Tung sykkel med 25 kw.
Tung sykkel med 25 kw.
Hei.
Jeg kjøpte i helgen min første motorsykkel(fikk mc-lappen sist uke). Sykkelen jeg kjøpte er en Yamaha Fz6n 2007 modell. Det jeg lurer på er om det kan stå feil motoreffekt i vognkortet? Den er registrert som tung motorsykkel i vognkortet, men med bare 25 kw = 34 hk. Mens i finn annonsen er det oppgitt 78 hk(legger ved en link av finn annonsen). http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false; .
Nå har ikke jeg kjørt mange motorsykler, men den virker sprek nok til og ha 78 hester, så jeg antar at den har det. Jeg vil gjerne at det skal stemme overens med vognkortet i tilfelle jeg blir kontrollert en gang.
Håper noen kan hjelpe meg.
Hilsen Sebastian
Jeg kjøpte i helgen min første motorsykkel(fikk mc-lappen sist uke). Sykkelen jeg kjøpte er en Yamaha Fz6n 2007 modell. Det jeg lurer på er om det kan stå feil motoreffekt i vognkortet? Den er registrert som tung motorsykkel i vognkortet, men med bare 25 kw = 34 hk. Mens i finn annonsen er det oppgitt 78 hk(legger ved en link av finn annonsen). http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false; .
Nå har ikke jeg kjørt mange motorsykler, men den virker sprek nok til og ha 78 hester, så jeg antar at den har det. Jeg vil gjerne at det skal stemme overens med vognkortet i tilfelle jeg blir kontrollert en gang.
Håper noen kan hjelpe meg.
Hilsen Sebastian
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Merkelig!Sebidola skrev:Hei.
Jeg kjøpte i helgen min første motorsykkel(fikk mc-lappen sist uke). Sykkelen jeg kjøpte er en Yamaha Fz6n 2007 modell. Det jeg lurer på er om det kan stå feil motoreffekt i vognkortet? Den er registrert som tung motorsykkel i vognkortet, men med bare 25 kw = 34 hk. Mens i finn annonsen er det oppgitt 78 hk(legger ved en link av finn annonsen). http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false; .
Nå har ikke jeg kjørt mange motorsykler, men den virker sprek nok til og ha 78 hester, så jeg antar at den har det. Jeg vil gjerne at det skal stemme overens med vognkortet i tilfelle jeg blir kontrollert en gang.
Håper noen kan hjelpe meg.
Hilsen Sebastian
Send med regnr. i pm så skal jeg sjekke den hos Yamaha.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Enten har selgeren lurt deg til å tru at du kjøpte en fulleffekt sykkel, eller så har han lurt deg til å kjøpe en fulleffekt som er registrert som A1, altså med
lav effekt.
Blir det oppdaga risikerer du å måtte betale avgiftsmellomlegget pluss gebyr og avskilting.
Sats på at selgern bløffa i annonsen.
lav effekt.
Blir det oppdaga risikerer du å måtte betale avgiftsmellomlegget pluss gebyr og avskilting.
Sats på at selgern bløffa i annonsen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Dette er merkelig!
Regnr står i annonsen. Jeg søkte den opp i kjøretøyregisteret, der er den reg som du sier med 25kw
Så søker jeg den opp i individregisteret hos Yamaha, der er den garantiregistrert 20.04.2007 som fulleffekt med 78hk.
Hvordan er den da? Hvirker den tam som ei stuebikkje eller er det futt i den?
Kan den ha vært nedplombert på et senere tidspunkt? Tydelig at den var fulleffekt ved førstegangsreg i hvert fall!
Regnr står i annonsen. Jeg søkte den opp i kjøretøyregisteret, der er den reg som du sier med 25kw
Så søker jeg den opp i individregisteret hos Yamaha, der er den garantiregistrert 20.04.2007 som fulleffekt med 78hk.
Hvordan er den da? Hvirker den tam som ei stuebikkje eller er det futt i den?
Kan den ha vært nedplombert på et senere tidspunkt? Tydelig at den var fulleffekt ved førstegangsreg i hvert fall!
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Hei.
Takk for raske svar. Jeg synes ikke den er tam, jeg har som sagt ikke kjørt så mange sykler, jeg kan aldri tenke meg at det bare sitter 34 hester i den:) Forrige eier sier han aldri har sett hva det sto i vognkortet, men kjøpte den som fulleffekt. Han virker som en ordentlig, og troverdig type.
