Observasjoner fra trafikken...
Re: Observasjoner fra trafikken...
1000 poeng til samsung. Håper flere følger deres eksempel der 

Re: Observasjoner fra trafikken...
Anser alle i trafikken som både fulle og steindumme jeg... og det har lønt seg til nå.. Jeg antar aldri at de i bil skjønner hva jeg vil eller hvor jeg skal eller hva slags rettigheter jeg har selv om jeg forsøker å kjøre så tydelig som mulig....
Og folk er sløve i trafikken, ingen tvil om det... Fartsgrensene her i landet er mange steder slik at folk går inn i en slags autopilot transe etter kort tid der de tenker på helt andre ting enn det de faktisk driver med... Eller de rett og slett finner frem hoved geskjeften til folk nå om dagen, mobilen... Har kjørt bak mange jeg der jeg har dratt kjensel på fargene til FB på skjermen...
Så har du syklistene... Hva pokker er det de tenker på når de ligger to eller flere i bredden, vingelene ute i veien? Og ikke minst, hva pokker er det bilistene tenker på som kjører forbi dem i svinger og over bakke topper? Holdt på å møte en sånn senest i går, på vei fra Vestfossen til Eidsfoss nedover eikeren og det var KUN det faktumet at jeg tenkte på nettopp dette og allerede lå godt til høyre i veibanen min over bakketoppen som reddet meg fra en god gammeldags front kollisjon med en Opel Astra som kom susende godt over fartsgrensen over bakketoppen på min side av veien for å unngå syklistene som lå to og to i hans egen veibane... Var nummeret før jeg viste ham fingeren før jeg kom på bedre tanker begynte å leke med tanken på å snu og banke opp disse jævla syklistene som tydeligvis kun sykler flere i bredden bare for å irritere og lage livsfarlige situasjoner for alle andre... Hadde de vært færre av dem så var jeg forbanna nok til å gjøre nettopp det... De gir seg ikke før det blir forbudt å sykle i veien tenker jeg... Og hvorfor veivesenet har hengt opp plakater med beskjed om å dele veien med en avbildet syklist på skjønner jeg ikke, da jeg har til gode å se dem sykle i en rekke langs veien så langt, så det bildet burde vært avbildet med to syklister eller flere ved siden av hverandre... Kanskje også med en undertekst som ba folk om å IKKE etterkomme ønsket til disse soleklare selvmords kandidatene... Må jo være en grunn til at de hele tiden skal vingle midt i veien i to eller flere rekker tenker jeg....
Biler flest mangler blinklys olje, omtrent ingen gidder å gi et hint om hvor de skal og det må man bare tilpasse seg etter og la være den forbi kjøringen etc ved avkjøringer... Men du verden hvor mange MC'ister som ikke har fyllt blinklys olje før de setter seg på doningen også... og som selv sitter og irriterer seg over at andre ikke har fyllt blinklys olje"!!! Blir litt hyklerisk det vel...?
Og folk er sløve i trafikken, ingen tvil om det... Fartsgrensene her i landet er mange steder slik at folk går inn i en slags autopilot transe etter kort tid der de tenker på helt andre ting enn det de faktisk driver med... Eller de rett og slett finner frem hoved geskjeften til folk nå om dagen, mobilen... Har kjørt bak mange jeg der jeg har dratt kjensel på fargene til FB på skjermen...
Så har du syklistene... Hva pokker er det de tenker på når de ligger to eller flere i bredden, vingelene ute i veien? Og ikke minst, hva pokker er det bilistene tenker på som kjører forbi dem i svinger og over bakke topper? Holdt på å møte en sånn senest i går, på vei fra Vestfossen til Eidsfoss nedover eikeren og det var KUN det faktumet at jeg tenkte på nettopp dette og allerede lå godt til høyre i veibanen min over bakketoppen som reddet meg fra en god gammeldags front kollisjon med en Opel Astra som kom susende godt over fartsgrensen over bakketoppen på min side av veien for å unngå syklistene som lå to og to i hans egen veibane... Var nummeret før jeg viste ham fingeren før jeg kom på bedre tanker begynte å leke med tanken på å snu og banke opp disse jævla syklistene som tydeligvis kun sykler flere i bredden bare for å irritere og lage livsfarlige situasjoner for alle andre... Hadde de vært færre av dem så var jeg forbanna nok til å gjøre nettopp det... De gir seg ikke før det blir forbudt å sykle i veien tenker jeg... Og hvorfor veivesenet har hengt opp plakater med beskjed om å dele veien med en avbildet syklist på skjønner jeg ikke, da jeg har til gode å se dem sykle i en rekke langs veien så langt, så det bildet burde vært avbildet med to syklister eller flere ved siden av hverandre... Kanskje også med en undertekst som ba folk om å IKKE etterkomme ønsket til disse soleklare selvmords kandidatene... Må jo være en grunn til at de hele tiden skal vingle midt i veien i to eller flere rekker tenker jeg....
