Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg føler vertfall det er hyggelig og hilse på andre mc folk langs veien når dem hilser tilbake. På en måte så sier man "bra! Du har skjønt det, god tur videre!" når man hilser. Vertfal den "beskjeden" jeg ønsker at mottaker skal forstå hilsingen min som og det er slik jeg velger å forstå andres hilsninger tilbake.

Når det er sagt så er det kanskje ikke like hyggelig når man møter en horje av motorsyklister hele tiden, med akkurat såpass mellomrom at man tar ned hånden mellom hver passering. Da føler både jeg og muligens andre at det blir mer "slitsomt" kanskje, men jeg gjør det for det.

Det samme gjaldt når jeg hadde båt. Man hilser på andre som passerer deg på sjøen innen umiddelbar nærhet, men her er det langt større klasseskille følte jeg. Folk i svære 40 fots båter var det ikke like lett og få med på noe slikt når man kjørte en liten båt selv følte jeg. Med motorsykkel så finnes det ikke slike klasseskiller og det synes jeg er veldig bra.

Men helt ærlig, jeg trives med å hilse på andre mc folk langs veien. Om andre trives med dette må nesten dem svare for...

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Jompa »

Det er mulig jeg har tatt feil, men jeg trodde mc-miljøet var litt mer enn bare overfladisk hilsing langs veien, dog innenfor grensene av regler for hvem man hilser på, og ikke. Eksempler finnes etpar innlegg tilbake.
Det betyr da at mc-miljøet er ganske likt "bobilmiljøet" og noen andre der hilsekunsten er utviklet til sitt ytterste, så lenge man sitter på/i eget kjøretøy.
Når jeg f eks er på bobiltur opplever jeg rett som det er at møtende bobil først blinker med lysene, og så sitter mann og frue der å vinker som kongen og dronninga på slottsbalkongen. Blæææ.
Stopper jeg derimot på rasteplass, bensinstasjon, eller campingplass er det ingen som hilser, og det kan være like "bra".

Og her er den store forskjellen.
Jeg var på mitt årlige treff for ca 2 uker siden, i Lofoten. Kjørte alene og var eneste representant for hjembygda på treffplassen.
De aller fleste andre kjørte og campet i lag med sine kompiser.
Allikevel kan du gå bort til en gjeng, slå deg ned og du er øyeblikkelig velkommen. Gjør det utfor campingvogna til ukjente fok.
Snakk om sykkel, turer, felles kjente, politikk, hva som helst og du er straks med i gjengen.

Selvsagt er ikke alle på ett treff av det sosiale slaget, alle menger seg ikke med fremmede, og noen er så opptatt av å finne "ånden i flaska" at de ikke er snakkendes til. Dem om det.
Syns det er rart at når noen spør om hva som er spes med mc-miljøet, er det hilsinga som skal være viktigst.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
KåreDump
Innlegg: 711
Registrert: 27 feb 2015, 15:24
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev:Om en mc står igrøftekanten, får han hjelp ganske fort av likesinnede.
Dattra mi hadde en kjip opplevelse, med fersk MC-lapp og kranglete Honda VT750 ble hun stående i veikanten på Rv17 noen mil sør for Bodø.
Hun sto slik at det ikke var tvil om at hun hadde havarert.
Når en "søring" på MC-tur til Lofoten til slutt stoppa og hjalp henne, hadde allerede godt over ti lokale sykler passert.

Etter at jeg selv tilbragte fire sammenhengende uker på veien i sommer og opplevde at folk snudde for å sjekke om jeg og fruen hadde det bra når vi bare hadde stoppa for å koke kaffe, så var dette ganske nedslående.

Jompa skrev: Jeg var på mitt årlige treff for ca 2 uker siden, i Lofoten. Kjørte alene og var eneste representant for hjembygda på treffplassen.
De aller fleste andre kjørte og campet i lag med sine kompiser.
Allikevel kan du gå bort til en gjeng, slå deg ned og du er øyeblikkelig velkommen. Gjør det utfor campingvogna til ukjente fok.
Snakk om sykkel, turer, felles kjente, politikk, hva som helst og du er straks med i gjengen.
Løkta er jo kjempetrivelig! Dattra mi hadde sitt første treff der i år. Kanskje vi møttes der?

Noe av styrken til slike treff er kanskje at sosiale barrierer brytes ned, det spiller ingen rolle om du kjører japse, noe gammelt engelsk ræl eller amerikansk støypjern, jobber som rørlegger eller tannlege.
Bare du kjører MC (og drikker øl) er du en av gjengen. :thumleft

Mht til Harley og hilsing; jeg har kjørt plastrakett i mange år, og bytta til HD i fjor. Opplever at mange færre hilser nå.
Er fremdeles like feit, ubarbert og tattovert som jeg var på R-sykkel....