Takk for raske svar. Jeg synes ikke den er tam, jeg har som sagt ikke kjørt så mange sykler, jeg kan aldri tenke meg at det bare sitter 34 hester i den:) Forrige eier sier han aldri har sett hva det sto i vognkortet, men kjøpte den som fulleffekt. Han virker som en ordentlig, og troverdig type.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Jeg antar at denne, hvis den er nedplombert, har en sperre på gassrulla.
Da vil den ha effekt ganske lik en fulleffekt helt til gassrulla møter sperra, altså fra start og oppover. Da virker den frisk. På denne skal du merke et realt fraspark litt høyt i turtallsregisteret hvis den har fulleffekt. På en laveffekt Fazer vil denne boosten mangle.
Da vil den ha effekt ganske lik en fulleffekt helt til gassrulla møter sperra, altså fra start og oppover. Da virker den frisk. På denne skal du merke et realt fraspark litt høyt i turtallsregisteret hvis den har fulleffekt. På en laveffekt Fazer vil denne boosten mangle.
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Ok, hvor kan jeg sjekke om den er fulleffekt, på biltilsynet? Burde jeg kontakte biltilsynet uansett?
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Kjempefint at du kunne sjekke yamaha registret for meg Kjellv!;)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Jobber hos en forhandler vettuSebidola skrev:Kjempefint at du kunne sjekke yamaha registret for meg Kjellv!;)

Jeg tror nok at du bør sjekke hos biltilsynet. Be om å få hele reg. historikken til den.
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Det skal jeg gjøre, takk for hjelpen;D
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Hold oss orientert da. Og gjør dette snarest. Lagre annonsen på finn.no i "dine funn" når du er innlogget der. Da vil annonsen kunne hentes fram igjen i mane år framover. Dette kan være viktig dersom du må bevise noe i forhold til tidligere eier...
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Har pratet med en hyggelig dame hos vegvesenet på Jessheim. Hun sier at forhandleren har typegodkjent den som 25 kw dessverre. Men en fra teknisk avdeling skal ringe meg opp. Jeg har ett lite håp om at hvis den er solgt som 58 kw(fulleffekt) at det skal gå an og omregistrere den uten de store kostnadene.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Hvis sykkelen gjør rundt 150-160 så er den nok en 34hk og går den over 200 eller mer så er den fulleffekt vil jeg tro.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Har ikke testet den i de hastighetene, men som kjellv sier at det skal komme ett spark høyt i registeret. Det kan hende det "sparket" mangler. Har sendt en mail til Yamaha Norge nå, hvis det er en feil på vognkortet så må jeg ha en bekreftelse fra de. Så er litt spent på svaret fra yamaha.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Ut fra annonsen ser det ut til at forrige eier har lurt deg så lenge biltilsynet sier den er ned registrert til 34hk og da er det BT du må forholde deg til.Jeg ville tatt dette opp med selger og prøvd å få ut noen kr av han for det koster noen tusenlapper å få ordnet dette fordi dette må gjøres gjennom et godkjent verksted.Regner med det havner på rundt 5000 å få registrert den om.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- omaas
- Innlegg: 551
- Registrert: 17 mar 2012, 12:20
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
- Bosted: Melhus
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Avgift for effekt økningen kommer også.
Sent fra min HUAWEI U9510 via Tapatalk
Sent fra min HUAWEI U9510 via Tapatalk
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
- Bjerknez
- Innlegg: 24633
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Ahh...kjipt det der altså...
Men man kjenner stor forskjell på 35 HK'er og 80HK'er. En prøvetur på denne så skulle jeg gitt deg svaret innen ett minutt.
Jeg kjørte STreet Triplen til Fsva her i forumet som er en plombert versjon med rundt 48HK'er. Jeg gikk rett fra min STreet Triple med 106HK'er til hans og kan med en gang si at forskjellen merket jeg med en gang. Det at du mener den drar godt kan nok fortsatt stemme ut fra ditt ståsted da du ikke har noe sammenligningsgrunnlag (så vidt jeg har skjønt). Den går jo ikke dårlig. Den går bare en del dårligere enn en som ikke er plombert, naturlig nok. Vi snakker jo om en halvering av effekten her, hvis jeg ikke har missforstått fullstendig...
Uærlige selgere virker vel ofte veldig overbevisende...
Men man vet jo ennå ikke om selger har gjort dette med hensikt... ?
Men man kjenner stor forskjell på 35 HK'er og 80HK'er. En prøvetur på denne så skulle jeg gitt deg svaret innen ett minutt.
