Foto ?
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Re: Foto ?
Rettelse, det blir en slik, om jeg finner en plass jeg kan kjøpe den
Er det noen her inne som vet om noen gode foto butikker som tilfeldigvis selger en slik tripod?

- poulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
Scandinavian foto har velbon.LordShaft skrev:Rettelse, det blir en slik, om jeg finner en plass jeg kan kjøpe denEr det noen her inne som vet om noen gode foto butikker som tilfeldigvis selger en slik tripod?
http://www.scandinavianphoto.no/search/velbon
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
- Kontakt:
Jeg kjenner jeg sliter veldig med å få til skikkelig gode bilder av fosser osv. Jeg ser veldig mange bruker stativ å får den tilslørte effekten. Jada, dette kan være fint det, men jeg sliter liksom med å få bildene til å "Poppe" når det er vann med, spesielt rennende vann... Noen som kan ta på seg kritiske øyne å fortelle meg hvordan jeg burde eventuelt tatt dette bildet annerledes?
Hvordan jeg burde plassert meg, eventuelt hatt mer eller mindre av i "bildet"

Hvordan jeg burde plassert meg, eventuelt hatt mer eller mindre av i "bildet"

- Flanker
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Kontakt:
Bilder av vann blir ofte best når det er litt mer overskyet enn på bildet over, det er ihvertfall min erfaring. Litt mye stein i forgrunnen som stjeler fokus her, flytt deg litt så blir det mindre. 1-2 hadde holdt. Ellers ift. lang lukkertid... Her har vannet brukbar fart og det skal ikke så mye til å få litt slør i vannet, selv uten stativ. Støtt deg mot et tre, skyt knestående og la bildestabilisatoren jobbe hvis kameraet har sånt. Fyr løs plenty av eksponeringer, så er oddsen ganske god for at du har vært rolig nok på ett av dem.
Når det er sagt, bildet over er ikke dårlig, men blir litt livløst der himmelen stjeler for mye fokus.
Når det er sagt, bildet over er ikke dårlig, men blir litt livløst der himmelen stjeler for mye fokus.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

-
- Kontakt:
Jeg har tatt så sinnsykt mye bilder av "vann" i forskjellige former. Men jeg får det liksom ikke helt til
Så all kritikk her taes imot med takk...
Det var veldig god fart i denne elven. Så det ble slørete allerede ved 1/30... men det ble liksom ikke fint. Ble for mye rot i bildet syns jeg selv. Ble ikke sånn pent "skydekke"

Det var veldig god fart i denne elven. Så det ble slørete allerede ved 1/30... men det ble liksom ikke fint. Ble for mye rot i bildet syns jeg selv. Ble ikke sånn pent "skydekke"
- Flanker
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Kontakt:
Du kan begynne med å ta bilder av vann når det er overskyet, bare det tror jeg vil hjelpe på. Se om du kan presse lukketiden enda litt til, selv uten stativ. Og ift. komposisjon så setter jo naturen visse begrensninger når det kommer til vann, hvis man ikke har med seg vadebukse og redningsvest. Så her må man bare gjøre det beste utav det :-)
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- Tommas
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Ække så rå på knipsinga, men hadde ruslet litt nærmere og muligens litt over til venstre. Kan godt tenkes det ikke hadde gjort en døyt forskjell...
Synes slikt er lettere å se når man har kommet hjem og sitter foran Pc'en - mao når det er for sent
Synes slikt er lettere å se når man har kommet hjem og sitter foran Pc'en - mao når det er for sent

- Tommas
Synes dette ble litt artig. Tatt gjennom et ganske tett nettinggjerde. Trodde egentlig ikke det ville bli noe av.
En kjapp beskjæring og et klikk oppskarping av jpg, ellers som fra kamera.

-
- Kontakt:
Jeg hadde ikke sjangs å bevege meg annet enn framover. Hadde ikke med meg dykkerdraktenTommas skrev:Ække så rå på knipsinga, men hadde ruslet litt nærmere og muligens litt over til venstre. Kan godt tenkes det ikke hadde gjort en døyt forskjell...

