Kan lett MC registreres som tung sykkel?
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Om en lett-motorsykkel, med lett ramme, 125 kubikk, og småe 15 hester, kan den da registreres som Tung helt uten videre? Er det mulig eller må den oppgraderes til å fylle kriteriene til å være tung sykkel?
Sist redigert av Bjerknez den 01 sep 2015, 13:18, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Tråden er slått sammen med tidligere innlagt tråd som lå under en annen kategori :)
Begrunnelse: Tråden er slått sammen med tidligere innlagt tråd som lå under en annen kategori :)
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Om en lett-motorsykkel, med lett ramme, 125 kubikk, og småe 15 hester, kan den da registreres som Tung helt uten videre? Er det mulig eller må den oppgraderes til å fylle kriteriene til å være tung sykkel?
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Her må du faktisk forklare hvorfor i alle dager det skulle vært ønskelig :-)å
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Det finnes jo 125cc sykkler med mer enn 15hk som er registrert som (mellom)tung MC. Kanskje mest vanlig blandt veteraner, finnes vell ingen 125 tungsykkler å få kjøpt i dag..?
Men hva er evt grunnen for å få registert opp en 125cc med 15hk?
Men hva er evt grunnen for å få registert opp en 125cc med 15hk?
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Ingen grunn, jeg bare lurer på om man dro til biltilsynet med en 125cc med under 15 hester, kunne man da helt uten videre registrere den som tung istedefor lett?Andreas skrev:Det finnes jo 125cc sykkler med mer enn 15hk som er registrert som (mellom)tung MC. Kanskje mest vanlig blandt veteraner, finnes vell ingen 125 tungsykkler å få kjøpt i dag..?
Men hva er evt grunnen for å få registert opp en 125cc med 15hk?
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Er ikke ønskelig, grunnen til hvorfor jeg lurer på om det er mulig er egentlig ikke relevant.mortenolb skrev:Her må du faktisk forklare hvorfor i alle dager det skulle vært ønskelig :-)å
Så, er det helt mulig? Om en lett sykkel har 15 hk og kunn 125 kubikk, kan den registreres som tung?
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV. 

- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Står i vognkortet at min eldgammle Yamaha 125 er registrert som tung, så det kan vell umulig stemme? Bruker det å skje at biltilsynet gjør feil?mortenolb skrev:Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV.
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
BT gjør vel feil til stadighet, men den har altså under 15hk og?
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Ja, her er tekniske data: http://www.bikez.com/motorcycles/yamaha ... x_1978.php" onclick="window.open(this.href);return false;mortenolb skrev:BT gjør vel feil til stadighet, men den har altså under 15hk og?
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Men hva sier vognkortet om effekt?
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Står ingenting i vognkortet om det. Står bare at det er ENDURO 125. Effekt er ikke oppnevnt.mortenolb skrev:Men hva sier vognkortet om effekt?
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Den er vel akkurat kl A1 idag - dvs lett MC pga høyst 125 ccm (OK) og høyst 0,1 Kw/kg (OK) (for førere under 18 år er det også maks 150kg vekt på kjøretøyet uansett andre parametre)
Det er vel de tekniske spesifikasjonene som avgjør hvilken klasse den havner i på vognkortet. Er det et originalt vognkort kan det nok være gamle betegnelser. Lett MC klassifiseringen (A1) kom først i 1997. A2 (mellomtung) kom først i 2013
Det er ellers hva som står på førerkortet ditt som definerer hva du har rett til å kjøre. Vognkortet er bare listing av spesifikasjoner og identifikasjon for kjøretøyet. Er førerkortet like gammelt som MC'n, så vil du ha kunnet få endel førerrettigheter "gratis" pga div overgangsregler.
Skal nytt vognkort utstedes så vil man se på tekniske spesifikasjoner og sette den som A1.
Øker du ytelse litt slik at det blir mellom 0,1 og 0,2 Kw/kg, så blir den A2 (og du må evt betale litt avgifter)
Øker du ytelse enda mer slik at det blir over 0,2 Kw/kg så blir den tung MC (og du må evt betale litt mer avgifter)
Men... what's the point... ?
Det er vel de tekniske spesifikasjonene som avgjør hvilken klasse den havner i på vognkortet. Er det et originalt vognkort kan det nok være gamle betegnelser. Lett MC klassifiseringen (A1) kom først i 1997. A2 (mellomtung) kom først i 2013
Det er ellers hva som står på førerkortet ditt som definerer hva du har rett til å kjøre. Vognkortet er bare listing av spesifikasjoner og identifikasjon for kjøretøyet. Er førerkortet like gammelt som MC'n, så vil du ha kunnet få endel førerrettigheter "gratis" pga div overgangsregler.
Skal nytt vognkort utstedes så vil man se på tekniske spesifikasjoner og sette den som A1.
Øker du ytelse litt slik at det blir mellom 0,1 og 0,2 Kw/kg, så blir den A2 (og du må evt betale litt avgifter)
Øker du ytelse enda mer slik at det blir over 0,2 Kw/kg så blir den tung MC (og du må evt betale litt mer avgifter)
Men... what's the point... ?

