Kjøpe sykkel
-
- Motorsykkelen din: Ducati Monster 821 Stripe 2016
Kjøpe sykkel
Heisann! Skal ta MC lappen til våren og har allerede begynt å lese litt! Har dere noen tanker om kjøp av sykkel? Jeg er Ducati frelst, og foreløpig står Monster 1200S øverst på ønskelista! Noen tanker/erfaringer med den? Skal kjøre lange og korte turer, samt noe bykjøring... Jeg er 186cm høy og 80kg.
- Geiroe
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Re: Kjøpe sykkel
Velkommen.
Det virker på meg som en dårlig ide å kjøpe en 1200 som første sykkel.
Kjøp deg en mindre sykkel, og lær deg å kjøre på den , så kan du gå over til 1200S. Det er sikkert en kjempesykkel det. 

Det virker på meg som en dårlig ide å kjøpe en 1200 som første sykkel.

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Diskutert mange ganger på internett: Den beste startsykkelen er BMW S1000RR HP4, tett etterfulgt av H2R og R1-M. :-)å
Men tja, hvorfor ikke skaff en 1200 som første sykkel? Så lenge du føler deg sikker på at du klarer å håndtere kreftene og ikke minst vet hva slags krefter du har på rulla
Selv om man har en 1200 trenger man ikke leke cowboy med rulla over alt, går jo styggfort :-)å
Men tja, hvorfor ikke skaff en 1200 som første sykkel? Så lenge du føler deg sikker på at du klarer å håndtere kreftene og ikke minst vet hva slags krefter du har på rulla

Selv om man har en 1200 trenger man ikke leke cowboy med rulla over alt, går jo styggfort :-)å
-
- Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Støtter Toven der, velg sykkel med hjertet 

- Olav K
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Høres ut som en dyr førstesykkel, men om du har råd til å kjøpe den, forsikre den, bruke den og ta verditapet ser jeg ingen grunn til ikke å kjøpe Drømmesykkelen.

Det finnes kanskje mer FORNUFTIGE førstesykkelvalg, men MClivet handler i begrenset grad om fornuft

Lykke til, kos deg og kjør forsiktig

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Takker for svar folkens! Ja, det har slått meg at det kan være en voldsom første sykkel. Har hatt Monster 821 i tankene, da det kan være mer fornuftig.. Men ja, hvorfor ikke kline til har jeg også tenkt..
Så lenge den behandles med respekt og en klarer å begrense seg så går alt bra ..
Men om jeg hadde hatt busaen som førstesykkel så er jeg helt sikker på at jeg ikke hadde sittet her nå
Men om jeg hadde hatt busaen som førstesykkel så er jeg helt sikker på at jeg ikke hadde sittet her nå

- Cutless
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Bra å kjøpe første sykkel med ABS og 8-stegs traction control. Trenger ikke å være dumt å gå for 821, en veldig bra og sterk motor.
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Kan skrive under på det.
Hadde jeg hatt min næværende sykkel som første sykkel så hadde nok også jeg (selv i voksen alder) blitt litt for fristet og dte hadde med stor sannsynlighet skjedd ting jeg ikke hadde ønsket.
Hadde jeg hatt min næværende sykkel som første sykkel så hadde nok også jeg (selv i voksen alder) blitt litt for fristet og dte hadde med stor sannsynlighet skjedd ting jeg ikke hadde ønsket.
Prøvesitt hos en forhandler og kjenn hvordan den passer kroppen.
Ellers kan det jo være lurt å sjekke forsikringspris da... kan få noen og enhver til å bli fornuftig...
Ellers kan det jo være lurt å sjekke forsikringspris da... kan få noen og enhver til å bli fornuftig...

Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Bjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Haha, godt sagtRuneMC skrev:Ellers kan det jo være lurt å sjekke forsikringspris da... kan få noen og enhver til å bli fornuftig...

-
Forsikring er sjekket! Og for min del, med tanke på sykkeltype og alder så synes jeg 12-13000 i året er bra! Full kasko.
Det handler om å ha med seg hodet. Det er ikke noe problem så lenge du tar det rolig i starten og gradvis høyner innsatsen. Man må ikke bruke full rulle fra dag 1. Fullt mulig å dø på en mindre sykkel også. Det er ikke sykkelen som avgjør, men føreren oppå.
- ole m.
- Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Jo da, det er mulig å starte på den største og råeste modellen også, man kan klare seg fint. Men jeg tør påstå at man blir bedre til å kjøre raskere på en mindre maskin, som tilgir førerfeil mer enn en med masse krefter. Mange som sier at "Det er morsommere å kjøre fort med en treg maskin enn tregt med en rask." Det er noe i dette, og når man er fersk vil det aller meste på to hjul gå fort...
Mitt råd er at du starter med en litt mindre maskin, så kan du evt. bytte opp til noe raskere etter et par år.
Mitt råd er at du starter med en litt mindre maskin, så kan du evt. bytte opp til noe raskere etter et par år.
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
- Tommas
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
En fin ting med å starte litt lavere på stigen er at du har gleden av å oppgradere etter hvert som du blir litt mer erfaren.
Kan godt tenkes du velger en litt annen retning på motorsykkelkjøring (grus, tur, bane who knows) også, da er det billigere å bytte ut litt om du ikke har gått for toppen av hylla med en gang
Kan godt tenkes du velger en litt annen retning på motorsykkelkjøring (grus, tur, bane who knows) også, da er det billigere å bytte ut litt om du ikke har gått for toppen av hylla med en gang