The Tob
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Re: The Tob & Beistet - og KåTe-M. Hei sveis!
Vi ser hva vi får til... guttungen begynner i barnehage 12 august, så før det er det ikke mye fri på dagtid, bare i helgene. Men etter dette er det mye fri. Så vi skal få til litt morro
Note4
Note4
Okei, takkerTBI81 skrev:Trond: 1500,-

Back to basics?
Hoj'en er pakket med telt, primus, liggeunderlag, vinterpose og real turmat. Tror bag'ene kommer til å holde seg sånn passe på plass, men det ble litt høyt dette (Kriegaen er festet i sykkelen, pølsa i Kriegaen og ei stropp ligger rundt hele sulamitten). Jeg bare digger jeg at tanken er under bag'en. Det blir praktisk å fylle ..

Ferden går innover landet og grus og veien er målet. Skal møte en kompis rundt Beitostølen på mandag en gang, tenker å ta diverse avstikkere dit (Slettfjellveien, panoramaveien med mer). Overnatter der det passer seg. Fra beitostølen blir det Jotunheimveien og Grimsdalsveien. Derfra ikke planlagt, men tenker å rase litt rundt i området der til helgen nærmer seg

Hoj'en er pakket med telt, primus, liggeunderlag, vinterpose og real turmat. Tror bag'ene kommer til å holde seg sånn passe på plass, men det ble litt høyt dette (Kriegaen er festet i sykkelen, pølsa i Kriegaen og ei stropp ligger rundt hele sulamitten). Jeg bare digger jeg at tanken er under bag'en. Det blir praktisk å fylle ..

Ferden går innover landet og grus og veien er målet. Skal møte en kompis rundt Beitostølen på mandag en gang, tenker å ta diverse avstikkere dit (Slettfjellveien, panoramaveien med mer). Overnatter der det passer seg. Fra beitostølen blir det Jotunheimveien og Grimsdalsveien. Derfra ikke planlagt, men tenker å rase litt rundt i området der til helgen nærmer seg

Re: The Tob & Beistet - og KåTe-M. Back to basics
Var jo faktisk relativt easy å fylle jo. Kriegaen er jo bare "hektet på", så det var bare å løsne litt på stroppene, hekte av og løfte bagene rett av. Perf 

- Barbarozza
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Skjønner at jeg må begynne med grus...i alle fall litt...
Tankvesker er alltid en liten utfordring ...bare ikke gjør som meg, glemme å sette den på og la den ligge igjen på bensinpumpa for deretter å få 25 km ekstra på turen for å hente den. Heldigvis lå den der etterpå :-) Men man skal jo ha flaks også....
Du slipper det hvis du ikke tar av alle reimene :-)å
Tankvesker er alltid en liten utfordring ...bare ikke gjør som meg, glemme å sette den på og la den ligge igjen på bensinpumpa for deretter å få 25 km ekstra på turen for å hente den. Heldigvis lå den der etterpå :-) Men man skal jo ha flaks også....
Du slipper det hvis du ikke tar av alle reimene :-)å
Memento mori
Heldig med den! Tror ikke jeg glemer å hive på disse bag'ene altså. Spes ikke siden midtstroppen henger ned på sidene når de er hektet av.
Kvinnfolket la pengboka på taket på bilen å kjørte for en tid tilbake. Midt i Sverige. Hu merket det drøye 50 mil senere når hun skulle ha middagsrast. Det ble værre uten penger.. For litt for lite drivstoff for å kjøre tilbake, men rakk akkurat hjem.
Noen norske turister fant faktisk pengboka i veikanten og ringte dagen etterpå, så berget igrunn bra :-)
Kvinnfolket la pengboka på taket på bilen å kjørte for en tid tilbake. Midt i Sverige. Hu merket det drøye 50 mil senere når hun skulle ha middagsrast. Det ble værre uten penger.. For litt for lite drivstoff for å kjøre tilbake, men rakk akkurat hjem.
Noen norske turister fant faktisk pengboka i veikanten og ringte dagen etterpå, så berget igrunn bra :-)
2200KM grusferd på ei lita uke. Kan oppsummeres med:
1. Dette lever jeg lenge på.
2. Dette skal jeg gjøre igjen.
3. Sykkelen lever opp til forventningene.
Fra noen av veiene, tenker det ble rundt en 15 ulike totalt:
Slettefjellveien mellom Beitostølen og Ryfoss

