thewiz biker logg - oppdatering 2018

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: thewiz biker logg

Legg inn av thewiz »

Fikk kjørt en tur i dag. Har faktisk ikke rørt sykkelen på 2 uker. Hadde tomt batteri når jeg skulle starte, så måtte lade batteriet før den fyrte.

Utrolig hvor lett man glemmer hvor morro det er å kjøre sykkel når man ikke får kjørt på et par uker. :knegg

Bilde

Har lyst på ny hjelm. Denne gangen tror jeg det blir Shoei. Jeg har sett litt på RF1200, men virker som den ikke er å oppdrive i Norge? :scratch
Den fikk ZLA prisen hos Revzilla, så det er nok en veldig god hjelm. Noen som har noen tips hvor man kan oppdrive denne?

Toven

Re: thewiz biker logg

Legg inn av Toven »

Syntes nye K5 til AGV var tøff, men stilig den RF1200 også. Nå fikk jeg også lyst på en hjelm til haha :P :p

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: thewiz biker logg

Legg inn av thewiz »

Ja, på tide med en liten update, har vært en tur på rudskogen igjen. Veldig morsomt atter engang, spesielt denne gangen siden jeg har 1 mindre tann på framdrevet, passet perfekt på bane! Glad jeg ikke gjorde -1 +2, det hadde vært for ekstremt på veien. Ligger allerede nærmere 8000rpm i 120-130, noe som er høyt i seg selv.

Dekkene mine er toast, korden vises straks på midten og sidene har bare 1 millimeter eller 2 før slitemerket er flush med resten.

Så, jeg sitter å funderer på om jeg skal bytte dekk nå, eller kanskje bare vente til neste år, er jo ikke mye igjen av sesongen og siden sykkelen lagres i en uisolert garasje syns jeg ikke det er kult at helt nye dekk blir stående i kulda / temp forskjellene gjennom 4-5 mnd. :-k

Har lyst å prøve Michelin denne gangen, da tenker jeg Pilot Power 3. Har prøvd både Pirelli, Dunlop og Metzeler tidligere, så vil gjerne prøve Michelin denne gangen.

Slenger med et bilde fra sist banedag :prop:

Bilde

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: thewiz biker logg

Legg inn av thewiz »

Åja, glemte å dele min nær døden opplevelse.

Dette var da på Rudskogen. For de som har vært der før er det en lang oppoverbakke med påfølgende nedoverbakke før en høyre sving på baksiden av banen.
Jeg hadde rundt 220 før jeg bremset ned før høyre svingen. Når jeg så 180 på speedometeret begynte hele sykkelen å danse rundt som om jeg kjørte på is. Jeg har konkludert med at det var pga for hard oppbremsing og jeg klarte dessverre å låse bakhjulet. Jeg kjente hele bakenden på sykkelen skli ut mot venstre før jeg slapp alt av bremser for at sykkelen skulle rette seg opp. Klarte selvfølgelig ikke svingen og kjørte rett på. HELDIGVIS er det lange "runoffs" i denne svingen, så det gikk fint, men fy søren så svett jeg var i hjelmen etter dette :-)å :-)å

Jeg er ikke 100% klar på hva som skjedde, da alt skjedde veldig raskt, men jeg tror jeg enten hadde for mye bakbrems eller for mye forbrems. Vil ikke bakhjulet hoppe / skli hvis man bruker for mye forbrems, da bakhjulet forsatt har for høy hastighet? Merket det litt under hele banedagen at sykkelen føltes litt "glatt".

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: thewiz biker logg

Legg inn av 929rr »

holder meg unna bakbremsen untatt i krabbe fart jeg, veldig lett å låse bakjulet når en klemmer til frambremsen og syklen setter seg på gaflen. Ikke mye bremsevirkning en har bak ved skikklig pådrag på frammbremsen heller.
Viss dekka er toast, ville jeg tro den glatte føelsen kommer derfra, like godt og bytte først som sist, gummien tåler nokk overvintringen uten og forinnges serlig mye.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: thewiz biker logg

Legg inn av Bjerknez »

Er det ikke ABS på sykkelen din thewiz?

Uansett... jeg kan forestille meg at det var en vemmelig følelse ja. Hadde en slik skrekkopplevelse sev, men på vanlig vei med cruiser. Hjulslipp midt i en sving (grus) med bil i møte. Siden jeg bare hadde hatt lappen i 2-3-uker så ble jeg ganske så spak av denne hendelsen. Det som skjedde deg er en av grunnene til at jeg ikke har så veldig lyst til å ta med meg en sykkel til 200-lapper. Skal jeg ut p bane så må jeg kjøpe meg en eldre sykkel. :thumleft

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: thewiz biker logg

Legg inn av thewiz »

Nei, R6 kom ikke med ABS.

