KTM 1290 Super Adventure - BMW R1200/1250GS utfordrer?
- Lasse Liten
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Re: KTM 1290 Super Adventure - BMW GS 1200 utfordrer?
Hvis vi tar i betraktning at GS har vært alene der i toppen i så mangen år, er det nok en psykologisk faktor som ligger til grunn for konklusjonen i videoen. Vanskelig å være objektiv når dette ligger til grunn, selv tror jeg 1290 SA har en fremtid som den store verdenshesten etterhvert som salgene skrider frem og de store endurobyråene får slike sykler i utleiestallen.
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Takk for svar. Da er det jo ganske logisk hvorfor alle dere har valgt akkurat likens SAAJ skrev:Årets modell fås kun i hvit.Andreas skrev:Jeg for spørre igjen; kommer SA i noe annen farge en hvit?![]()
Hva som skjer neste år er foreløpig ukjent.

Busa Trond skrev:Test av BmwXR, KtmSA og Ducati Multistrada i Alpene. Men det var til slutt følgesykkelen Bmw GS som "vant"![]()
https://youtu.be/ZGMpBsj73CY" onclick="window.open(this.href);return false;

-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Mye prat og armveiving fra denne eldre herren som hadde plukket seg ut fem adv.sykler til test da han skulle skaffe seg en mer letthåndterlig sykkel i tillegg til sin Victory Vision.
Han fikk testet tre av fem. BMW R1200GS/A og Triumph Tiger Explorer fikk han ikke testet, mens KTM 1290 SA, Ducati Multistrada og Yamaha Super Ténéré fikk han demokjørt før valget ble tatt.
Her fra testkjøringen med 1290'en:
Og her en lang prat om sine vurderinger og mer armveiving før vinneren ble kåret...
:
Han fikk testet tre av fem. BMW R1200GS/A og Triumph Tiger Explorer fikk han ikke testet, mens KTM 1290 SA, Ducati Multistrada og Yamaha Super Ténéré fikk han demokjørt før valget ble tatt.
Her fra testkjøringen med 1290'en:
Og her en lang prat om sine vurderinger og mer armveiving før vinneren ble kåret...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
En god og grundig sammenligningstest gjort av brukere av SA og GSA på advrider forumet. Fine bilder også
:
http://advrider.com/index.php?threads/3 ... s.1120553/

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Det er absolutt en tøff sykkel, men tror jeg må vente noen år til jeg anskaffer en slik en. Sikkert en fryd på lengre turer.
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km
Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362
2015 - Yamaha MT07 3475km
Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Har funka veldig bra på de turene vi har hatt så langt, som til Norgestreffet i Sandnes og lengre tur i Sverige.kalleklovn skrev:Det er absolutt en tøff sykkel, men tror jeg må vente noen år til jeg anskaffer en slik en. Sikkert en fryd på lengre turer.
Men den store styrkeprøven blir i sommer. Teller fortsatt på knappene om det blir utenlandstur eller lengre tur i Norge.
Kystriksveien og videre nordover er et av reisemålene som skal gjøres - enten i 2016 eller 2017...

-
- Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next
Leser på et annet forum at 2 stykker bytter ut sine nesten nye KTM'er med ny GS. Han ene begrunner det med dårlig plass til 2 på samt mye reklamasjon.
Har kikket litt på SA 1290, men nå vet jeg ikke

Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Syns egentlig ikke at det er så rart at KTM 1290 SA ikke er for alle.
Selv stortrives jeg med sykkelen og har allerede kjørt mer enn 25K med den siden jeg tok den ut som ny i april 2015. Antakelig som en av de aller første her i landet.
Reklamasjoner: dugg i et blinklysglass. Skiftet uten spørsmål på første 15K service. Oppdaget tidlig i vår at den mørke innerskjermen hadde sprukket på flere steder. Sendte mail med bilder til selger som bestilte ny, som blir byttet når sykkelen skal inn til service i juni.
Recalls: er kommet en tilbakekalling på mulig lekkasje i elkontakten på bakdemperen. Sjekket min for et par dager siden og ingen tegn til lekkasje.
Har ikke opplevd andre feil enn disse og ingen problemer for øvrig. Sykkelen bare starter og går og jeg satser selvfølgelig på at den fortsetter med det
. Og sånn for sikkerhets skyld...
.
Ellers må jeg si at sykkelen fungerer helt topp med passasjer og bagasje.
For meg er BMW GS et uaktuelt alternativ.
Selv stortrives jeg med sykkelen og har allerede kjørt mer enn 25K med den siden jeg tok den ut som ny i april 2015. Antakelig som en av de aller første her i landet.
Reklamasjoner: dugg i et blinklysglass. Skiftet uten spørsmål på første 15K service. Oppdaget tidlig i vår at den mørke innerskjermen hadde sprukket på flere steder. Sendte mail med bilder til selger som bestilte ny, som blir byttet når sykkelen skal inn til service i juni.
Recalls: er kommet en tilbakekalling på mulig lekkasje i elkontakten på bakdemperen. Sjekket min for et par dager siden og ingen tegn til lekkasje.
Har ikke opplevd andre feil enn disse og ingen problemer for øvrig. Sykkelen bare starter og går og jeg satser selvfølgelig på at den fortsetter med det

