MC-ulykker
Re: MC-ulykker
Uffda, ulykke langs en vei jeg kjører ofte. Fører (30) alvorlig skadet og passasjer (9) lettere. Brudd på vikeplikt av bilisten.
http://www.dt.no/nyhet/royken/ni-aring- ... -57-156426
(Artikkel i lokalavisen som viser et par andre bilder http://www.rha.no/nyheter/trafikkulykke ... 5-70-15028 )
http://www.dt.no/nyhet/royken/ni-aring- ... -57-156426
(Artikkel i lokalavisen som viser et par andre bilder http://www.rha.no/nyheter/trafikkulykke ... 5-70-15028 )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: MC-ulykker
Jeg tror jeg så sykkelen til vedkommende på ulykkesstedet da jeg kjørte til jobb i dag. Den var stilt opp langs en støttemur på et veldig trangt sted på motorveien. Håper den blir hentet snart, for det virket som den fort kunne velte ut i bussfilen.
Re: MC-ulykker
http://www.nettavisen.no/nyheter/innenr ... 35742.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: MC-ulykker
Denne kjørte jeg faktisk forbi. Så bare et glimt av sykkelen, den lå på siden på bakken med bunnen mot meg. Mye krom.
MC'n som står oppreist på bildet hadde blålys integrert i fronten... Forøvrig 60-sone på stedet.
http://www.dt.no/lier/nyhet/mc-mot-bil- ... -57-160719
Ellers er de som skal kjøre ut fra både Plantasjen nærmere E18 og fra Plantebørsen her helt ramme til å bryte vikeplikten når de skal ut på veien, så nok en grunn til å ta det rolig på denne tverrforbindelsen. Ikke lenge siden det var fartskontroll i 40-sonen forbi gården rett i nærheten heller.
MC'n som står oppreist på bildet hadde blålys integrert i fronten... Forøvrig 60-sone på stedet.
http://www.dt.no/lier/nyhet/mc-mot-bil- ... -57-160719
Ellers er de som skal kjøre ut fra både Plantasjen nærmere E18 og fra Plantebørsen her helt ramme til å bryte vikeplikten når de skal ut på veien, så nok en grunn til å ta det rolig på denne tverrforbindelsen. Ikke lenge siden det var fartskontroll i 40-sonen forbi gården rett i nærheten heller.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: MC-ulykker
Mistanke om "noe høy hastighet" og inn i autovernet i Mjøndalen
http://www.dt.no/mc-forer-sendt-til-syk ... -57-165769
http://www.dt.no/mc-forer-sendt-til-syk ... -57-165769
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: MC-ulykker
Må nok ha rimelig høy hastighet får å ikke klare den svingen imhoRuneMC skrev:Mistanke om "noe høy hastighet" og inn i autovernet i Mjøndalen
http://www.dt.no/mc-forer-sendt-til-syk ... -57-165769
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: MC-ulykker
Sånn ut fra bildet, så synes jeg ikke sykkelen så veldig skamfert ut - mao han har vel ikke hatt warp-speed.
Håper sjåføren klarte seg greit.
Håper sjåføren klarte seg greit.
Re: MC-ulykker
http://www.tv2.no/2015/09/03/nyheter/7331880" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er det nok ingen problem med skyldfordeling...
Her er det nok ingen problem med skyldfordeling...
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-ulykker
hakhap skrev:Må nok ha rimelig høy hastighet får å ikke klare den svingen imhoRuneMC skrev:Mistanke om "noe høy hastighet" og inn i autovernet i Mjøndalen
http://www.dt.no/mc-forer-sendt-til-syk ... -57-165769
Fotgjengerfelt er glatte, det er vel noe av det første du lærer, bør ikke glemmes. Kan se ut som han skled rett ut, idet han traff oppmerkinga.Tommas skrev:Sånn ut fra bildet, så synes jeg ikke sykkelen så veldig skamfert ut - mao han har vel ikke hatt warp-speed.
Håper sjåføren klarte seg greit.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: MC-ulykker
Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?
- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: MC-ulykker
ATWindsor : Når merkingen er ny er den ru og har godt grep. Malingen er laget for å ligne fin asfalt mest mulig i friksjon. Når vegmerkingen er slitt og gammel derimot mister den friksjonen og blir nærmest blankpolert av slitasjen. Det er derfor ikke noe fasitsvar og du gjør veldig rett i å være særdeles forsiktig både på vått og tørt føre. Det farligste er vel dieselsøl på gammel vegmerking, det er så glatt at man sliter til fots..
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Re: MC-ulykker
Dieselsøl er livsfarlig uansett, og spesielt på våt asfalt.
Gangfelt ligger jo på steder fartsgrensa er 60 eller lavere, og som regel på rette strekk. Derfor pleier jo ikke de å være så farlige for oss.
Den verste ulykka jeg har vært borti med merking på gangfelt var en jeg havnet sammen med på sykehus. Han hadde snublet i forhøyningen på merkingen og brakk begge armene. Dagen etter skulle kona hente han på sykehuset og skulle bare hente noe tøy til han i kjelleren, snublet og brakk en arm. Litt off-topic, men det tåler vi vel?
Gangfelt ligger jo på steder fartsgrensa er 60 eller lavere, og som regel på rette strekk. Derfor pleier jo ikke de å være så farlige for oss.
Den verste ulykka jeg har vært borti med merking på gangfelt var en jeg havnet sammen med på sykehus. Han hadde snublet i forhøyningen på merkingen og brakk begge armene. Dagen etter skulle kona hente han på sykehuset og skulle bare hente noe tøy til han i kjelleren, snublet og brakk en arm. Litt off-topic, men det tåler vi vel?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MC-ulykker
SVV påstår at oppmerkingen på tørr vei skal ha tilnærmet samme friksjon som god asfalt.ATWindsor skrev:Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?
De oppgir friksjonen som SRT-verdi. Gangfelt har visstnok 40-50 elns. Det sier meg ingenting.
Ellers i fysikkboka opererer de med friksjonstall, som gir litt mere mening for min del. De kan puttes rett inn i en enkel formel for å regne ut stopplengde f.eks.
Det sies at gummi mot tørr asfalt har et friksjonstall på 0,7
gummi mot våt asfalt har 0,2
gummi mot is har 0,02
Inne i hofteleddet ditt har du 0,002 ... om det skulle være interessant.
Re: MC-ulykker
Takk for innspill, fant liknende informasjon selv, dvs SVVs minimums krav (håndbok r310, s 129), som angir 55 som minimumskrav, denne målemetoden er ekvivalent med friksjonskoeffisient, dvs at det tilsvarer 0,55. Har ikke sett igjennom hva som er kravet til asfalt her til lands, men i storbritannia så det ut om det var 0,65. Men det er nok endel lavere enn det er i praksis, mulig målemetoden er streng, man oppnår glatt tall på over 1 i det virkelige liv er min erfaring.jhn skrev:SVV påstår at oppmerkingen på tørr vei skal ha tilnærmet samme friksjon som god asfalt.ATWindsor skrev:Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?
De oppgir friksjonen som SRT-verdi. Gangfelt har visstnok 40-50 elns. Det sier meg ingenting.
Ellers i fysikkboka opererer de med friksjonstall, som gir litt mere mening for min del. De kan puttes rett inn i en enkel formel for å regne ut stopplengde f.eks.
Det sies at gummi mot tørr asfalt har et friksjonstall på 0,7
gummi mot våt asfalt har 0,2
gummi mot is har 0,02
Inne i hofteleddet ditt har du 0,002 ... om det skulle være interessant.