Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Elruts84 »

Hehe

Ja det hadde jo vært rart om det kom opp i nyhetene:

Buss sjåfør mistet førerkortet etter at han kom over i motsatt kjørefelt i Trollstigen.... :lol

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Newhill skrev:Er det på tide at noen leser signaturen min, her snart? :-k

Forøvrig syns jeg hårnåler er utfordrende. Ting som er utfordrende er spennende.
Selv foretrekker jeg å holde meg til den fila jeg ligger i. Jeg hverken kutter svingene, eller tar større plass. Dette for at det skal bli ørlittegranne vanskeligere, men da tror jeg også at læringskurven blir bittelitt brattere.
Ligger du i egen fil gjennom hele svingen, høyre eller venstre, oppover eller nedover vil du aldri klare å kjøre hårnåler med god flyt. Sannsynligheten for at du kubber motor og faller inn i svingen er langt høyere... Hårnåler er veldig utfordrende. jeg anbafaler deg å prøve å låne litt bredde, samt skjære gjennom svingen om det er muligheter for det. Lite trafikk og oversiktlig nok. :thumleft

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av DrGreve »

Kjører man nedover mot en hårnålsving, akkurat like etter turn in, gi ett kraftig kick i bakbremsen og tiendelet etter gir du full pupp. Da går det så det suser. Husk å kontrastyre :lol
Sist redigert av DrGreve den 11 aug 2015, 14:21, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Hahaha da er du hakket mer dristig enn jeg hadde turt doktor

Note4

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av DrGreve »

Jeg tok en sånn i en rundkjøring fordi noen tøffe gutter i en beemer lå bak og ertet meg opp og ville kappkjøre. Siden det bare var 70-sone giddet jeg ikke bli med på leken. De ble litt imponert for V-tegnet kom opp gjennom takluka :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av LordShaft »

Hahaha muligheten for å highside slo deg aldri som en mulighet i dette tilfellet :redface

Når det kommer til slik type kjøring, samt drifting på grus med sykkel. Ja da kommer jeg til kort så det synger

Note4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Hahaha muligheten for å highside slo deg aldri som en mulighet i dette tilfellet :redface

Når det kommer til slik type kjøring, samt drifting på grus med sykkel. Ja da kommer jeg til kort så det synger

Note4
Usikker på om det er noe trøst.... men du er ikke alene om det :lol

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av DrGreve »

Hvis du bare husker å ikke gå av gassen så vil dekket bite etterhvert så lenge du korrigerer.
Grus er litt mer uforutsigbart enn asfalt, men er sykkelen lett å håndtere (vekt) så går det også greit.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av mortenolb »

Det du sier der er noe jeg har jævlig lyst til å lære, men aldri kommer til å tørre å prøve!

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Snikendeugle »

Ooo, for et tips :) Skulle gjerne prøvd, men burde kanskje styre unna slike aktiviteter når sykkelen står til salgs :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har aldri hatt det store behovet for å kjøre så utrolig fort i hårnålsvinger. Som regel er det så mye å se på uansett at mer fart er nederst på ønskelisten min.
Husker en gang jeg hadde stoppet i en av svingene nedover mot Dalen i Telemark for å se på utsikten. Da kom det 3-4 R sykkler i god driv nedover med kneskrap i hver eneste sving. Hvor fort det gikk aner jeg ikke, men fort var det. Stilig å se på men jeg har aldri følt behovet for å kjøre slik.

Det nevnes 15-30km/t i disse hårnålssvingene, jeg hadde ikke inntrykk at vi snakket om 15km/t i svingene. Hvis så så kjører jo til og med jeg fort her. :lol

Om noen mener jeg er mindre fullkommen som motorsyklist siden jeg ikke kjører som de flinkeste i disse svingene så får det så være. Plager meg ikke nevneverdig. Jeg foretrekker nok også litt lengre svinger.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23193
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av Bjerknez »

JohnnyTh skrev:Om noen mener jeg er mindre fullkommen som motorsyklist siden jeg ikke kjører som de flinkeste i disse svingene så får det så være.
Under solen er vi alle like vetu :roll

Men du er sikkert flink til andre ting du da vetu... :lol

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av DrGreve »

Må dere ikke få feil inntrykk her, det er ikke noe jeg gjør til vanlig. :)
Banesykkelen som min bror og jeg hadde, en modifisert GSXR750 1988, ble ofte brukt til å teste grensene, "fortrinnsvis på bane" ;)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av tagesk »

kjellv skrev: I venstresving tar du yttersving uansett, og har god oversikt.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=LikYN8Ul5iU[/video]
Her er en liten video jeg har tatt.
Legg merke til den tredje hårnålen (til venstre).
Bilen på vei ned er i høyresving, og gjør som alt for mange gjør: Bruker motgående felt for å få bedre oversikt.
Men han ser ikke meg før jeg titter frem.

Men han selv om han (eller hun!) er i mitt felt var det plass til meg, så turen fortsetter.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er det som er så gøy med hårnålsvinger?

Legg inn av simpson »

Synes hele hårnål fasinasjonen begynner å bli veldig søkt.
Blir oppførdret til å bruke motsatt kjørebane, i totalt blinde svinger og ofte med heltrukken midtlinje, som er direkte forbudt å krysse :scratch , eventyrsykler en best i hårnåler, selvom de veier ett halvt tonn med fulltank og opppakning, du kan ikke kjøre sykkel hvis du ikke liker hårnåler osv.
Ettter at ett par nestenpensjonister har vært på en leke ekspedisjon i noen Alpepass med kamelene sine , er det liksom dette det som er den ultimate sykkelopplevelsen. :-)å :-)å :-)å :-)å :-)å :-)å
Og hvis noen synes dette innlegget er dumt og upassende, kan jeg opplyse at jeg er på jobb så det er ikke noe annet å forvente da dette er skrevet i et øyeblikk i akutt kjedsomhet.
Sist redigert av simpson den 11 aug 2015, 15:34, redigert 1 gang totalt.

Svar