Sirevegen mellom Torpo og Ulsåk

Holdeskarveien mellom Hemsedal og Vats

Varaldsvegen mellom Vats og Hol

Peer Gynt veien mellom Skeikampen og Gålå

Grimsdalsveien mellom Dovre og Folldal

Golsfjellet

Google er en råtass til å velge veier av og til. Knastene flytter mye gjørme. Hadde jeg stoppet opp i denne gjørmeveien så hadde jeg stått der ennå. Det var på håret
Birken og veiene over der var også en høydare. Mye fint i Hedmark. Osdalveien og Storsjøveien var knall
Ble ca 15 bomveier totalt
Eneste negative på turen var at jeg ble påkjørt av turkameraten min (tyngre sykkel som var verre å stoppe). Han traff meg med kofferten og jeg ble kastet i grøfta. Berget både helse og sykkel godt (noen cm nærmere så tror jeg kneet mitt hadde hatt et problem), men må nok bytte potte og litt plast (crash barene fungerte utmerket). Og at knastene er så å si utslitte etter 300 mil er jo også litt kjipt, men de har jaggu flyttet litt grus

Golsfjellet

Google er en råtass til å velge veier av og til. Knastene flytter mye gjørme. Hadde jeg stoppet opp i denne gjørmeveien så hadde jeg stått der ennå. Det var på håret

Birken og veiene over der var også en høydare. Mye fint i Hedmark. Osdalveien og Storsjøveien var knall

Ble ca 15 bomveier totalt

Eneste negative på turen var at jeg ble påkjørt av turkameraten min (tyngre sykkel som var verre å stoppe). Han traff meg med kofferten og jeg ble kastet i grøfta. Berget både helse og sykkel godt (noen cm nærmere så tror jeg kneet mitt hadde hatt et problem), men må nok bytte potte og litt plast (crash barene fungerte utmerket). Og at knastene er så å si utslitte etter 300 mil er jo også litt kjipt, men de har jaggu flyttet litt grus

TBI81 skrev:2200KM grusferd på ei lita uke. Kan oppsummeres med:
![]()
![]()
![]()
Golsfjellet
Google er en råtass til å velge veier av og til. Knastene flytter mye gjørme. Hadde jeg stoppet opp i denne gjørmeveien så hadde jeg stått der ennå. Det var på håret![]()
Birken og veiene over der var også en høydare. Mye fint i Hedmark. Osdalveien og Storsjøveien var knall![]()
Ble ca 15 bomveier totalt![]()
Ser ut som du har hatt en tipp topp tur TBI81! Er det TKC80 du har kjørt på?
Knalltur, Pug!
TKC-80 dette, ja.

TKC-80 dette, ja.
-
- Kontakt:
Helvete mann!!! Her må du bare nødt å prøve å poste rutene via google maps. Så det er mulig for oss uvitende å se hvor du har kjørt. Kom gjerne med anbefalinger hvor du må ha knastedekk for å kjøre
Ser ut som du har kost deg ja :-)å

Ser ut som du har kost deg ja :-)å
De pokkers ruteplanleggerene vil jo bare legge ruta på hovedveiene. Pokkers styr 

OK da!

Her er sånn røflig ruta. Treffer ikke alltid helt, men sånn ca:
Del 1 (Dag 1,2 og 3): Del 1 rute
Overnattet først på fjellet før Nesbyen, så Grimsdalen og Trysil
Del 2: Del 2 rute
Her ble det overnatting på Peer Gynt veien og Hallingskarvet
Første og siste dag var mye asfalt, ellers mye grus. Gikk litt på kryss og tvers på noen av fjellene (spes Golsfjellet og over Birken). Og over Birken -- hoho, her var det mye kyr. Skjønner godt at de må holde igjen kjeften de som sykler der, for dette var drøyt. Sykkelen luktet fjøs i flere dager. Sjarm å komme ut av bensinstasjoner og kjenne føseimen står mot det .. fra sykkelen din
Telt: Helsport Rondane. Pose: Helsport Raudfjorden. Underlag: Downmat 7 med stoltrekk. Alle disse fikk plass i den øverste Biltemaposen.
Matmessig ble primært real turmat oppvarmet med Omnifuel'æn. Tre liter vann fikk jeg med i camel back'en på siden av sykkelen. Dette ble selvsagt akkompagnert av "the occasional burger og lunsj stop" der det passet seg sånn.
Veldig fornøyd med å ha med mygghatt, turbukse, tynn dunjakke og crocs til leirlivet. Øl, brød og campingstoler stod KTMen med kofferter for (de dagene vi kjørte sammen)

