MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Markus B
Innlegg: 17
Registrert: 16 aug 2015, 18:46
Motorsykkelen din: Triumph daytona 675r 2011

MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]

Legg inn av Markus B »

Hei! vil gjerne dele en hendelse jeg hadde her om dagen. Torsdag den 13 var jeg ute å kjørte ute på fylkesvei 285 like ved e16.
Da jeg kom ut en sving så jeg at veien var full av noe gjørmelignende greier, Da jeg så dette var det umulig å reagere tidsnok. Dette skjedde Uten noen form for skilting eller advarsel i forkant.
Forhjulet traff dette og sykkelen gled rett ut! Heldigvis kom jeg unna med noen få skrammer her og der. Da jeg gikk tilbake for å se hva dette var, så la jeg merke til at nesten hele veien var dekket til av dette. Veien var ekstremt glatt, det viste seg at dette var boreslam som en trailer hadde mistet fra lasten sin tidligere på dagen. Jeg tenkte med en gang at dette kunne ende ekstremt dårlig om flere motorsyklister hadde kommet kjørende gjennom svingen. Ringte derfor til politiet og forklarte at dette måtte fjernes umiddelbart. Like etter kom den en motorsyklist som nesten gled ut i akkurat samme område. Det viste seg etter hvert at traileren som hadde tilgriset veien ikke var langt unna, Den sto parkert ved pukkverket som var like ved. Da jeg tok kontakt med trailersjåføren møtte jeg en polsk sjåfør som ikke kunne engelsk, han kjørte en norsk registret trailer. Jeg så veldig alvorlig på dette, flere av de norske trailersjåførene som jobbet på stedet mente jeg burde ringe politiet da lasten hans ikke var sikret og dette var livsfarlig! Tok selvfølgelig bilder av veien og traileren. Da politiet kom til stedet virket det ikke som de tok dette seriøst, De skrev en logg på hendelsen. Jeg spurte om det var lov å kjøre med slik last i det hele tatt, og svaret jeg fikk var at det visste de ikke.... Jeg mener at dette burde gå på forsikringa til eieren av traileren, og jeg vurdere også å anmelde dette. Legger ved bilder som beskriver hendelsen. Har allerede sent inn saken til forsikringselskapet mitt med bilder. Har noen av dere vært i en lignende situasjon eller har noen innspill til hva jeg burde gjøre videre med dette ?

Bilde
Bilde


før svingen umulig å se ut
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Sist redigert av Markus B den 24 aug 2015, 01:49, redigert 7 ganger totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37955
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC ulykke

Legg inn av AJ »

Hei,
og velkommen hit til MCsiden.no, Markus B.

Skikkelig skumle greier du kom utfor der!
Godt det ikke gikk verre. Kunne jo endt med forferdelse...

Når det gjelder erstatning sidestiller jeg dette med f.eks. sand og stein fra planet på biler som forårsaker skader på andre medtrafikanter.
Dette går på manglende sikring av last.
De som kjører eksempelvis sand på åpen lasteplan plikter å sikre lasten slik at den ikke faller av. På samme måte som man frakter andre gjenstander/annen last.

Så lenge lasten ikke er sikret godt nok og dette kan dokumenteres, slik du til gangs har gjort, burde saken være klar. Både i forhold til det forsikringsmessige (iht., til Bilansvarsloven) og i forhold til politi og påtalemyndighet med tanke på straffeforfølging .

Godt at du ikke lot deg sjokkere til handlingslammelse i den skremmende og ytterst farlige situasjonen du havnet.
Tror absolutt du har en sterk sak!

Stå på og lykke til!!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Markus B
Innlegg: 17
Registrert: 16 aug 2015, 18:46
Motorsykkelen din: Triumph daytona 675r 2011

Re: MC ulykke

Legg inn av Markus B »

Det største problemet er at jeg bare har ansvarsforsikring på sykkelen, derfor er det veldig viktig at dette går på traileren sin forsikring. Med tanke på at politiet ikke tok det seriøst er jeg redd for at forsikringselskapet hans skal komme med alle slags grunner til å ikke ta til seg ansvaret. Men jeg kommer ikke til å gi meg med det første!
.
Sist redigert av Markus B den 16 aug 2015, 20:13, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37955
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC ulykke

Legg inn av AJ »

Nei, nei =; !