Forsikringen gjelder når man kjører med SeniorMC på Rudskogen, så det er ikke noe å bekymre seg over. :prf

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: thewiz biker logg

Legg inn av Bjerknez »

thewiz skrev:Nei, R6 kom ikke med ABS.

Forsikringen gjelder når man kjører med SeniorMC på Rudskogen, så det er ikke noe å bekymre seg over. :prf
Okay.

Joda, at forsikring dekker skadene er jo en selvfølge hvis jeg skal på bane, men man skal skrape opp sykkelen rimelig heftig før dte lønner seg å ta det på forsikring. Man mister mye bonus og legger man til egenandelen så blir det fort jævlig dyrt... bare for at man vil ha det litt gøy.

Da skulle jeg som sagt hatt en eldre sykkel som jeg ikke hadde brydd meg om om den hadde riper og skrammer. Altså en sykkel man kunne kastet på "dynga" den dagen den ble for mye ødelagt.

Toven

Re: thewiz biker logg

Legg inn av Toven »

Dekka mine tok ingen skade av å stå i vinter ihvertfall. Den stod til og med på sidestøtta men ingen flatspots. Veldig vrient å få den på en depostøtte der jeg har den om vinteren.

Huff, tidlig å snakke om vinter allerede... :-)å

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: thewiz biker logg

Legg inn av thewiz »

Bjerknez skrev:[

Joda, at forsikring dekker skadene er jo en selvfølge hvis jeg skal på bane, men man skal skrape opp sykkelen rimelig heftig før dte lønner seg å ta det på forsikring. Man mister mye bonus og legger man til egenandelen så blir det fort jævlig dyrt... bare for at man vil ha det litt gøy.

Da skulle jeg som sagt hatt en eldre sykkel som jeg ikke hadde brydd meg om om den hadde riper og skrammer. Altså en sykkel man kunne kastet på "dynga" den dagen den ble for mye ødelagt.
Forstår tankegangen, men jeg ville nok ikke kjørt med en "billig" sykkel som kanskje ikke er så godt tatt vare på. Man kjører i høye hastigheter og det krever sitt av sykkelene. Jo nyere jo bedre.

Det er ikke bare litt gøy dette her altså! Hehe :knegg Tryner man går det som regel ille med sykkelen på bane, så da er det jo bare egenandelen, + bonustap men fortsatt. Verdt hver krone :yeyeye

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: thewiz biker logg

Legg inn av Bjerknez »

thewiz skrev:
Bjerknez skrev:[

Joda, at forsikring dekker skadene er jo en selvfølge hvis jeg skal på bane, men man skal skrape opp sykkelen rimelig heftig før dte lønner seg å ta det på forsikring. Man mister mye bonus og legger man til egenandelen så blir det fort jævlig dyrt... bare for at man vil ha det litt gøy.

Da skulle jeg som sagt hatt en eldre sykkel som jeg ikke hadde brydd meg om om den hadde riper og skrammer. Altså en sykkel man kunne kastet på "dynga" den dagen den ble for mye ødelagt.
Forstår tankegangen, men jeg ville nok ikke kjørt med en "billig" sykkel som kanskje ikke er så godt tatt vare på. Man kjører i høye hastigheter og det krever sitt av sykkelene. Jo nyere jo bedre.

Det er ikke bare litt gøy dette her altså! Hehe :knegg Tryner man går det som regel ille med sykkelen på bane, så da er det jo bare egenandelen, + bonustap men fortsatt. Verdt hver krone :yeyeye
Finnes vel en mellomting vil jeg tro. En sykkel som er i god stand, men som har noen kilometer på baken samt noen småskrammer etc. En slik sykkel bør man få ganske rimelig. En annen grunn til å ikke bruke "søndagssykkelen" på bane er at ved krasj/velt etc. så har man også spolert sommeren med tanke på turer etc. Dette er noe jeg ikke ønsker å risikere kun for å ha det gøy på bane i ny og ne.