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Jeg er 18 år, og kjøpte sykkelen som jeg skulle ha som lett-sykkel, men fikk ikke med meg at den var registrert som tung, vognkortet er nytt, for det gamle ble borte.RuneMC skrev:Den er vel akkurat kl A1 idag - dvs lett MC pga høyst 125 ccm (OK) og høyst 0,1 Kw/kg (OK) (for førere under 18 år er det også maks 150kg vekt på kjøretøyet uansett andre parametre)
Det er vel de tekniske spesifikasjonene som avgjør hvilken klasse den havner i på vognkortet. Er det et originalt vognkort kan det nok være gamle betegnelser. Lett MC klassifiseringen (A1) kom først i 1997. A2 (mellomtung) kom først i 2013
Det er ellers hva som står på førerkortet ditt som definerer hva du har rett til å kjøre. Vognkortet er bare listing av spesifikasjoner og identifikasjon for kjøretøyet. Er førerkortet like gammelt som MC'n, så vil du ha kunnet få endel førerrettigheter "gratis" pga div overgangsregler.
Skal nytt vognkort utstedes så vil man se på tekniske spesifikasjoner og sette den som A1.
Øker du ytelse litt slik at det blir mellom 0,1 og 0,2 Kw/kg, så blir den A2 (og du må evt betale litt avgifter)
Øker du ytelse enda mer slik at det blir over 0,2 Kw/kg så blir den tung MC (og du må evt betale litt mer avgifter)
Men... what's the point... ?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
ThemotorsykkelGuy skrev:Står i vognkortet at min eldgammle Yamaha 125 er registrert som tung, så det kan vell umulig stemme? Bruker det å skje at biltilsynet gjør feil?mortenolb skrev:Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV.

Fra 1971 og mange år frem, da var lett MC 100ccm 7hk 80km.
(hadde sjøl Suzuki 100

