Bil vil alltid være mer komfortabelt på motorvei enn motorsykkel, så det har du nok rett ifreddy123 skrev: En goldwing derimot , eller HD road king osv er nok deilig på slike strekker også :)

Bil vil alltid være mer komfortabelt på motorvei enn motorsykkel, så det har du nok rett ifreddy123 skrev: En goldwing derimot , eller HD road king osv er nok deilig på slike strekker også :)
Ja, jeg ser du skriver både "tror", "muligens" og "kanskje" og for å være helt ærlig syns jeg det da det er bedre å la vær å hevde noe som helst og heller stikke innom forhandler for å ta en prøvekjøring. Ikke vondt ment, men det er synd hvis noen leser dette og greier å se bort i fra disse antagelsene, og tror at det er det som er fakta.Bjerknez skrev: Hehe, for det første så ser du sikkert jeg skriver "tror". Altså så er påstandene hentet ut fra spesifikasjoner og antatt motorkarakteristikk.
Mange mener at Duke 690 vibrerer en del og jeg anntar også at turtallet ved høyere hastigheter dermed kan bli litt "masete". Det er vel kanskje heller ikke så veldig mye trekkraft igjen når man først ligger i 120km/t?
Cutless her i forumet kjører en Ducati HyperMotard 821 som er en Twin. I følge han så egner ikke denen sykkelen seg særlig til motorveikjøring. Jeg antar noenlunde samme motor sitter i Monster så det var grunnlaget for påstandene mine. Den er nok ikke uegnet, men mindre egnet enn andre sykler?
I motsatt fall så vil jeg gjerne vite hvorfor Duke'n egner seg godt i høye hastigheter over lengre strekninger?
Jeg skriver da altså ikke at den er helt ubrukelig til disse oppgavene og man finner sikkert folk som har gjort det mest utrolige med de fleste sykler, men ut fra det jeg vet (som sikkert ikke er så alt for mye) så har jeg for meg at Duke'n er og blir en "bøllete" wheelie sykkel og streetfighter med godlyd og tøft utseende
Her er det snakk ikke snakk om kjørestilling. Selvfølgelig er ikke KTM 690 en E6-milsluker, det vet jeg også.freddy123 skrev: Men er vel litt enig med deg bjerkizz ktm690 er nok ikke den mest behagelige for motorvei , behøver ikke å være rakettforsker for å kunne tenke seg fram til slikt.
DU mener nok det er bedre og la vær, men det mener ikke JEGJa, jeg ser du skriver både "tror", "muligens" og "kanskje" og for å være helt ærlig syns jeg det da det er bedre å la vær å hevde noe som helst og heller stikke innom forhandler for å ta en prøvekjøring. Ikke vondt ment, men det er synd hvis noen leser dette og greier å se bort i fra disse antagelsene, og tror at det er det som er fakta.
Med en sylinder og 690cc så får man ikke i pose og sekk, sånn er det bare. Sykkelen er nok meget morsom til gatebruk med som du sier masse moment langt nede, men man må gire mye og effekten man får opp fart er nok ikke den beste, selv om det er mer enn bra nok. Disse syklene er ikke bygget for høye hastigheter.Endunkere, som det er i en 690, er momentsterke motorer og momentet får du allerede på lavt turtall. Effekt vil du likevel ha på høyere turtall og toppeffekten ligger, som oftest, i det høyere sjiktet av registeret.
Det viktigste er jo at DU har en sykkel du trives med. Monster er skikkelig kule syklerHar selv hatt ST2, SS og Monster S4, nå har jeg en 916, og kan ikke kjenne meg igjen i at de er slitsomt å kjøre noen av de på motorveien. Jeg syns det er ufattelig digg å ligge å dure på i 6. gir på 4500rpm og ha masse moment tilgjengelig for forbikjøring eller pådrag uten å måtte gire ned.
Jeg synes ikke man bør ha noen spesiell god begrunnelse. man trenger ikke være rakettforsker for å forstå hvordan de forskjellige motortypene reagerer i forskjellige scenarioer. Fakta og god erfaring er alltid best så klart, men dette er et forum hvor alle kan si sin mening om det meste og da snakker man ofte ut fra hva man tror/har lest/sett etc.Jeg sier heller ikke at Duke'n egner seg godt til motorveikjøring, jeg syns bare at man en god begrunnelse for å hevde det motsatte.
Men da er vi jo enige da...Jorraa skrev:Her er det snakk ikke snakk om kjørestilling. Selvfølgelig er ikke KTM 690 en E6-milsluker, det vet jeg også.freddy123 skrev: Men er vel litt enig med deg bjerkizz ktm690 er nok ikke den mest behagelige for motorvei , behøver ikke å være rakettforsker for å kunne tenke seg fram til slikt.
Det jeg ville fram til her var at Bjerknez hevdet at ut i fra motorkarakteristikken til 690'en, så var denne slitsom å kjøre på motorveien med.
Det er jo nettopp derfor du må prøvekjøre!Bjerknez skrev: Med en sylinder og 690cc så får man ikke i pose og sekk, sånn er det bare. Sykkelen er nok meget morsom til gatebruk med som du sier masse moment langt nede, men man må gire mye og effekten man får opp fart er nok ikke den beste, selv om det er mer enn bra nok. Disse syklene er ikke bygget for høye hastigheter.
Nei, man trenger ikke det, men man må ha kunnskap om motorer.Bjerknez skrev: Man trenger ikke være rakettforsker for å forstå hvordan de forskjellige motortypene reagerer i forskjellige scenarioer.
Akkurat det innstemmer jeg i uansett hvilken sykkel du harJorraa skrev: Hold deg unna motorveien
Definisjonen av "masse" moment er nok forskjellig og kommer helt ann på hvem man spør. Utover det så har jeg ingen intensjoner om å diskutere så mye mer med deg. Duke 690 og Monster er begge skikkelig tøffe sykler jeg har sansen for.Det er jo nettopp derfor du må prøvekjøre!
690'en har masse av moment, ALLEREDE fra lavt turtall. Momentet avtar ikke slik du antar det gjør. Du har med deg momentet. Med en momentsterk motor slipper man derfor å gire ned og lete etter effekt og moment, slik man må gjøre på en kortslagsmotor med 4 sylindere og 600cc - det er bare å vri på rulla og ha det moro UTEN å måtte gire hele tida.
KTM 690 Duke har en toppfart på 190km/t så jo, det er nok av effekt til å holde både 110, 120 og 130km/t.