Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind
- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind. Prosjekt Magda
Takk Rune:-) her er det godt med drama i svingene ja, så også på en DL650, men falt for egenskapene til denne når jeg kjører i tett trafikk hver dag. Lommeboken smiler også :-)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind. Prosjekt Magda

Perfect fit
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind. Prosjekt Magda
Strålende
Note4
Note4
- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind. Prosjekt Magda
Da var oljeskift og pluggbytte unnagjort. Har to plugger på sylinderen, den ene var veldig fin, mens den andre var ganske sotet. Har også demontert styret og skal sette på nytt i morgen, boltene som fulgte med adapteret var litt for lange nedi kronen, så får kappe de ned litt på jobben.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind. Prosjekt Magda
Da var nytt styre kommet på plass. Valgte et med litt mindre vinkel på enn det orginale, jeg liker det bedre da jeg synes det passer en litt mer aktiv kjørestil.
[img]http://i252.photobucket.com/albums/hh5/ ... G_2246.jpg[/img]
Har også demontert gaflene, siden jeg ikke har noe fancy løftebord eller jekk ble det en sekk med jord, 6 liter beis, 5l frostvæske og 22kg dykkerbly bakpå sykkelen for å holde fremvognen i luften..
[img]http://i252.photobucket.com/albums/hh5/ ... G_2243.jpg[/img]
Dempersatsen i gaffelen går bare rundt når jeg førsøker å splitte den, så jeg får ta med meg bena på jobb i morgen og forsøke å løsne med muttertrekker.
Ingenting på fremgaffelen har vært løsnet siden sykkelen var ny i 1999, og det merker jeg godt når jeg skrur på den, alt sitter som fjell. Har sprayet multispray på boltene i flere dager nå, og det tror jeg var redningen.
[img]http://i252.photobucket.com/albums/hh5/ ... G_2246.jpg[/img]
Har også demontert gaflene, siden jeg ikke har noe fancy løftebord eller jekk ble det en sekk med jord, 6 liter beis, 5l frostvæske og 22kg dykkerbly bakpå sykkelen for å holde fremvognen i luften..
[img]http://i252.photobucket.com/albums/hh5/ ... G_2243.jpg[/img]
Dempersatsen i gaffelen går bare rundt når jeg førsøker å splitte den, så jeg får ta med meg bena på jobb i morgen og forsøke å løsne med muttertrekker.
Ingenting på fremgaffelen har vært løsnet siden sykkelen var ny i 1999, og det merker jeg godt når jeg skrur på den, alt sitter som fjell. Har sprayet multispray på boltene i flere dager nå, og det tror jeg var redningen.
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind, gaffeltetninger
Du ser ut til å ha allsidige interesser, kjører rundt med kunstgjødselsekk og parafindunk på bagasjebærern 

De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind, gaffeltetninger
Prøvde også å skru med skralle på min, men måtte fram med muttertrekkeren. Kjøpte også nye bolter slik at det skulle gå an å få de av neste gang. Skal skrus til ganske hardt for å unngå lekkasje i gaffelbeina.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind. Prosjekt Magda
Hvordan gikk det - fikk du løsnet innsatsen?Lasse Liten skrev:...Dempersatsen i gaffelen går bare rundt når jeg førsøker å splitte den...
Jeg løsnet bunnskruen før jeg løsnet toppmutteren/lokket, fjerspenningen gav akkurat nok motstand til at det gikk...
Sitter innsatsen med 6mm umbrako på din også? Blir ikke muttertrekkeren "for rå" til en såpass liten skrue?
Har vurdert å kjøpe muttertrekker til å ha i garasjen - alltid kjekt med en unnskyldning for å kjøpe mer verktøy

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind, gaffeltetninger
Fikk ut skruen med muttertrekker i dag, det er en 8mm umbraco. (M10 fingjenget).
Dæven døtte meg ned i fjøsrennen den oljen var FÆL
Så ut som godt brukt motorolje, tilsatt litt kremfløte og soyasaus..
Iflg. verkstedsmanualen skal disse skruene kun trekkes til med 29 Nm, men det er nok ganske essensielt å bytte kopperskive når det er så lite moment som skal til.
Dæven døtte meg ned i fjøsrennen den oljen var FÆL

Iflg. verkstedsmanualen skal disse skruene kun trekkes til med 29 Nm, men det er nok ganske essensielt å bytte kopperskive når det er så lite moment som skal til.
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind, gaffeltetninger
Samme erfaring her - lurer på hvor det hvite i oljen kom fra? Har den skilt seg?Lasse Liten skrev:...Dæven døtte meg ned i fjøsrennen den oljen var FÆL ...
Det er når du heller ut slik olje at du vet at denne operasjonen er nødt til å gi en forbedring