Men har full forståelse for at andre prioriterer annerledes :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: thewiz biker logg

Legg inn av LordShaft »

Har en kjørt sykkel lenge nok slipper en bonustap ved skade :redface

Det er jo et tegn på at en kanskje begynner å bli gammel.
Men jeg syns det blir rart å kalkulere med tryning på bane. Her presser du nok grensene lengre enn på veien, men langt ifra så mye at det er fare for sykkel. Hvertfall i begynnelsen :-k

Note4

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: thewiz biker logg

Legg inn av 929rr »

Litt enig med Lorden her, på Seniormc banedager er det meningen at en skal kjøre med litt margin. Men det hender stadig at det er noen som tryner alikevell.
Vis en skal pushe grensene bør en vel heller kjøpe seg en billig banesykkel og skaffe seg lisens.
Bonustap bekymrer jeg meg ikke over, har delkasko på begge sykla mine, så skulle jeg gå på tryne så går det av egen lomebok.
For oss som er litt grønne på banekjøring handler det mest om og finne og kjøre idealsporet, selfølgelig med litt fart og nedlegg, gi litt på på langsidene for og komme forbi noen som har lavere fart i kurvene gjør en også, men lite pushing av bremsepungt og svingkjøring helt på grensa til slipp.
Føreropplæring i regi av senjormc og rein roadracingtrening er ganske forskjellig.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: thewiz biker logg

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Har en kjørt sykkel lenge nok slipper en bonustap ved skade :redface

Det er jo et tegn på at en kanskje begynner å bli gammel.
Men jeg syns det blir rart å kalkulere med tryning på bane. Her presser du nok grensene lengre enn på veien, men langt ifra så mye at det er fare for sykkel. Hvertfall i begynnelsen :-k

Note4
Jeg fikk lappen i fjord, så det tar nok litt tid før jeg er såpass opparbeidet på bonussiden at man slipper bonustap/egenandel etc. :thumleft
Du er vel fortsatt en del år yngre enn meg Lordy, men du har nok vesentlig mer erfaring når det kommer til det å kjøre motorsykkel vil jeg tro. Men dette er jo uansett ingen konkurranse. :knegg

Når man kjører på bane så er jo på sikt hele poenget å kunne presse seg selv litt samt kunne kjenne litt på hvordan sykkelen reagerer i gråsonen. Da stiger vel også faren for å gå på trynet, selv om sjansene er relativt små. Jeg kjenner meg selv såpass at jeg nok ville gått langt for å teste ut sykkelen. Men som sagt, med en eldre sykkel uten fare for å spolere sesongen så hadde det vert mer fristende. Men det sitter litt langt inne å kjøpe en sykkel til kun for dette.

Men et førerutviklingskurs med skikkelige rammer er jeg mer åpen for å prøve på sikt. :thumleft

Toven

Re: thewiz biker logg

Legg inn av Toven »

En banesykkel hadde vært utrolig moro, om bane hadde vært i nærheten.. :P :p

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: thewiz biker logg

Legg inn av thewiz »

Hadde en fin tur i dag med Bjerknes :prop:

Fikk prøve hans S1000R, det var morro! Utrolig svingvillig bike :knegg

Bilde

R6-en er ute for salg nå. Skal prøve noe annet neste sesong, trolig supermotard. :twisted

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: thewiz biker logg

Legg inn av mortenolb »

Fikk Bjerknez endelig prøvd R-sykkel også?

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bosted: Trondheim

Re: thewiz biker logg

Legg inn av Cutless »

Når du sier Supermotard, mener du helt gjennomførte supermotarder med oljeskift hver fullmåne? Eller kvasi-supermotard som Hypermotard, MV Agusta Rivale, Dorsoduro etc?

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: thewiz biker logg

Legg inn av thewiz »

mortenolb skrev:Fikk Bjerknez endelig prøvd R-sykkel også?
Jepp det gjorde han. Tror han ble positivt overraska faktisk :knegg


Cutless skrev:Når du sier Supermotard, mener du helt gjennomførte supermotarder med oljeskift hver fullmåne? Eller kvasi-supermotard som Hypermotard, MV Agusta Rivale, Dorsoduro etc?
Mener fullblods supermotard, oljeskift hver 1000km eller hva det nå er. Tenker litt på Husquarna 510/511 SMR. Rundt 100kg med 60hk :twisted

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: thewiz biker logg

Legg inn av Bjerknez »

Takk for turen i dag thewiz :thumleft

Jeg ble faktisk positivt overrasket over sitestillingen i forhold til hva jeg hadde forventet på en R-sykkel. Knevinkel var intet problem egentlig, men man sitter jo litt for mye fremoverlent og det smale styret (eller hva det var) gjorde at sykkelen faktisk føltes litt "tregstyrt" i forhold til min. Jeg tror faktisk ikke jeg har kjørt en sykkel som føltes mer tungstyrt i svingene. Jeg så for meg at en r-sykkel var mer "leken" og svingvillig. Nå forstår jeg vår gamle venn LordShaft sin ferd i Alpene og grunnen til sykkelbytte hans :knegg

Men som sagt, jeg harr forventet en langt mer ubehagelig sitteposisjon. En erfaring rikere :thumleft

Motormessig var dte så klart et hakk eller to ned, men den dro greit når man fikk litt turtall, men på ingen måte "skremmende". Føltes "trygg" å dra på med da man ikke bør være "redd" for at fremhjulet forlater asfalten ved pådrag.