Biler flest mangler blinklys olje, omtrent ingen gidder å gi et hint om hvor de skal og det må man bare tilpasse seg etter og la være den forbi kjøringen etc ved avkjøringer... Men du verden hvor mange MC'ister som ikke har fyllt blinklys olje før de setter seg på doningen også... og som selv sitter og irriterer seg over at andre ikke har fyllt blinklys olje"!!! Blir litt hyklerisk det vel...?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Observasjoner fra trafikken...
Dagens observasjon ... jeg ble liggende bak to sykler tidligere i dag, den ene med passasjer.
I 25-30 km/t i ca 2-3 km. Passasjeren satt og fomlet med et kamera ... såpass mye at det var en god del vingling. Det gjorde føreren av den andre sykkelen også. Men endelig stoppet de ... i bredde med hverandre, den ene to meter bak den andre. De stoppet i innkjøringen til ambulansefolkets tilholdsted.
Vi var en god del som ble stående bak disse + ambulansen som gjerne ville ut. Det så ikke ut til å være noen utrykning, men likevel ....
Etterhvert så det ut til å gå opp for de folka at de hindret alle andre, og satte seg forsiktig i bevegelse.
De vinglet avgårde, litt saktere enn forrige etappe ... 200 meter, så var det ny stopp og ny photoshoot.
Dette er noe jeg ser stadig oftere ... og jeg går bare og venter på første offer.
Det var tyskere ... på hver sin flunkende nye GS, og med press i gore-texen.
Husker ikke hvem, men det var noen her inne som skrøt av tyskernes eminente trafikk-kultur ... drit & dra sier nå jeg.
Tyskerne er de mest bortskjemte, overlegne, arrogante og uhøflige reisende ... uavhengig av transportmiddel, bobil, mc eller cruisebåt, samme fan. De oppfører seg som forvirrede sauer både på landeveien og i bybildet.
I 25-30 km/t i ca 2-3 km. Passasjeren satt og fomlet med et kamera ... såpass mye at det var en god del vingling. Det gjorde føreren av den andre sykkelen også. Men endelig stoppet de ... i bredde med hverandre, den ene to meter bak den andre. De stoppet i innkjøringen til ambulansefolkets tilholdsted.
Vi var en god del som ble stående bak disse + ambulansen som gjerne ville ut. Det så ikke ut til å være noen utrykning, men likevel ....
Etterhvert så det ut til å gå opp for de folka at de hindret alle andre, og satte seg forsiktig i bevegelse.
De vinglet avgårde, litt saktere enn forrige etappe ... 200 meter, så var det ny stopp og ny photoshoot.
Dette er noe jeg ser stadig oftere ... og jeg går bare og venter på første offer.
Det var tyskere ... på hver sin flunkende nye GS, og med press i gore-texen.
Husker ikke hvem, men det var noen her inne som skrøt av tyskernes eminente trafikk-kultur ... drit & dra sier nå jeg.
Tyskerne er de mest bortskjemte, overlegne, arrogante og uhøflige reisende ... uavhengig av transportmiddel, bobil, mc eller cruisebåt, samme fan. De oppfører seg som forvirrede sauer både på landeveien og i bybildet.
Re: Observasjoner fra trafikken...
@jhn - lov å bruke hornet da... det hadde jeg gjort etter ca 3 sek...
Ellers husker jeg i begynnelsen av min sjåfør-karriere (med bil) at det å kjøre forbi D-registrerte Mercer var noe jeg bannet over - de øket nemlig farten når jeg kjørte forbi. Det var såpass konsekvent at jeg måtte ta det med i beregningen etterhvert...
Ellers husker jeg i begynnelsen av min sjåfør-karriere (med bil) at det å kjøre forbi D-registrerte Mercer var noe jeg bannet over - de øket nemlig farten når jeg kjørte forbi. Det var såpass konsekvent at jeg måtte ta det med i beregningen etterhvert...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Observasjoner fra trafikken...
Å gå ut av bilen å stange de, mener du? Tanken streifet meg, men jeg nøyde meg med å fløyte litt ... uten at det hjalp så veldig myeRuneMC skrev:@jhn - lov å bruke hornet da... det hadde jeg gjort etter ca 3 sek...
Ellers husker jeg i begynnelsen av min sjåfør-karriere (med bil) at det å kjøre forbi D-registrerte Mercer var noe jeg bannet over - de øket nemlig farten når jeg kjørte forbi. Det var såpass konsekvent at jeg måtte ta det med i beregningen etterhvert...