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind, gaffeltetninger
Da er operasjonen i gang :)
[img]http://i252.photobucket.com/albums/hh5/ ... G_2249.jpg[/img]
I kveld har jeg renset det ene gaffelbeinet og skiftet tetninger. Simmeringen satt grådig fast, men kom til slutt.
Foringene bærer preg av å ha gått med dårlig olje en stund, men jeg bestemte meg for at de skal få leve en stund til. Satte de nedi andre veien, slik at de får mest belastning på den siden det er mest teflon igjen
Gikk med en halv liter bremserens og en boks med multispray for å vaske delene, skal si de var møkkete...
Fikk laget meg et verktøy til å få inn toppforingen og den nye simmeringen. Brukte 40mm avløpsrør etter modell fra "Moonfleet41" på Youtube (Delboys Garage). Dette fungerte utmerket og kostet meg 50kr (rør og slangeklemmer).
[img]http://i252.photobucket.com/albums/hh5/ ... G_2250.jpg[/img]
For å få riktig olljenivå helte jeg 600ml i gaffelen etter målestrekene på kannen og tok de siste 55ml med en stor sprøyte jeg har fra medic tiden min
Kanskje det ble en ml fra eller til, men så ømfintlig er jeg nok ikke.
I morgen blir det neste fot, så får vi se om vi ikke får montert alt tilbake igjen også, fruen mener at det MÅ være klart igjen til søndag da hun vil øvekjøre...
[img]http://i252.photobucket.com/albums/hh5/ ... G_2249.jpg[/img]
I kveld har jeg renset det ene gaffelbeinet og skiftet tetninger. Simmeringen satt grådig fast, men kom til slutt.
Foringene bærer preg av å ha gått med dårlig olje en stund, men jeg bestemte meg for at de skal få leve en stund til. Satte de nedi andre veien, slik at de får mest belastning på den siden det er mest teflon igjen

Gikk med en halv liter bremserens og en boks med multispray for å vaske delene, skal si de var møkkete...
Fikk laget meg et verktøy til å få inn toppforingen og den nye simmeringen. Brukte 40mm avløpsrør etter modell fra "Moonfleet41" på Youtube (Delboys Garage). Dette fungerte utmerket og kostet meg 50kr (rør og slangeklemmer).
[img]http://i252.photobucket.com/albums/hh5/ ... G_2250.jpg[/img]
For å få riktig olljenivå helte jeg 600ml i gaffelen etter målestrekene på kannen og tok de siste 55ml med en stor sprøyte jeg har fra medic tiden min

Kanskje det ble en ml fra eller til, men så ømfintlig er jeg nok ikke.
I morgen blir det neste fot, så får vi se om vi ikke får montert alt tilbake igjen også, fruen mener at det MÅ være klart igjen til søndag da hun vil øvekjøre...
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind, gaffeltetninger
Fikk gjort ferdig gaffelen på lørdag, etter det har jeg kjørt en hel del og ellers hatt mye å gjøre.
Skal si det var stor forskjell ja, nå har jeg plutselig gode bremser også...
Som tidligere nevnt har jeg byttet styre på sykkelen, etter at forrige eier hadde veltet og bøyd det. Trodde at ting skulle bli beint etter dette, men der tok jeg feil.
Boltene som går igjennom styreklemmene og ned i gummiforingen på kronen var også bøyd. Fikk skiftet disse boltene på tirsdag, de var jo selvsagt ikke standard verken gjenger eller bolthode, så der måtte jeg trikse litt. Dimensjonen er M10, normalt er dette 17mm hode, men her var det bare 14mm. Bolthodet sitter i et spor i styreklemmen, så da måtte jeg slipe til en vanlig bolt med 17mm hode. Måtte også bøye en fastnøkkel for å komme til på undersiden, ettersom jeg ikke hadde ork til å demontere plastikken
Å vente en uke på orginalbolter og å betale 255 kr for disse er helt uaktuelt i min verden. Nå er alt kommet på plass og styret er beint som en laser
Bilde fra prøvemontering:
[img]http://i252.photobucket.com/albums/hh5/ ... G_2294.jpg[/img]
Skal si det var stor forskjell ja, nå har jeg plutselig gode bremser også...
Som tidligere nevnt har jeg byttet styre på sykkelen, etter at forrige eier hadde veltet og bøyd det. Trodde at ting skulle bli beint etter dette, men der tok jeg feil.
Boltene som går igjennom styreklemmene og ned i gummiforingen på kronen var også bøyd. Fikk skiftet disse boltene på tirsdag, de var jo selvsagt ikke standard verken gjenger eller bolthode, så der måtte jeg trikse litt. Dimensjonen er M10, normalt er dette 17mm hode, men her var det bare 14mm. Bolthodet sitter i et spor i styreklemmen, så da måtte jeg slipe til en vanlig bolt med 17mm hode. Måtte også bøye en fastnøkkel for å komme til på undersiden, ettersom jeg ikke hadde ork til å demontere plastikken

Å vente en uke på orginalbolter og å betale 255 kr for disse er helt uaktuelt i min verden. Nå er alt kommet på plass og styret er beint som en laser

Bilde fra prøvemontering:
[img]http://i252.photobucket.com/albums/hh5/ ... G_2294.jpg[/img]
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Lasse´s mc blogg Suzuki XF650 Freewind
Hei! Brått ble det stille fra Freewind-fronten. Jeg vurderer å kjøpe samme sykkel og lurer på om @Lasse Liten har flere erfaringer å komme med?
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!