Men jeg skjønner thewiz godt når han sier han ønsker seg en 1000cc R-sykkel. Blir liksom litt mer anvendelig. Uansett en flott liten tur i dag samt litt dekksparking på Høk :thumleft

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: thewiz biker logg

Legg inn av thewiz »

Lenge siden jeg har oppdatert noe her. Solgte R6-en i fjor, da jeg merket at jeg ønsket noe annet med mer power. R6-en er kjempeflott på bane, og den kommer virkelig til sin rett der. Uten at jeg skal skryte, hadde flere 1000cc i min klasse problemer med å holde følge med meg. Jeg legger mye av grunnen til det over på R6-en da den er veldig lett og enkel å kjøre raskt med. Men, uansett jeg er på utkikk etter noe annet nå. Det kommer vel ikke som noe sjokk for noen at neste sykkel blir 1000cc for meg. Har sett litt på japanske sykler, og da er det egentlig kun 2 det står mellom. Dette er da CBR1000RR og R1.

MEN

I dag var jeg å prøvekjørte denne. 959 Panigale. Fantastisk sykkel. Jeg ble overrasket over hvor behagelig den var å kjøre. Flott L-twin med 157 hp / 107.4 Nm. Noe ganske annet fra min tidligere R6.

Bilde

Bilde

Så.... :knegg

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: thewiz biker logg - 959 Panigale?

Legg inn av Jompa »

:santa: :santa: :santa: =; Jepp, flott sykkel.
Regner med at Simpson har hevd på å være den første til å svare, men sneik meg foran :santa:

Svarten, det varikke meninga å bruke SÅ mange nisser.......
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Bosted: Trondheim

Re: thewiz biker logg - 959 Panigale?

Legg inn av thewiz »

Her var det jammen lite entusiasme gitt :eh

Det ble med prøveturen inntil videre. Har faktisk sett litt på cruisere i det siste. Hvor skal dette ende :lol

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: thewiz biker logg - 959 Panigale?

Legg inn av Bjerknez »

Haha! Fra Panigale til cruiser... Ja det fårn si :lol

Men jeg er enig med deg på et vis. Ja, en Cruiser er HELT noe annet, men man er mer "på tur" med en cruiser. Jeg har jo eid en cruiser selv. Jeg har tenkt tanken selv med tanke på cruiser igjen, men foreløpig blir det litt for døll for min del. Man sitter greit på korte avstander, men på langturer så tar en cruiser kverken på ryggen min. Middelmådige dempere og 90 grader i ryggen på stor og flat sal er ikke noe som er bra for meg.

Man sitter i utgangspunktet godt på korte avstander 10-20 mil men etter at jeg kjørte nesten 80 mil på en dag så ble det litt i overkant for min rygg. Jeg ble dog veldig overrasket at ryggen ble langt bedre etter kjøp av STreet Triple R og S1000R. Den sittestillingen passer rett og slett bedre til meg og den er mer ergonomisk riktig. Dempere er jo også av et helt annet kaliber.

Ducati lager tøffe sykler og dem kan design og lyd, men jeg klarer ikke å stole på dem av forskjellige grunner. Sikkert ubegrunnet, men det er uansett en magefølelse jeg ønsker å lytte til, selv om jeg vet at det stikker i hjertet til Simpson :lol

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: thewiz biker logg - 959 Panigale?

Legg inn av vim »

Jeg siklet og siklet - og siklet igjen, på 899 i fjor, men valgte å gå for en rimeligere variant brukt (GSXR).
En av grunnene (bortsett fra pris) var at 899 fortsatt hadde litt av de nykkene Ducati alltid har hatt. Det handlet mye om tre ting:
1) Fryktelig varmt rundt motor/eksos
2) Fortsatt litt nervøs under 60 km/t. Ducatier VIL KJØRES...
3) Enormt hard clutch i kombinasjon med QS som ikke funker på giring ned, gjorde by-/køkjøring slitsomt.

Til gjengjeld, er det det deiligste sykkelen jeg har testet noen gang, på alt mulig annet. Til og med sittestillingen var levelig, sammenlignet med tidlgere modeller jeg har testet (1199 og 1098).

Når 959 nå angivelig skal ha blitt en langt "smoothere" maskin, så er det ikke mye annet enn varmen og det triste eksosanlegget å utsette på den. Instant "VIL HA!" faktor for min del, selv om det ville innebært å bytte eksosen for kostnaden av et lite småbruk.
Jeg kan ikke komme på én eneste sykkel jeg heller ville kjøpt ny i år.

Svar