Re: Observasjoner fra trafikken...
@jhn - Ah, såpass...
Det var fløyte jeg mente - men ikke sånn vennskapelig, forsiktig - men hvis de ignorerte det totalt, så har jeg ikke vært borti det...
Det var fløyte jeg mente - men ikke sånn vennskapelig, forsiktig - men hvis de ignorerte det totalt, så har jeg ikke vært borti det...

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Observasjoner fra trafikken...
Dette er mye samme erfaringen jeg har selv. På høyde med Italienere. Det KRYR av de på sunnmøre. Å når du skal kjøre plasser som geiranger, trollstigen osv så renner du borti store mengder av de i sesongenjhn skrev: Husker ikke hvem, men det var noen her inne som skrøt av tyskernes eminente trafikk-kultur ... drit & dra sier nå jeg.
Tyskerne er de mest bortskjemte, overlegne, arrogante og uhøflige reisende ... uavhengig av transportmiddel, bobil, mc eller cruisebåt, samme fan. De oppfører seg som forvirrede sauer både på landeveien og i bybildet.

Jeg har også vært borti at jeg har blitt forsøkt skubbet av veien..... Men den historien skal jeg spare dere for, der er nok flere av dere som ikke vil like å høre hvordan det endte

Re: Observasjoner fra trafikken...
Fortell, fortellLordShaft skrev:
Jeg har også vært borti at jeg har blitt forsøkt skubbet av veien..... Men den historien skal jeg spare dere for, der er nok flere av dere som ikke vil like å høre hvordan det endte

Håper du

- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: Observasjoner fra trafikken...
Endte det med at du slo oppgitt ut med armene, og deretter kjørte rolig videre, så vil jeg ikke høre om detLordShaft skrev:Jeg har også vært borti at jeg har blitt forsøkt skubbet av veien..... Men den historien skal jeg spare dere for, der er nok flere av dere som ikke vil like å høre hvordan det endte

Re: Observasjoner fra trafikken...
Liten kveldstur idag - og det kom en eldre sedan bakfra og la seg kloss oppi baken min. Før det var han delvis over i motgående så jeg i speilet (siden det var litt svinger der).
Kjørte til siden i en busslomme litt lenger fram og la meg etter. Da ble jeg obs på at ingen av baklysene virket og et "duck-tapet" passasjervindu.
Han la seg kloss opp til en bil lenger fram. Iflg regnr skal den visst ikke EU-kontrolleres igjen før neste år.
Burde vært en tipstjeneste for slike - ikke at ekstra EU-kontroll vil bedre kjøringen, men den blir ihvertfall ute av trafikken noen dager mens den blir fikset.
Det er jo også av og til man ser biler som man undres på har passert noen som helst EU-kontroll når de har blårøyken stående ut bak...
Ellers var det opprydning etter en viltpåkjørsel da jeg kom sør for Klokkarstua (i enden av den lange sletta), så fant ut at det var lurt å snu istedenfor å ta hele Hurum-runden.
Kjørte til siden i en busslomme litt lenger fram og la meg etter. Da ble jeg obs på at ingen av baklysene virket og et "duck-tapet" passasjervindu.
Han la seg kloss opp til en bil lenger fram. Iflg regnr skal den visst ikke EU-kontrolleres igjen før neste år.
Burde vært en tipstjeneste for slike - ikke at ekstra EU-kontroll vil bedre kjøringen, men den blir ihvertfall ute av trafikken noen dager mens den blir fikset.
Det er jo også av og til man ser biler som man undres på har passert noen som helst EU-kontroll når de har blårøyken stående ut bak...
Ellers var det opprydning etter en viltpåkjørsel da jeg kom sør for Klokkarstua (i enden av den lange sletta), så fant ut at det var lurt å snu istedenfor å ta hele Hurum-runden.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Observasjoner fra trafikken...
Av og til kan man jo lure på om kanskje enkelte sjåfører burde ha gjennomgått en aldri så liten "EU-kontroll"...
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Observasjoner fra trafikken...
Baklys ja ... det selges flett nye biler uten fungerende baklys.
De skal visstnok slå seg på når det blir mørkt nok, men jeg har sett mange nye biler med mørke akterlanterner i tunneller.
Hva er det slags tull de har startet med? ... er det en miljøsak?
Men jeg vet ikke hvor begeistret jeg er for det angiver-forslaget ditt.
De skal visstnok slå seg på når det blir mørkt nok, men jeg har sett mange nye biler med mørke akterlanterner i tunneller.
Hva er det slags tull de har startet med? ... er det en miljøsak?

