RuneMC skrev:På turen min idag kjørte jeg Sylling - Skaret/Sollihøgda.
Som kjent ganske svingete, og rett før det mest svingete partiet var det trafikklys pga vegarbeid. Havnet da bak en varebil og en Volvo V70. Varebilen kjørte greit avgårde, mens Volvoen kjørte litt under. Imidlertid var det for svingete til å kjøre forbi, og etter kort tid ble jeg obs på en uvane hos sjåføren - absolutt alle svinger ble kuttet. Jeg ga etterhert korte bært hver gang bilen var over gulstripa. Ettersom sjåføren kjørte over i motgående også i en sving hvor det kom et par motorsyklister imot, så endret jeg strategi til lange tut så lenge bilen var over gulstripe. Mulig det hjalp ørlite grann, men det er ganske utrolig at personen hadde fått lappen. "Fått" og ikke fortjent...
Håper det ga sjåføren en tankevekker... men jammen ikke sikker, når vedkommende så åpenbart manglet grunnleggende kjørekompetanse

Jeg tviler på at jeg hadde skjønt sammenhengene med at kjøring på gul stripe hang sammen med tutingen til den merkelige mc-føreren bak meg... Tror neppe dette har noe særlig oppdragende effekt
Var forresten borti en Marve Fleksnes-episode rett ved der jeg bor. På grunn av gravearbeid i nordgående fil er dette sperret av, slik at kun sørgående fil er åpent. Kom hjem fra en tur og opplevde lange køer. Jeg kjørte fremst i køen, og der stod det to biler biler front mot front. Altså, de hadde ikke kollidert, men begge nektet å rygge for å slippe den andre forbi :-)å Begge satt med armene i kors og kikket morskt på hverandre

De hadde nettopp satt seg i bilene igjen, etter å ha vært ute og kranglet. Mannen som hadde retten på sin side, hadde mange støttespillere både i egen kø og i køen bak damen (ja, det var tilfeldigvis en dame). Jeg rullet opp til hun som stod i feil kjørefelt, og sa at hun må rygge for å slippe han andre frem.
Ikke faen sa hun, hun hadde sluppet forbi 5 biler, nå var det bare rett og rimelig at det var hennes tur til å kjøre. Jeg gjorde henne oppmerksom på at hindringen er i hennes kjørefelt, ergo har hun vikeplikt for motgående trafikk. Ja, det hadde visst de andre også sagt, men det hadde hun aldri hørt om før, og i så fall var det en idiotisk regel. Jeg fulgte opp med at om en stund kommer noen til å ringe til politiet, og da er det deg det går utover juridisk, så uansett hva du synes og føler, er det lurt å begynne å rygge.
Vinduet gikk opp og hun rygget tilbake de nødvendige 40 cm...
Slike personer burde kunne lukes ut av trafikken. Det er tilsynelatende de samme personene som mister hodet når noen lanesplitter og aktivt blokkerer for å hindre "urettferdigheten" som i hennes øyne er i ferd med å skje. Det å skulle drive med voksenopplæring i trafikken er som regel en dårlig ide. Plutselig møter du feil person og så er du en del av en syk road-rage film på YouTube før du aner det.