Du må ikke gi deg på denne saken.
Om ikke politiet tar dette på alvor og oppretter anmeldelse selv basert på dine opplysninger og dokumentasjon, så anbefaler jeg at du skriver anmeldelsen selv og begjærer tiltale og straff mot sjåføren, som skal påse at ikker minst trafikkfarlig last er forskriftsmessig sikret.
Om politi og påtalemyndighet fortsatt velger å ikke ta saken på alvor, får du i et slikt tilfelle hvor det foreligger anmeldelse en skriftlig redegjørelse for hvorfor saken ikke etterforskes.
En slik kan du da ta videre til f.eks. en advokat eller interesseorganisajon som f.eks. NAF-MC eller NMCU, som kan være med på pushe saken videre.

Når det gjelder ansvarsdekning så kan du nok ikke regne med særlig bistand fra eget forsikringsselskap siden de ikke har noen økonomisk interesse i saken.
Men det de kan hjelpe til med er å gi deg opplysninger om motpartens selskap slik at du kan sende egen skademelding med dokumentasjon direkte dit, eller få selskapet til å gjøre det.

Fortsatt lykke til :drg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Markus B
Innlegg: 17
Registrert: 16 aug 2015, 18:46
Motorsykkelen din: Triumph daytona 675r 2011

Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]

Legg inn av Markus B »

Skal prøve å få anmeldt saken i løpet neste uke. Har allerede sent inn all dokumentasjon til mitt forsikringselskap (Gjensidige) som skulle ta dette videre med motparten. Skal også ringe å høre om de har kommet noe lenger i saken, Ifølge politiet skulle jeg bare ta alt igjennom mitt forskingselskap som skulle ta det videre. Men det er jo som du sier at de ikke har noe økonomisk fortjeneste med dette, jeg føler derfor at de ikke vill bruke energi eller tid på saken min med tanke på det.

.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6968
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]

Legg inn av kjellv »

Den riktigste og raskeste måten å varsle på er å ringe nr 175 til Veitrafikksentralen og melde problemet der.
Deretter fyller du ut elektronisk veifelleskjemahttp://arkiv.nmcu.org/arkiv/veifelleskjema/skjema.asp

Da skal det reageres raskt av de riktige instanser :thumleft

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]

Legg inn av Tommas »

Snakk med forsikring, anmeld og krev erstatning. Om det ikke ordner seg raskt ville jeg brukt noen tusenlapper på en advokat.
Kan ikke skjønne annet en at eier av lastebil må være ansvarlig?

Er jo regelrett livsfarlig.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]

Legg inn av RuneMC »

Hei,
var lastebiltransporten i tilknytning til pukkverket? Jeg har allerede sendt klage til Lier kommune, ang Toverud Pukk og Deponi, som har mistet div grus og steiner i veibanen. Ser også at lastebilene avsetter gummi i de skarpeste svingene mot Sollihøgda som muligens kan gjøre veien glattere på vått føre.

Svaret fra Lier kommune, v/Advokatfullmektig Planseksjonen var:
Lier Kommune skrev:Toverud løsmasseuttak ble godkjent etablert i 1993. Gjeldende reguleringsplan krever at uttaksområdet fylles opp og settes i stand til landbruksformål når steinmassene er tatt ut av ura. Driverne av løsmasseuttaket har derfor både en plikt og rett til å fylle opp og istandsette uttaksområdet. Dette er bakgrunnen for kommunens tillatelse til deponering av masser.

Lier kommune som plan- og bygningsmyndighet, har pr. i dag ikke hjemmel for å kreve at lastebilene spyles før utkjøring på FV285. Vi kan heller ikke kreve at Toverud Pukk og deponi AS feier og spyler fylkesveien.

Buskerud fylkeskommune ved Statens vegvesen er veimyndighet for fylkesveier. Det er derfor Statens vegvesen som har ansvaret for vedlikehold av veien og eventuelt kan pålegge Toverud Pukk og Deponi AS å gjennomføre tiltak. Kommunen er kjent med at virksomheten til dels medfører betydelige ulemper for andre trafikanter. Vi vil derfor oversende henvendelsen til Statens vegvesen med anmodning om at de følge denne opp.
En kan jo også nevne at det først er siste året at det har vært drift - før dette har det vært "sovende" og ikke i konflikt med denne mye brukte MC-veien.