Her er sånn røflig ruta. Treffer ikke alltid helt, men sånn ca:
Del 1 (Dag 1,2 og 3): Del 1 rute
Overnattet først på fjellet før Nesbyen, så Grimsdalen og Trysil
Del 2: Del 2 rute
Her ble det overnatting på Peer Gynt veien og Hallingskarvet
Første og siste dag var mye asfalt, ellers mye grus. Gikk litt på kryss og tvers på noen av fjellene (spes Golsfjellet og over Birken). Og over Birken -- hoho, her var det mye kyr. Skjønner godt at de må holde igjen kjeften de som sykler der, for dette var drøyt. Sykkelen luktet fjøs i flere dager. Sjarm å komme ut av bensinstasjoner og kjenne føseimen står mot det .. fra sykkelen din

Telt: Helsport Rondane. Pose: Helsport Raudfjorden. Underlag: Downmat 7 med stoltrekk. Alle disse fikk plass i den øverste Biltemaposen.
Matmessig ble primært real turmat oppvarmet med Omnifuel'æn. Tre liter vann fikk jeg med i camel back'en på siden av sykkelen. Dette ble selvsagt akkompagnert av "the occasional burger og lunsj stop" der det passet seg sånn.
Veldig fornøyd med å ha med mygghatt, turbukse, tynn dunjakke og crocs til leirlivet. Øl, brød og campingstoler stod KTMen med kofferter for (de dagene vi kjørte sammen)

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Kontakt:
Fantastisk.... takk for god info...
Står litt på trappene til å kjøpe meg litt camping greier selv. Å har veldig lyst å ta meg noen dager i fjellet uten forstyrrelser. Kan kjøre på grus, men ikke sånn knastedekk gjørme som du fortalte om her hin dagen
Jeg prøvde meg på en fuktig åker her litt tilbake i tid. Der stod jeg bom fast gitt
Teltet ditt, hvor langt er det når du har det pakket.
Jeg lurer på om jeg får plass til telt inne i sidekofferter eller om jeg må belage meg på å stroppe det fast på toppen av biken?
Står litt på trappene til å kjøpe meg litt camping greier selv. Å har veldig lyst å ta meg noen dager i fjellet uten forstyrrelser. Kan kjøre på grus, men ikke sånn knastedekk gjørme som du fortalte om her hin dagen

Teltet ditt, hvor langt er det når du har det pakket.

Den gjørmeruta var drøy. Veldig glad for grove knaster. Tenkte at "jeg kan jo bare snu om det blir for ille", men det tok jeg feil. Ble mer og mer gjørme og vann og etterhvert slik at om jeg stoppet og ikke fikk framgang så hadde det blitt store problemer. Klarte heldigvis å grøvle meg ut av det. Se langt fram, stå i beredskap, løs i armene og hold for guds skyld gassen .. :-)å
Teltet mitt er lite altså: link. Tenker du får fint plass for dette i sidekoffert (sving gjerne forbi og prøv). Jeg ville nok satset på et litt høyere et om jeg hadde kjøpt nytt nå. Kanskje. Kjipt med kun 90cm høyde inni, men veldig greit ellers (lett, kjapt å sette opp, vindstabilt). Bekledning skjer utendørs
Teltet mitt er lite altså: link. Tenker du får fint plass for dette i sidekoffert (sving gjerne forbi og prøv). Jeg ville nok satset på et litt høyere et om jeg hadde kjøpt nytt nå. Kanskje. Kjipt med kun 90cm høyde inni, men veldig greit ellers (lett, kjapt å sette opp, vindstabilt). Bekledning skjer utendørs

-
- Kontakt:
Strålende. sidekoffertene mine er 49 cm i bredden... så da skal det klare å romme de fleste telt utifra hva jeg har lest. fleste ligger mellom 42 og 45 cm 

