Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger
Hei. Har en luftavkjølt 4-takt som soter veldig. Den går også relativt fort igjennom plugger(de blir ødelagte. Pga. Sot?). Hva er da galt? Er det blandingsskruen som må stilles på, eller kan det være noe annet?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger
Ingen som har noen forslag?
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39755
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger
Er ikke spesielt motorkyndig, men om man skal gjøre en pluggdiagnose, så er det mest nærliggende å tro at bensinblandingen er altfor feit. Dvs. at AFR (air-fuel ratio) forholdet er helt ute av kurs, for å si det sånn.Erik.H.M skrev:Ingen som har noen forslag?
Dette er en sykkel med forgassere, vil jeg tro?
I tilfeller som denne ville jeg sjekket dysene i forgasserene.
Kan ikke skjønne annet enn at det må være en kritisk feil på disse.
Men jeg er altså langt fra noen ekspert.
Det er garantert andre her inne som helt sikkert kan gjlre en bedre analyse enn den jeg har gjort...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger
Hvilken farge er det på pluggen når du tar den ut? Er den svart, brun, grå, hvit?
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger
Pluggen er Veldig svart
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39755
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger
Hvordan er det med motoroljenivået på sykkelen?Erik.H.M skrev:Pluggen er Veldig svart
Kan nesten virke som at det er en lekkasje (slitte stempelringer?) som gjør at det kommer motorolje inn i forbrenningskammeret...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Erik.H.M
- Innlegg: 559
- Registrert: 09 aug 2012, 20:32
- Motorsykkelen din: Triumph Speed Triple R, Yamaha WR250F
- Bosted: Sarpsborg
Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger
Olja er fin, og den har nye stempelringer.
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you
- Jeremy Clarkson
- Jeremy Clarkson
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger
Det kan komme olje inn i forbrenningskammeret (oversida av stempet) gjennom veivhusventilasjonen.
Den består av en slange fra toppen av gearkassa inn på luftfilterboksen.
Om det er olje i luftfilterboksen kommer den fra denne slangen.
Årsaken er for høyt overtrykk i veivhus og gearboks, og det kommer av gjennomblåsing forbi stempelringene.
Dette kan skje både med gamle og nye ringer.
Gamle, for at de er slitt eller ødelagte.
Nye, for at de ikke er innkjørt enda, de har ikke "slitt seg til" enda.
Feit svart sot på pluggen tyder på olje, tørr sot kommet av feit bensin/luftblanding.
Du kan også få soting med feil varmeverdi på pluggen.
Den består av en slange fra toppen av gearkassa inn på luftfilterboksen.
Om det er olje i luftfilterboksen kommer den fra denne slangen.
Årsaken er for høyt overtrykk i veivhus og gearboks, og det kommer av gjennomblåsing forbi stempelringene.
Dette kan skje både med gamle og nye ringer.
Gamle, for at de er slitt eller ødelagte.
Nye, for at de ikke er innkjørt enda, de har ikke "slitt seg til" enda.
Feit svart sot på pluggen tyder på olje, tørr sot kommet av feit bensin/luftblanding.
Du kan også få soting med feil varmeverdi på pluggen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger
Dengang jeg kjørte CB100, skrudde vi opp til høy tomgang, deretter justerte vi bandingsskruen ut til den gikk høyest mulig på tomgang, og deretter akkurat der turtallet begynte å gå ned igjen. Men er ikke sikkrt din skal justeres på samme måte, men du kan jo prøve. Kan også høres ut som choken ligger på, eller har tett/strupa luftfilter. Kaldere plugg er også en løsning, og unngå resistor-plugg.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Luftavkjølt 4-takt soter og "ødelegger" plugger
Går ut fra at CBen hadde stempelforgasser ?
Samme metode kan brukes på to-taktere med samme type forgasser.
Samme metode kan brukes på to-taktere med samme type forgasser.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.