Det har bedret seg noe etter at de asfalterte en bit inn på pukkverket ift hva lastebildekkene drar med seg av løsmasser ut på Fv285, men lastebiler som ikke sikrer lasten er det lite å gjøre med. Tungtrafikk er uansett ikke gunstig på denne veien pga at de ikke klarer holde hverken fart eller svinger. Dette er forøvrig en vei som Vegvesenet visstnok har som nullvisjonsvei for MC, men underskinner kommer bare etter ulykker og det asfalteres i kvart veibredde slik at langsgående asfaltskjøt er i idealsporet endel steder - så inntrykket er at det er mer på papiret det er fokus enn i praksis.

Jeg la forresten merke til at det var noe grå rester i veien og skiltet glatt torsdag kveld (lignet sementstøv) som sikkert er rest etter at boreslam er fjernet.

Lykke til med saken - og at en lastebil mister flytende og trafikkfarlig last som dette i vegbanen er meget alvorlig. Selskapet til sjåføren bør legge seg flate og sjåføren bør være heldig om han får beholde lappen! (Er nå min mening).
Sist redigert av RuneMC den 16 aug 2015, 20:36, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Hansien
Innlegg: 190
Registrert: 10 jun 2015, 07:28
Motorsykkelen din: KTM 790 adventure
Sted: Der øst møter vest.

Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]

Legg inn av Hansien »

Boreslamen jeg produserer pleier å være så bløt at jeg ville kalt det idioti om noen hadde foreslått å frakte dette bort med tipp-bil. Trooor det utstyret vi selv har til å håndtere boreslammen er lukkede systemer..

Manglend varsling i området, ikke sikret last og om det var slik at dette skjedde tidligere på dagen så mangler det og tiltak på å fjerne massene så jeg vil påstå at du har en god sak.
Roses are red, violets are blues, I love my motorcycle more than you.

-KTM 690 Duke (14-19)
-KTM 790 Adventure (19-)

Markus B
Innlegg: 17
Registrert: 16 aug 2015, 18:46
Motorsykkelen din: Triumph daytona 675r 2011

Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]

Legg inn av Markus B »

RuneMC skrev:Hei,
var lastebiltransporten i tilknytning til pukkverket? Jeg har allerede sendt klage til Lier kommune, ang Toverud Pukk og Deponi, som har mistet div grus og steiner i veibanen. Ser også at lastebilene avsetter gummi i de skarpeste svingene mot Sollihøgda som muligens kan gjøre veien glattere på vått føre.

Svaret fra Lier kommune, v/Advokatfullmektig Planseksjonen var:
Lier Kommune skrev:Toverud løsmasseuttak ble godkjent etablert i 1993. Gjeldende reguleringsplan krever at uttaksområdet fylles opp og settes i stand til landbruksformål når steinmassene er tatt ut av ura. Driverne av løsmasseuttaket har derfor både en plikt og rett til å fylle opp og istandsette uttaksområdet. Dette er bakgrunnen for kommunens tillatelse til deponering av masser.

Lier kommune som plan- og bygningsmyndighet, har pr. i dag ikke hjemmel for å kreve at lastebilene spyles før utkjøring på FV285. Vi kan heller ikke kreve at Toverud Pukk og deponi AS feier og spyler fylkesveien.

Buskerud fylkeskommune ved Statens vegvesen er veimyndighet for fylkesveier. Det er derfor Statens vegvesen som har ansvaret for vedlikehold av veien og eventuelt kan pålegge Toverud Pukk og Deponi AS å gjennomføre tiltak. Kommunen er kjent med at virksomheten til dels medfører betydelige ulemper for andre trafikanter. Vi vil derfor oversende henvendelsen til Statens vegvesen med anmodning om at de følge denne opp.
En kan jo også nevne at det først er siste året at det har vært drift - før dette har det vært "sovende" og ikke i konflikt med denne mye brukte MC-veien.

Det har bedret seg noe etter at de asfalterte en bit inn på pukkverket ift hva lastebildekkene drar med seg av løsmasser ut på Fv285, men lastebiler som ikke sikrer lasten er det lite å gjøre med. Tungtrafikk er uansett ikke gunstig på denne veien pga at de ikke klarer holde hverken fart eller svinger. Dette er forøvrig en vei som Vegvesenet visstnok har som nullvisjonsvei for MC, men underskinner kommer bare etter ulykker og det asfalteres i kvart veibredde slik at langsgående asfaltskjøt er i idealsporet endel steder - så inntrykket er at det er mer på papiret det er fokus enn i praksis.

