Igår hadde jeg tanker om en litt lengre runde, men kortet ned litt da et skyområde la seg over der jeg kjørte og gjorde det relativt kjølig langs Tyrifjorden, så da droppet jeg å kjøre om Lampeland osv, og tok rett sørover mot Hokksund hvor det var sol igjen. Fint nedover Eikeren og Hanekleiva og avsluttet med Østbygdaveien i Sande.
Etter å ha kjørt innom Liertoppen og kjøpt litt
drikke til lørdagskvelden, tok jeg forsåvidt en runde om Oslo og Tyrigrava også - som ble avsluttet med en skikkelig haglskur mellom Sætre og Klokkarstua. Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre oppom Holmenkollen for å se på noen kollegaer som var med på
http://www.oslosbratteste.no/ men det kunne jeg bare glemme da dette arrangementet tydeligvis også innebar at støtteapparatet til de enkelte skapte en bilkø som stod dønn
Idag var det kun 5C på morgenen, men knall sol og blå himmmel sørget for fine 11C etterhvert, så da kjørte jeg avgårde for å ta runden om Lampeland.
Langs Tyrifjorden, nær Vikersund - tydeligvis dagen for bråtebrenning også
Fra Vikersund til Åmot og mot Bingen... noen ulldotter koser seg i høstsola på et jorde...
Hadde egentlig tenkt å ta Nyseterveien fra Bingen til Lampeland, men der var det skilt om at den var stengt 8 km lenger fram, så da ble det grusveien fra Bingen til Lyngdal istedet.
Det var lagt på endel ny grus på toppen, så sikkert topp for de som kan og vil sladde - men for meg ble det litt nervøst, men det går nå sakte framover med grus-kompetansen. Prøvde litt stående kjøring og klemte godt til med knærne rundt tanken... jada, gir nok bedre kontroll/stabilitet på kjøringen det
Ved slutten av grusveien ligger Litmovatnet... men det har man jo tatt mange bilder av før, så da prøver fotografen å finne nye motiv - som mosekledde steiner i motlys :-)
I Lyngdal var det fortsatt "traktorutstilling" av diverse veterankjøretøy - det brukes nok som en severdighet for å sette Lyngdal i Numedal litt på kartet.
Men langs den fiine veien mellom Lyngdal og Lampeland, der måtte jeg bare ta bilde av vann og høstfarger - snakk om "eye candy"

For den som ikke liker grus er det fin asfaltvei mellom Soneren og Lampeland - og da får du med deg disse flotte vannene.
En gammel demning
Utsikten nordover fra demningen
Etter Lampeland tok jeg mot Pikerfoss og deretter Ulland... dvs veien til Lurdalen.
Flotte høstfarger her også - og minst like flott å kjøre med finfin asfalt som bukter og hever og senker seg som reneste Flåklypa-løype.
Det var lite trafikk langs Lurdalsveien idag, så nær som på slutten da jeg ble liggende bak 3 biler, og med endel syklister osv imot så ble jeg liggende der, selv om jeg hadde veldig lyst til å kjøre forbi en ex-militær Volvo feltvogn som spydde dieseleksos til den store gullmedalje...
Fra Kongsberg ble det om Darbu - virkelig flotte de nyasfalterte svingene rett etter man tar av fra E134, og til slutt om Råde, før det ble korteste vei hjem.
Oppsummert: Knallfin høstdag med tørre og fine veier og grei temp
(De som allerede har vinterlagret kan angre seg

)