Re: Observasjoner fra trafikken...
EU reglement for nye biler ja, for å spare miljøet. Ikke at jeg skjønner at det kan spare så mye. (Den omtalte bilen var dog en eldre bil med standard lys).jhn skrev:Baklys ja ... det selges flett nye biler uten fungerende baklys.
De skal visstnok slå seg på når det blir mørkt nok, men jeg har sett mange nye biler med mørke akterlanterner i tunneller.
Hva er det slags tull de har startet med? ... er det en miljøsak?
Men jeg vet ikke hvor begeistret jeg er for det angiver-forslaget ditt.
Automatisk baklys når det blir mørkt nok (under 1000 lux) er det på noen biler, men det er ikke påbudt, og kan koste ekstra avhengig av bilmodell - så ganske mange som ikke skjønner dette.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Observasjoner fra trafikken...
Javel, ikke påbudt ... jeg ville tippet det var en EU- bestemmelseRuneMC skrev:EU reglement for nye biler ja, for å spare miljøet. Ikke at jeg skjønner at det kan spare så mye. (Den omtalte bilen var dog en eldre bil med standard lys).jhn skrev:Baklys ja ... det selges flett nye biler uten fungerende baklys.
De skal visstnok slå seg på når det blir mørkt nok, men jeg har sett mange nye biler med mørke akterlanterner i tunneller.
Hva er det slags tull de har startet med? ... er det en miljøsak?
Men jeg vet ikke hvor begeistret jeg er for det angiver-forslaget ditt.
Automatisk baklys når det blir mørkt nok (under 1000 lux) er det på noen biler, men det er ikke påbudt, og kan koste ekstra avhengig av bilmodell - så ganske mange som ikke skjønner dette.
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Observasjoner fra trafikken...
Etter totalt 45.000km. siden 3 juni i fjor så har jeg bare hatt en skikkelig ubehagelig hendelse med en billist som provoserte meg så grenseløst at jeg måtte gå av sykkelen ofr så og gi han en verbal lekse. Han kjørte regelrett borti meg med vilje. Jeg er en forholdsvis tolmodig mann men kjører du borti meg med vilje så svartner det vertfall for meg. Denne episoden har jeg dog fortalt om tidligere i bloggen min så det blir ingen reprise av denne her. Men dette annser jeg som en enkelthendelse av en fyr som nok ikke hadde rent mel i påsan fra før.
At bilister ikke alltid ser oss/meg er jo et ganske vanlig fenomen og er ikke noe som opptar meg veldig til daglig. Jeg er klar over det og kjører deretter. Men jeg opplever også at de aller fleste bilister er hyggelige. De svinger til side i kø for å slippe meg frem (hvis jeg viser at jeg vil forbi med tanke på en litt aktiv plassering) Skulle ønske at jeg noen ganger hadde mulighet til å strekke ut en hånd og takket bilister. Jeg tror flere bilister hadde satt pris på en slik gest og dessuten så tror jeg det skaper en god stemning. Man kjører forbi en bilist som viker til side. Man hilser pent på han/hun som takk. Andre bilister oppdager dette og vil også være hyggelige og gjør det samme etc.
Jeg opplever uhyre sjeldent bilister som er agressive og fysisk sperrer meg. Har vel kun opplevd dette en gang. Jeg annser da altså dette som enkelthendelser og ikke noe vanlig problem. Ikke for meg vertfall. Det som jeg dog merker ganske ofte er unge håpefulle gutter i sin nye Golf eller kanskje pappas BMW som vil kappkjøre med meg, spesielt på E6. Jeg aner ikke hvorfor dem synes dette er så stas eller hva dem får ut av dette bortsett fra å bli ydmyket men er ganske ofte det kommer en bil med ungdommer opp på siden min på E6 og gir klart signal om at dem vil se meg gi på litt. Jeg gir litt gass og dem henger med så det er tydeligvis kappkjøring dem er ute etter. Men med de kreftene jeg har til rådighet så blir det en veldig vanskelig avgjørelse å ta til tider. Skal jeg more meg litt og ta på meg lekedressen og fyre løs, eller skal jeg ta det med ro og la dem passere. Jeg må inrømme at jeg ofte velger lekedressen, innenfor rimelighetens grenser.
