mekkern skrev:Om ikke "mange" har hatt problemer her i Norge ennå med etanol kan dette ha en forklaring med at dette ikke har vært innblandet like mye i alle deler av landet og like lenge som andre land-det er først de 2-3 siste årene at alle har innblandet dette i all 95 oktan i hele landet.(dette bla. Grunnet lagertanker med vannbunn)
En skal heller ikke overdramatisere problematikken men det bør være lov å påpeke ulemper-selv om vi ikke har noe valg når det gjelder drivstoffet vi kan kjøpe(straks er 98 oktan historie også)
E85 inneholder ca 30%mindre energi enn ren bensin.(men har et potensiale til høyere ytelse)
Biodiesel inneholder ca 10% mindre energi.
At en motor med bankesensor(de fleste nyere) yter mer på 98 oktan er fakta.
hvor mye mindre energi E5 eller E10 inneholder er ikke SÅ viktig.
http://www.hho4free.com/gasoline_vs_ethanol.htm
det som er værre er hva som faktisk skjer med bruken av tingene våre som vi ikke har herredømme over.
Her har jeg et par bilder av tanken på en av mine sykler.
denne er over 30 år gammel og hadde til sist år ikke hatt etanolbensin på tanken om vinteren.
denne er lagret med full tank og ikke hatt en eneste rustflekk innvendig i tanken men sist vinter hadde jeg beklageligvis fylt den opp med vanlig 95 oktan (E5/E10)

Hvis dette ikke kommer av vann i etanolbensina-forklar meg da hva som skjer!!!
neste vinter skal ALLE syklene mine skylles med "konservering" og lagres tomme for alle til og med 2006 mod har begynt å få flekker inni.
Men det er klart -siden sykkelen ikke er "ny" så må vi jo bare innfinne oss med dette og kjøpe nytt og ikke surre med den gamle dritten.
At noen finner glede i noe som ikke er nytt og vil at det skal bevares intakt virker tydeligvis rart for mange.
En del av Europa bruker nå E10 og vurderer NÅR de skal innføre E20 og DA har dere med dagens splitter nye sykler /biler også et problem hvis Eu normen endres.
og disse vurderingene har ALDRI blitt tatt med fokus på holdbarhet for forbrukernes kjøretøy-heller på økt utskiftning.
de vektlegger ikke forbrukernes kostnader mye her:
http://www.vegvesen.no/_attachment/125304/binary/240431
eller:
Quote:
https://www.ssb.no/natur-og-miljo/artik ... 40bef2c560
I bensinmotorer
kan man bruke opp til 5 prosent bioetanol (E5). De fleste bensinmotorer tåler
høyere etanolinnblanding på opptil 10 prosent (E10), men noen eldre modeller kan
kjøre med maksimalt 5 prosent innblanding. Revisjon av den europeiske
standarden for bensin (EN 228) som ble vedtatt høsten 2012, gir anledning til å
innblande inntil 10 volumprosent bioetanol i bensin. Denne standarden er nå
etablert som en nasjonal standard i Norge og har betegnelsen NS-EN
228:2012+NA:2013.
dette sier jo at vi driter i om det går dritt for noen....og vi vet ikke hvor mye de nå faktisk innblander.
De miljøpolitiske kreftene samarbeider godt med motorfabrikantene hvis det fremtvinger økt salg av eksempelvis nye flexifuel modeller.
Alt jeg har erfart og skriver er selvfølgelig bare tull og svada og innehar null relevans.
Erling Storstrøm, leder av Motorhobby.no, er blant dem som har engasjert seg i forbindelse med etanolproblematikk her til lands. Han skrev følgende til Miljøverndepartementet i vår:
"...
Hittil har man i EU vedtatt å introdusere etanoltilsetning som et
klimatiltak uten noen forundersøkelse på hva denne tilsetningen kan
forårsake av mulige skader på kjøretøy, motorer og drivstoffsystemer.
Man har da heller ikke sjekket hva skadene vil koste å reparere, om det
øker brannrisikoen i kjøretøyet både i drift og ved lagring, og om det
er andre negative sider ved å blande inn etanol i bensin og diesel.
Det er enda mer beklagelig at man fortsatt ikke har sørget for å foreta
en grundig undersøkelse eller i alle fall tester på hvordan etanol, selv
i små mengder kan påvirke våre mange kjøretøy og vitale deler i motorer
med ødeleggende virkning. Og det kan gjelde selv så nye kjøretøy som fra
2000. Og forholdene forverres beklageligvis for eldre motorhistoriske
kjøretøy. Selv små mengder (E 5) har vist seg å skade metall,
gummislanger, pakninger, lakk m.m. og skadene øker desto lengre etanolen
blir i drivstoffsystemet, f.eks. under vinterlagring.
Uansett alder på metall som f.eks. aluminium vil etanolen "spise opp"
dyser og andre vitale deler i en forgasser.
Etanol ødelegger både stål- og glassfibertanker ved at den væsken lett
trekker til seg vann i et åpent tankanlegg, som eldre kjøretøy er
utstyrt med. Vannet legger seg på bunnen under drivstoffet og kan da
forårsake motorstopp. Etter ganske kort tid skaper dette også en
bakterieflora som produserer sterk eddiksyre som et avfallsprodukt.
Følgelig blir dette en grøt som tetter til dyser og drivstoffiltre, både
i bensin- og dieselsystemer. Dette har allerede gitt en del
kjøretøyeiere, også av nyproduserte kjøretøy driftsstans, lengre
verkstedopphold og høye reparasjonskostnader.
Også hurtiggående, sågar nyproduserte småmotorer, som til plenklippere,
motorsager, o.l. og hurtiggående båtmotorer på høyt turtall og under
stor belastning over tid, kan skades og i verste fall skjære seg, med
betydelige kostnader. For båteiere er det også av stor sikkerhetsmessig
betydning å unngå motorkutt på sjøen. Skulle dette skje på grunn av
tetting av dyser og filtre, vil det kunne gå med liv i verste fall.
For å kunne drive motorhobbyen vår og kjøre forsvarlig med de ca.
130.000 kjøretøyene, eldre enn 30 år og til glede for både publikum og
oss selv er det av vesentlig betydning å kunne fylle drivstoff uten (E
0) eller med til nød maksimum 5% (E 5) etanol over hele landet også i
fremtiden.
Det har forøvrig lenge vært kjent at etanol ikke gir samme energi som
ren bensin. Det gir et større forbruk pr. mil og mindre skyv i bakkene.
Etanol er forøvrig en av de mest brannfarlige væsker som finnes i vår
hverdag og bilbranner har økt mye i USA etter at man startet med E 10 og
E 15 der borte.
Vi henstiller derfor til oljeselskapene fortsatt å levere E 0, og helst
98 oktan, slik at kan kjøre uten tekniske problemer skapt av etanolen
med økt fare for ubehagelig motorstopp, brannrisiko og større forbruk
som resultat.
..."