Jeg kjørte STreet Triplen til Fsva her i forumet som er en plombert versjon med rundt 48HK'er. Jeg gikk rett fra min STreet Triple med 106HK'er til hans og kan med en gang si at forskjellen merket jeg med en gang. Det at du mener den drar godt kan nok fortsatt stemme ut fra ditt ståsted da du ikke har noe sammenligningsgrunnlag (så vidt jeg har skjønt). Den går jo ikke dårlig. Den går bare en del dårligere enn en som ikke er plombert, naturlig nok. Vi snakker jo om en halvering av effekten her, hvis jeg ikke har missforstått fullstendig...
Uærlige selgere virker vel ofte veldig overbevisende...
Men man vet jo ennå ikke om selger har gjort dette med hensikt... ?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Du kan nok ikke sammenligne disse syklene så enkelt.Bjerknez skrev:Ahh...kjipt det der altså...
Men man kjenner stor forskjell på 35 HK'er og 80HK'er. En prøvetur på denne så skulle jeg gitt deg svaret innen ett minutt.
Jeg kjørte STreet Triplen til Fsva her i forumet som er en plombert versjon med rundt 48HK'er. Jeg gikk rett fra min STreet Triple med 106HK'er til hans og kan med en gang si at forskjellen merket jeg med en gang. Det at du mener den drar godt kan nok fortsatt stemme ut fra ditt ståsted da du ikke har noe sammenligningsgrunnlag (så vidt jeg har skjønt). Den går jo ikke dårlig. Den går bare en del dårligere enn en som ikke er plombert, naturlig nok. Vi snakker jo om en halvering av effekten her, hvis jeg ikke har missforstått fullstendig...
Uærlige selgere virker vel ofte veldig overbevisende...
Men man vet jo ennå ikke om selger har gjort dette med hensikt... ?
En Fazer har en firesylindret motor, der momentkurven stiger drastisk litt høyt på turtallsskalaen. Laveffektsutgavene av disse har en plombering som hovedsakelig sitter i gassrulla, og hindrer deg i å få utbytte av denne effektboosten for eksempel i en forbikjøring. Det sitter antakelig i tillegg også noe i ECU, uten at jeg har satt meg inn i dette. Men som sagt, det er i gassrulla det meste sitter.
ST som du sammenligner med har en helt annen effektkurve. Der har fulleffektsykkelen en momentkurve som stiger mye jevnere hele veien, uten å ha en så markant boost noe sted. På lavere turtall er ikke en fulleffekt og en laveffekt så forskjellige. Derfor vil du ved å sammenligne en lav- med enn fulleffektsykkel kunne kjenne forskjell omtrent i det øyeblikk du begynner å kjøre. Jeg vil derfor tro at disse er plombert på en helt annen måte.
Jeg synes denne saken er interessant, og er spent på hva som til slutt er forklaringen. Det er jo flere muligheter.
Som sagt står den i individregisteret hos Yamaha med reg.nr, reg dato og som fulleffekt. Likevel kan jo dette være feil. Det som er helt sikkert er at sykkelen ble importert til landet som fulleffekt. Men den kan ha blitt nedplombert, registrert og solgt som laveffekt. Jeg er ikke sikker på om det er mulig for en forhandler å endre linjen med effektopplysning når han garantiregistrerer. Noen linjer er jo ikke mulig å endre, ID linjene for eksempel.
Så er også muligheten der for at en av de tidligere eierne har fjernet plomberingen i gassrulla. Dette er enkelt, og tar bare noen få minutter enten man har gjort det før eller ikke. Man finner nok ikke ut hvem som evt. kan ha gjort det, og det er slett ikke umulig at også forrige eier har blitt lurt og ikke lagt merke til hva som står i vognkortet.
Men det forandrer ikke saken. I annonsen står sykkelen til salgs som fulleffekt! Er da sykkelen noe annet enn det, bør du ha en sterk sak mot tidligere eier. Ta en prat med ham når alle kortene ligger på bordet. La det skinne gjennom at du kommer til å anmelde ham for svindel dersom han ikke er villig til å løse saken.
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Hei.
Fint og se at så mange har synspunkter på dette emnet:)
Jeg har vært hos Yamaha og fått bekreftet at den er på 78 hester. En kompis prøvde den også, og den kommer veldig på 8-9000 omdreininger så han var også sikker på at det var 78 gamp.
Men den skal ha vært nedplombet og så er den fjernet igjen, var gangen på gassrulla som er redusert..
Sykkelen er kjøpt hos Jeco, som nå er konkurs. Selger virker som en veldig ærlig mann(voksen, jobber i bank, godt utdannet etc. uten at det er noe bevis på ærlighet). Men han trur at de muligens har lurt han når han kjøpte sykkelen, at han betalte for 34 hester, men så har de fjernet plomben, nå vet jeg ikke om det er tilfelle, og skal ikke konkludere med det;)
Uansett så trur jeg det koster i underkant av 4000 kr og registrere den som 78 hester. 860ish for søknad til tollvesenet. 2500 hos yamaha for og "bygge den om" og dokumentasjon og 500 for omreg til vegvesenet for nytt vognkort og vise den der.