Det er for meg, mye lærdom i å se andre sine bilder og høre hvordan de kunne tenkt seg å tatt bildene. Se bare på Rune mc, bildene hvor han setter opp sykkelen sin i. Helt rått
Så all kritikk sier jeg takk for

Det bilder ditt ble utrolig bra. Hvilken "filmmodus" eller hva Fuji kaller det, bruker du som standard på kamera ditt Tommas? Er det provia?
Note4
- Tommas
Bruker standard, +2 farge og +1 skarphet.
Og jeg blir stadig imponert over hvor utrolig mye fine bilder det er her inne!
Flere i den siste tiden jeg kunne tenkt meg å printe ut i stort format for veggpynt
Og jeg blir stadig imponert over hvor utrolig mye fine bilder det er her inne!
Flere i den siste tiden jeg kunne tenkt meg å printe ut i stort format for veggpynt

-
- Kontakt:
Høres fornuftig ut det siden du ikke skyter i raw å redigerer selv. Fuji er vel et av få merker som treffer på auto whitebalance hver gang.
Ja det er virkelig startet en god positiv trend her. Masse flotte bilder og veldig flotte tur referat
Note4
Ja det er virkelig startet en god positiv trend her. Masse flotte bilder og veldig flotte tur referat
Note4
- Tommas
Jeg kjører jpg + raw, men som regel orker jeg ikke å bruke tid på redigering...
Har dog kjøpt en bok, og holder på med å sette meg inn i saker og ting
Har en drøss med naturbilder fra USA ferien, og de ser jeg fortjener litt raw-behandling!
Dette er dog fra samme sted som tidligere fugl. Tror rett og slett ikke jeg tjener så mye på å redigere bildet i raw?
I det minste ikke til hjemmebruk

Har dog kjøpt en bok, og holder på med å sette meg inn i saker og ting

Har en drøss med naturbilder fra USA ferien, og de ser jeg fortjener litt raw-behandling!
Dette er dog fra samme sted som tidligere fugl. Tror rett og slett ikke jeg tjener så mye på å redigere bildet i raw?
I det minste ikke til hjemmebruk

- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
[img]http://stabell-kulo.net/livet/wp-conten ... 66x400.jpg[/img]
Snarere, fart og bevegelse.
Derfor liker jeg vannbilder tatt med kort lukkertid. Men for at det skal funke må man ha lys som skinner på dråpene slik at man ser dem, og de må vanligvis skarpes opp i eftertid så de kommer helt klart frem.
Eneste eksempelet jeg fant akkurat nå er fra vannkilden utenfor landsbyen (det var for stort så klikk for å se det).
[TaSK]
Jeg er ingen stor fan av de slørete vann-bildene. Mitt "bilde" (no pun intended) av vann er ikke sirpu-lignende greier som seigt flyter nedover.LordShaft skrev: Det var veldig god fart i denne elven. Så det ble slørete allerede ved 1/30... men det ble liksom ikke fint. Ble for mye rot i bildet syns jeg selv. Ble ikke sånn pent "skydekke"
Snarere, fart og bevegelse.
Derfor liker jeg vannbilder tatt med kort lukkertid. Men for at det skal funke må man ha lys som skinner på dråpene slik at man ser dem, og de må vanligvis skarpes opp i eftertid så de kommer helt klart frem.
Eneste eksempelet jeg fant akkurat nå er fra vannkilden utenfor landsbyen (det var for stort så klikk for å se det).
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Tommas
@tagesk
Både fart og bevegelse, samt sirupbilder har sin plass synes jeg. Liker veldig godt den litt trolske stemningen man kan få med smygende vann, mens ditt eksempel gir en fin "frosset tid" effekt.
Ja takk, begge deler
Både fart og bevegelse, samt sirupbilder har sin plass synes jeg. Liker veldig godt den litt trolske stemningen man kan få med smygende vann, mens ditt eksempel gir en fin "frosset tid" effekt.
Ja takk, begge deler

Tommas skrev:Synes dette ble litt artig. Tatt gjennom et ganske tett nettinggjerde. Trodde egentlig ikke det ville bli noe av.
Skarpt var det også. Du bruktekanskje manuel fokus? Ellers kan fokus lett bli på nettet.
Her brukte jeg manuel fokus, ellers ville det blitt skarpt på gresstrået, (kompaktkamera, raw):