Men kort oppsummert så er jeg egentlig ganske fornøyd med de aller fleste bilister. Joda, mange har problemer med å se oss men det bør ikke overraske en mer eller mindre erfaren motorsyklist.
At bilister ikke alltid ser oss/meg er jo et ganske vanlig fenomen og er ikke noe som opptar meg veldig til daglig. Jeg er klar over det og kjører deretter. Men jeg opplever også at de aller fleste bilister er hyggelige. De svinger til side i kø for å slippe meg frem (hvis jeg viser at jeg vil forbi med tanke på en litt aktiv plassering) Skulle ønske at jeg noen ganger hadde mulighet til å strekke ut en hånd og takket bilister. Jeg tror flere bilister hadde satt pris på en slik gest og dessuten så tror jeg det skaper en god stemning. Man kjører forbi en bilist som viker til side. Man hilser pent på han/hun som takk. Andre bilister oppdager dette og vil også være hyggelige og gjør det samme etc.
Jeg opplever uhyre sjeldent bilister som er agressive og fysisk sperrer meg. Har vel kun opplevd dette en gang. Jeg annser da altså dette som enkelthendelser og ikke noe vanlig problem. Ikke for meg vertfall. Det som jeg dog merker ganske ofte er unge håpefulle gutter i sin nye Golf eller kanskje pappas BMW som vil kappkjøre med meg, spesielt på E6. Jeg aner ikke hvorfor dem synes dette er så stas eller hva dem får ut av dette bortsett fra å bli ydmyket men er ganske ofte det kommer en bil med ungdommer opp på siden min på E6 og gir klart signal om at dem vil se meg gi på litt. Jeg gir litt gass og dem henger med så det er tydeligvis kappkjøring dem er ute etter. Men med de kreftene jeg har til rådighet så blir det en veldig vanskelig avgjørelse å ta til tider. Skal jeg more meg litt og ta på meg lekedressen og fyre løs, eller skal jeg ta det med ro og la dem passere. Jeg må inrømme at jeg ofte velger lekedressen, innenfor rimelighetens grenser.
Men kort oppsummert så er jeg egentlig ganske fornøyd med de aller fleste bilister. Joda, mange har problemer med å se oss men det bør ikke overraske en mer eller mindre erfaren motorsyklist.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Observasjoner fra trafikken...
Burde være relativt unødvendig på helt nye biler. De har jo oftest LED-lykter også, og bruker knapt strøm.jhn skrev:Javel, ikke påbudt ... jeg ville tippet det var en EU- bestemmelseRuneMC skrev:EU reglement for nye biler ja, for å spare miljøet. Ikke at jeg skjønner at det kan spare så mye. (Den omtalte bilen var dog en eldre bil med standard lys).jhn skrev:Baklys ja ... det selges flett nye biler uten fungerende baklys.
De skal visstnok slå seg på når det blir mørkt nok, men jeg har sett mange nye biler med mørke akterlanterner i tunneller.
Hva er det slags tull de har startet med? ... er det en miljøsak?
Men jeg vet ikke hvor begeistret jeg er for det angiver-forslaget ditt.
Automatisk baklys når det blir mørkt nok (under 1000 lux) er det på noen biler, men det er ikke påbudt, og kan koste ekstra avhengig av bilmodell - så ganske mange som ikke skjønner dette.
Er det en batteribil vil kanskje den innsparingen øke kjørelengden med noen titalls meter på en ladesyklus...
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: Observasjoner fra trafikken...
Det kommer garantert til å skje noen ulykker i tunneller pga dette smarte påfunnet.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Observasjoner fra trafikken...
Dette er vel noe som blir kalt daylight saving eller noe slikt. Har slikt på sykkelen min selv, men med en gang du kommer inn i tunnel, eller det blir litt mørkere slår disse seg på. Det er en ledd V i lykter som alltid lyser riktignok.jhn skrev:Det kommer garantert til å skje noen ulykker i tunneller pga dette smarte påfunnet.
Jeg har sett mange biler med denne teknologien siste tiden. Å lysene kommer veldig raskt på i det de kjører inn i tunnel åpningen. Så hvor mye ulykker som blir å skje tørr ikke jeg å spå.
Men at det er et idiotisk påfunn, det kan jeg være helt enig i.
Men er dette mulig å slå helt av på nyere bilder i dag? Slik at lysene ikke kommer på i tunnel?