Selger har gått med på og dekke dette beløpet. Men først etter han har sett det nye vognkortet, altså etter at jeg har lagt ut for alt. Jeg må nesten velge og stole på han da jeg allerede første dagen kjøpte nye dekk til 4500 kroner og liker sykkelen veldig godt.
Er det forresten noen her som vet om det går ann og gjøre om denne motoren til 98 hester(som i s2 versjonen), mens man først er i gang med og betale avgifter.
Hilsen Sebastian
Fint og se at så mange har synspunkter på dette emnet:)
Jeg har vært hos Yamaha og fått bekreftet at den er på 78 hester. En kompis prøvde den også, og den kommer veldig på 8-9000 omdreininger så han var også sikker på at det var 78 gamp.
Men den skal ha vært nedplombet og så er den fjernet igjen, var gangen på gassrulla som er redusert..
Sykkelen er kjøpt hos Jeco, som nå er konkurs. Selger virker som en veldig ærlig mann(voksen, jobber i bank, godt utdannet etc. uten at det er noe bevis på ærlighet). Men han trur at de muligens har lurt han når han kjøpte sykkelen, at han betalte for 34 hester, men så har de fjernet plomben, nå vet jeg ikke om det er tilfelle, og skal ikke konkludere med det;)
Uansett så trur jeg det koster i underkant av 4000 kr og registrere den som 78 hester. 860ish for søknad til tollvesenet. 2500 hos yamaha for og "bygge den om" og dokumentasjon og 500 for omreg til vegvesenet for nytt vognkort og vise den der.
Selger har gått med på og dekke dette beløpet. Men først etter han har sett det nye vognkortet, altså etter at jeg har lagt ut for alt. Jeg må nesten velge og stole på han da jeg allerede første dagen kjøpte nye dekk til 4500 kroner og liker sykkelen veldig godt.
Er det forresten noen her som vet om det går ann og gjøre om denne motoren til 98 hester(som i s2 versjonen), mens man først er i gang med og betale avgifter.
Hilsen Sebastian
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Jeg kikket raskt i delekatalogene, bare for å få bekreftet eller avkreftet en mistanke jeg hadde.Sebidola skrev:Hei.
Fint og se at så mange har synspunkter på dette emnet:)
Jeg har vært hos Yamaha og fått bekreftet at den er på 78 hester. En kompis prøvde den også, og den kommer veldig på 8-9000 omdreininger så han var også sikker på at det var 78 gamp.
Men den skal ha vært nedplombet og så er den fjernet igjen, var gangen på gassrulla som er redusert..
Sykkelen er kjøpt hos Jeco, som nå er konkurs. Selger virker som en veldig ærlig mann(voksen, jobber i bank, godt utdannet etc. uten at det er noe bevis på ærlighet). Men han trur at de muligens har lurt han når han kjøpte sykkelen, at han betalte for 34 hester, men så har de fjernet plomben, nå vet jeg ikke om det er tilfelle, og skal ikke konkludere med det;)
Uansett så trur jeg det koster i underkant av 4000 kr og registrere den som 78 hester. 860ish for søknad til tollvesenet. 2500 hos yamaha for og "bygge den om" og dokumentasjon og 500 for omreg til vegvesenet for nytt vognkort og vise den der.
Selger har gått med på og dekke dette beløpet. Men først etter han har sett det nye vognkortet, altså etter at jeg har lagt ut for alt. Jeg må nesten velge og stole på han da jeg allerede første dagen kjøpte nye dekk til 4500 kroner og liker sykkelen veldig godt.
Er det forresten noen her som vet om det går ann og gjøre om denne motoren til 98 hester(som i s2 versjonen), mens man først er i gang med og betale avgifter.
Hilsen Sebastian
Dette er en modell som ble produsert mellom 2004 og 2009. Motoren er den samme i alle, både 78 og 98 hk.
For å få 98hk må du i hvert fall bytte ECU. Denne koster ca 8.500,- originalt fra Yamaha. Om det er noe mer det vet jeg ikke, men det er i hvert fall forskjellig delenummer på ECU til disse to variantene.
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Ok. Da skal jeg nok klare meg med 78 hester i noen år:)
-
- Innlegg: 266
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Tung sykkel med 25 kw.
Få noen med god kunnskap til å mappe den. Da får du alle hestene og en bedre motorstyring enn den originale.