If it ain't broke, I'll break it.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Kan lett-motorsykkel registreres som tung sykkel?
Min er forsåvidt fra 1982, om kjøretøykategoriene forandres, skal ikke kjøretøyet automatisk gå under den kategorien som passer best? Vi har jo A1 for kun en grunn, og det er for å kunne putte sykkler som har under 16HK i en kategori, så da kan det vell ikke være mulig at den står i en annen kategori enn det den faktisk er? Er jo eller ingen vinning i å holde slike gammle sykkler i en annen kategori enn det de faktisk er.ejs skrev:ThemotorsykkelGuy skrev:Står i vognkortet at min eldgammle Yamaha 125 er registrert som tung, så det kan vell umulig stemme? Bruker det å skje at biltilsynet gjør feil?mortenolb skrev:Tviler. Blir vel litt som å få registrert en kano som en ATV.![]()
Fra 1971 og mange år frem, da var lett MC 100ccm 7hk 80km.
(hadde sjøl Suzuki 100)
Jeg håper inderlig dette bare var en feil fra biltilsynet sin side, så jeg slipper å måtte omregistrere den.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Sykkelen er typegodkjent i Norge som "tung mc" hvis den ble registrert på den tidens papirer.
senere å endre status er tilnærmet umulig.
Akkurat det samme med gamle 100ccm sykler med max 7hk. disse kan ikke registreres om/Uplomberes.
MEN hvis du tar inn en sykkel fra utlandet kan den enkeltgodkjennes som lett mc hvis det kan fremskaffes nødvendig dokumentasjon.
senere å endre status er tilnærmet umulig.
Akkurat det samme med gamle 100ccm sykler med max 7hk. disse kan ikke registreres om/Uplomberes.
MEN hvis du tar inn en sykkel fra utlandet kan den enkeltgodkjennes som lett mc hvis det kan fremskaffes nødvendig dokumentasjon.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Enig med Toven: Kontakt biltilsynet og forklar saken. Hva vi mener hjelper vel lite?
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Den står som tung fordi i gamle dager var 125 tung motorsykkel og 100ccm lett.Trodde dette var en enkel sak å få omgjort i vognkortet på biltilsynet siden reglene er forandret.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Så det er derfor, jaha. Så det er bare å omregistrere igjen?
Skjønne eller ikke hvorfor de gjorde det sånn når de skulle forandre systemet, hvorfor kunne de ikke registrere lett-sykkler som lett-sykkler?
Skjønne eller ikke hvorfor de gjorde det sånn når de skulle forandre systemet, hvorfor kunne de ikke registrere lett-sykkler som lett-sykkler?
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Verdt et forsøk...
Jeg ble innledningsvis forrvirret av overskriften.
Bedre overskrift: Kan en veteran "Tung motorsykkel" omregistreres til lett MC når den svarer til dagens A1?
Jeg ble innledningsvis forrvirret av overskriften.
Bedre overskrift: Kan en veteran "Tung motorsykkel" omregistreres til lett MC når den svarer til dagens A1?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
For akkurat da, så trodde jeg at den var registrert som tung ved en feiltagelse, så om jeg fikk vite at det var umulig å registrere en vanlig lett som tung, da hadde jeg også fått vite at det var en feiltagelse at den er registrert som tung. Og jeg skjønner ikke at det skal være noe vanskelig å registrere den som lett når den faktisk ikke er noe kjappere og bedre en de nyeste lettmotorsykklene som du får kjøpt i dag.RuneMC skrev:Verdt et forsøk...
Jeg ble innledningsvis forrvirret av overskriften.
Bedre overskrift: Kan en veteran "Tung motorsykkel" omregistreres til lett MC når den svarer til dagens A1?
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Fant noe på nett, her står det svart på hvitt: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tung motorsykkel registrert før 1. februar 1996 og som - eventuelt etter ombygging - dekkes av definisjonen av lett motorsykkel i denne paragraf, tillates omregistrert til lett motorsykkel. Motorsykkelen skal fremstilles for ny godkjenning og det må fremlegges nødvendig dokumentasjon dersom dette følger av kap. 6 eller 7."
"Tung motorsykkel registrert før 1. februar 1996 og som - eventuelt etter ombygging - dekkes av definisjonen av lett motorsykkel i denne paragraf, tillates omregistrert til lett motorsykkel. Motorsykkelen skal fremstilles for ny godkjenning og det må fremlegges nødvendig dokumentasjon dersom dette følger av kap. 6 eller 7."
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
se der ja-da har de lempet litt på tung til lett.ThemotorsykkelGuy skrev:Fant noe på nett, her står det svart på hvitt: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrif ... KAPITTEL_2" onclick="window.open(this.href);return false;
"Tung motorsykkel registrert før 1. februar 1996 og som - eventuelt etter ombygging - dekkes av definisjonen av lett motorsykkel i denne paragraf, tillates omregistrert til lett motorsykkel. Motorsykkelen skal fremstilles for ny godkjenning og det må fremlegges nødvendig dokumentasjon dersom dette følger av kap. 6 eller 7."
men den må være 1 gang regget i Norge før feb 1996 og du må kunne dokumentere effekt-eksempelvis importør.
spesielt hvis den ikke er/virker 100% original så er det pes.
Ellers så er det litt opp til kontrolløren hva han/hun aksepterer av tilstrekkelig dokumentasjon for dette blir vedlagt godkjenningen/arkivert..
snill/vrang/paragrafrytter. :-)å
Lykke til forresten.

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后