600 mil nå på moppen. Oljeforbruket har fortsatt ikke minket siden innkjøring. Tenker egentlig de stempelringene bør resettes i vinter. 1,5liter på under 500 mil er litt drøyt.
-
- Motorsykkelen din: 2016 Triumph Tiger 800 XCA
Det var ganske mye, min har rullet 550 mil nå, å har ikke fylt på mer enn 1 dl, å det ble gjort etter siste tur.
Ja, det er for mye. Er jo halveis nede i min andre 10w60 flaske allerede. Blir nok å forsøke på en garantisak til vinteren.
-
Jeg syntes det er altfor mye. Du burde prøve på en garantisak.
Ellers vert fornøyd med sykkelen ?
Ellers vert fornøyd med sykkelen ?
Veldig fornøyd ellers! Sykkelen leverer så det holder og er svært allsidig. Knallmoro liten moppe med høy morofaktor (så moro at oljeforbruket kunne jeg nesten levd med, happy)
Bare synd så mange skruer rister løs (dekkene hjelper nok på)
Fikk meg en kjempeoverraskelse her til uka da jeg plutselig ikke kunne svinge til høyre i en sving. Viste seg at bolten til krona hadde skrudd seg løs og sto mot styredemperen (denne ble festet med momentnøkkel). Loctite er min venn 

Bare synd så mange skruer rister løs (dekkene hjelper nok på)

-
Så bra
Jeg er også knall fornøyd. Hadde litt som ristet løs i starten jeg også, skiltet ristet løs og datt av når jeg var ute å kjørte, ble fikset med short tail. Varmesjoldene på eksos løsnet, ble fikset med loctite for høy temperatur
Når du har på knastedekk er det supermotard felgstørrelse da? For det ser ikke ut som 21 og 18 tommer.

Jeg er også knall fornøyd. Hadde litt som ristet løs i starten jeg også, skiltet ristet løs og datt av når jeg var ute å kjørte, ble fikset med short tail. Varmesjoldene på eksos løsnet, ble fikset med loctite for høy temperatur

Når du har på knastedekk er det supermotard felgstørrelse da? For det ser ikke ut som 21 og 18 tommer.
Varmeskjoldene har løsnet noen ganger ja. Gjengelim nå (det skal på det meste av bolter).
Er 17 tommere knastene, ja. SMC felger så ikke enduro oppsett.
Veldig greit å ha komplett ekstra felgsett med bremseskiver og alt :-)
Er 17 tommere knastene, ja. SMC felger så ikke enduro oppsett.
Veldig greit å ha komplett ekstra felgsett med bremseskiver og alt :-)
Skiltet er ristet løs hos meg og, fjernet bare plastikkholderen og fant frem drillen, så nå er det boltet fast :) blinklys har også blitt ristet slik at det henger og dingler et par ganger..
Sent from my D6503 using Tapatalk
Sent from my D6503 using Tapatalk
Ikke så alt for mye som skjer om dagen. Bare småturer og småflikking.
ABS ringer montert på asfalt felgene til KTMen. Endelig kjappere å bytte rundt
Var på busatur til Bergen på mandag. Godt å kjøre storsykkel igjen. Den spiser milene litt kjappere og uanstrengt
Men utslitt bakdekk er GLATT! Fikk meg et par overraskelser. Først på morgenen på duggfall "glatta" da jeg kjørte forbi en sånn langkassetraktor (vogntog). Rett på sperra i tredje når momentet begynte å slå til. Godt med logring. Ikke helt planlagt. Ok, note to self: throttle control ..
Det samme skjedde selvsagt på hjemturen - bare på tørr og fin asfalt. Rett på sperra i andre uten å løfte (skulle trøkke på litt ut fra ei 60 sone). Og dekket er ikke helt på kordene. Bare nesten. Vi venter heldigvis på nytt PR4
ABS ringer montert på asfalt felgene til KTMen. Endelig kjappere å bytte rundt

Var på busatur til Bergen på mandag. Godt å kjøre storsykkel igjen. Den spiser milene litt kjappere og uanstrengt

Men utslitt bakdekk er GLATT! Fikk meg et par overraskelser. Først på morgenen på duggfall "glatta" da jeg kjørte forbi en sånn langkassetraktor (vogntog). Rett på sperra i tredje når momentet begynte å slå til. Godt med logring. Ikke helt planlagt. Ok, note to self: throttle control ..
Det samme skjedde selvsagt på hjemturen - bare på tørr og fin asfalt. Rett på sperra i andre uten å løfte (skulle trøkke på litt ut fra ei 60 sone). Og dekket er ikke helt på kordene. Bare nesten. Vi venter heldigvis på nytt PR4