Da er det langt større risiko forbundet med dette, og ulykker vil nok skje!
- Snikkeren
- Innlegg: 4964
- Registrert: 02 jul 2010, 14:03
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
- Bosted: Ørsta
Re: Observasjoner fra trafikken...
Men Lord: er det ikke bare kjørelyset det er på da. Bak lyser det vel hele tiden? Eller husker jeg feil?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Observasjoner fra trafikken...
Det tørr jeg faktisk ikke mene noe om. Jeg har ikke sjekket
sykkelen min står parkert i garasje, så hver gang jeg fyrer den opp så lyser alt, er så mørkt der inne
Ska sjekke dette iløpet av dagen


Ska sjekke dette iløpet av dagen

Re: Observasjoner fra trafikken...
Velger man bort lys- og regnsensor på nyere biler, er det ikke lengre automatikk i at lysene kommer på når det blir mørkt. De som velger bort dette alternativet er som regel heller ikke klar over at det innebærer at de må slå på lysene manuelt.LordShaft skrev:Dette er vel noe som blir kalt daylight saving eller noe slikt. Har slikt på sykkelen min selv, men med en gang du kommer inn i tunnel, eller det blir litt mørkere slår disse seg på. Det er en ledd V i lykter som alltid lyser riktignok.jhn skrev:Det kommer garantert til å skje noen ulykker i tunneller pga dette smarte påfunnet.
Jeg har sett mange biler med denne teknologien siste tiden. Å lysene kommer veldig raskt på i det de kjører inn i tunnel åpningen. Så hvor mye ulykker som blir å skje tørr ikke jeg å spå.
Men at det er et idiotisk påfunn, det kan jeg være helt enig i.
Men er dette mulig å slå helt av på nyere bilder i dag? Slik at lysene ikke kommer på i tunnel?Dette er ikke mulig på sykkelen min hvertfall.
Da er det langt større risiko forbundet med dette, og ulykker vil nok skje!
Daylight saving er en ok ting, men da må det være i kombinasjon med lys- og regnsensor. Det skulle ikke vært mulig å velge bort dette. Tilsvarende som man ikke kan velge bort kjørelys.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Observasjoner fra trafikken...
Det var jeg faktisk ikke klar over å jeg syns det høres helt sykt ut at det ikke ligger en form for automatikk i dette fra fabrikk. Det skulle faktisk ikke vært lov 
Note4

Note4
Re: Observasjoner fra trafikken...
Har sett splitter nye Toyota Avensis, Mercedes Vito varebiler og Mitsubishi SUV'er der lysene forblir mørke både i tunneler og når det blir mørkt. Størst problem om vinteren kanskje når mesteparten av døgnet er mørkt. Automatikken fungerer ikke nødvendigvis bra i tåke på dagtid heller...
Tror også endel modeller (varebiler f.eks.) importeres med minimalt utstyr for å holde prisen nede. EU har helt klart ikke tenkt trafikksikkerhet ved denne endringen.
Videre er det jo endel av de med DRL som fortsetter å kjøre kun med LED-stripene om kvelden... det lyser ganske bra fra stripen, så ikke lett for sjåføren å skjønne hvorfor andre blinker på en... (virker det som)
Tror også endel modeller (varebiler f.eks.) importeres med minimalt utstyr for å holde prisen nede. EU har helt klart ikke tenkt trafikksikkerhet ved denne endringen.
Videre er det jo endel av de med DRL som fortsetter å kjøre kun med LED-stripene om kvelden... det lyser ganske bra fra stripen, så ikke lett for sjåføren å skjønne hvorfor andre blinker på en... (virker det som)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#