikke det samme som om at man ikke har ferdighetene.
Og bare for å ha det nevnt, jeg har aldri trynet i en sleip tunell og jeg har kjørt i de også

Og ja, jeg er enig i Jhn, kommentaren til Olav K var en smule arrogant. Igjen, man skal ikke skue hunden på hårene.. :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
Jeg skuer ingen på hårene Dr.Greve. Jeg har også erfart det motsatte, bare så det er sagt. Jeg vet heller ikke noe som helst om dine kjøreferdigheter og det er heller ikke poenget mitt. Jeg står heller ikke i en situasjon hvor jeg med respekten i behold kan tillate meg å vurdere andres kjøreegenskaper med tanke på at jeg er ganske fersk selv. Jeg skriver bare at antall år som MC fører ikke alltid står i stil med at man er en teknisk god sjåfør. For å bli teknisk god så må man kjøre litt aktivt og "presse" seg selv litt tror jeg. Du har jo også vert på bane og det er nok en veldig god erfaring å ta med seg, selv om det kanskje ikke er mange hårnåler på en bane?Hmm, nå har jeg kjørt sykkel siden 1976 og kjørt en del på bane, siste gang for 3 år siden på ACR. Jeg har vært særdeles aktiv langs veiene i alle år, bortsett fra 10 år mellom min førstefødtes tilkomst og til hun var 10 år. Min bror døde i mc-ulykke i april samme år og det påvirket også valget om å stalle sykkelen.
Når jeg legger ivei så går det i grei fart, men det jeg merker nå min alder er at dagsformen spiller mere inn enn før i forhold til hvordan jeg kjører.
Så du skal ikke gå i fella å påstå at eldre folk på sykkel ikke kan kjøre hårnålsvinger. Skinnet kan bedra. At man foretrekker andre typer svinger er ikke det samme som om at man ikke har ferdighetene.
Og bare for å ha det nevnt, jeg har aldri trynet i en sleip tunell og jeg har kjørt i de også![]()
Og ja, jeg er enig i Jhn, kommentaren til Olav K var en smule arrogant. Igjen, man skal ikke skue hunden på hårene.. :)
Det at man ikke foretrekker hårnålsvinger selv om man selv mener man takler slike utmerket er jo en ærlig sak. Men jeg tror mange også foretrekker og holde seg borte fra ting man ikke føler man mestrer. Dette er også en helt ærlig sak.
Men jeg synes uansett at Olav K har et poeng. Jeg er på ingen måte noen hårnålsracer selv, men merker at de gangene jeg faktisk har kjørt noen hårnåler så sitter liksom teknikken bedre. Men dette må jo hele tiden øves på og det har ikke jeg mulighet til desverre. Så ja, det at jeg kanskje ikke mestrer hårnåler på samme måte som Onkel er jo fordi jeg mangler erfaring og eller blir forhindret av feil sykkelvalg etc. ut fra egne behov. Er ikke det en ganske ærlig sak da?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?
.Bjerknez skrev:Tja... mulig jeg er den eneste som kan være enig med Olav K her faktisk...
Bare for å være sikker på at jeg forstår deg riktig ... du mener at fordi du f.eks. liker hårnålsvinger bedre enn f.eks meg, så er jeg en mindre fullkommen motorsyklist enn deg? ... til tross for at du har mindre trening enn meg, trening som du påpeker viktigheten av.
Og i samme åndedrag hevder du at erfaring ikke betyr en dritt.
Her ramser du opp en haug med selvfølgeligheter som du tror stemmerBjerknez skrev: Nå har ikke jeg kjørt mye hårnåler, men noen få har det jo blitt og min lille erfaring tilsier at det krever langt mer av deg som fører og komme kjapt gjennom hårnåler. Ofte har man lavere fart og sporvalg samt bruk av clutch etc. krever litt mer av deg som sjafør for å få til slike svinger i forholdsvis høye hastigheter. Jeg tror at hvis man få en flyt her så lærer man sykkelen å kjenne på et helt annet nivå enn når man cruiser gjennom en lang sving i det samme giret.
Jeg tror man blir bedre rustet teknisk ved å øve seg på hårnålssvinger.
Jeg har også sansen for å være ærlig og rett fram, og så liker jeg også at man har kjennskap til de man skal vurdere evnene til.