Ellers må jeg si at sykkelen fungerer helt topp med passasjer og bagasje.
For meg er BMW GS et uaktuelt alternativ.

- Busa Trond
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Kjøp den sykkelen du har lyst på PetterT.PetterT skrev:Leser på et annet forum at 2 stykker bytter ut sine nesten nye KTM'er med ny GS. Han ene begrunner det med dårlig plass til 2 på samt mye reklamasjon.
Nå kjenner jeg til 4stk andre på 1290SA som ikke har nevt det jeg har slitt med.
Samme hvem sykkel du velger, så finner du forskjellige feil når du leser på div nisje forum.
Gå på med et åpent sinn og ikke vær fordomsfull, livet er for kort til det.
Lykke til

-
- Motorsykkelen din: Kawasaki GPZ600R. Solgt nå, Gixxer next
Er egentlig GSXR1000 jeg har lyst på nå, men så har jeg sett at flere og flere velger bort sånne til fordel for Adv.sykler. Og sambo viser interesse for å sitte på,der også, så kanskje gixxer ikke er helt det rette. Er jo ikke rare plassen å sitte bakpå der, for ei voksen rumpeBusa Trond skrev:Kjøp den sykkelen du har lyst på PetterT.PetterT skrev:Leser på et annet forum at 2 stykker bytter ut sine nesten nye KTM'er med ny GS. Han ene begrunner det med dårlig plass til 2 på samt mye reklamasjon.
Nå kjenner jeg til 4stk andre på 1290SA som ikke har nevt det jeg har slitt med.
Samme hvem sykkel du velger, så finner du forskjellige feil når du leser på div nisje forum.
Gå på med et åpent sinn og ikke vær fordomsfull, livet er for kort til det.
Lykke til

Det var vel du som nevnte dårlig plass for to voksne på KTM, det var jo overraskende.Den ser jo stor nok ut. Litt kjedelig fargeutvalg på den, da.
Mr."Talk a'lot but say not much" skriver bok om meg. 

-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Helt problemfri tur til Bergen i dag, snaue 50 mil. God langtursykkel, dette. Møtte et par likesinnede også. KTM 1290 SA, altså...
Møtte noen få GS/A'er også, men overraskende få, egentlig, tatt i betraktning antall solgte...
Møtte derimot overraskende mange nye Honda Africa Twin! Tydelig at denne er blitt populær.
Satser på en like god KTM tur hjem igjen på mandag og tirsdag
.

Møtte noen få GS/A'er også, men overraskende få, egentlig, tatt i betraktning antall solgte...
Møtte derimot overraskende mange nye Honda Africa Twin! Tydelig at denne er blitt populær.
Satser på en like god KTM tur hjem igjen på mandag og tirsdag

-
Onlinepoulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
De har sammenlignet en ny KTM med en gammel GSA (2012 modell) - ikke akkurat fair.AJ skrev:En god og grundig sammenligningstest gjort av brukere av SA og GSA på advrider forumet. Fine bilder også:
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Det står det da også klart i trådens første post på ADV forumet...:poulet_cavalier skrev:De har sammenlignet en ny KTM med en gammel GSA (2012 modell) - ikke akkurat fair.AJ skrev:En god og grundig sammenligningstest gjort av brukere av SA og GSA på advrider forumet. Fine bilder også:
.The GSA on the trip is a 2012 so not a totally fair comparison to the KTM but it has all the ride modes and the usual farkles.