Jeg la forresten merke til at det var noe grå rester i veien og skiltet glatt torsdag kveld (lignet sementstøv) som sikkert er rest etter at boreslam er fjernet.

Lykke til med saken - og at en lastebil mister flytende og trafikkfarlig last som dette i vegbanen er meget alvorlig. Selskapet til sjåføren bør legge seg flate og sjåføren bør være heldig om han får beholde lappen! (Er nå min mening).


Lastebiltransporten var tilknyttet til pukkverket. Tore Jakob Røed AS Toverud het selskapet som var ansvarlig for denne traileren. Snakket med eieren på tlf og fikk bare en frekk tilbakemelding på at det var min feil siden det var jeg som kjørte og at dette må du ta med statens vegvesen, Virket ikke som han hadde lyst til å samarbeide. Han nevnte også at han hadde varslet VTS om at det måtte ryddes på veien tidligere, men ifølge det jeg hørte på stedet ble det ryddet lengre nedi veien å ikke der ulykken skjedde. Traileren hadde jo griset til store deler av veien så om han ikke hadde kommet med nok informasjon til de som ryddet eller om det ikke ble gjort skikkelig, det vet jeg ikke.

Toven

Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]

Legg inn av Toven »

Uff, ekstremt kjipt. Dette bør jo klart gå på sjåfør som ikke har sikret last tilstrekkelig, og eier som bør dekke kostnader du får.

Lykke til med saken! Følger spent med hva som skjer videre. Media er jo mulighet også etterhvert om alt slår seg vrang

Markus B
Innlegg: 17
Registrert: 16 aug 2015, 18:46
Motorsykkelen din: Triumph daytona 675r 2011

Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]

Legg inn av Markus B »

Ringte nettopp til forsikringselskapet mitt. Viser seg at motpartens forsikringselskap også er gjensidige, dette blir spennene. De hadde ikke fått tid til å se på saken enda, skulle ringe dem mot slutten av uka å høre.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]

Legg inn av RuneMC »

Markus B skrev:Lastebiltransporten var tilknyttet til pukkverket. Tore Jakob Røed AS Toverud het selskapet som var ansvarlig for denne traileren. Snakket med eieren på tlf og fikk bare en frekk tilbakemelding på at det var min feil siden det var jeg som kjørte og at dette må du ta med statens vegvesen, Virket ikke som han hadde lyst til å samarbeide. Han nevnte også at han hadde varslet VTS om at det måtte ryddes på veien tidligere, men ifølge det jeg hørte på stedet ble det ryddet lengre nedi veien å ikke der ulykken skjedde. Traileren hadde jo griset til store deler av veien så om han ikke hadde kommet med nok informasjon til de som ryddet eller om det ikke ble gjort skikkelig, det vet jeg ikke.
Største pisspreiket jeg har hørt fra eieren. Å miste en slik type transport i vegbanen pga dårlig sikring eller kanskje tilogmed idiot-valg av type fraktmåte går ene og alene på sjåføren/selskapet som er ansvarlig for denne transporten.

Jeg kjører selv denne veien ganske ofte hjem fra jobb og det er hårreisende hvis eieren mener dette. Da bør du be om å få uttalelsen skriftlig - for da har vi et veldig godt argument for hvorfor drift ved Toverud Pukk og Deponi ikke bare er til ulempe men direkte livsfarlig - med tanke på at dette er en meget populær vei for MC kjørere.

Helt seriøst, ring ham opp igjen og spør om han er villig til å skrive det han sa til deg i en mail eller brev. Tipper han feiger ut...
Sist redigert av RuneMC den 17 aug 2015, 18:16, redigert 3 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]

Legg inn av DrGreve »

Anmeld det til politiet så snart som mulig. Blir det en tvist så vil politiloggen bli en del av underlagsmaterialet.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: MC ulykke [boreslam fra lastebil i veibanen]

Legg inn av Voodoodoo »

Er du medlem av NMCU, hvis ikke ville jeg spandert på meg et medlemskap og sent over saken til de.
De er generell glade i å ta tak i slike åpenbare saker som dette.

På meg virker saken åpenbar da det ikke er lovlig å spre lasten utover veibanen på denne måten.
Lykke til :thumleft
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Svar