Ellers har jeg den erfaring at de fleste stopper om de ser en motorsyklist i knipe, hilse gjør de fleste også!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av spidair »

Snikkeren skrev: Jeg hilser til og med på HD'er og Goldwinger.
Hilser på alle MC'ister langs veien jeg, selv om jeg merker med at nevte merker er de som oftest IKKE hilser tilbake... Hvorfor aner jeg ikke...

Hilser ikke der det er høy fart og midtdeler da, for der går trafikken for fort til at det er tilrådelig å hilse. Men selv midt i et nedlegg kan jeg finne på å hilse, for jeg fant ut at jeg kjører nesten like godt med en hånd på styret som med to... (Må ha kjørt masse med kun en hånd på styret da jeg kjørte moped har jeg kommer frem til, for det var helt naturlig for meg å styre med en hånd selv i svinger fra dag en etter at sertifikatet var i havn i mai i fjor.. Møter mange som ikke syntes det er noen god ide å slippe styret for å hilse i en sving, men de hilser med et nikk isteden.. :-) )

Mopeder er jeg litt ambivalent på hilsingen... De gangene jeg har gjort det har som regel resultert i at vedkommende jeg hilste på sitter bak frem på mopeden i flere sekunder etterpå i den tro at de faktisk kjenner meg (og derfor jeg hilste) når de forsøker å se hvem jeg er og det er jo ikke akkurat trafikk farlige situasjoner jeg ønsker å oppnå med hilsingen... Jenter på scootere hilser jeg ikke på... Føler det blir feil, blir liksom sittende igjen med følelsen av at jeg faktisk ER gammel mannegris med mine 48 år som prøver å sjekke opp småripsa liksom, så det lar jeg være i all respekt. Er det noe småripsa ikke trenger tenker jeg, så er det vel nettopp slike gamle mannegriser som lager psykiske arr i deres sarte psyke... Selv om det er godt ment fra min side.... Sikkert bare meg og førti-femti års krisa og alt som hører med og ikke... men jeg har ikke spesielt lyst på umodne jenter og da er det ikke greit å legge opp til noe som kan misforståes den veien heller... .. :-)

Har hilst på MC'ister så mye i år at jeg ved et par anledninger har gjort det sittende i bilen også.... he he. Blir sittende å flire i etterkant, men til mitt forsvar kan jeg si at jeg ikke har kjørt bil på gode tre måneder, kun sykkel (Bilen har vært kaputt siden begynnelsen av mai og jeg har faan ikke giddet å reppe den før for to uker siden... ) så det ligger "inne" liksom... :)

Og møter man en MC i en mørk tunnel er det vel et blink med blinklyset som gjelder? Eller er jeg på vidotta her?

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av jongsanim »

Hilste på ei jente på moped på landevei og har aldri før fått et så stort gledessmil tilbake (og vink) :)

Tror nok hun syntes det var stas

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av Jarle »

Har ikke lest samtlige innlegg i denne tråden men i alle fall 50% av de.
Ser ut som de fleste innleggene handler om hvem vi hilser på, så tenkte å skrive litt om hvem som hilser på oss.

Når jeg kjører i utlandet kjører jeg alltid med det Norske flagget på sykkelen. Ikke alle vet at flagget er Norsk men da kommer de gjerne bort å spør (hvis man står parkert). Når man kjører viser man tydelig at man er turist og folk er muligens litt mer tålmodig med deg hvis du plutselig finner ut at du må skifte fil. Folk vinker, tommel opp, tuter (positiv tuting), plystrer, sveiver ned vinduet å begynner å prate etc etc.

Jeg tror det handler om at mange ser på mc folk med opp-pakking på sykkelen som "eventyrere" og at de svært gjerne skulle gjort det samme selv. Hvis man møter andre på 2 hjul så er det som andre her på tråden skriver "han har skjønt det" eller "god tur videre".

Så slik jeg oppfatter det handler det ikke bare om folk på 2 hjul som hilser på andre på 2 hjul, men også mange som kjører 4-18 hjul som også hilser på de på 2 hjul.

Hilsen en som kjører på 2 hjul og som for øyeblikket har noen fridager i Belize.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

PoseFant
Innlegg: 49
Registrert: 17 jun 2015, 13:39
Motorsykkelen din: Harley Davidson
Sted: Vestfold

Re: Hvorfor er MC-miljøet så spesielt?

Legg inn av PoseFant »

Jeg jobbet med å kjenne igjen fly i militæret for mange år siden med kikkert og da var det spesielle tegn vi kunne se etter for å finne ut av hvilket fly det var.
Er det noen enkel måte å se om det er en moped eller en motorsykkel som ikke er en Harley Davidson eller en Harley Davidson som kommer mot deg ?

Jeg har også sett at det er noen som hilser ved å strekke hånda ut under rattet og så er det noen som hilser ved å strekke hånda opp i lufta.

Svar